Kirjoittaja Aihe: 8.10 wpa salaus wlanissa  (Luettu 5403 kertaa)

gkaane

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 43
    • Profiili
8.10 wpa salaus wlanissa
« : 06.11.08 - klo:17.55 »
On melkoista lottoamista että pääsee salattuun langattuun verkkoon, salaamattomaan pääsee kyllä. Wpa salaus, 8.04:n kanswsa ei ollut ongelmia, onko mitään vinkkiä. Muutaman kerran mennyt kuin vahingossa! Tietysti ihmetyttää miksi muuttaa salasanan omituiseksi, siitäkö johtunee

kukkaisrinsessa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: 8.10 wpa salaus wlanissa
« Vastaus #1 : 06.11.08 - klo:18.35 »
Hei!,

Kertoisitko wlan-korttisi mallin. Yritätkö yhdistää network-managerin avulla? Mikäli näin on,
saattaa kyseessä olla bugi (https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/network-manager-applet/+bug/.)

gkaane

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 43
    • Profiili
Vs: 8.10 wpa salaus wlanissa
« Vastaus #2 : 06.11.08 - klo:23.24 »
Kyseessä Toshiba-kannettava, olisko sovitin Intel PRO/Wireless 3945ABG. Toimii siis salaamattomassa verkossa  muttei kait hyväksy salasanaa.
Ilmeisesti Network manager kyseessä. Itsellä vähäiset kokemukset yleensä Linuxista mutta 8.04:ssä pelasi

Aksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: 8.10 wpa salaus wlanissa
« Vastaus #3 : 07.11.08 - klo:17.15 »
Vähän samanlaista ropleemia on mulla ja monella muullakin. Verkko näkyy, mutta kirjautua ei voi, kun salasana ei muka kelpaa. Samalla koneella Vistan puolella toimii ongelmitta. Buntu ei oikein ymmärrä kaikkien wlanien salausalgoritmejä. Tai näin mä siis oon päätellyt tuon asian.
Sekakäyttäjä - Mac, Ubuntu ja Windows.

gkaane

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 43
    • Profiili
Vs: 8.10 wpa salaus wlanissa
« Vastaus #4 : 07.11.08 - klo:18.47 »
Mielenkiintoista kun joskus toimii, kuten nyt kymmenennellä kerralla yht`äkkiä ilmoitti että yhteys muodostettu. eilen noin 100 yrityksestä kaksi kertaa sekä kerran uudelleen käynnistyksen jälkeen suoraan. Ehkä tulee parannusta tähänkin asiaan, toinen mikä tässä versiossa ei pelaa on ainakin creativen web kamera. 8.04 löysi oikealla nimellä jopa. Tv ja mokkula taas tässä versiossa pelaa taisteluitta, odotellaan parannusta näihin muutamiin asioihin. Tosin tämä uusi versio ei suostunut päivittymään eikä asentumaan eikä pelannut dvd:ltä tuossa vahassa Siemens Futrossa jossa kuitenkin toimii 8.04 mukavasti

gnome+kde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 74
    • Profiili
Vs: 8.10 wpa salaus wlanissa
« Vastaus #5 : 08.11.08 - klo:03.06 »
tässä omassa toshiban läppärissä taas meni verkkoon ihan helposti, meni ensin langalla, sitten langattomana ja koko ajan salattuun verkkoon. alkuun kysyi vain salasanan ja on nyt mennyt joka kerta. kun taas päinvastoin kuin gkaanella, tällä ei 8.04 suostunut kuin joskus erittäin harvoin menemään langattomaan salattuun verkkoon, juurikin ehkä 2 kertaa sadasta keskimäärin.

ainoa eteen tullut ongelma on nyt tässä 8.10:ssä, että äänet eivät kuulu videoita katsellessa. aiemmin 8.04:ssä ne pelasivat ihan hyvin. tein päivityslatauksen juuri tänään pari tuntia sitten, että vasta vähän testimielellä tätä kokeilen.

juzmo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: 8.10 wpa salaus wlanissa
« Vastaus #6 : 08.11.08 - klo:21.46 »
Mulla sama juttu, 8.04 toimi aina ja joka kerta. Ei mitään moittimista. Nyt päivityksen jälkeen kyselee vain jatkuvasti wpa salaus avainta. Minulla ei ole mennyt kuin kerran sisään. Osaisiko joku auttaa... todella ärsyttävä vika.

petteriIII

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 668
    • Profiili
Vs: 8.10 wpa salaus wlanissa
« Vastaus #7 : 09.11.08 - klo:07.07 »
Minulla se ei tuollatavoin takkuile, joten voi vain toivoa että seuraava auttaa:

Langattoman avaimen voi syöttää monellatavoin ja vain yksi pätee luotettavasti boottauksen yli: näpäytä hiiren oikealla verkkokuvaketta ylärivin oikealla puolella (yleensä siinä on kaksi tietokoneen näyttöä peräkkäin ellei yhteyttä vielä ole ja jos yhteys on jo niin siinä on 'urkupillistö') - Muokkaa yhteyksiä -  Langaton - näpäytä hiiren vasemmalla verkkosi essidiä - Muokkaa - Langaton tietoturva - tarkista että tietoturva on oikein ja muuta tarvittaessa - näpäytä hiiren vasemmalla salasanakentän vasenta laitaa niin että siihen jää vilkkuva kursori - makaa DEL-nappulan päällä niin kauan että kenttä tyhjenee - kirjoita salasana - näpäytä hiiren oikealla OK.
-pienen hetken kuluttua koneen pitäisi kysyä annetaanko sovellukselle 'Network manager' lupa käyttää avainnippua ja siihen vastataan myöntävästi. Yhteyden pitäisi aueta nyt ja aina boottauksen jälkeen automaattisesti
 

