Kirjoittaja Aihe: Toista kuukautta jo Linuxilla  (Luettu 8102 kertaa)

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1243
    • Profiili
Vs: Toista kuukautta jo Linuxilla
« Vastaus #20 : 01.11.15 - klo:17.13 »
Raw-kuva toki sisältää kennon informaation, mutta sen periaate on kotoisin tiffistä. Monet kameravalmistajat ovat ottaneet käyttön Adoben speksaaman digital negative (dng) formaatin. Foorumeita lukiessa huomaa, että siitäkin on mitä ihmeellisimpiä käsitysiä olemassa. Tosiasiassa dng on erittäin hyvin dokumentoitu.

https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Negative

Nikon ei, syystä tai toisesta, ole ottanut edes optiona käyttöön dng:ä, ja käyttää ainakin oman tietoni mukaan pakkaamatonta formaattia, joka sitten syö varsinkin isoilla kennoilla tosi paljon tilaa. Itse olen päätynyt Pentaxeissa dng:hen pef:in sijasta ihan siitä selkeästä syystä, että sen käyttö ei vaadi koko ajan softapäivityksia, jos kamera vaihtuu uudempaan. Esim. Pentaxin K5 olisi vaatinut Photoshopista järkyttävän raskaan version, josta ei olisi itselle ollut mitään hyötyä. Ja rahastussysteemi on tietysti rakennettu niin, ettei uudempi Camera Raw -tiedosto kelpaa vanhemmalle photarille. Ubuntussa hyvin standardoitu dng on hyvä valinta myös, koska noita vapaan koodin ohjelmia ei aina ole mahdollista päivitellä jokaisen kameramallin uuden tiedostoversion myötä.

Yhtä kaikki, parhaimmat käsitellyt otokseni (hyvin harvoja) kuitenkin tallennan aina pakkaamattomana tiffinä. Tiedoston vaurioituessakin osittain siitä pystyy jotain pelastamaan.

24/96

  • Vieras
Vs: Toista kuukautta jo Linuxilla
« Vastaus #21 : 01.11.15 - klo:18.49 »
Itellä meni noin vuosi omaan opiskeluun, kun ei internet yhteyttä ollut, mistä apua olis hakenut ja kaikki tutut käytti Windowsia.

Nyt kohta 12 vuotta pelkkää Linux pohjaista käyttöjärjestelmää ja oppimista vieläkin. Ja mielellään opinkin uutta. ;)

Ubuntu Suomi Forum on ollut paljon auttavana apuna ja kun ei tuo Enkku nyt niin parasta mahdollista ole, mutta jotain kuiteskin, niin nettiselaimen hakupalkkiin runoilee ongelmaa enkuksi, niin valmiiksi puitua ongelmaa vastauksineen löytyy.

2008 eli neljän vuoden Gnome käytön jälkeen päätin siirtyä kokonaan KDE käyttäjäksi. *ja samalla Debian käyttäjäksi.  Useampi asia täytyi tehdä päätteellä, vaikka graafisia kilkkeitä oli toisessa työpöydässä valmiina. Kubuntua kokeilin, mutta se ei toiminut itellä ja jos toimi, niin ei kovin kauaa. 

Aina kun se kun toimi, niin se oli täynnä kaikkea turhaa. Pop up: Sitä ja sitä tarjolla. Pop Up Sitä ja sitä.... Esi asennettuna sitä ja tätä. Siivoukseen meni enemmän aikaa, kuin asentamiseen. 
 
Latasin Debian netinstall levyn ja työpöydäksi KDE. Koska olen tottunut asentamaan Ubuntu/Kubuntu järjestelmätkin Teksti install systeemillä. Sillä tiellä ollaan nyt ja paluuta ei näy.

Ei se helppoa aina ole ollut ja onneksi ei. Kun unohtaa Windows metkut, niin se auttaa jo paljon.

Noista valokuva jutuista en osaa sanoa. :) Sorry jos lähti raiteilta.

Edit: * 2008 Debian KDE (before Ubuntu Gnome)

« Viimeksi muokattu: 02.11.15 - klo:00.18 kirjoittanut 24/96 »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2623
    • Profiili
Vs: Toista kuukautta jo Linuxilla
« Vastaus #22 : 01.11.15 - klo:23.37 »
Itsellä Debianin käyttö on aina jäänyt lyhyeksi. Lähinnä vanhojen pakettien takia ja pohtimista
minkä asentaa mistäkin reposta. Itse tykkään kyllä Ubuntun asennusmediasta. ssh kun olisi
vielä. Ubuntun asennusmedialla olen asentanut Gentoon, Arch Linux ja Debianin debootstrapilla.
Joskus jopa palauttanut systeemin paketista. Htpc harrastajana minulla on käsitys mitä haluan ja
mitä en. Ubuntun pakettivalikoima on kasvanut kivasti vuosien mittaan. Perustyöpöytä asentuu
sillä nopeasti ja samalla tulee tietty turhaa. Itse olen käyttänyt KDE työpöytää vuosia ja minusta
se on hyvä ja vakaa. On kyllä oma viritelmä ilman turhuuksia.

