Kirjoittaja Aihe: Ubuntu vs. Debian  (Luettu 8898 kertaa)

Blackheart

  • Vieras
Ubuntu vs. Debian
« : 31.10.09 - klo:00.49 »
Mitä mieltä olette?

Itse tykkään vakaasta ja Debian on osoittanut sen minulle.
Silti Ubuntu kiinnostaa, niin kuin kaikki uusi kiinnostaa kaikkia ihmisiä.Hieno käyttis tuoreilla sydeemeillä.

Mitään sotaa en kaipaa, mutta ihan vaan kumpi ja miksi, kun loppujenlopuksi kumpikin on veistetty samasta puusta. Tällaisista kysymyksistä yleensä tulee sota tanner, mutta kokeillaan foorum käyttäjien kypsyyttä, pysyykö asiallisena keskusteluna.

T: Nichya ex Blacheart

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Ubuntu vs. Debian
« Vastaus #1 : 31.10.09 - klo:01.28 »
Minulle kelpaa hyvin se "epävakaa" Debiankin  ;)
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Ubuntu vs. Debian
« Vastaus #2 : 31.10.09 - klo:02.13 »
Minulle kelpaa hyvin se "epävakaa" Debiankin  ;)
Minulle myös.

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Ubuntu vs. Debian
« Vastaus #3 : 31.10.09 - klo:03.04 »

Omastapuolestani voin sanoa että minulle käy kummatkin, molemmissa on jotain mitä toisessa ei. Ja kaikki paketit eivät ole yhteensopivia ("ainakaan suoraan").

Eli käytän molempia kummassakin on hyvät puolensa erilaisia ja kuitenkin samanlaisia, ovathan vähän kuin äiti ja tytär.  :)
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4002
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Ubuntu vs. Debian
« Vastaus #4 : 31.10.09 - klo:08.48 »
Olen monta kertaa ollut siirtymäisilläni Debianiin juuri sen vakauden takia, mutta aina se vain on jäänyt. Pääsyynä ovat ollut vaikeudet saada suljettuja formaatteja toimimaan (jopa Flashin kanssa on ollut ongelmia).

Samoin nyt kun olen päässyt KDE 4:n makuun, Debian ei houkuttele, koska nelosen siihen saadakseen ei taitaisi päästä käyttämään sitä vakaata versiota lainkaan.

Kieltämättä myös esim. buutin spläshittömyys antaa jotenkin antiikkisen vaikutelman. Minkä tahansa distronhan saa kyllä työllä ja vaivalla viilatuksi ulkoasultaan kuntoon, mutta on kiva käyttää distroa, joka paketista otettunakin on jo siltä osin siisti. On Kubuntussakin siltä osin vielä tekemistä.
« Viimeksi muokattu: 31.10.09 - klo:08.50 kirjoittanut SuperOscar »
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

zepotus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 271
    • Profiili
Vs: Ubuntu vs. Debian
« Vastaus #5 : 31.10.09 - klo:11.11 »
Mulla molemmat käytössä.

Ubuntu työpöydällä ja Debian servuissa.

Debian olisi varmaan työpöydälläkin, mutta juuri tuo mediaformaattien "lisätyö" Debianissa pitää minut Ubuntussa.
Ubuntu 12.04 64-bit (i5-750 @ 3.8 Ghz, 4Gt, OCZ Agility 3 60Gt, 150Gt Raptor + 500 Gt + 1000 Gt, GT240 nvidia)

veekoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 443
    • Profiili
Vs: Ubuntu vs. Debian
« Vastaus #6 : 31.10.09 - klo:12.20 »
Ubuntu työpöydällä ja Debian servuissa.
Juuri näin minullakin.

Työpöytä-Debian käytössä yhdessä vanhemmassa läppärissä, kun ubuntu ei tahdo mahtua 256Mt muistiin. Palvelinpuolelta löytyy lisäksi CentOS, jota en vastaavasti suosittele työpöytäkäyttikseksi.

DonJuha

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: Ubuntu vs. Debian
« Vastaus #7 : 31.10.09 - klo:17.07 »
Läppärissä tuli testailtua Debiania ja OpenSusea, mutta palasin lopulta takaisin Xubuntuun, koska se on kuitenkin työpöytä käytössä vaivaton eikä vaadi säätämistä. Osa vaikeudesta tietenkin johtuu siitä, että olen käyttänyt Ubuntua useamman vuoden ja suse tai debian vaatisi opettelua.

asuspoju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 640
  • Linux_Eki useissa verkkopeleissä, palveluissa jne.
    • Profiili
    • Youtube kanavani.
Vs: Ubuntu vs. Debian
« Vastaus #8 : 01.11.09 - klo:11.50 »
Koulussa etchiä joutuu värkkään linux-palvelin tunneilla ja en ole pitänyt yhtään. Aikaa ei ole vain ollut vielä ubuntua laittamaan sen rinnalle.
http://www.youtube.com/user/LinuxEki
"Varkaat tulee ikkunoista"
http://tinyurl.com/ltspopin - Opinnäytetyöni LTSP-järjestelmästä

Hertsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 581
    • Profiili
Vs: Ubuntu vs. Debian
« Vastaus #9 : 02.11.09 - klo:21.58 »
Debiania on käytetty jo ennen kuin käyttöjärjestelmä nimeltä Ubuntu oli olemassakaan mutta Ubuntu on minulla onnistunut
syrjäyttämään Debianin koska tahdon kokoajan uusia tai päivitettyjä linuxin osia käyttöön ja se onnistuu helpommin kun ubuntu päivittyy puolen
vuoden välein.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Ubuntu vs. Debian
« Vastaus #10 : 02.11.09 - klo:22.02 »
Sidux (lähes sama asia kuin Debian Sid) päivittyy kokoajan.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4002
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Ubuntu vs. Debian
« Vastaus #11 : 02.11.09 - klo:22.47 »
Sidux (lähes sama asia kuin Debian Sid) päivittyy kokoajan.

Näistä rolling-distroista olen kuitenkin semmoisenkin varoituksen kuullut, että jatkuva päivittyminen saattaa aiheuttaa ajoittain pakettien välille ristiriitoja, joita on tuskaista selvittää. Olisi mukava kuulla pidempiaikaisilta sidux- (tai Gentoo- tai mikä hyvänsä) -käyttäjiltä todellista tietoa siitä, kuinka usein tuota tapahtuu.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16267
    • Profiili
Vs: Ubuntu vs. Debian
« Vastaus #12 : 05.11.09 - klo:03.10 »
Näistä rolling-distroista olen kuitenkin semmoisenkin varoituksen kuullut, että jatkuva päivittyminen saattaa aiheuttaa ajoittain pakettien välille ristiriitoja, joita on tuskaista selvittää. Olisi mukava kuulla pidempiaikaisilta sidux- (tai Gentoo- tai mikä hyvänsä) -käyttäjiltä todellista tietoa siitä, kuinka usein tuota tapahtuu.

Olen käyttänyt pääsääntöisesti Debian sidiä kymmenen vuotta. En muista, että tänä aikana olisi kertaakaan tullut sellaista ongelmaa, että olisi pitänyt asentaa koko järjestelmä uudestaan. Lievempiä ongelmia tulee ajoittain, omalla kohdallani ehkä noin kerran vuodessa. Viimeksi kesällä amd64-haarassa oli hankaluuksia 32-bittisten kirjastojen kanssa, kun distrossa kokeiltiin uutta asennusmekanismia. Siitä taidettiin lopulta luopua -- olikin melkoinen sekasikiö. Odottelen mielenkiinnolla multiarchin muotoutumista.

Yleensä jos jokin ristiriita ilmaantuu, se korjataan vähintään kuukauden sisällä ja sitten voi taas jatkaa kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Suurin ongelma syntyy siitä, että jokin asennettava tai poistettava paketti on viallinen ja jumiuttaa Apt:n ja dpkg:n. Jos ongelma ei selviä omin neuvoin, ratkaisu löytyy yleensä netistä. Muuten järjestelmä on asennettava uudestaan. Tällaiset viat eivät kuitenkaan ole sen yleisempiä Debian sidissä kuin Ubuntussa.

Ubuntu minulla on ollut asennettuna pariin kannettavaan, joita en käytä jatkuvasti. Kokonaisuutena kokemukseni on se, että Ubuntun jakelupäivitykset rikkovat asioita vähintään yhtä paljon ja usein kuin Debian sidin päivitykset. Debianissa on myös se etu, ettei koko järjestelmää edes tarvitse uusia siksi että tarvitsee jonkin tietyn paketin uudemman version.

Sysi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 259
    • Profiili
Vs: Ubuntu vs. Debian
« Vastaus #13 : 13.11.09 - klo:15.40 »
Ubuntun rautatoimivuus on kiva, ja suljettujenki toimivuus plussaa. Koululla debian, voittaa kyllä ihan heittämällä xp:t, jopa vanhalla kde:llä :P Ja koulun serverillä tietysti kans, hyvin ajaa asiansa.

Ei toiminu lenny tuolla testiläppärillä, siihenpä jäi debianeilu..

Blackheart

  • Vieras
Vs: Ubuntu vs. Debian
« Vastaus #14 : 19.11.09 - klo:20.54 »
Juu eihän tuo Debian ole ihan joka rautaan sopiva, mutta aika moneen kuiteskin. Itsellä tää on todellakin kokopäivä käytössä ja pikkasen sais ainakin suomentaja tiimi olla aktiivinen, jos sellaista ylipäätään on olemassa.

Myöskin Debianissa vois ottaa oppia, että niitä kieliä vois asentaa graafisesti, eikä päätettä näperrellen.
Sen voin sanoa että tuota päätettä on tullut käytettyä enemmän vain viihde käytössä. Säätää ei ole tällä koneella tarvinnut. Kokeilin eilettäin Fedora 12, kun sieltä rpm pohjaisesta se Linux käyttö lähti itsellä. Ei siinäkään paljoa konsoliin tarttenut koskea, muuta kuin ohjelmien asentamisessa. Samaa rataa on toi päivitys ja ohjelmien asennus Fedorassa, kuin silloin Fedora Core 3 ensimmäistä kertaa asensin. Hidasta!

