Kirjoittaja Aihe: Linux - koulutus  (Luettu 5598 kertaa)

Frank100

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Linux - koulutus
« : 17.12.08 - klo:21.48 »
Aihe varmasti kiinnostaa monia.

Itse olen v 1995-> opiskellut MS - juttuja jne. ja Linux tuli minulle täysin vahingossa. Olen onnistunut pakkohajottamaan (ja osittain korjaamaan) jo kolme konetta: 105P, 200AMD ja tämän 994,5Mhz käytöstä poistetut "antiikkikoneet". Koneet on firmasta poistettu ongelmajätteenä, koska eivät pysty pyörittämään Vista - pohjaista systeemiämme, joten sain ne ikäänkuin leikkikaluiksi.

Suurin yllätys kaikille tähän asti on ollut se, että 150P (tungettu täyteen lisä - väli- muistia) (ja perässä massamuistia), meni kyllä sekaisin, mutta on melkein kaikessa edelleen nopeampi, kuin uusin MS - Vista koneemme.Lisäksi tuo pirun Ubuntu ei suostu lopullisesti kaatumaan millään, kenenkään keksimällä keinolla.

Joten harkitsemme erittäin vakavasti siirtymista MS (MakroShit) systeemistä Linuxiin

Kertokaapa asiantuntijat, mikä om minun kaltaiselleni järkevin tapa aloittaa kouluttautuminen Linuxiin,

Asia varmasti kiinnostaa monia, joten kertokaa kokemuksistanne (hyvistä ja huonoista).

Sysi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 259
    • Profiili
Vs: Linux - koulutus
« Vastaus #1 : 17.12.08 - klo:22.59 »
Mitä yritys tekee? Tarpeelliset ohjelmat tietysti, niiden asentaminen myös ehkä.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Linux - koulutus
« Vastaus #2 : 18.12.08 - klo:08.17 »

Kertokaapa asiantuntijat, mikä om minun kaltaiselleni järkevin tapa aloittaa kouluttautuminen Linuxiin,

Asia varmasti kiinnostaa monia, joten kertokaa kokemuksistanne (hyvistä ja huonoista).

En ole asiantuntija ja olen siitä onnekas, että olen koulun kautta saanut koulutusta Linuxiin. Jos omatoimisesti opiskelet, eikä ole kiirettä, niin itse asentelisin erilaisia distroja eri työpöytäympäristöillä virtuaalikoneisiin ja testailisin niitä. Lisäksi alan kirjallisuutta löytyy ihan mukavasti. Itse joskus vuosi pari sitten bongasin täältä jonkun kirjallisuusketjun, josta löytyi ~1000-sivun kirja pdf-muodossa. Sen kun tankkaa, niin luulisi ainakin perusteet olevan hallussa  :D

Lisäys: Ei se tämä ketju ollut, mutta löytyy tästäkin jotain: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=7898.0
« Viimeksi muokattu: 18.12.08 - klo:08.19 kirjoittanut Tha-Fox »

Frank100

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Vs: Linux - koulutus
« Vastaus #3 : 18.12.08 - klo:09.45 »
En oikeastaan tiedä, mitä haluan, mutta tunnen jotenkin itseäni ja niitä, joita olen MS - jutuissa jeesannut, KUSETETUIKSI!!!!!!!!

Tosiaan tämä Linux - juttu tuli minulle (puoli-) vahingossa.

Jotenkin tässä tuntuu olevan juuri sitä, mikä MS - hommissa on aina viiksettänyt. Siis toimii ja osaamatonkin pääsee sisälle ja saa yhteisöltä heti neuvoja. En tiedä, mitä kaikkea tämä juttu voi tarjota, sen takia haluan tietää asiasta kaiken.

MS - hommista itse asiassa haluan eroon, jo nyt, mutta ei se ihan käden käänteesssä onnistu.

