Kirjoittaja Aihe: Ulosotto ja internet  (Luettu 11092 kertaa)

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Ulosotto ja internet
« : 16.03.13 - klo:17.03 »
Onko kellään kokemusta siitä, että velat ovat menneet ulosottoon? Onko mahdollista että ulosottoviranomaiset sulkisivat netin, jos ei ole mitään muuta mistä ottaa (netti on 25e kuussa) vai onkohan heillä sen verrran ymmärrystä että minut todetaan vaan varattomaksi? Edunvalvoja sanoi että mikäli asia on hänen käsissään niin nettiä ei suljeta, mutta hänen mielipiteensä ei taida kauheasti painaa tässä?
« Viimeksi muokattu: 16.03.13 - klo:17.05 kirjoittanut Lups »

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Ulosotto ja internet
« Vastaus #1 : 16.03.13 - klo:18.15 »
Onko kellään kokemusta siitä, että velat ovat menneet ulosottoon? Onko mahdollista että ulosottoviranomaiset sulkisivat netin, jos ei ole mitään muuta mistä ottaa (netti on 25e kuussa) vai onkohan heillä sen verrran ymmärrystä että minut todetaan vaan varattomaksi? Edunvalvoja sanoi että mikäli asia on hänen käsissään niin nettiä ei suljeta, mutta hänen mielipiteensä ei taida kauheasti painaa tässä?

Tokko kuitenkaan voivat "sulkea nettiäsi".
Jos sinulla on toimiva liittymä ja isp ei irtisano sitä maksuhäiriöiden takia niin ei muutosta.

Kun ulosottovirallista kiinnostaa selvä raha tai helposti realisoitava omaisuus.
No, tarkoitan että sielultaan tervettä ja hommansa hoitavaa ulosottovirallista. Mielenhäiriöiset kiusantekijät erikseen.


snifi

  • Vieras
Vs: Ulosotto ja internet
« Vastaus #2 : 16.03.13 - klo:20.46 »
Minun näkemykseni mukaan ulosottoon kuuluvat tulot ja omaisuus. Internetyhteys periaatteessa ei ole tuloa eikä omaisuutta. Tuloista jää suojaosuus, eikä esimerkiksi asumistukea voida ulosmitata. Se miten jäljelle jäävät tulot käyttää, on jokaisen yksityisasia. Omaisuudesta ei voida ulosmitata (lainaus: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070705 )
1) velallisen ja hänen perheensä käytössä oleva tavanomainen koti-irtaimisto sekä kohtuullisen tarpeen mukaiset henkilökohtaiset esineet;
2) esine, jolla on erityisen suuri tunnearvo velalliselle tai hänen perheelleen, jos erottamista voidaan pitää esineen arvo huomioon ottaen kohtuullisena;
3) velalliselle tarpeelliset työvälineet sekä velallisen tai hänen perheenjäsenensä tarvitsemat koulu- ja opiskelutarvikkeet;
...

Eli tietokonelaitteisto oman näkemykseni mukaan kuuluu edellämainittuihin, paitsi jollei ole käyttötarkoitukseensa kohtuuttoman arvokas, jolloin on lupa korvaavan laitteiston hankkimiseen.
« Viimeksi muokattu: 16.03.13 - klo:20.48 kirjoittanut snifi »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4001
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Ulosotto ja internet
« Vastaus #3 : 16.03.13 - klo:21.27 »
Muistelisin että takavuosina oli kovastikin lehdissä juttua siitä, että internetiä olisi nykyisin jo pidettävä kansalaisoikeutena: niin paljon viranomaisten kanssa tapahtuvasta viestinnästäkin kulkee sitä kautta. Silloin taisi ensisijaisesti olla kyse siitä, pitääkö sosiaalituesta maksaa internetkustannuksia, mutta järkevältä tuntuisi, että sama pätee tähänkin. Internetin katkaiseminenhan vain heikentäisi ihmisen mahdollisuuksia päästä taloudellisesti takaisin jaloilleen.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Jaer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 526
    • Profiili
Vs: Ulosotto ja internet
« Vastaus #4 : 17.03.13 - klo:06.16 »
Nykyään löytyy myös Data-Prepaid liittymiä.

DNA Dataprepaid
Rauta seiska: Intel Core i7 @ 920 & Nvidia
Ubuntu, Mint, Debian, Ultimate Edition
Androidina HTC Desire HD

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Ulosotto ja internet
« Vastaus #5 : 17.03.13 - klo:08.38 »
Nykyään löytyy myös Data-Prepaid liittymiä.

