Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 8.04.1 Amiloon?  (Luettu 2730 kertaa)

Mese

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Ubuntu 8.04.1 Amiloon?
« : 16.09.08 - klo:08.14 »
Olen yrittänyt käynnistää Ubuntu 8.04.1 versiota LiveCd:ltä Fujitsu Siemens Amilo Xa 2528-27P kannettavalla, huonolla menestyksellä.
Käynnistys tyssää oranssin latauspalkin kuljettua edestakaisin pari minuuttia ilmoitukseen:
"BusyBox v1.1.3 (Debian 1:1.1.3-Subuntu 12) Built-in shell (ash)".
Yritin myös WUBI-asennusta Vistaan. Asennus ilmeisesti onnistui, mutta kun Ubuntun käynnistää, on tulos sama kuin LiveCd:ltä.
Nimimerkki Snaketus kirjoitti samasta ongelmasta 07.06.08 ja nyt ketjuun on tullut merkintä (RATKAISTU), mutta valitettavasti ratkaisua ei ketjussa ole mukana.
En ole ennen ollut missään tekemisissä LINUX:n kanssa, ja melko vähän Vistankin kanssa, joten olisin kiitollinen, jos em. ongelmaan löytyisi ratkaisu.

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04.1 Amiloon?
« Vastaus #1 : 16.09.08 - klo:10.20 »
No ihan ensiksi tietysti kannattaa koittaa että cd levy on oikein poltettu..eli tarkastitko md5 summan ennen polttoa ja oletko koittanut cdlevyllä olevaa cdn tarkistustyökalua ? Löytyy siitä aloitusvalikosta kun koneen käynnistää cdn kanssa.

Seuraavaksi vaihda käynnistysparametreja. Laita tuo sana forumin hakuun tai sitten esim sana "noapic" niin varmasti löytyy lisää samantyylisiä sanoja. Myös ohjeet näiden käyttöön löytyvät jo foorumilta. Muita hakusanoja on esim "acpi=off"

Jos ei vieläkään auta niin kannattaa koittaa esim asentaa alternate asennuslevyllä. Se ratkoo yleensä suurimmat ongelmat.

Viimeisenä voisi yrittää jotakin muuta linux distroa.


jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04.1 Amiloon?
« Vastaus #2 : 16.09.08 - klo:11.07 »
Noi Amilot on kyl tosi ongelmallisia, ne kun on yleensä VIA(llisilla) -piirisarjoilla.

Kinderellazero

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04.1 Amiloon?
« Vastaus #3 : 16.09.08 - klo:13.36 »
Itselläni on amilo la 1703, ja olen aikaisemmin kokeillut asentaa ubuntua koneeseen, mutta ei vaan toimi millään.

Eilen kokeilin asentaa ubuntu 8.04 ja onnistu johonkin asti, kunnes tajusin että resoluutio oli liian iso näytettäväksi kannettavan näyttöön (1600*1005 tai jotain sinne päin :P)
Ja ubuntu on vaikeampi mielestäni asentaa windowsin rinnalle. Itse en ainakaan tajunnut yhtään mitään ubuntun partition editorista.
Ongelmia on myös ilmennyt melkein kaikkien muitten "distrojen" kanssa(Fedora, Slax, Sabayon, Gentoo) paitsi OpenSusen.

DiiZei

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 44
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04.1 Amiloon?
« Vastaus #4 : 16.09.08 - klo:14.34 »
Tervehdys
Olet valitettavasti alkanut Linux-seikkailusi huonoon aikaan. Löydät minun tarinani tuosta toisesta threadista (http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=17909.20, jossa myöskin BusyBoxista puhutaan.
Itse olen vanhalle Amilo L1300 sekä Asuksen läppärille asentanut onnistuneesti Gutsyn ja Hardyn (8.0.4). Viime viikolla hankkimalleni uudelle pöytäkoneelle ubuntu ei asennu enää millään. Netistä luin kirjoituksia ja oli päädyttävä siihen tulokseen, että tällä hetkellä Ubuntun asennus ei vaan onnistu. Tai itse asiassa Ubuntun asennus onnistuu, mutta DualBoot ei. Kun vaihdat biossista kovalevyasetuksista IDE-->ADCI (vai olikohan se toisinpäin) niin sitten Ubuntu toimii, mutta windows ei.
Itsekin mieluusti Ubuntua kehun ja puolustan, mutta nyt siinä on vaan raskaamman luokan bugi joka estää sen käytön joillakin uusilla koneilla.
« Viimeksi muokattu: 16.09.08 - klo:14.37 kirjoittanut DiiZei »

