Kirjoittaja Aihe: Hei, nyt mä sen tajusin.  (Luettu 8288 kertaa)

mies19

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
  • Mies 20 vuotta
    • Profiili
Hei, nyt mä sen tajusin.
« : 10.03.09 - klo:18.43 »
Tervehdys taas kaikille.

Olen nyt käyttänyt Ubuntua jo muutaman kuukauden, mutta kokemus on ollut hirveä alusta asti.
Ohjelmat eivät ole toimineet oikein.
Käyttöjärjestelmä tökkii.
Kaikenlaisten asioien suorittaminen on lähes mahdotonta.
Laitteisto ei suostu toimimaan.
jne jne.

SYY

Koneeni kokoonpano ei sovi Ubuntulle, piste.
Kysyin asiaa eräältä luotettavalta kaveriltani joka analysoi koneeni ja tuli tähän tulokseen, ettei koneessani voi käyttää Ubuntua, koska se on suunniteltu Windowsille.
Emolevy: ei yhteensopiva Ubuntun kanssa, ei ajureita Ubuntussa emolevylle
Prosessori: Väärä malli Ubuntulle - ei tuettu
Näytönohjain: Ei tueta Ubuntussa
Äänikortti: Ei ajureita Ubuntussa
Verkkokortti: Ei täysin yhteensopiva Ubuntun kanssa - tarvittavia ajureita ei ole saatavilla
Keskusmuisti: Ubuntu ei tunnista oikein
Kiintolevy: Soveltuu Ubuntulle hyvin.
CD/DVD asema: Ei sovi Ubuntulle - asemaa ei tuettu - ei ajureita
Korppuasema: Toimii tai ei toimi. Yleensä toimii
Hiiri: Ei tueta Ubuntussa - ei tarvittavia ajureita
Näppäimistö: Ei tueta Ubuntussa - ei tarvittavia ajureita
Bios: Ei sovi Ubuntulle

Muuta:
Tietokone on ihan hyvä kone joka on tarkoitettu AINOASTAAN WINDOWSILLE.
Koneessa on kaikki perusasiat jotka ovat kohdallaan.

RATKAISU:
Ostaa sellainen kone joka tukee Ubuntua. Sellaisia löytyy esim. Ubuntu suomi. fi .sivuston kautta ja Ubuntu liikkeistä.



« Viimeksi muokattu: 11.03.09 - klo:07.17 kirjoittanut mies19 »
:) :) :)

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #1 : 10.03.09 - klo:18.52 »
Täyttä roskaa koko kaverisi toteamus, kaikella kunnioituksella. Tässä alkaa nyt tulemaan trollauksen maku jo ilmoille.

Kaverisi väittämistä yksikään ei ollut niinkuin hän sanoi.

Emolevy: Kyllä tuetaan, ainakin jollakin tasolla.
Prosessoreissa ei ole mitään "Järjestelmälle X"-malleja, samat ykköset ja nollat siellä pyörii, eri järjestyksessä vain.
Näytönohjain on tuettu valmistajan valmistajan ajureilla.
Äänikortti on VARMASTI tuettu jos se on yleismallista niikun läheskaikissa emoissa.
Verkkokortti toimii jos yhteyttä kerran saadaan.
Keskusmuistikaan ei todellakaan tiedä minkä järjestelmän juttuja sinne laitetaan.
Kiintolevy toimii.
Korppuasema toimii.
Hiirtäsi tuetaan Linuxissa.
Näppäimistö samaten
BIOS:ssikaan ei ole mikään järjestelmäkohtainen juttu.

EDIT: siivosin turhan jyrkkyyden pois viestistä.
« Viimeksi muokattu: 10.03.09 - klo:21.15 kirjoittanut Lasse. »
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

mies19

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
  • Mies 20 vuotta
    • Profiili
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #2 : 10.03.09 - klo:19.02 »
Täyttä roskaa koko kaverisi toteamus, kaikella kunnioituksella. Tässä alkaa nyt tulemaan "lievä" trollauksen maku jo ilmoille.

Kaverisi väittämistä yksikään ei ollut niinkuin hän sanoi.