DNA Dataprepaid

Noissa on vaan riskinä että saattavat olla edeleen myytävissä - jota postpaid -liittymät eivät ole ;)
Nojoo, oikeasti ei - tuskin prepaidista saisi pakkohuutokaupan kuluja katettua...

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5679
    • Profiili
Vs: Ulosotto ja internet
« Vastaus #6 : 17.03.13 - klo:12.34 »
No tuskinpa nyt sentään noin halpaa liittymää viedään. Itse tietokoneen voivat varmastikin viedä jos sillä on arvoa. Itse välillä vilkuilen näitä ulosottojen huutokauppoja ja kyllä siellä silloin tällöin näyttää tietokoneita olevan seassa. Olettaisin että jonkin hirmuisen kuituliittymän omistaja voitaisiin ehkä pakottaa vaihtamaan ihan perusliittymään. Siis jos kk maksu olisi ´tyyliin reilusti +100e/kk

Mutta omistusasuntosi tai autosi tietysti ensimmäisenä vievät. Ne millä on oikeasti on jotain arvoa.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2953
    • Profiili
Vs: Ulosotto ja internet
« Vastaus #7 : 17.03.13 - klo:19.06 »
Toi DNA Dataprepaid vaikuttaa hintavalta jatkuvasti käytettynä.

Itse suosisin Saunalahden prepaidia, jossa voi tilata DATA7:n käskyllä (7,9 eurolla (Ainakin aikaisemmin)) viikon Dataaikaa. Jollakin toisella käskyllä pystyi ostamaan hidasta nettiä kuukaudeksi hivenen halvemmalla.

Elekaz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
    • Piece of code
Vs: Ulosotto ja internet
« Vastaus #8 : 18.03.13 - klo:08.34 »
Itse suosisin Saunalahden prepaidia, jossa voi tilata DATA7:n käskyllä (7,9 eurolla (Ainakin aikaisemmin)) viikon Dataaikaa. Jollakin toisella käskyllä pystyi ostamaan hidasta nettiä kuukaudeksi hivenen halvemmalla.

Halvimmillaan netin saa puoleksi vuodeksi 29,8e, joten aika edulliselta tuo vaikuttaa. Eri asia sitten, miten tuolla nopeudella pärjää tänä päivänä.

Lähipiirissä on eräällä ulosotossa, ja hänelle jää käteen kuukaudessa se minimimäärä mikä laissa on säädetty (en muista summaa, enkä lakipykälää, mutta näin minulle on tuosta tilanteesta kerrottu) ja loput menee sitten ulosottoon. Ilmeisesti saman verran jää käteen kun toimeentulotuessa. Ko. henkilöltä löytyy netti ja tietokone, joten sinänsä en huolehtisi laajakaistan poisviennistä.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ulosotto ja internet
« Vastaus #9 : 18.03.13 - klo:09.47 »
Ulosoton suojaosuudella saa tehdä mitä pystyy ja huvittaa. Ulosoton suojaosuus voi olla niin pieni, että ulosotettu voi saada toimeentulotukea. Jos tuloja ei ole suojaosuutta enempää, ulosotto voi todeta varattomaksi. Silloin myös menee kyllä luottotiedot. Asiaasi mutkistaa edunvalvoja, mutta toisaalta edunvalvojan pitäisi kommunikoida ulosoton kanssa, ei sinun. Ja lähtökohtaisesti ulosotto ei voi puuttua kohtuuden rajoissa oleviin elämiskuluihin, joihin mainittu nettiliittymä ilman muuta kuuluu. Laita-/haja-asutusalueilla ei kelvollista(väh 1Mbit/s) nettiliittymää edes saa halvemmalla.

Tässä kohtaa ulosottohenkilö ei ole tehtäviensä tasalla, jos hän vaatii liittymän vaihtoa halvempaan.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Edunvalvonta ja netti
« Vastaus #10 : 28.08.13 - klo:20.46 »
voi poistaa
« Viimeksi muokattu: 28.08.13 - klo:21.13 kirjoittanut Lups »

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Vs: Ulosotto ja internet
« Vastaus #11 : 27.09.13 - klo:20.21 »
Eli siis edunvalvoja ei voi viedä nettiä ja puhelinliittymää pois? Puhelinliittymä on 40e kuussa (kytky) ja netti vähän alle 30 euroa. Ulosotossa/käräjillä vähän yli 10 000 euroa ja juuri viime viikolla tuli 1000 euron matku vanhasta maksamattomasta puhelinliittymästä. Minulla ollaan hakemassa velkasaneerausta, mutta siinä kuulemma kestää.

