Kirjoittaja Aihe: vanhan koneen vaimennus  (Luettu 2382 kertaa)

matt1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 106
    • Profiili
vanhan koneen vaimennus
« : 09.09.09 - klo:22.32 »
Hep, arvon ubuntugurut. Joudun kysymään mielipidettänne ennen kuin käyn konekaupassa. Ikävä kyllä nämä aparaatit ovat minulle vähän vieraita.
Tiedän että koneiden hiljentämiseen on kokonaisia sivustoja, mutta täältä linux-maailmasta luultavasti löytyy enemmän vanhojen koneiden ymmärtäjiä :)

Minä sain töistä sellaisen vanhan, ehkä 2002-vuoden mallia olevan Compaq Evo, se taitaa olla malli 500 jossa on ehkä 1.5Ghz Pentium 4, mahdollisesti Intel 8450 emo ja luultavasti 20Gb Ultra-Ata tyyppinen kovalevy. Kone toimii hyvin ja riittää hienosti vähiin tarpeisiini, (ubuntu, ei pelejä). USB_porttien kanssa on tosin jotain häimää, joskus.

Se vaan kuulostaa sirkkeliltä.

Tärkein melunlähde on tuo kovalevy. Onko mikä vaan ATA-tyyppinen ok, vai onko Ultra-ATA jotenkin omansa? Jos ostan uuden neljänkympin hintaisen ATA:n niin onko se ihan eilispäivän tekniikkaa? Kannattaako ostaa käytettyä?

Entä virtalähde? Onko uudemmissa prosessoreissa/emolevyissä/ties missä ihan eri voltit, vai voinko ostaa riittävän tehokkaan ja äänettömän tietäen että se toimii seuraavassakin kokoonpanossa?

Prosessorin ja kopan jäähdyttämiseen näyttää olevan paljon hiljaisia vaihtoehtoja. joten niistä ei enempää.

Ja loputlta, onko tuollainen vanha pentium 1.5megan keskusmuistilla jo niin historiaa että äänenvaimennuksen hinnalla saa yhtä tehokkaan minikoneen?

Kiitos, Matti



qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5679
    • Profiili
Vs: vanhan koneen vaimennus
« Vastaus #1 : 10.09.09 - klo:00.54 »
Ata asemat alkaa olla jo sen verran vanhaa tekniikkaa, ettei niistä oikein hirmuisen vanhoja malleja kauppojen hyllyiltä enää löydä. Käytettyä kiintolevyä ei mielestäni kannata mennä _koskaan_ ostamaan. Sirkkeliltä kuulostava kiintolevy nyt ei muutenkaan ole normaalia, eli värkki taitaa olla loppunsa edellä.

Itse ainakin katsoisin ennemmin välimuistin kokoa ja aseman kierroslukua, jotka pääsääntöisesti tuntuu antavan eniten suuntaa kiintolevyjen suorituskyvystä.

tosiutelias

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Vs: vanhan koneen vaimennus
« Vastaus #2 : 10.09.09 - klo:07.23 »
Hmmm, kovalevyjen äänissäkin on eroa.
Minä luulisin että suorituskyky riittää myynniisä olevissa koneeseesi, joten katsoisin melutasoa ja sitten tehonkulutusta (pienempi teho -> vähempi lämpöä). Suurempi kierrosluku tuo yleensä myös lisää ääntä.


Kullervo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 875
    • Profiili
Vs: vanhan koneen vaimennus
« Vastaus #3 : 10.09.09 - klo:07.45 »
Eihän koneesi vielä vanha ole. Minulla kaksi kpl. pari vuotta vanhempaa.
Löysin kerran sivuston ( en löydä enää), jossa eräs heppu oli laittanut kovalevynsä kuminauhojen varaan, siis irti kotelosta. Luulen jotta tuo jo vähentäisi ääntä kovasti, kannattanee kokeilla.

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: vanhan koneen vaimennus
« Vastaus #4 : 10.09.09 - klo:09.14 »
Lainaus
Löysin kerran sivuston ( en löydä enää), jossa eräs heppu oli laittanut kovalevynsä kuminauhojen varaan, siis irti kotelosta. Luulen jotta tuo jo vähentäisi ääntä kovasti, kannattanee kokeilla.
Voi tosiaan auttaa siihen ääneen mutta ei kuitenkaan korjaa mitään, se sirkkelimäinen ääni tarkoittaa yleensä kovon kuolemaa.

Itse laitoin vastaavaan koneeseen uuden kiintolevyn ja olen ollut tyytyväinen, toimii ja on hiljainen.

matt1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Vs: vanhan koneen vaimennus
« Vastaus #5 : 12.09.09 - klo:20.08 »
Kiintolevyn vinkuna ei ole ihan hirveä vielä mutta kuitenkin sellainen kun sopii odottaa koneelta joka on ollut vuosikausia päällä. Menee vaihtoon.

Mites se virtalähde vielä? Onko tuollainen Pentium 4 ja ATA-levy ehkä vaatinut erilaiset jännitteet, vai onko nykyiset uudet ja hiljaiset passeleita myös tuohon?  ???

thänks,

Matti

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: vanhan koneen vaimennus
« Vastaus #6 : 12.09.09 - klo:20.43 »
Mites se virtalähde vielä? Onko tuollainen Pentium 4 ja ATA-levy ehkä vaatinut erilaiset jännitteet, vai onko nykyiset uudet ja hiljaiset passeleita myös tuohon?  ???

Juu ihan perus poweri toimii, katsot vain että siitä löytyy tarvittavat liittimet.