Kirjoittaja Aihe: Linuksia on tulossa, jätänkö wintoosan unholaan?  (Luettu 2445 kertaa)

KumiKarhu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Olen tässä pohdiskellut että joko asennan pelkän Ubuntun tai sitten sen ja Windowsin. Molempien asentaminen olisi sikäli jees, että minulla kun on noita pelejä jotka eivät ilmeisesti Winellä/Cedegalla toimi. Mutta Windows on, no, pöpömagneetti. ;D  Joten lopulta kaikki kulminoituu viruksiin. Asiani kuuluukin: jos Ubuntu-puoli on käytössä suurimman osan ajasta ja Windows vain niitä joitakin pelejä pelatessa (jolloin kone pysyy visusti irti Internetistä), onko kone viruksien haittavaikutuksilta yhtä turvassa kuin pelkkää Ubuntua käyttäessä? Voivatko ne "loikata" Ubuntun puolelta Windowsin tiedostoihin ja tehdä sitä kautta tuhoa, vaikkeivät itse Ubuntuun vaikuttaisikaan? Tarvitseeko Windowsin puolelle asentaa virusturva kun käytössä on kaksi käyttöjärjestelmää? Onko olemassa muita huomioitavia riskitekijöitä (esim. vaikuttaako päivittämätön ja siksi tietoturvaltaan vajaavainen Windows-asennus Linuxin tietoturvaan tms.)?

Jos joutuisi Windowsin asentaan uudestaan sitten jälkeenpäin niin eihän se vaiva hirveä olisi, mutta ilmeisesti on ihmisillä ollut ongelmia Ubuntun puolen toiminnan kanssa kun Windowsia on mennyt koneeseen tuppaamaan Ubuntun asentamisen jälkeen (?). Ja sitten tietty jos BIOS menee mössöksi, sekin on kertaalleen jo koettu.  :(  Näitä riskejä kartoitan, mikäli siis kahdella järjestelmällä kikkailu on riskialttiimpaa.

Pavao

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 61
  • Arch Linux
    • Profiili
Vs: Linuksia on tulossa, jätänkö wintoosan unholaan?
« Vastaus #1 : 13.03.07 - klo:00.46 »
Kyllähän ton rinnakkain asennuksen tolla tavalla pitäisi olla aika turvallinen. Jos windowsia käytettäessä ei ole piuha kiinni niin se on kyllä ehdottomasti paras tietoturva ja luulisi että muuta ei välttämättä tarvitse (tosin onhan niitä vanhanaikaisia diskettiviruksia sun muita, mutta taitavat olla aika harvinaisia nykypäivänä). Linuxin palomuuri on varsinkin kunnolla säädettynä aika pitävä eli ei niitä viruksia sun muita pitäisi tulla, saatikaan päästä Windows puolelle. Varsinkaan kun ne on eri osioilla.

Eli pitäisi ton rinnakkain asennuksen sujua ihan hyvin ja olla tietoturvaltaan ihan yhtä hyvä. Viisaammat voi toki korjata jos olen väärässä.

Winellä toimii jotkut pelit, mutta usein ei täysin kivuttomasti ja monet ei toimi ollenkaan. Cedega toimii vissiin paremmin, mutta se maksaa, eli pelikäyttöön on ihan hyvä jättää windows talteen.

Tervetuloa Ubuntun käyttäjäksi.
« Viimeksi muokattu: 13.03.07 - klo:00.47 kirjoittanut Paavis »
"Children are smarter than any of us.
Know how I know that?
I don't know one child with a full time job and children."

Bill Hicks

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Linuksia on tulossa, jätänkö wintoosan unholaan?
« Vastaus #2 : 13.03.07 - klo:09.40 »
Linukassa on se hauska puoli, että edes Linuxin ROOT -käyttäjä ei saa tehdä muutoksia Windowsiin, joten turvassa olet, niin kauan kun et surfaile Winukalla eivät virukset (joille Linux on rakenteensa vuoksi aika immuuni) eivät pääse Winukkaan.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

T.M

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 172
    • Profiili
Vs: Linuksia on tulossa, jätänkö wintoosan unholaan?
« Vastaus #3 : 13.03.07 - klo:09.52 »
Linukassa on se hauska puoli, että edes Linuxin ROOT -käyttäjä ei saa tehdä muutoksia Windowsiin, joten turvassa olet

Näin ei kylläkään ole. Minä pääsen kyllä roottina vaikka tuhoamaan windows-osion jos niikseen tulee. Toisaalta käytännön turvamielessä tällä ei varmaankaan ole uudelle linux-käyttäjälle merkitystä. Toivottavasti ei mennyt pilkun**********....

Jos kerran omaat windows-lisenssin niin pistä vaan asentaen pelikäyttikseksi ja rinnalle ubuntu. Pikkuhiljaa huomaat että wintöötin puolelle tulee bootattua yhä harvemmin.

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Linuksia on tulossa, jätänkö wintoosan unholaan?
« Vastaus #4 : 13.03.07 - klo:09.55 »
se riippuu ilmeisesti distrosta, itse käytän PLOS:ia, siinä kukaan, ei edes root, voi muuta kuin katsella ja ottaa kopioita Winukasta.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

peran

  • Vieras
Vs: Linuksia on tulossa, jätänkö wintoosan unholaan?
« Vastaus #5 : 13.03.07 - klo:11.29 »
se riippuu ilmeisesti distrosta, itse käytän PLOS:ia, siinä kukaan, ei edes root, voi muuta kuin katsella ja ottaa kopioita Winukasta.

Ollemme kuitenkin Ubuntu foorumilla. ;)

T.M

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 172
    • Profiili
Vs: Linuksia on tulossa, jätänkö wintoosan unholaan?
« Vastaus #6 : 13.03.07 - klo:11.55 »
se riippuu ilmeisesti distrosta, itse käytän PLOS:ia, siinä kukaan, ei edes root, voi muuta kuin katsella ja ottaa kopioita Winukasta.
Rajusti off-topiccia ja pilkun nyperrystä:
Varmaan PLOS:ssakin on joku partitiotyökalu jolla voit tuhota windows-osion vaikka et pääsisi filesysteemiä suoraan roplaamaankaan ? fdisk,cfdisk yms.
« Viimeksi muokattu: 13.03.07 - klo:12.42 kirjoittanut T.M »

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Linuksia on tulossa, jätänkö wintoosan unholaan?
« Vastaus #7 : 13.03.07 - klo:12.39 »
Tuosa ylhäällä vastattu moneen kysymykseen itselläni on 2000 pro ollut linuxin rinnalla viikkoa ennen joulusta mutta kun en just pelaile se w töötti ei kait ole kuukauteen enään auennut. Eli senjälkeen kun päivitin drapperin edgyyn.

Ja täällä win saa häippäistä seuraavan asennuksen / päivityksen jälkeen, jopa toosaan tottunut parempipuolisko kehui että pöllii tämän keskusyksikön itselleen.   :-)
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

KumiKarhu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Linuksia on tulossa, jätänkö wintoosan unholaan?
« Vastaus #8 : 13.03.07 - klo:12.49 »
Heh, tietysti se jää nähtäväksi josko joku päivä nämä vähäiset Winellä toimimattomat pelini tulee pelailtua loppuun eikä niihin sitten enää kosketa, kenties Windowsinkin käyttö tyssää siihen. Mutta se on sen ajan murhe, annettujen vastausten valossa jatkan kyllä kahden järjestelmän käytöllä. Thänk juu vaan kaikille :)