Kirjoittaja Aihe: Nvidia asennus kannettavaan?  (Luettu 4361 kertaa)

juhizz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Nvidia asennus kannettavaan?
« : 14.10.06 - klo:14.07 »
Yritin asennella ihan sen perusajurin (Nvidia) ihan vain sieltä ohjelmahakemistosta. Sitten käsketään kirjottamaan konsoliin.

Koodia: [Valitse]
juha@juha:~$ sudo nvidia-glx-config enable
Password:
Error: unable to load nvidia kernel driver! Be sure to have installed
the nvidia driver for your running kernel.
juha@juha:~$


Mitähän tolle vois tehdä.

xorg.conf:
Koodia: [Valitse]
Section "Device"
Identifier "Generic Video Card"
Driver "vesa"
BusID "PCI:0:5:0"
EndSection

Eli mä ymmärrän ton niin ettei se ole edes tunnistanut Nvidiaa.

Kone on Compaq presario v6000 kannettava ja käytössä edgy... (ei muuten toiminut dapperissakaan) :'(




eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Nvidia asennus kannettavaan?
« Vastaus #1 : 14.10.06 - klo:14.08 »
Komenna
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install nvidia-glx nvidia-kernel-common ja sitten sudo nvidia-glx-config enable
alias vililikku

juhizz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Re: Nvidia asennus kannettavaan?
« Vastaus #2 : 14.10.06 - klo:14.15 »
ei auttanut, tuloksena täysin sama virheilmoitus: >:(

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Re: Nvidia asennus kannettavaan?
« Vastaus #3 : 14.10.06 - klo:16.41 »
mikähän kortti on kyseessä?? lspci | grep VGA. Onkos linux-restricted-modules asennettu(sudo apt-get install linux-restricted-modules-$(uname -r))? Mitä sanoo komento cat /proc/driver/nvidia/version?
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

juhizz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Re: Nvidia asennus kannettavaan?
« Vastaus #4 : 14.10.06 - klo:17.35 »
on ne restricted modulet asennettu

Koodia: [Valitse]
juha@juha:~$ lspci | grep VGA
00:05.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation C51 PCI Express Bridge (rev a2)
juha@juha:~$

juha@juha:~$ cat /proc/driver/nvidia/version
cat: /proc/driver/nvidia/version: No such file or directory
juha@juha:~$

jotakin ilmeisesti puuttuu...

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Re: Nvidia asennus kannettavaan?
« Vastaus #5 : 14.10.06 - klo:20.47 »
on ne restricted modulet asennettu

Koodia: [Valitse]
juha@juha:~$ lspci | grep VGA
00:05.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation C51 PCI Express Bridge (rev a2)
juha@juha:~$

juha@juha:~$ cat /proc/driver/nvidia/version
cat: /proc/driver/nvidia/version: No such file or directory
juha@juha:~$

jotakin ilmeisesti puuttuu...

Korttisi lienee liian uusi... nv ajurin luulisi toimivan tuolla, muttei sillä tietenkään mitään 3d-tä pyöritellä. Jos välttämättä haluat 3d:n toimiin niin ehkäpä nvidian uusimmassa betassa tämä tuki on mutta sitä en suosittele asennettavaksi(tosin itselläni ne on asennettuna).
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

juhizz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Re: Nvidia asennus kannettavaan?
« Vastaus #6 : 16.10.06 - klo:09.38 »
Jos välttämättä haluat 3d:n toimiin niin ehkäpä nvidian uusimmassa betassa tämä tuki on mutta sitä en suosittele asennettavaksi(tosin itselläni ne on asennettuna).

Joo haluaisin kyllä ne 3d:t toimimaan, mutta asennusvaiheessa se puhuu kernelin vääntämisestä jotaki, ja asennus kyllä näyttää onnistuvan, mutta kun sitten käynnistetään ubuntu uudestaan, tuloksena on musta ruutu. Semmoinen ruutu tulee esiin missä voi katsoa jonkinlaista lokitiedostoa, ja siellä sanotaan että kernelin versio ei ole sama kuin ajurin versio, että ne pitäis olla samat. Mitähän tässä vaiheessa voisi tehdä? Oon "hiukan" pihalla... ???

Ai niin windtoosan puolella ne tuumaa että mun näytönohjain olis GeForce Go 6150, kun en sitä aikaisemmin tiennyt.

juyli

  • Vieras
Re: Nvidia asennus kannettavaan?
« Vastaus #7 : 16.10.06 - klo:10.23 »
Mitähän tässä vaiheessa voisi tehdä? Oon "hiukan" pihalla... ???