Eikö tuo netti kuulu perusoikeuksiin eli sitä ei kaiken järjen mukaan voi viedä pois? Olisi mukava kuulla miten muut ovat tästä selvinneet, on aika epätoivoinen olo. Netti kuitenkin minulle tosi tärkeä. En tupakoi, niin siihen ei mene rahaa.
« Viimeksi muokattu: 27.09.13 - klo:20.23 kirjoittanut Lups »

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Ulosotto ja internet
« Vastaus #12 : 27.09.13 - klo:22.28 »
Eli siis edunvalvoja ei voi viedä nettiä ja puhelinliittymää pois? Puhelinliittymä on 40e kuussa (kytky) ja netti vähän alle 30 euroa.
Varmasti saatavilla on edullisempiakin vaihtoehtoja, joten voi olla, että joudut vaihtamaan niihin.

thewk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 436
    • Profiili
Vs: Ulosotto ja internet
« Vastaus #13 : 27.09.13 - klo:22.35 »
Internet- ja puhelinasiat voisi kyllä tosiaan hoitaa halvemmallakin, esimerkiksi 10 euroa / kk:

http://www.sonera.fi/puhelin+ja+liittyma/liittymat/sonera+sopiva/

Tuolta startti (muitakin vaihtoehtoja, muiltakin kuin Soneralta on varmasti)

Jaat puhelimesi netin tietokoneeseen kun tarvitset ja ei erillistä liittymää. 1mbit ei ole järin nopea mutta jos tarkoitus / pakko on säästää niin voipi olla pakko tyytyä tuohon.
« Viimeksi muokattu: 27.09.13 - klo:22.47 kirjoittanut thewk »
HP Compaq 6300 Pro + Ubuntu 22.04.2

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5679
    • Profiili
Vs: Ulosotto ja internet
« Vastaus #14 : 28.09.13 - klo:18.26 »
Itsellä on Saunalahden reilu 3g. 100min puheaikaa, 25tekstiviestiä(muistaakseni) ja 21Mbit dataliittymä ilman kattoa. 14€/kk ja itsellä ei mene juuri koskaan yli tuon "paketin". Olen ollut erittäin tyytyväinen liittymään.

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Vs: Ulosotto ja internet
« Vastaus #15 : 29.09.13 - klo:00.53 »
Sellainen typerä kysymys vielä että kun mulla on tää tietokone kytkyllä ja oon jättänyt maksamatta osamaksuerät, niin eihän ne enää voi viedä konetta pois. Anteeksi, tosi tyhmä kysymys.  ::) Laajakaistamaksut olen (tai no edunvalvoja) oon maksanut kaikki ajallaan, mutta ne ovat eri operaattorilta kuin tuo tietokone (laajakaista Saunalahti, tietokone Tele Finland)...

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5679
    • Profiili
Vs: Ulosotto ja internet
« Vastaus #16 : 29.09.13 - klo:00.58 »
Sellainen typerä kysymys vielä että kun mulla on tää tietokone kytkyllä ja oon jättänyt maksamatta osamaksuerät, niin eihän ne enää voi viedä konetta pois.
Tottakai voivat. Eihän se kone sinun ole jos et ole sitä kerran maksanut pois.  ::)

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Vs: Ulosotto ja internet
« Vastaus #17 : 30.09.13 - klo:14.46 »
Oikeasti? Nyt iskee paniikki  ???

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4188
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Ulosotto ja internet
« Vastaus #18 : 30.09.13 - klo:15.07 »
Oikeasti? Nyt iskee paniikki  ???

No ihan aikuisten oikeesti jos jokin on maksamatta, se ei ole sinun oma. Pitäisihän tämän nyt olla selvääkin selvempi asia.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

thewk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 436
    • Profiili
Vs: Ulosotto ja internet
« Vastaus #19 : 30.09.13 - klo:15.45 »
Murobbs:ssä on samasta aiheesta (siis tapauksesta) kaksi keskustelua joista toinen on aloitettu maaliskuussa. Onko tässä nyt tosi kyseessä vai ns. "kesksutelua aiheesta" -tyylinen keissi?

EDIT: jaa niin ol näköjään tämäkin maaliskuussa... ok, aika pitkään asia tapetilla ilman että mitään tapahtuu jos näin.
« Viimeksi muokattu: 30.09.13 - klo:15.51 kirjoittanut thewk »
HP Compaq 6300 Pro + Ubuntu 22.04.2