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04.1 Amiloon?
« Vastaus #5 : 16.09.08 - klo:18.08 »
Miks sinne puuhun ois pakko päästä pers edellä? Kun tiedetään, että uusimmat raudat tuottavat aina ongelmia Linuxissa sen takia, koska laitevalmistajat eivät ole speksejä paljastaneet, vaan rautatuet on aina kehitettävä jälkeenpäin, niin miksi ei voi valita sellaista rautaa minkä olisi joku muu jo aiemmin todennut Linuxissa toimivaksi?

Amilo 1703:ssa ei toimi äänet Gutsyssä, mutta Hardy toimii täysin kunhan asentaa VIA:n näyttisajurin ja muistaakseni ndiswrapperin WLAN:lle. Jopa hibernation/suspend toimii heittämällä.

DiiZei

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 44
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04.1 Amiloon?
« Vastaus #6 : 16.09.08 - klo:20.39 »
Miks sinne puuhun ois pakko päästä pers edellä? Kun tiedetään, että uusimmat raudat tuottavat aina ongelmia Linuxissa sen takia, koska laitevalmistajat eivät ole speksejä paljastaneet, vaan rautatuet on aina kehitettävä jälkeenpäin, niin miksi ei voi valita sellaista rautaa minkä olisi joku muu jo aiemmin todennut Linuxissa toimivaksi?

Amilo 1703:ssa ei toimi äänet Gutsyssä, mutta Hardy toimii täysin kunhan asentaa VIA:n näyttisajurin ja muistaakseni ndiswrapperin WLAN:lle. Jopa hibernation/suspend toimii heittämällä.

Mun täytyy rehellisesti sanoa, että en tiennyt siinä olevan sellasia ongelmia. En oo "uutta" rautaa hankkinu vuosikausiin ja sillon en oo linuxia käyttäny. Mut näkisin toisaalta hieman typeränä myös ostaa vanhaa rautaa siks ettei kaikki käyttöjärjestelmät tue sitä.

Eli varasin tyhjää tilaa kovalevyltä jospa se vaikka alkais jossain vaihees toimimaan.

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04.1 Amiloon?
« Vastaus #7 : 16.09.08 - klo:20.43 »
Mut näkisin toisaalta hieman typeränä myös ostaa vanhaa rautaa siks ettei kaikki käyttöjärjestelmät tue sitä.

Nojoo, tuli vähän sanottua typerästi. Korjataan sen verran, että jotkut uudet raudat tuottavat ongelmia, koska testikappaleita/speksejä ei ole kehittäjille annettu. Ts. yritän sanoa, että raudan toimivuus pitäisi aina tarkistaa ennen ostopäätöstä.

DiiZei

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 44
    • Profiili
Vs: Ubuntu 8.04.1 Amiloon?
« Vastaus #8 : 16.09.08 - klo:21.46 »

Nojoo, tuli vähän sanottua typerästi. Korjataan sen verran, että jotkut uudet raudat tuottavat ongelmia, koska testikappaleita/speksejä ei ole kehittäjille annettu. Ts. yritän sanoa, että raudan toimivuus pitäisi aina tarkistaa ennen ostopäätöstä.

Koitin tarkistella emolevyn osalta ja olin siinä käsityksessä että toimisi. Mutta nyt kävi näin. Ei mun maailmani siihen kaadu vaikkei ubuntua sais vähään aikaa, mut tuntuu tää ny vähän kömpelöltä käyttää XP:tä...  ;D