Kirjoittaja Aihe: ongelma Ubuntu 6.0.6 LTS ei tunnista integroitua Via S3 näytönohjainta.  (Luettu 2177 kertaa)

debian666

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Terve elikkä mulla on ongelma näytönohjaimen kanssa. Olen yrittänyt eri distroilla Debian ubuntun eri versioilla eikä näytönohajin pelitä ajureista riippumatta. Hain Via sivuilta ajurit ja käänsin ja asensin mutta ei lähtenyt toimimaan xserverin uudelleen käynsityksen jälkeen. Sitten minulla on 8600GT Nvidia pciexpress väyläinen, tätä ei tunnista muuta kuin ubuntu 8 versio. Vaikka haen Nvidian sivuilta ajurit niitä ei pysty asentaa, vaikka kaikki modulit ja kernel headerssit asennettu.

Voisiko joku auttaa jos on ollut samanlaisia ongelmia pystyis edes leffoja katselemaan ja kone tuntuu olevan aika hidas ku ei tunnista ohjainta.

Laitteisto:

Amd64  X series emo am2 kantanen prosessori 4600 x 2
Näytönohain Via S3 Nvidia 6600 integroitu
Eli ihan clooni kone kyseessä .

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Eikö tuota integroitua pysty poistamaan käytöstä, BIOSn avulla.
Rajoitettu ajuri tuolle uudemmalle kortille käyttöön.

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install nvidia-glx-new && sudo nvidia-xconfigTuo asentaa ajuripaketin ja ottaa käyttöön.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

debian666

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Terve kokeilin tuota ei lähde sillä kortilla vorkkii. Hain ajuritkin nvidian sivuilta kokeilin sitä sh pakettia mutta ei asennu. Se ensin valitti että puuttuu kernel-source ja patch asensin ne, ei vieäläkään asennu. Mikä tässä voisi olla vikana ja käytin komentoo /etc/ini.d/gdm stop eli olin stopannut graaffisen ympäristön. Mutta ei vaan asennu.

Tässä on nyt jotain mitä en itse ymmärrä voisiko joku auttaa  ?

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Kerro mitä sanoo lspci

debian666

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Jep katsoin lspci mitä se sanoo kaikki muut tunnistaa paitsi VGA ;  VGA compatible controller: VIA Technologies,ja ukkonnow luki eli ei tunnista. Nyt ku päätin kokeilla päivittää 6.0.4 Ubuntu 8.04 hardyyn se tunnistaa sen ja kaikki muutkin toimii loistavasti. Eli nyt tahtoisin tietää että onko näissä vanhemmissa Ubuntuissa jotain laiteriippuvuuksia ajureiden osalta. Paitsi että en tykkää tosta 8 versiosta ku se vie niin paljon muistii.

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Jep Hardylla luulisi toimivan.

debian666

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Hardylla lähti toimii geforce 8600GT ilman ongelmitta. Kestää hetki totutella näin graaffiseen ympäristöön kiitos vinkeistä. Nyt pärjäänkin jo ei leffat pätki enää.