Emolevy: Kyllä tuetaan, ainakin jollakin tasolla.
Prosessoreissa ei ole mitään "Järjestelmälle X"-malleja, samat ykköset ja nollat siellä pyörii, eri järjestyksessä vain.
Näytönohjain on tuettu valmistajan valmistajan ajureilla.
Äänikortti on VARMASTI tuettu jos se on yleismallista niikun läheskaikissa emoissa.
Verkkokortti toimii jos yhteyttä kerran saadaan.
Keskusmuistikaan ei todellakaan tiedä minkä järjestelmän juttuja sinne laitetaan.
Kiintolevy toimii.
Korppuasema toimii.
Hiirtäsi tuetaan Linuxissa.
Näppäimistö samaten
BIOS:ssikaan ei ole mikään järjestelmäkohtainen juttu.

Lähetä kaverisi jonnekkin jossa opetetaan tietokoneista jotain tai ainakin Linuxin ajurituesta, äläkä usko hänen puheitaan.

No miksi sitten koneeni tökkii Ubuntussa vaikka olen tehnyt kaikkea.
Olen ensin asentanut wubilla windowsin kautta - ei toimi kunnolla
Kokeilin toista asennuslevyä wubilla - ei toimi
Kokeilin ekaa levyä ilman wubia ja alustin koko kiintolevyn ja vain ubuntu sisään- ei toimi
Kokeilin toista asennuslevyä ja sama ku edellinen - ei toimi.

Kyllä silloin on laitteistossa jotain vikaa jos ei Ubuntu toimi.
Kyllä se ihan täysjärkinen kaveri on. Jos ei vaan halunnu sanoa, että laitteisto on rikki vaan sanoi ettei Ubuntu tue laitteistoa. En tiiä, mutta tuntuu siltä ku mikään ei Ubuntussa toimi niin mikä muukaan voi olla vikana ku että laitteisto on viallinen tai sitä ei tueta.

En ole nyt käyttänyt konetta viikkoon vaan kirjoittelen erään toisen koneella.
:) :) :)

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #3 : 10.03.09 - klo:19.15 »
Mahdollisesti emo voi olla viallinen, muistikammat ovat vialliset (voivat silti toimia silleen että järjestelmän saa asennettua). Tuohon on kyllä äkkiseltään vaikea sanoa mitään, Asrockin emolevyt ovat aika huonossa maineessa.

Tahtoisin myös huomauttaa, että se että laite on yhteensopiva Linuxissa, ei suinkaan aina tarkoita, että se toimii sillä että se lyödään kiinni. Tietysti olisi toivottavaa, että asia on näin.

En minä nyt tarkoittanut, ettetkö sinä tai kaverisi olisi täysjärkisiä. Tuo hänen väitteensä oli vain niin älytöntä roskaa, että huhhuh. Jos Windows koneessa toimii, niin laita se siihen ja käytä sitä?
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

mies19

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
  • Mies 20 vuotta
    • Profiili
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #4 : 10.03.09 - klo:19.17 »
Mahdollisesti emo voi olla viallinen, muistikammat ovat vialliset (voivat silti toimia silleen että järjestelmän saa asennettua). Tuohon on kyllä äkkiseltään vaikea sanoa mitään, Asrockin emolevyt ovat aika huonossa maineessa.

Tahtoisin myös huomauttaa, että se että laite on yhteensopiva Linuxissa, ei suinkaan aina tarkoita, että se toimii sillä että se lyödään kiinni. Tietysti olisi toivottavaa, että asia on näin.

En minä nyt tarkoittanut, ettetkö sinä tai kaverisi olisi täysjärkisiä. Tuo hänen väitteensä oli vain niin älytöntä roskaa, että huhhuh. Jos Windows koneessa toimii, niin laita se siihen ja käytä sitä?

Joo, mää laitan sen windowsin sitten kun taas kerkeen.
:) :) :)

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4002
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #5 : 10.03.09 - klo:19.22 »
No miksi sitten koneeni tökkii Ubuntussa vaikka olen tehnyt kaikkea.

Voisit muuten panna sen laitteistolistauksesi tännekin, niin osattaisiin ehkä vähän paremmin arvioida. Totta kai on laitteita, jotka eivät toimi lainkaan Linuxissa (oma USB-skannerini hyvänä esimerkkinä), mutta peruslaitteistossa sellaiset ovat aika harvinaisia.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #6 : 10.03.09 - klo:19.24 »
Eikös se nyt tuossa signaturessa lue,
Lainaus
Emolevy: Asrock 775TwinsHDTV
Prosessori: Intel Celeron D 326 2.55GHZ
Keskusmuisti: 1GB
Kovalevy: Samsung 200GB
Näytönohjain: Nvidia GeForce6600
Äänikortti: Integroitu Realtek Ac'97
Verkkokortti: Integroitu ULi Lan
Käyttöjärjestelmä: Ubuntu 8.10
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

mies19

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
  • Mies 20 vuotta
    • Profiili
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #7 : 10.03.09 - klo:19.28 »
No miksi sitten koneeni tökkii Ubuntussa vaikka olen tehnyt kaikkea.

