Kirjoittaja Aihe: Breezy vs. Dapper  (Luettu 4127 kertaa)

Jaune

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Breezy vs. Dapper
« : 14.06.06 - klo:14.22 »
Eli otsikon mukainen kymysys. Itse olen kallistumassa takaisin Breezyyn.
Eli kokemusta ei Linuxista liiemmin ole, mutta Breezyn kanssa homma toimi, nyt päivityksen jälkeen on ollut jos jonkinlaista ongelmaa... joka mitä suurimmalla todennäköisyydellä johtuu minusta itsestäni, että en vain osaa :) ja täytyy vaan nostaa hattua foorumin väelle joka jaksaa päivästä toiseen autella aloittelijoita ja varmasti välillä rautalangasta vääntäminen kypsyttää.

Dapper vaikuttaa päällepäin viimeistellymmältä, mutta mutta...
Javaa en ole saanut toimimaan, en sitten millään ilveellä. Kovasti olen koittanut kaikkia ohjeita noudattaa mitä olen löytänyt foorumilta.
Myöskään videoita en ole saanut firefoxissa toimimaan, mutta operalle sain asennettua niin että pääsen niitä katsomaan tarvittaessa.

Vaimon käyttäjätunnuksilla Ubuntu sammuttaa itse itsensä, varsinaista sammumista en ole itse päässyt todistamaan muuta kun siinä vaiheessa kun se lopettaa prosesseja ja jämähtää siihen ja ei auta kun virrat pois. Tätä on tapahtunut kesken sähköpostin kirjoituksen kuin myös koneen ollessa idlenä ja koneelle tultaessa jämähtänyt. Koskaan se ei ole tapahtunut minun käyttäjätunnuksilla ja aina on ollut toinen käyttäjä "lukittuna" käytössä kun se on kaatunut. Tiedä sitten onko sillä vaikutusta.

Näitä ongelmia ei ollut Breezyssä, joten tuumin vaan että onko ihan järjetöntä tuupata vanha breezy sisään ja ootella Dapperista päivitystä vai koittaa asentaa Dapperi uudestaan vai kärsiäkkö näistä pikku vioista ja toivoa parempaa tulevaisuutta ja kärsivällisesti tutkia mikä mättää(tässä vaihtoehdossa Vaimo ja mukulat vaan whineevät) :)?


Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Re: Breezy vs. Dapper
« Vastaus #1 : 14.06.06 - klo:15.12 »
Kukin ratkaisee pelin omalla kolikollaan..

On täällä turuilla ja toreilla javasta, videoista ja flashista puhuttu kovasti.. Mitäpä jos kokeilisit kerran vielä laittaa dapperin puhtaalta pöydältä ja antaisit esim. Easyubuntun hoitaa viimestelyn:
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Asentaminen#Easy_Ubuntu_-_helppo_tapa_viimeistelyyn

Ja jos ei kelpaa/toimi niin lisävinkkiä löytyy täältä:
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/J%C3%A4rjestelm%C3%A4n_hallinta#Multimedia

Ja sunin java sdk löytyy repoista kanssa, jos sitä javan toimimatttomuudella meinaat (eli helppo asentaa & kokeilla josko toimisi puhtaalta pöydältä...)

Lienet lataillut Dapperin päivitykset, joitain irtopaketteja lipuu edelleen.

Tai koita Kubuntua/Xubuntua jos tuntuu paremmalta.
En Breezyä enää suosittelisi.. luulisi Dapperin lähtevän kun vähän monottaa.. Tai mistäs sitä tietää vaikka laitteistossasi olisi jotain jännää (muisteja rikki, liian kovat lämmöt tms..?)

Itselläni Dapper beta heitti aikanaan ulos muutaman kerran (tyyliin GDM kaatui tai vastaavaa) mutta tokeni päivityksillä..

Dapperin uudelleenasennus ei kuitenkaan ole kuin muutaman tunnin homma, suosittelen vielä kertaallen yrittämään..

Zemiä!

