Kirjoittaja Aihe: Oikeuteni kuluttajana tuotteen vaihtotilanteessa  (Luettu 3181 kertaa)

noonas

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 115
    • Profiili
Tervehdys.

Osaisikohan joku sanoa ihan todelliselta tietopohjalta oikeuksistani kuluttajana?

Ongelmani on seuraavanlainen ongelma. Ostin Turusta Indesolista pari vuotta sitten jouluna Logitechin langattoman hiiri-näppäimistöyhdistelmän. Kolmisen kuukautta sitten hiiri lakkasi lataamasta itseään, joten vein koko paketin takaisin Indesoliin. Sieltä laitteiden matka jatkui kaiketi maahantuojalle. Eilen, n. kolme kuukautta tuotteen viemisestä Indesoliin, kävin kyselemässä että missä mennään. He eivät oikein itsekään tuntuneet sitä tietävän. Tunnin liikkeessä odottelun jälkeen sain mukaani hieman rikki mennyttä pakettia (Cordless Desktop MX 3100) paremman tuotteen. Kotona selvisi, että saatu paketti on käytetty (hiiren tassut hieman kuluneet ja muuta vähäisestä käytöstä kertovia merkkejä). Olisin hyväksynyt, että tämä "uusi" laite on käytetty, mutta kun paketista puuttui kokonaan tietokoneeseen kytkettävä bluetooth-lähetin. Eli joka tapauksessa pitää käydä Indesolissa. Ei kiva.

Asia, mikä minua eniten askarruttaa ja johon kaipaisin vastausta, on se että voiko vaihtotuotteena antaa asiakkaalle käytetyn tuotteen. Yritin katsoa netistä kuluttajan oikeuksista, mutta en löytänyt asiaa koskevaa juttua. Ensisijaisestihan rikkinäinen tuote korjataan tai vaihdetaan samanlaiseen tuotteeseen. Tilanteessani tämä ei ole ilmeisestikään mahdollista, sillä tuon MX 3100:n valmistus on kuulemma lopetettu. Mikäli tuotetta ei voida korjata tai vaihtaa samanlaiseen, pyritään ilmeisesti vaihtamaan mahdollisimman samankaltaiseen tuotteeseen, kuten tapauksessani. Mutta saako vaihtotuote todellakin olla käytetty? Tämä olisi mukava tietää ennen kuin menen asiasta keskustelemaan.

Olisi muutenkin mukava saada vinkkejä vastaavan varalle ja lukea muiden juttuja vastaavista tilanteista.

Oikein hyvää joulun odotusta!
Terveisin noonas

JJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 359
  • Ubuntu Mate 22.04
    • Profiili
Vs: Oikeuteni kuluttajana tuotteen vaihtotilanteessa
« Vastaus #1 : 16.12.07 - klo:21.48 »
Saa olla käytetty. Eihän rikki mennyt laitekkaan ollut uusi.

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 752
    • Profiili
Vs: Oikeuteni kuluttajana tuotteen vaihtotilanteessa
« Vastaus #2 : 16.12.07 - klo:22.44 »
Tervehdys.

Osaisikohan joku sanoa ihan todelliselta tietopohjalta oikeuksistani kuluttajana?

Ongelmani on seuraavanlainen ongelma. Ostin Turusta Indesolista pari vuotta sitten jouluna Logitechin langattoman hiiri-näppäimistöyhdistelmän. Kolmisen kuukautta sitten hiiri lakkasi lataamasta itseään, joten vein koko paketin takaisin Indesoliin.

Täh? Kaksi vuotta sitten?

Mun selkeä käsitys on kyllä nyt se, että Indesol on ollut poikkeuksellisen myötämielinen sun tapausta kohtaan.

Kuluttajansuojalaki tai Tuotevastuulaki kyllä mun mielestä sanoo, että kuluttajalla on oikeus odottaa että tuote toimii niin kauan kun vastaavat tuotteet yleensä toimivat normaali käytössä. Kuluttajansuojalaissa puhutaan muistaakseni myös 6 kuukaudesta, mutta kuluttajalla on kyllä oikeus odottaa että joku jääkaappi / televiisio toimii selkeesti yli 6 kuukautta.

Sanoisin kyllä että älä mene ainakaan rähjäämään tässä asiassa.

Tässä vielä muutama linkki josta voi käydä lueskelemassa tarkemmin:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19900694
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajanoikeudet/

Myös paikkakuntasi kuluttaja-asiamies antaa lisätietoja.