Voisit muuten panna sen laitteistolistauksesi tännekin, niin osattaisiin ehkä vähän paremmin arvioida. Totta kai on laitteita, jotka eivät toimi lainkaan Linuxissa (oma USB-skannerini hyvänä esimerkkinä), mutta peruslaitteistossa sellaiset ovat aika harvinaisia.

Näkyy mun viestin alapuolella se mun laitteestokokoonpano.
Ei nyt aivan hirveen tarkat tiedot, mutta kuitenkin kyllä niistä tietoa saa irti.
Laitan joskus sitten tarkemmin tietoja.
:) :) :)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11447
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #8 : 10.03.09 - klo:19.39 »
Näkyy mun viestin alapuolella se mun laitteestokokoonpano.

Juu. Noista tuettuja näyttäisivät olevan ainakin:
Prosessori: Intel Celeron D 326 2.55GHZ (toimii aina (speedstepping laitetaan toimintaa yleensä biosista ensin))
Keskusmuisti: 1GB (toimii aina)
Kovalevy: Samsung 200GB (toimii aina)
Näytönohjain: Nvidia GeForce6600 (toimii)
Äänikortti: Integroitu Realtek Ac'97

Näistä en tiedä:
Emolevy: Asrock 775TwinsHDTV (todennäköisesti toimii, en löytänyt googlella ongelmia...)
Verkkokortti: Integroitu ULi Lan (tässä on googlen mukaan ollut ongelmia esim. Ubuntu 5.10:llä ja Fedora Core 5:lla jotka ovat aika vanhoja (ei välttämättä aivan sama versio tuosta)
Äänikortti: Integroitu Realtek Ac'97 (tämän kanssa on jonkin verran googlen mukaan ongelmia)

EDIT: Korjasin vähän... kommentoin lisää ja noihin toimii aina merkintöihin kannattaa suhtautua tietenkin pienellä varauksella ;)
« Viimeksi muokattu: 10.03.09 - klo:20.58 kirjoittanut Tomppeli »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4002
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #9 : 10.03.09 - klo:20.04 »
Näkyy mun viestin alapuolella se mun laitteestokokoonpano.

Harvoinpa noita siguja luen...

Mutta noista puuttuvat vielä optisen aseman, BIOSin, näppiksen ja hiiren tiedot, joita kaverisi kaikkein epäuskottavimmin väitti epäyhteensopiviksi Linuxin kanssa. Useimpia muista laitteista Tomppeli jo kommentoikin.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11447
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #10 : 10.03.09 - klo:20.52 »
Tosin täytyy korjata että tuo äänikortti on sellainen josta en ole varma... ;D Eli onhan tuossa noita ongelmallisiakin, mutta kyllä noista osan pitäisi pelittää ja eiköhän se emokin toimi jos on kunnossa. ::)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #11 : 10.03.09 - klo:21.09 »
Kernelversioilla  2.4.18 & korkeammat pitäisi pelata.  "BIOS",sista kiinni.

Ohjeet löytyy Asrock,in euroopan sivuilta.

ftp://europe.asrock.com/manual/775Twins-HDTV%20R2.0.pdf

PS; Saattoi tulla väärä linkki mutta löytyy googlettamalla  "emolevyn nimi linux"

      Ja   " HowTo Asrock 775TwinsHDTV linux "  Ovat jotkut jopa saaneet toimiin.
« Viimeksi muokattu: 10.03.09 - klo:21.16 kirjoittanut pttk »
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #12 : 10.03.09 - klo:21.12 »
Eiköhän hänellä kuitenkin 8.04 tai 8.10 ole joissa on jo 2.6-sarjan kernel, eikä toimi  ::). Taas nähdään Asrockin emojen laatu, kyllähän ne kelpaavat johonkin mummo/pappa-sektorin koneeseen, mutta ei mihinkään jolla oikeasti pitäisi tehdä jotain muutakin kuin lukea hs.fi ja pelata pasianssia.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #13 : 10.03.09 - klo:22.32 »
No miksi sitten koneeni tökkii Ubuntussa vaikka olen tehnyt kaikkea. Olen ensin asentanut wubilla windowsin kautta - ei toimi kunnolla

Monella on ollut wubista huonoja kokemuksia.