On kyllä saanut lukea käyttäjä mielipiteitä, että on nopeempi nykyään kuin deb pohjaisten, mutta itse sanon että PYH.
Kiva kokemus se silti oli ja Fedora on itsellä vaihtoehto 3.

Itse kyllä pysyn deb pohjaisissa ja erityisesti Debianissa. kavereille asennan Ubuntun, kun niillä on niin uudet koneet, että kaikkiin ei Debian istu.

No voin paljastaa, kun siskon porukka ei näitä sivuja lue, eikä tiedä mun nikkiä, niin pukki tuo niille uuden N.ohjaimen ja sitten koneeseen tulee Debian.

No mutta Debianissa voisivat panostaa tuohon työpöytä käyttöön enemmän, että ei kaikilla tule se serveri Debian mieleen ;)

Hyvää tulevaa viikonloppua kaikille.


Fri13

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 465
    • Profiili
Vs: Ubuntu vs. Debian
« Vastaus #15 : 22.11.09 - klo:16.27 »
Debiania on käytetty jo ennen kuin käyttöjärjestelmä nimeltä Ubuntu oli olemassakaan mutta Ubuntu on minulla onnistunut
syrjäyttämään Debianin koska tahdon kokoajan uusia tai päivitettyjä linuxin osia käyttöön ja se onnistuu helpommin kun ubuntu päivittyy puolen
vuoden välein.

sellasta käyttistä kuin ubuntu tai debian ei oo olemassa. Linux ydin on se käyttis ja löytyy sen nimine käyttis kuin linux. Sitte linux käyttistä käyttäviä systeemejä löytyy joita onpi erilaisia distroja kute debian ja siitä johdettu ubuntu. Ja aina ku puhutaa linuxista pitäisi puhua vai käyttiksest eli siitä ytimestä eikä sanoa että asentelee linuxin komponentteja kun asenteleekin muita softia.

Piti vaa tarkentaa kun ihmiset ei tiedä mikä linux iha oikeasti onpi ja puhuvat linuxista vaikka tarkottavat jotai muuta. Sentää perusjutut ihmiset alkaa oppii että kun ne asentaa firefoxii nii eivät sano että asentavat gimpin komponentteja. Sama juttu se on linuxin ja kaikkie muide softien suhtee. Kiitos eikä pahal!

Ite otan debiani palvelimii ja työpöydälle koska vaa. Se vaatii säätöö työpöydällä jos haluaa samat kuin ubuntussa. Silloi alottelijoide kannattaa pysyy ubuntussa ja ku taidot karttuu nii siirtyä debiani käyttäjäksi. Kun sanotaa että ubuntu on niille jotka eivät osaa oppia ja halua alkaa käyttämää debiania on aika tarkkaa sanottu. Ei siinä vikaa mutta oppimine ei ole helppoa vaa aikaa vievää asiaa.

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Ubuntu vs. Debian
« Vastaus #16 : 24.11.09 - klo:02.00 »
Debiania on käytetty jo ennen kuin käyttöjärjestelmä nimeltä Ubuntu oli olemassakaan mutta Ubuntu on minulla onnistunut
syrjäyttämään Debianin koska tahdon kokoajan uusia tai päivitettyjä linuxin osia käyttöön ja se onnistuu helpommin kun ubuntu päivittyy puolen
vuoden välein.

sellasta käyttistä kuin ubuntu tai debian ei oo olemassa. Linux ydin on se käyttis ja löytyy sen nimine käyttis kuin linux. Sitte linux käyttistä käyttäviä systeemejä löytyy joita onpi erilaisia distroja kute debian ja siitä johdettu ubuntu. Ja aina ku puhutaa linuxista pitäisi puhua vai käyttiksest eli siitä ytimestä eikä sanoa että asentelee linuxin komponentteja kun asenteleekin muita softia.

Piti vaa tarkentaa kun ihmiset ei tiedä mikä linux iha oikeasti onpi ja puhuvat linuxista vaikka tarkottavat jotai muuta. Sentää perusjutut ihmiset alkaa oppii että kun ne asentaa firefoxii nii eivät sano että asentavat gimpin komponentteja. Sama juttu se on linuxin ja kaikkie muide softien suhtee. Kiitos eikä pahal!

Ite otan debiani palvelimii ja työpöydälle koska vaa. Se vaatii säätöö työpöydällä jos haluaa samat kuin ubuntussa. Silloi alottelijoide kannattaa pysyy ubuntussa ja ku taidot karttuu nii siirtyä debiani käyttäjäksi. Kun sanotaa että ubuntu on niille jotka eivät osaa oppia ja halua alkaa käyttämää debiania on aika tarkkaa sanottu. Ei siinä vikaa mutta oppimine ei ole helppoa vaa aikaa vievää asiaa.

Kyllä Debian on tässä se äiti!   :)

Ja vaatii vähän enemmän opiskelua kuin Ubuntu "oman kokemuksen mukaan".  Mutta linux on aina linux oli Jakelu mikä hyvänsä.    Alla linkissä vähän historiaa!!!!!      :)

                            http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=11863.0
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04