Sysi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 259
    • Profiili
Vs: Linux - koulutus
« Vastaus #4 : 18.12.08 - klo:09.57 »
No, wikissä on ohjelmien vastaavuudet, voi selata mitä tarvii ja tutustua käyttöön. Linux.fi-wikistä kannataa lukea komentorivin perusteet. Ubuntu tutuksi-wikikirja on myös on myös hyvä. Muita juttuja on "Näin säästät aikaa" aiheessa, jos se vielä jossakin on.

Moody

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Linux - koulutus
« Vastaus #5 : 18.12.08 - klo:10.16 »
Tuolta löäytyi se pdf muodossa oleva järkälemäinen opus mistä fox mainitsi:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=16692.0

Tuossa muutama linkki ihan perus juttuihin mistä voi lähteä omaan tahtiin katselemaan
miltä hommat näyttää. Ei muuta kuin opiskelun iloa:
http://linux.sange.fi/linux-koulutus
http://tapsa.takaa.fi/linux/
http://www.kapanen.net/kirja/

Pessimismi on aivan turhaa, ei se auta kuitenkaan...

Frank100

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Vs: Linux - koulutus
« Vastaus #6 : 19.12.08 - klo:01.15 »
Kiitoksi kaikille neuvoista, mutta kun sidokseni MS - juttuihin on aika tiukat ja sitten pitäisi vielä tuota leipää pitäisi saada jälkikasvulle, niin toivoisin myös kokemuksia koulutuksesta, ennen kuin maksan siitä.

Eli kunnon koulutus, ymmärrän kyllä, että laadusta joutuu maksamaan.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Linux - koulutus
« Vastaus #7 : 19.12.08 - klo:01.17 »
Kiitoksi kaikille neuvoista, mutta kun sidokseni MS - juttuihin on aika tiukat ja sitten pitäisi vielä tuota leipää pitäisi saada jälkikasvulle, niin toivoisin myös kokemuksia koulutuksesta, ennen kuin maksan siitä.

Eli kunnon koulutus, ymmärrän kyllä, että laadusta joutuu maksamaan.

Veikkaan, että useimmat täällä ovat itseoppineita. Kaikki ovat jossain määrin tietenkin, mutta kuinkakohan moni on koskaan ollut linux-kurssilla... En tiedä ja itseänikin tieto tällaisista kiinnostaisi.

Edit. Toki moni yliopistoissa tms. mat-luonnontieteellisillä aloilla opiskellut on saanut osansa unix-tietoa.

Storck

  • Vieras
Vs: Linux - koulutus
« Vastaus #8 : 19.12.08 - klo:02.54 »
Veikkaan, että useimmat täällä ovat itseoppineita.

Oppimisesta en tiedä mutta niinhän se menee. Kyselin työkaverilta, tutkin nettiä, latasin Linuxin, asensin Linuxin ja siitä se lähti. Päivääkään en ole katunut. Tai oikeastaan olen, niitä päiviä ennen Linuxia..  ;D

Tämä sivusto on sellainen että jos täältä et saa vastausta niin et mistään. Täältä/täällä kyllä oppii kun lukee ja tutkii ja rohkeasti kyselee.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Linux - koulutus
« Vastaus #9 : 19.12.08 - klo:08.18 »
Voisikohan, jos olisi tarpeeksi nöyrä, päästä jollekin korkeakoulun (tai miksei toisen asteen tai vaikka peruskoulun) linux-kurssille? Meillä ainakin oli mielestäni laadukasta opetusta palvelimien hallinnasta jne.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Linux - koulutus
« Vastaus #10 : 19.12.08 - klo:08.54 »
Voisikohan, jos olisi tarpeeksi nöyrä, päästä jollekin korkeakoulun (tai miksei toisen asteen tai vaikka peruskoulun) linux-kurssille? Meillä ainakin oli mielestäni laadukasta opetusta palvelimien hallinnasta jne.

Eikös suurin osa koulutuksesta ole julkista  ;) Eli sinne vaan kuuntelemaan luentoja...

