Kirjoittaja Aihe: Shellistä käytettävä usean käyttäjän kone, ssh ja käyttöoikeudet.  (Luettu 1983 kertaa)

Aslan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Eli sellanen pieni kysymys, kun oon ekaa kertaa ubuntun ja debianin kanssa tekemisissä, että... mitenkäs saan tavallisilta käyttäjiltä root hakemiston piiloon? tai no ei ihan kaikkea sieltä tarvitse piilottaa esim. bin, mutta haluisin evätä esim. etc-kansion listauksen jne. (tietenkin kirjotusoikeudet jne.) ajattelin jotain käyttäjäryhmiin liittyvää järjestelyä. miten neuvoisitte?

chrootattu ssh/muu palvelin tietenkin voisi olla mahdollisuus, mutta tuntuu vähän liian vaikeelta mulle... :I

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Eli sellanen pieni kysymys, kun oon ekaa kertaa ubuntun ja debianin kanssa tekemisissä, että... mitenkäs saan tavallisilta käyttäjiltä root hakemiston piiloon? tai no ei ihan kaikkea sieltä tarvitse piilottaa esim. bin, mutta haluisin evätä esim. etc-kansion listauksen jne. (tietenkin kirjotusoikeudet jne.) ajattelin jotain käyttäjäryhmiin liittyvää järjestelyä. miten neuvoisitte?

chrootattu ssh/muu palvelin tietenkin voisi olla mahdollisuus, mutta tuntuu vähän liian vaikeelta mulle... :I

chrootattu ympäristö taitaa olla se järkevin vaihtoehto tuossa tilanteessa (ja siitä on muuten HOWTO kirjoitettuna tuolla HOWTO-alueella), mutta edelleenkään en ymmättä miksi nuo pitäisi piilottaa. kirjoitusoikeudet ovat kunnossa oletuksena, sillä tavallisella käyttäjällä ei ole mitään oikeuksia kirjoittaa systeemihakemistoihin. oletuksena kirjoitusoikeudet ovat vain omaan kotihakemistoon.

tietty jos on syytä olettaa, että joku käyttäjä yrittää tahalla tehdä jotain pahojaan, niin ehkä chrootattu ympäristö on paikallaan, mutta vain kaverien käyttäessä konetta en vaivutuisi.
Janne