Kirjoittaja Aihe: Ongelma [Fujitsu-Siemens Amilo L7310W] [Ubuntu netbook 10.10]  (Luettu 2025 kertaa)

vihiriätpellot

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Olen ensikertalainen Ubuntun käyttäjä. Viimeisen viikon ajan olen kirvannut ja repinyt hiukseni päästäni kannettavani kanssa. Ensimmäinen ubuntu minkä kannettavaani asensin oli ubuntu 10.04. Resoluution sai suurimmillaan laitettua 800x600. Kaverini laittoi sittemmin oikeat resoluutiot. Tämän johdosta lataamani videot muuttuivat äänikirjoiksi (kuva oli musta/ei näkynyt). Ajureita läppärille saa ladattua valmistajan sivulta, mutta ne tukevat vain windows xp:tä. Joten asensin läppärille xp:n, jolla latasin ja asensin ajurit. Tämän jälkeen asensin tuon Ubuntu Netbook 10.10 version windowssin rinnalle. Asennus onnistuis cd-levyltä ja kyseisen ubuntun saa auki oikeilla resoluutioilla sun muilla.

Ongelmana on
-tekstit näkyvät valkoisina, erisuuruisina neliöinä yläpalkissa
  *avattuna yläpalkin toiminnot, kuten kalenteri jne. näyttävät valikon, jossa teksi taas on luettevaa
  *vasemman yläreunan ubuntu nappia painettaessa avautuu valikko jossa ikoneinen teksit näkyvät valkoisina palikkoina. Ainoastaan näitä kuvassa näkyvän valikon toiminnot saa auki, ja ne näkyvät luettavasti.
-vasemmassa reunassa olevan valikkopalkin päälle kun vie hiiren, niin näyttö menee heti pimeäksi
 *valikon toimintoja ei saa klikattua auki

Tässäpä olisi tietämykseni asiasta. Toivottavasti pieni esitelmäni ongelmastani aukesi teille.

majatalo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 287
    • Profiili
itselläni on sama ongelma.
asensin netbook remixin 8Gt USB tikulle.
asus eeepc koneessa pelasi nätisti, mutta työpaikalla Dellin D610 koneessa ilmeni sama ongelma.
vasen ja ylä navikko ei näy, mouse on ominaisuudella tulle vain musta laatikko jossa on valkoinen laatikko siinä kohtaa jossa teksti pitäisi olla.

lueskelin netistä ja ongelma on ilmeisesti Unity:ssä.
Unity + Ati näytön ohjain vaikuttaisi olevan yhdistelmä jolla ongelma ilmenee. Gnome, xfce, lxde

selkeitä ohjeita korjaamiseen en löytänyt, joten vaihdoin Gnome puolelle ja asensin LXDE ympäristön, koska on nopea ja vähän resursseja syövä. tämä tapahtuu siten että logout, valitsee uudelleen oman tunnuksen sisään kirjautumista varten ja ala valikosta valitsee Ubuntun. sitten ubuntun puolella asentaa lxce työpöydän.

Unity on jonkin sortin työpöytä, joka pyörii gnome shellin päällä ja gnome shell käyttää Mutter:ia, joka on saman tyylinen kuin combiz. näin olen asian ymmärtänyt, viisaammat korjatkoon jos väärin olen ymmärtänyt.