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Linux - koulutus
« Vastaus #11 : 19.12.08 - klo:08.55 »
Voisikohan, jos olisi tarpeeksi nöyrä, päästä jollekin korkeakoulun (tai miksei toisen asteen tai vaikka peruskoulun) linux-kurssille? Meillä ainakin oli mielestäni laadukasta opetusta palvelimien hallinnasta jne.

Eikös suurin osa koulutuksesta ole julkista  ;) Eli sinne vaan kuuntelemaan luentoja...

Hyvä pointti :D

Merike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: Linux - koulutus
« Vastaus #12 : 19.12.08 - klo:08.57 »
Vai kaivattiinko tässä kaupallista koulutusta? Väheksymättä yhtään itseopiskelua, voi antaa enemmän rahkeita viedä Linux/Ubuntu-asioita eteenpäin yritysmaailmassa kun on jotain "virallista" taustalla.

Erilaisia sertifiointiohjelmiahan löytyy, esim. LPIC ja Ubuntu Certified Professionals, joihin kuuluu näyttötestit sertifioinnin saamiseksi. Suomessakin järjestetään testeihin valmistavaa koulutusta, esim. Tieturilta löytyy tarjontaa. Toki näillä on sitten hintaa... Tai jos on noheva niin sertifiointitestin voi suorittaa itseopiskelun pohjalta, mikään pakko ei ole istua kursseilla.

uunox

  • Vieras
Vs: Linux - koulutus
« Vastaus #13 : 19.12.08 - klo:11.10 »
Kyllähän koulutus on aina paikallaan ihan riippumatta siitä mihin kouluttautuu.
Ajattelin taas heittää sirpalepommin ja hieman olla omaa mieltäni ja esittää väitöksen siitä, mihin yleensäkin tarvitsemme näitä tietokoneitamme. Onko pääasiallinen tarve "rassata" itse vermeitä, eli tätä tai näitä käyttösydeemejä vai onko asiallista myös sitä "luovuuttaan" käyttää niihin asioihin joiden edistämiseen myös jotkut niitä jopa käyttää, ja joitakin sektoreita sitä sanotaan jopa hyötykäytöksi.

En myöskään eppäile etteikö Linux-pohjaista hyötyä myöskin voi saada aikaiseksi kunhan paikalle hommataan joku "noitatohtori" joka osaa ne loitsut ulkoa ja joka saa viriteltyä vempaimet kohdilleen. Näissä meidän pienemmissä "hyötyjärjestelmissä" se ei kuitenkaan ole mahdollista joten monesti joutuu sen vuoksi tyytymään johonkin wintturaan jolla enemmän tai vähemmän menestyksekkäästi saa paperia ja mustetta kulumaan, ynnä muuta oheista krääsää.

Läksin tuossa juuri liikenteeseen läppärini kanssa ja kuinka ollakaan, kun otin töpselin irti rasiasta ja aloin käyttää laitetta niin kuin se on tarkoitettu, eli vapaana fortumista niin ei siinä paljon kerennyt hyötymään kun ilmoitti akussa olevan 7% latinkia ja olevan syytä katsella sen fortumin perään pikaisesti, eli, ilmeisesti tämä on niin tehokas että se kuluttaa ainakin 3 kertaa enemmän sähköä kuin sillä vähemmän tehokkaalla, vaikka harhautuksen vuoksi se joskus hiljenteleekin itseään. Siellä W-leirissä ei tarvitse loitsuta ja se ilmeisesti osaa säästää oikeastikin.