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Vs: Oikeuteni kuluttajana tuotteen vaihtotilanteessa
« Vastaus #3 : 16.12.07 - klo:23.14 »
Jos en aivan väärin muista, niin tässä marketista parillä kympillä ostetussa Logitechin hiiressä V100 on 36 kk valmistajan takuu. Olen jo kerran käynyt hakemassa uuden hiiren, tai oikeastaan - kun ei ollut vastaavaa hiirtä hyllyssä - rahat pois hiiren mentyä 8 kk kovan käytön jälkeen rikki. Ostin samanlaisen toisesta liikkeestä käteensopivuuden lisäksi juuri toimivan takuun vuoksi.
« Viimeksi muokattu: 16.12.07 - klo:23.16 kirjoittanut anttimr »
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 752
    • Profiili
Vs: Oikeuteni kuluttajana tuotteen vaihtotilanteessa
« Vastaus #4 : 16.12.07 - klo:23.52 »
Jos en aivan väärin muista, niin tässä marketista parillä kympillä ostetussa Logitechin hiiressä V100 on 36 kk valmistajan takuu.

Joo, sori siis tuo mun kirjoitus sillä varauksella, että siinä värkissä ei ole parin kolmen vuoden takuuta.

Jos on, niin silloin asia on toinen, mutta mahtaako sittenkään olla oltava uusi... Ei tiijä.

noonas

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 115
    • Profiili
Vs: Oikeuteni kuluttajana tuotteen vaihtotilanteessa
« Vastaus #5 : 17.12.07 - klo:05.47 »
Tervehdys.

Osaisikohan joku sanoa ihan todelliselta tietopohjalta oikeuksistani kuluttajana?

Ongelmani on seuraavanlainen ongelma. Ostin Turusta Indesolista pari vuotta sitten jouluna Logitechin langattoman hiiri-näppäimistöyhdistelmän. Kolmisen kuukautta sitten hiiri lakkasi lataamasta itseään, joten vein koko paketin takaisin Indesoliin.

Täh? Kaksi vuotta sitten?

Tuotteessa on 60 kk:n l 5:n vuoden takuu, joten kyllä tuon hiiren ja näppäimistön tulisi kestää vähintään tuo aika. Ongelma taisi olla hiiren akussa, joka ei kestänyt jatkuvaa lataamista. Itsellänikin kävi mielessä tuo kaupan purkaminen ja uuden ostaminen jostain toisesta liikkeestä, mutta se voi tässä tilanteessa olla erittäin hankalaa. Samanlaista MX 3100 tuskin kuitenkaan saan mistään.

Terveisin noonas

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5679
    • Profiili
Vs: Oikeuteni kuluttajana tuotteen vaihtotilanteessa
« Vastaus #6 : 17.12.07 - klo:07.07 »
Sanoisin että ihan ok palvelua liikkeestä kun vastuu ei oikeastaan heille edes kuulu tai no kuuluu, mutta maahantuojan armoilla aika pitkälti ovat ja jos kouraan tuupataan mielestäni aika laadukas paketti mukaan, niin ei mielestäni kyllä kannata alkaa rähjäämään asiasta vaikka hiukan käytetty olisi, mutta toki tuo lähetin pitäisi mukaan saada. Jos haluat uuden tuotteen niin senkin varmaan saa kun neuvottelee (luultavasti välirahan kera), mutta itse olisin tyytyväinen. Heidän ei ole nimittäin pakko antaa sinulle yhtään mitään, vaan vänkäämällä varmasti joudut odottelemaan maahantuojan ilmoitusta, mutta tapaus kuulostaa siltä, että myyjä halusi parantaa liikkeen mainetta tuolla teolla?

OT: Itse ostin tuon ps3:n verkkokaupasta ja toimitus viivästyi todella pitkäksi ja lopulta kun värkki tuli kotia, niin huomasin sen olevan karsitumpi malli mitä olin tilannut. Meinasihan siinä käpy palaa kun toimituksessa kesti ja vielä väärä tuotepaketti, mutta rauhoittelin itseäni ja lähetin sähköpostin missä ilmoitin että voisinko saada jälkitoimituksena puuttuvat tuotteet/oheislaitteet ja ilmoitin, että minua ei haittaa vaikka laitteen virallisen mallin laatikkoa saa ja vähemmällä pääsee kumpikin osapuoli. Mainitsin samassa tuotenumerot joiden itse epäilin sekaantuneen ja vastaus tulikin pian, jossa pahoiteltiin tapahtunutta ja ilmoitettiin, että puuttuvat sälät on lähetetty. Olin kovin positiivisesti yllättynyt, että sekaannusta ei tarvinut alkaa todistelemaan mitenkään.

Pointtina siis, että asiallisella suhtautumisella saa yleensä hyvää palvelua. Rähjäämällä myyjälle ei varmasti saa :)