Kirjoittaja Aihe: Hiiren rullan pyörittäminen vaihtaa virtuaalityöpöytä kuinka pois? (RATKAISTU)  (Luettu 1450 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2416
    • Profiili
Kuinka saisin pois virtuaalityöpöydän vaihtumisen, kun esim. vahingosa pyöritän hiiren rullaa? Vaihdan virtuaalityöpöydän pikanäppäimillä tai klikkaamalla alalaidassa olevan kuvakkeen (onko nimi oikea?) kulloistakin työpöytää. Työpöytä kuitenkin vaihtuu nyt, kun satun koskettamaan hiiren rullanappulaa, joka pyörittää työpöytiä. Minä käytän tätä näppäintä lähinnä selaamiseen ylö tai alas.
« Viimeksi muokattu: 07.11.21 - klo:18.49 kirjoittanut Pontus12 »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4002
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Työpöydän asetukset > Hiiren toiminnot > poista pystyvieritykseen liitetty toiminto.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2416
    • Profiili
Hiiren toiminnoissa on vain "käännä vierityssuuunta". Normaalisti vieritän tekstiä ylös ja alas hiirellä. Vaakavieritystä en käytä. Virtuaalityöpöydän vaihtaminen hiiren rullauksella on se, jonka haluaisin pois päältä. Eihän se vaihda työpöytää ellen koske rullausnappulaan. Välillä kuitenkin sormeni tekee sen vahingossa.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4002
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Älä mene järjestelmäasetuksiin vaan työpöydän asetuksiin. Hiiren oikea painike työpöydällä ja ”Työpöydän asetukset”, sitten valintaikkunasta Hiiren asetukset -lehti.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1200
    • Profiili
Kuinka saisin pois virtuaalityöpöydän vaihtumisen, kun esim. vahingosa pyöritän hiiren rullaa? 
Mielipiteitä on monia. Xubuntu/XFCE -työpöydän parhaita ominaisuuksia on vaihtaa työpöytä pyörittämällä hiiren rullaa avoimella osalla työpöytää.
Vahingossa nuo työpöydät eivät vaihdu.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2416
    • Profiili
Olet  aivan oikeassa, eivät ne vaihdu vahingossa, jos ei koske hiiren rullaa. Mutta minä ainakin pidän suhteellisen isosta hiirestäni kiinni siten, että ne vaihtuvat tahtomattani, koska luultavasti kosketan vahingossa rullausnäppäintä. Siksi tyydyn vaihtamaaan näpppäimillä, vaikka hiirellä vaihtaminen onkin helppoa, kun pitää varansa, ettei vierittäessään pyöräytä liian pitkälle, jolloin ne vaihtuvat aika hurjalla nopeudella. Näppäimillä vaihtaessa on myös oma etunsa kirjoittaessa.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4002
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Mutta minä ainakin pidän suhteellisen isosta hiirestäni kiinni siten, että ne vaihtuvat tahtomattani, koska luultavasti kosketan vahingossa rullausnäppäintä.

Minä taas olen kokenut ongelmaksi sen, että kun vierittää jotakin ikkunaa mutta kohdistus siirtyy huomaamatta sen ulkopuolelle, yhtäkkiä vaihtuu työpöytä. En pidä ominaisuudesta ollenkaan, koska työpöydän vaihto ei milloinkaan ole niin kiireellinen asia.

Muuten, (yleensä paneeliin asetettavasta) sivutinsovelmasta rullalla vaihtamista ei saa pois: tämä on selkeä puute.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11