Kirjoittaja Aihe: Levyn osioinnista vielä...  (Luettu 1594 kertaa)

Paako

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 62
    • Profiili
Levyn osioinnista vielä...
« : 20.05.07 - klo:11.22 »
Yritin haulla etsiä kunnollista vastausta itselleni, mutta en oikeen saanut selvyyttä. Eli... perusosiointi Ubuntulle riittänee ilmeisesti 40Gt levylle, että 10-15Gt juuriosioon, liitos / ja vaikkapa 1Gt Swapille ja loput Homeen. Miten saisin jonkin sellaisen systeemin ilman toista kovalevyä, että kaikki omat tiedostot säilyisi omalla osiollaan vaikka joutuisin asentamaan Ubuntun uudelleen, Winkkari puolella C:llä ainoastaan wintoosa ja D:llä tiedostot. Tämä tulee lähinnä kysymykseen kun alan asentamaan pöytäkoneeseen Ubuntua jossa on 160Gt levy. Toinen asia on että jos alustan usb-levyn ntfs:stä ext3 muotoon, niin mikä on paras ja toimivin ajuri windoosalle ext3 tiedostojärjestelmän ymmärtämiseen.

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 752
    • Profiili
Vs: Levyn osioinnista vielä...
« Vastaus #1 : 20.05.07 - klo:12.45 »
Miten saisin jonkin sellaisen systeemin ilman toista kovalevyä, että kaikki omat tiedostot säilyisi omalla osiollaan vaikka joutuisin asentamaan Ubuntun uudelleen...

Ehkä en nyt ihan ymmärtänyt kysymystä, koska tuntuu että vastasit osittain itse omiin kysymyksiisi...

Jotta ubuntun uudelleen asennus onnistuu ilman, että sun omat tiedostot häviää, niin kannattaa tehdä juuri kuten tunnut uumoilevankin:

- 10 gigaa systeemille (liitos /)
- 1 giga swapille (liitos swap)
- loput homelle (liitos home)

Kun myöhemmin asennat systeemit uudelleen niin säästät homen koskemattomana ja se on sitten siinä.

Tässä uudelleenasennusvaiheessa kannattaa sitten olla tarkkana, että ei mene formatoimaan partitiota ja että jos ensimmäinen käyttäjätunnus on sama joka sulla oli vanhassa asennuksessa, niin että se ei tärvele uudella kotihakemistolla vanhaa. Itse olen niin noviisi, että luultavasti varmuuden vuoksi uudelleenimeäisin sen vanhan kotihakemiston joksiki muuksi ja asennuksen jälkeen yksinkertaisesti kopioisin säästettävät tiedostot uuteen kotihakemistoon.

Windows-kuvioista en osaa sanoa mitään.