Muranziel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: 8.10 wpa salaus wlanissa
« Vastaus #8 : 10.11.08 - klo:00.14 »
Ei auttanut Petterillin neuvo =/ Itsekkin olen pähkäillyt juurikin saman ongelman kanssa.
« Viimeksi muokattu: 10.11.08 - klo:00.18 kirjoittanut Muranziel »

flyonthewall

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: 8.10 wpa salaus wlanissa
« Vastaus #9 : 10.11.08 - klo:09.41 »
Minulla on sama ongelma. Käytössä on perus Asus Eee 4G ja 8.04:n kanssa ei ollut mitään ongelmia.

Päätin tosin katsoa hieman sitä network manageria (v.0.7.0) ja niiden omilla sivuilla ( http://www.gnome.org/projects/NetworkManager/ ) sanotaan ettei se vielä tue kuin WEP salausta. Toivottavasti korjaavat sen kohtapuolin.

juzmo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: 8.10 wpa salaus wlanissa
« Vastaus #10 : 10.11.08 - klo:11.54 »
Minä olen kokeillut wep ja wpa ja wpa2 mikään ei toimi, kaikkilla tulee logiin "ath0: link timed out". Yhden kerran on ottanut yhteyden, mutta sen jälkeen taas ei millään.

harrykaa

  • Vieras
Vs: 8.10 wpa salaus wlanissa
« Vastaus #11 : 10.11.08 - klo:12.42 »
Minulla toimii Intrepid automaattisesti:
käynnistyksen yhteydessä kytkeytyy suoraan langattomaan reitittimeen (Linksys WRT54G).

Mutta olen katsonut riittäväksi käyttää poissulkevaa MAC-suojausta.
Toisin sanoen vain määritellyt verkkokortit voivat kytkeytyä.
Tällä samalla tavalla myös puhelimeni (N95) osaa kytkeytyä wlan-kortillaan.

Olen sitten kyllä huomannut, että jos piilotan ESSID:n, tulee Intrepidille vaikeuksia kytkeytyä (XP tietenkin onnistuu aina).

Aunustico

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: 8.10 wpa salaus wlanissa
« Vastaus #12 : 12.11.08 - klo:09.36 »
Itsellä sama ongelma kahdessa koneessa, läppärillä ja pöytäkoneella. Jostain syystä wpa-salattuun verkkoon kirjautuminen tuntuu onnistuvan läppärillä, jos sen vie parin metrin päähän tukiasemasta, mutta kauempaa ei tahdo toimia sitten millään. Harmittaa, kun ei täten oikein voi käyttää salattua verkkoa... Voisko se vika sitten olla siinä Networkmanagerissa, ettei se wpa-tuki ole kunnossa, vai onko kukaan keksinyt parempaa vaihtoehtoa?

gkaane

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 43
    • Profiili
Vs: 8.10 wpa salaus wlanissa
« Vastaus #13 : 25.11.08 - klo:20.08 »
noin 5 minuutin sitkeällä yrityksellä tänään tuohon salattuun verkkoon, joskus menee heti mutta yleensä ei jaksa yrittääkään, ei viitsisi asentaa edellistä versiotakaan enää takaisin, ehkä käytettävä xp:tä siihen asti kun tulee joku korjaus. Muut perheessä käyttää windowsia joten ei viitsi tuota verkkosalaustakaan muutella, liian aikaisin tuli taas päivitettyä uuteen versioon

jarsa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: 8.10 wpa salaus wlanissa
« Vastaus #14 : 30.11.08 - klo:17.29 »
Taistelin muutaman tunnin ogelman parissa 8.10:n kanssa (langattomat verkot näkyvät, mutta salasana ei kelpaa).  Tässä tapauksessa ongelma oli langattoman reitittimen (d-link-524) säädöissä, joissa salauksen vaihtoehtona olivat molemmat WPA tai WPA-2. Vaihdoin valinnaksi WPA-PSK (TKIP) ja homma toimii mallikkaasti.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: 8.10 wpa salaus wlanissa
« Vastaus #15 : 30.11.08 - klo:17.46 »
Eilen tuli proposed-lähteestä tuommoinen korjaus:
network-manager (0.7~~svn20081018t105859-0ubuntu1) to 0.7~~svn20081018t105859-0ubuntu1.8.10.1

Siinä oli jotain mainintaa WPA:stakin muistaakseni. En tiedä auttoiko tuo jotain, koska pistin koneeseen langattoman verkkokortin ensimmäistä kertaa kiinni vasta tuon päivityksen jälkeen. Mitään ongelmia ei kyllä ole ollut, asetuksissa oli kesältä (Ubuntu 8.04.1) tallella vanhat PSA &WPA2 personal -asetukset.