DNG tulee toivottavasti yleistymään. Se on haitaksi käyttäjille, jos jokaisen uuden kameran hankinta
vaatii softapäivityksiä. Itsellä on ollut useampi Nikon järjestelmäkamera ja kumman paljon formaatit,
piuhat ja laturitkin eroavat. Nyt itsellä on 3 kpl kameroita. Kaikilla erilainen akku ja laturi. Onneksi
samat muistikortit käy ja kortinlukija. USB-piuhalla en ole kuvia siirtänyt aikoihin.

DNG ja Nikonin nef perustuvat samaan TIFF/EP formaattiin. Periaatteessa LightRoom olisi helposti
päivitettävissä uusille kameroille jos halua olisi. Joku pieni muutos Nikonin nef-tiedoston headeriin
ei saisi vaatia koko ohjelman päivittämistä uudempaan versioon. Uusin LightRoom on kuulemma
hidas. Joten voi vaatia myös koneen päivittämistä. Nikonin RAW editori oli myös hidas. Muutaman
kuvan jaksoin sillä kokeilla. Hienosti Linux-puolella on tukea sadoille eri kameroille. Ehkä tulevaisuudessa
löytyy joku yhteinen formaatti. Kenties DNG

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1243
    • Profiili
Vs: Toista kuukautta jo Linuxilla
« Vastaus #23 : 02.11.15 - klo:21.40 »
Itsellä Linux-kausi alkoi työtoverin, jo eläköityneen Unix/Linux-miehen houkuttelemana. 7.04 taisi olla ensimmäinen versio, lähinnä kai enimmäkseen surffikäytössä. Varsinaisesti 9.04 oli se versio, johon tartuin vakavammin, ja sen jälkeen onkin mennyt tasaista tahtia. Nyt sitten jo kolme vuotta tällä koneella 12.04:llä, ja uudemmassa, Lenovossa, on 64-bit 14.04. Senkin olisin ottanut 32-bittisenä, mutta kun siinä on EFI ja Windows 8.1 myös, niin olkoon.

Tuossa kun mainittiin uusimman Lightroomin hitaudesta, niin kankea on myös työkoneella oleva Adoben Photoshop CS 5.1. Kolmosella pärjäilen itse, ja se on mulle paljon 5.1:ä miellyttävämpi. En tarvitse lisää ominaisuuksia. Tulee mieleen taas se Osmo A. Wiion lausahdus "Wordin käynnistäminen kirjeen kirjoittamista varten on kuin käynnistäisi elintarviketehtaan voileivän tekoa varten", eli hirveän raskaita ovat ohjelmat, ja kun tietää mikä resurssisyöppö Windows on niin, koneita pitäisi päivittää koko ajan. Toivottavasti huhu Gimpin kolmosversion 16+ -bittisestä muokkaustilasta pitää paikkansa. 8-bittisyys/kanava on ollut suuri syy, miksi Gimp on jäänyt varjoon.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2623
    • Profiili
Vs: Toista kuukautta jo Linuxilla
« Vastaus #24 : 02.11.15 - klo:22.46 »
Osmo A. Wiio kirjoitti aikoinaan hyviä juttuja esim tekniikan maailmaan. Itsellä myös jääneet Offiset hyvin
vähälle käytölle. Enää en välitä tavutuksesta, tasauksista ym. Vanhoja WP dokumentteja en saa enää auki,
joten txt on aina turvallinen vaihtoehto.

Itse en pidä kuvien editoinnista, mutta pakko myöntää RAW-kuvien edut. Jo valotus, terävöinti, rajaus,
kenties linssin korjaukset, kohinan poisto.. tekee muistoista paremman näköisiä. Jos on tuhannen matkakuvaa
pitää työn edetä eikä kuvan tallennus saa kestää toista minuuttia. Jos kamera osaa pakata, niin muutos DNG
formaattiin turha jos softan takia ei ole pakko. Jos joku jaksaisi tehdä DarkTablesta suomenkielisen oppaan
olisin iloinen. Gimpistä taitaa oppaita jo olla. Gimp 2.99 on jo saatavilla. Photoshopista olen koettanut pysyä
erossa. On oma maailmansa. Muistan lomareissulla kun odottelin, että aurinko valaisisi sopivasti pilvien takaa
maisemaa, niin kaveri ehdotti että muuta Photoshopissa - mitä sitä odottamaan.

Ei 64 bittisyyttä kannata pelätä. Joskus vuosia sitten oli vielä joitan ohjelmia, joita sai vain 32 bittisinä.
Taisi olla 2007 kun vaihdoin 64 bittiseen systeemiin ja samalla asennuksella mennään vielä. Yhdellä kaverilla
on 11 vuotta vanha asennus. Täytyy ainakin se ylittää. Windows 7 jäi matkasta kun kone päivittyi. Linux ei.