Kokeilin ekaa levyä ilman wubia ja alustin koko kiintolevyn ja vain ubuntu sisään- ei toimi. Kokeilin toista asennuslevyä ja sama ku edellinen - ei toimi.

Teithän md5sum-tarkistuksen?
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

mies19

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
  • Mies 20 vuotta
    • Profiili
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #14 : 11.03.09 - klo:07.21 »
No miksi sitten koneeni tökkii Ubuntussa vaikka olen tehnyt kaikkea. Olen ensin asentanut wubilla windowsin kautta - ei toimi kunnolla

Monella on ollut wubista huonoja kokemuksia.


Kokeilin ekaa levyä ilman wubia ja alustin koko kiintolevyn ja vain ubuntu sisään- ei toimi. Kokeilin toista asennuslevyä ja sama ku edellinen - ei toimi.

Teithän md5sum-tarkistuksen?

Kyllä tuokin takistus on tehty ja ei siinä mitään normaalista poikkeavaa ilmennyt.
:) :) :)

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #15 : 11.03.09 - klo:08.10 »
Joko sä oot sen muistitarkistuksen tehnyt vaiko ainaisesti vain valittelet, että kone ei toimi Ubuntulla?

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #16 : 11.03.09 - klo:09.20 »
Mikä tän ketjun tarkoitus on?

Jos aloittaja on sitä mieltä, että hänen koneensa ei toimi Ubuntulla, eikä suostu sitä mitenkään syvällisemmin tutkimaan, asentakoon Windowsin ja olkoon tyytyväinen.

Minä veivasin Asrockin emolla (ei ole tyyppiä nyt tässä) ja 2 GHz AMD:lla Ubuntu 8.04:aa ja kyl se ihan suht kiltisti toimi. Mut voi tietty olla mallista kiinni.

Kannattaisi testata, että laitteisto on ehjä (myös muistit), sekä kokeilla boottiparametreja kuten irqpoll, jne. Joskus tekevät ihmeitä.

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #17 : 11.03.09 - klo:09.44 »
nvidian kortit toimivat kaikki jollain asteella (ts. uusimmat mallit eivät välttämättä toimi, viime vuoden malli toimii jo varmasti heittämällä), kiitos avoimien ajurien (usemmilla Geforce korteilla yhteinen ajuri, asennuslevyllä, myös 6 -sarja), ei ole ajurista kiinni, joko AGP -väylässä on vikaa, tai AGP -ohjain ei keskustele Ubuntun kanssa, Linux on toisinaan herkempi reagoimaan viallisiin/ yhteensopimattomiin laitteisiin kuin Windows.

äänikortti on tuttu, sain sen joskus toimimaan jotenkuten.

CD/DVD -aseman kohdalla on enemmänkin kiinni käytetystä liitännästä kuin itse laitteesta, PATA -laitteiden (40pin lattakaapeli) kohdalla ei ole tullut yhtään sellaista laitetta vastaan joka ei toimisi, SCSI ja SATA -liitäntäisistä en osaa sanoa.

hiiri ja näppäimistö nekin toimivat melko varmasti, paitsi jos ovat langattomia, silloin ei toimivuus ole 100% varmaa, myös USB -hiiren ja näppäimistön tuki voi olla syytä tarkistaa BIOSista.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

mikkokan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #18 : 11.03.09 - klo:12.59 »
Mulla Asrockin emolevy, kohta kolme vuotta vanha eikä ole kone kertaakaan mennyt jumiin tai ollut muutakaan ongelmaa. Ubuntut Feistystä Hardyyn, vähän Intrepidiä ja nyt Arch. Gutsysta eteenpäin 64bittisiä kaikki.

Ei voi yleistää, että Asrockit toimii vain mummoilla :-) Itsellä tämä pöytäkone todella kovalla käytöllä, mm. videoeditointia, sekä kuvankäsittelyä (RAW->jpeg) Bibblellä.
Mutta laatueroja varmaan lienee näissä halvoissa emoissa...

Helpoin ratkaisu tässä voisi olla ostaa uusi emolevy vaikkapa huuto.netistä parilla kympillä jos kerran on noin paljon ongelmia.

mies19

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
  • Mies 20 vuotta
    • Profiili
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #19 : 11.03.09 - klo:15.58 »
Joko sä oot sen muistitarkistuksen tehnyt vaiko ainaisesti vain valittelet, että kone ei toimi Ubuntulla?

Muistitarkistuksessa ei ilmennyt mitään poikkeavaa.
:) :) :)