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Jaune

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Breezy vs. Dapper
« Vastaus #2 : 14.06.06 - klo:15.45 »
Juuh, no pitänee koittaa puhtaalta pöydältä vielä. Olen tosissaan foorumin ohjeita noudattamalla koittanut säätää sitä Javaa ja Easy Ubuntullakin koitin, mutta java loistaa poissaolollaan. Siis löytyy kyllä koneesta, mutta ei selaimet ymmärrä sitä käyttää... tai siis luultavasti en osaa selaimille kertoa jotta javaakin vois käyttää :) Flashin olin saanut kyllä firefoxiin tuupattua, mutta siihen ne pluginit sitten jäikin.

Eli Dapperia sinänsä en ole asentanut vaan updatella breezystä Dapperiin. Muistaakseni update onnistu muuten kivuttomasti, mutta äxä ei lähtenyt käyntiin ennenkuin olin asentanut nvidian ajurit uudestaan.

Lämpöongelma voi tosissaan olla, on viimeaikoina kämpässä paukuttanut aika kovia lämpötiloja. Aikaisemmin ei ole ollut mitään ongelmia lämpöjen kanssa, mutta kenties pöyjen poisto ja muistien tarkistus konehuoneesta ei ainakaan haittaisi. Tuo kaatuilu nimenomaan huolestuttaa eniten, nuo java ja video touhut selaimessa nyt on vähän vähemmän tärkeitä.

Kubuntu mulla on asennettuna, tosin en ole tainnut Dapperin aikana KDE puolella kertaakaan käynnistää. Josko sitä vielä löytyis yhteinen sävel Dapperin kanssa :)


pallivaha

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 58
    • Profiili
Re: Breezy vs. Dapper
« Vastaus #3 : 14.06.06 - klo:16.06 »
Samaa vikaa, pikku ongelmia Dapperin kanssa. Joskus Dapper kieltäytyy käynnistämästä ainoatakaan ohjelmaa pikakuvakkeesta tai valikosta, konsolista en tiedä, ei ole sattunut olemaan koskaan silloin auki. Välillä taas X jumii, näyttöön tulee vain soma ridoitus, eikä virtuaalikonsoliin tai uloskirjautuminenkan onnistu. Reset. Betan kanssa ei ollut mitään ongelmia, vaikka oli päivitetty breezystä. Ehkäpä puhdas asennus auttaa, päivitetty betasta tämäkin on.

Speque

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 258
  • Ubuntu Hardy Heron
    • Profiili
Re: Breezy vs. Dapper
« Vastaus #4 : 14.06.06 - klo:16.12 »
Itselläni on kyllä Dapper toiminut huomattavasti Breezyä paremmin. Breezystä päivityksen ongelmista ovat monet puhuneet, mikä on varsin ikävää.
 :-\

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Breezy vs. Dapper
« Vastaus #5 : 14.06.06 - klo:16.51 »
Minullakin Dapper on ollu käyttökelpoisempi jo betasta asti kuin breezy. En nyt puhu mistään kovin aikaisista betoista kuitenkaan.

Tosin tälläinen ongelma ilmeni dapperissa, mitä ei breezyssä ollut:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=3663.0
Mutta onneksi se on ollut ainoa.

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Breezy vs. Dapper
« Vastaus #6 : 14.06.06 - klo:16.56 »
Dapper muuten toimivampi, mutta GDM kaatuu noin joka toinen kerta ku openboxista kirjautuu ulos... Ei tapahdu gnomesta.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Breezy vs. Dapper
« Vastaus #7 : 14.06.06 - klo:18.49 »
Itselläni on toiminut päivityksestä Dapper sekä puhtaalla asennuksella, ja Java ja Flash on toiminut hyvin.
alias vililikku

skipo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
    • Tango Team Motorsport
Re: Breezy vs. Dapper
« Vastaus #8 : 16.06.06 - klo:14.48 »
Eli otsikon mukainen kymysys. Itse olen kallistumassa takaisin Breezyyn.
Eli kokemusta ei Linuxista liiemmin ole, mutta Breezyn kanssa homma toimi, nyt päivityksen jälkeen on ollut jos jonkinlaista ongelmaa...