Siis koulutuksesta, olisi ehkä parempi että vain ne jotka kehittää meille näitä vermeitä kävisivät ne koulut ja ne jotka yrittää hyötyä näillä, kävisivät ne koulut joista he pyrkii särpimensä ottamaan tai iloa muille tuottamaan tai muuten luovuuttaan ilmaisemaan.
Tokihan sen ymmärrän ettei varsinainen käyttäjä voi alkaa näitä virityksiä harrastamaan tai itse asia pian unhoittuu, eli nämä ovat enemmän poppamiesten foorumeita ja ei siinä mitään, kaikesta huolimatta jatketaan vaan harjoituksia jos halua ja aikaa riittää, kiusa se on pienikin kiusa ja vastukset on luotu voitettaviksi.
Hyvää Joulua vain kaikille ja ilmeisesti Uusi Vuosikin menee näissä merkeissä ja jos pukki toi sen ohjekirjan niin ei siitä haittaakaan liene...

moonstone

  • Vieras
Vs: Linux - koulutus
« Vastaus #14 : 19.12.08 - klo:11.37 »
Kertokaapa asiantuntijat, mikä om minun kaltaiselleni järkevin tapa aloittaa kouluttautuminen Linuxiin

1. Lainaa kirjastosta pari kirjaa. Ihan ensiksi lainaat sellaisen joka kertoo linuxin historian esim. Glyn Moodyn Kapinakoodi (tai jokin vastaava kirja)
2. Sitten aloitat ihan perusasioista, komentorivi, tiedosto-oikeudet, käyttäjien hallinta, prosessien hallinta, pakettien hallinta jne. Kirjoja löytyy kirjastosta.
3. Käännä kerneli itse (tässä vaiheessa itse jäin linuxiin koukkuun, se vaan on jotakin joka palautti hauskuuden tietokoneiden käyttöön)

Sitten kun perusasiat alkaa olla kunnossa voi ostaa räätälöityä (tosin hinnakasta) koulutusta (esim. Teleware).
« Viimeksi muokattu: 19.12.08 - klo:11.39 kirjoittanut Aleksi Ikäheimo »

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Linux - koulutus
« Vastaus #15 : 19.12.08 - klo:11.52 »
Tosiaan niin kuin Aleksi tuossa jo sanoi, kirjaston antimilla pääsee jo pitkälle, sitten vielä jos on harjoitus kone mitä voi aivan rauhassa komentorivillä sotkea ja säätää. Avot.


Antsa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 59
    • Profiili
    • anteroriihimaki.org
Vs: Linux - koulutus
« Vastaus #16 : 19.12.08 - klo:15.40 »
Tosiaan niin kuin Aleksi tuossa jo sanoi, kirjaston antimilla pääsee jo pitkälle, sitten vielä jos on harjoitus kone mitä voi aivan rauhassa komentorivillä sotkea ja säätää. Avot.

Itse säätämällä/tutkimalla oppii parhaiten. Jos ei ole ylimääräistä tietokonetta tätä varten, voi nykyään käyttää virtuaalikoneita, esimerkiksi Virtual Box, sekä Vmware server ovat ilmaiseksi ladattavissa valmistajien sivuilta  :)

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Linux - koulutus
« Vastaus #17 : 20.12.08 - klo:00.39 »
Kertokaapa asiantuntijat, mikä om minun kaltaiselleni järkevin tapa aloittaa kouluttautuminen Linuxiin

1. Lainaa kirjastosta pari kirjaa. Ihan ensiksi lainaat sellaisen joka kertoo linuxin historian esim. Glyn Moodyn Kapinakoodi (tai jokin vastaava kirja)
2. Sitten aloitat ihan perusasioista, komentorivi, tiedosto-oikeudet, käyttäjien hallinta, prosessien hallinta, pakettien hallinta jne. Kirjoja löytyy kirjastosta.
3. Käännä kerneli itse (tässä vaiheessa itse jäin linuxiin koukkuun, se vaan on jotakin joka palautti hauskuuden tietokoneiden käyttöön)

Sitten kun perusasiat alkaa olla kunnossa voi ostaa räätälöityä (tosin hinnakasta) koulutusta (esim. Teleware).

Glyn Moodyn Kapinakoodi on kyllä hyvä suosittelen.

Onko ketään lukenut tätä?

Löysin jonkun pikaoppaan, jos kiinnostaa.