Nvidian-ajurit on aina päivitettävä, kun kerneli vaihtuu. Koska Edgy on vasta beta, ja
kovassa kehitysvaiheessa, on selvä, että kaikki ei siinä juuri nyt toimi.
Jos ylipäätään nv-ajurilla toimii, voit olla tyytyväinen.
On odotettava kunnes saat tuota kernel-versiota varten Nvidian ajurit paketin-
hallinnan kautta.  Tämä on varminta.

En suosittele leikkimään Beta-versioiden kanssa. Joskus jopa valmiskin
tuote saa tiuhaan päivityksiä virallisen julkistuksenkin jälkeen.

juhizz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Re: Nvidia asennus kannettavaan?
« Vastaus #8 : 19.10.06 - klo:12.53 »
Lainaus

On odotettava kunnes saat tuota kernel-versiota varten Nvidian ajurit paketin-
hallinnan kautta.  Tämä on varminta.
Lainaus

No onkohan siitä mitään hajua, koska ne tulee, tympii vaan käyttää 1024X768 resoluutiota laajakuvanäytössä??? Varsinkin kuvat ovat erityisen "mahtavia"  :'( Resoja en saa paremmaksi edes nv ajurilla. Odottavan aika on pitkä.....

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Nvidia asennus kannettavaan?
« Vastaus #9 : 19.10.06 - klo:13.25 »
No onkohan siitä mitään hajua, koska ne tulee, tympii vaan käyttää 1024X768 resoluutiota laajakuvanäytössä??? Varsinkin kuvat ovat erityisen "mahtavia"  :'( Resoja en saa paremmaksi edes nv ajurilla. Odottavan aika on pitkä.....

tuota... olethan varmasti asentanut myös restricted-modules paketin käyttämällesi kernelille?
Janne

juhizz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Re: Nvidia asennus kannettavaan?
« Vastaus #10 : 19.10.06 - klo:15.15 »
tuota... olethan varmasti asentanut myös restricted-modules paketin käyttämällesi kernelille?

Juu kyllä ne pitäis olla, olen tehnyt sen alla olevalla komennolla ja myöskin synapticin kautta. Jotakin kerneli versioiden erilaisuudesta se valittaa muistaakseni. Eli probleema taitaa olla siinä. Enpä kyllä tiedä miten jatkaa eteenpäin.

sudo apt-get install linux-restricted-modules-$(uname -r)

juhizz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Re: Nvidia asennus kannettavaan?
« Vastaus #11 : 23.10.06 - klo:19.28 »
Yks asia mulle ei ole selvennyt. Alla pala xorg.conf -tiedostoa

Koodia: [Valitse]
Section "Device"
    Identifier     "Generic Video Card"
    Driver         "nv"
EndSection

Tarkoittaako toi identifier, että kone ei tunnista koko korttia? Mulla on nvidia geforce go 6150. Eli onko ajurit tyystin asentamatta. Vai mikä siinä oikein mättää, kun toi ajurikohta on kumminkinn nv (maximireso on 1024x768, tosi nätti laajakuvalla. :'()

Oon kaikennäköisiä ohjeita kokeillut tuloksetta, jopa sitä uusinta beta ajuria on tullut kokeiltua, mutta ei mikään ole auttanut. Se on kuulemma se oikea ajuri näin uudelle näytönohjaimelle. Mutta kun en tahtoisi odottaa (sais edes reson 1200x800)

uggeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 351
    • Profiili
Re: Nvidia asennus kannettavaan?
« Vastaus #12 : 28.10.06 - klo:00.05 »
Mikähän ihme siinä on, kun olen asentanut nvidian ajurit tämän ubuntu tutuksi -ohjeen mukaisesti + muuttanut itse xorg.conf tiedostoon ajuriksi nvidia (muutoin oli sama teksti kuin juhizzilla vesa ajurin kera) , niin kone käynnistyy kiltisti 386 kernelillä ja resoluutio & virkistystaajuus ovat oikeat. Generic kernel tuottaa vaan herjaruudun X:n asetuksista.

Niin ja koneena on siis HP DV2007EA läppäri.


Edit: Äh olisi vaan pitänyt lukea tämä thread tarkemmin ja vetää johtopäätöksiä sitten. Oli nuo generic kernelin restricted moduulit pois, asensin varulta vielä ajurinkin uusiksi. Nyt toimii nvidia ajurilla. glxgears tuottaa oletuksena olevassa pikkuikkunassa ~1000 fps, kokoruudussa ~350 fps. Korttina tässäkin koneessa siis tuo Geforce Go 6150.
« Viimeksi muokattu: 28.10.06 - klo:00.19 kirjoittanut uggeli »
Linux: Be root
Windows: Reboot