Itse olen aivan samaa mieltä. Breezy toimi kunnolla heti asennuksen jälkeen, mutta Dapper on ollut pelkkä murheenkryyni. Mulla se hakee käynnistäessä ip-osoitteen noin kolme kertaa kymmenestä. Jos sille ensin uhraa neitsyeen.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Breezy vs. Dapper
« Vastaus #9 : 19.06.06 - klo:10.52 »
Päivititkö koneen vai asensitko Dapperin puhtaalta pöydältä?
alias vililikku

eDIT

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Re: Breezy vs. Dapper
« Vastaus #10 : 19.06.06 - klo:12.14 »
Kallistun dapperiin....  Breezy kaatuili itselläni jostain syystä...

Paha Vaatturi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Re: Breezy vs. Dapper
« Vastaus #11 : 19.06.06 - klo:12.26 »
Dapper. Ei sillä, että Breezyssä olisi mitään vikaa ollut, mutta dapperi toimii aivan tolkuttoman paljon paremmin. Kaikki toimii juuri niin kuin pitääkin. Toisekseen dapper tuntuisi olevan helvetin paljon nopeampi kuin breezy. Ja onhan tuo xgl+compiz ihan kiva lelu tämän dapperin kera :)
Sakset sanoi niks ja naks, sormet poikki yks ja kaks!

Jaune

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Breezy vs. Dapper
« Vastaus #12 : 19.06.06 - klo:12.32 »
Näyttäisi siltä että useimmilla päivitys sujunut ongelmitta ja joillakin mennyt päin peetä.

En ole saanut aikaiseksi Dapperia puhtaalta pöydältä uudelleen asentaa... hirmu säätäminen 4 käyttäjän kaikki ohjelmat ja sähköpostit yms asennella taas :) Siitä tulikin mieleeni, onko noita työpöytä ja käyttäjä asetuksia mahdollista jotenkin varmuuskopioida ja tuupata takaisin uuden asennuksen jälkeen? vai onko kaikki säätö tehtävä uudestaan asennuksen jälkeen?

Homma toimii kuitenkin jotenkuten. Kaatumiset on loppunut, en kyllä tainnut mitään tehdä niitä korjatakseni, mutta eipä ole kaatuillut pieneen hetkeen. Pluginit eivät firefoxissa toimi edelleenkään, se nyt ei itseä niinkään harmita muuten kun tyttärien winkuminen kun javapelit tai flash pelit ei toimi :P

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Breezy vs. Dapper
« Vastaus #13 : 19.06.06 - klo:13.55 »
En ole saanut aikaiseksi Dapperia puhtaalta pöydältä uudelleen asentaa... hirmu säätäminen 4 käyttäjän kaikki ohjelmat ja sähköpostit yms asennella taas :) Siitä tulikin mieleeni, onko noita työpöytä ja käyttäjä asetuksia mahdollista jotenkin varmuuskopioida ja tuupata takaisin uuden asennuksen jälkeen? vai onko kaikki säätö tehtävä uudestaan asennuksen jälkeen?

Kopioit /home - hakemiston jonnekin talteen sisältöineen ja sitten uudelleenasennuksen jälkeen laitat sen takaisin. Näin kaikilla on omat asetukset taas tallella.

Tietenkin ohjelmat pitää asentaa uudestaan, mutta muuten kaikki pitäisi olla taas niin kuin ennen.


eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Breezy vs. Dapper
« Vastaus #14 : 19.06.06 - klo:14.01 »
Yleensähän suositellaan että /home kansio olisi omalla osiollaan, jos joskus pitää asentaa Ubuntu uusiksi.
alias vililikku

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Breezy vs. Dapper
« Vastaus #15 : 19.06.06 - klo:16.59 »
Jep jep, jos vielä ottaa ylös asennetut paketit (dpkg -l) ja asentaa ne asennuksen jälkeen, niin tuskin edes huomaa, että järjestelmä on pistetty uusiksi :D Tosin paketinhallinnan ohi asennetut ohjelmat pitää asentaa uusiksi käsin.