Kirjoittaja Aihe: Miksi minun pitäisi käyttää Linuxia?  (Luettu 3527 kertaa)

MikäOnLinux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
  • Tux kyllä nokkii Windows-lipun rikki!
    • Profiili
Miksi minun pitäisi käyttää Linuxia?
« : 10.06.11 - klo:10.19 »
En tiedä onko osio oikea,mutta kokeillaan.

Ostin 15-päivää sitten Viewsonicin All-in-one tietokoneen. Koneessa on 160gb muistia. Koneessa on Windows XP Home-käyttöjärjestelmä. Windows XP on mielestäni huono. Ajattelin asentaa Linux Ubuntun.

Mutta en tiedä voiko Linux Ubuntulla katsoa elokuvia DVD:ltä,Katsoa kuvia.
Koneessa on Intel Atom prosessorit joka pystyy pyörittää MeeGo käyttöjärjestelmää ongelmitta.

PS: Ehdottakaa jotain Ubuntu versiota kuten esim: Netbook remix ja tämä normaali. MeeGo on intelin Linux käyttöjärjestelmä.

nikotiini3

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
  • Ubuntu Natty Narwhal & Linux Mint Katya
    • Profiili
Vs: Miksi minun pitäisi käyttää Linuxia?
« Vastaus #1 : 10.06.11 - klo:12.42 »
Jos lataat uusimman Ubuntun, vastaa se periaattessa Windows seiskan tasoa. Itseasiassa se vastaa peräti tulevaa Windows kasia. Eli kaiken minkä void tehdä windowsilla, voit tehdä vähintään yhtä hyvin Ubuntulla. Tähän tietysti se pahamaineinen windowspelien toimimattomuus. Toki osan saa toimimaan winellä, mutta jos olet peluri, kannattaa jättää se xp sinne rinnalle.
01001001001000000110110001101111011101100110010100100000011000010110111001101001011011010110010100100001

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Miksi minun pitäisi käyttää Linuxia?
« Vastaus #2 : 10.06.11 - klo:15.02 »
Suosittelen asentamaan Ubuntu 10.04:n, koska siinä on päivitystukea vuoteen 2012, jolloin tulee seuraava pitkän tuen (LTS) versio. LTS/pitkän tuen versiot tarjoavat 2 vuotta tukea per versio. Normaaleilla julkaisuilla on tukea vain seuraavan version julkaisuun, eli se n. 6kk, jonka jälkeen pitää päivittää seuraavaan versioon.

Ubuntulla voi tehdä melkeinpä kaikkea mitä Windowsillakin. Pelivalikoima on nihkeämpi ja myös joidenkin erikoisalojen (vaikkapa CAD) ohjelmatarjonta häviää Windowsille. Jokatapauksessa DVD:n katsominen tottakai onnistuu, siinä ei ole mitään ongelmaa.

Ehkäpä normaalille käyttäjälle mielestäni parhaimmat syyt käyttää jotain GNU/Linux-järjestelmää ovat
1. Tietoturva on paremmalla tasolla. Markkinaosuus on paljon pienempi, jolloin rikolliset eivät näe yhtä suurta syytä koittaa murtaa vaikkapa Ubuntua, kuin Windowsia. Avoimen koodin kehitys mahdollistaa ongelmien nopeamman korjaamisen, kuka tahansa ohjelmointitaitoinen voi katsoa ohjelmistojen koodia, ja ongelman/aukon huomatessaan kirjoittaa siihen korjaustiedoston ja lähettää sen ohjelman tekijälle auttaakseen ongelman korjauksessa.

2. Itse käyttöjärjestelmä ja suurin osa ohjelmista ovat täysin ilmaisia ja myös lisenssi on yleensä ns. vapaa ( http://fi.wikipedia.org/wiki/GNU_GPL myös muita avoimia lisenssejä on olemassa).

3. Kaikki laitteet toimivat suoraan asennuksesta, mikäli koneessa ei ole mitään harvinaisempaa tai täysin uutta laitteistoa, jolle ei ole ajureita (vielä) kehitetty.

4. Ylempään liittyen esimerkiksi. Ubuntun asennuslevy tarjoaa ns. live-toiminnon, jolloin käyttöjärjestelmä käynnistyy suoraan cd-levyltä. Tällöin mitään ei vielä asenneta kovalevylle vaan kaikki pyörii levyltä ja voit testata Ubuntua yleisesti ja myös varmistaa, että laitteistosi toimii niikun pitää. Kannattaa tosin huomioida, että optisella asemalla pyöritettäessä järjestelmä toimii paljon hitaammin, kuin varsinaiselta kovalevyltä.

Kysy toki lisää jos on kysyttävää :)
« Viimeksi muokattu: 10.06.11 - klo:15.13 kirjoittanut Lasse. »
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3326
    • Profiili
Vs: Miksi minun pitäisi käyttää Linuxia?
« Vastaus #3 : 10.06.11 - klo:15.20 »
En tiedä onko osio oikea,mutta kokeillaan.

Ostin 15-päivää sitten Viewsonicin All-in-one tietokoneen. Koneessa on 160gb muistia. Koneessa on Windows XP Home-käyttöjärjestelmä. Windows XP on mielestäni huono. Ajattelin asentaa Linux Ubuntun.

Mutta en tiedä voiko Linux Ubuntulla katsoa elokuvia DVD:ltä,Katsoa kuvia.
Koneessa on Intel Atom prosessorit joka pystyy pyörittää MeeGo käyttöjärjestelmää ongelmitta.

PS: Ehdottakaa jotain Ubuntu versiota kuten esim: Netbook remix ja tämä normaali. MeeGo on intelin Linux käyttöjärjestelmä.

Kuten jos sanottu voi katsoa, ainakin siis kun asentaa oikeat paketit. Ei muistaakseni XP:kään suoraan dvd:tä tue vaan vaatii jonkin toisto ohjelman tyyliin windvd, xp mediaplayerillä ei muistaakseni onnistunut. Kuvien katselu onnistuu, divx leffojen, ylipäätään kaikennäköisen, pelaamisen kanssa heikompaa mutta eipä tuo masiina pelimyllyltä oikein kuulosta.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Miksi minun pitäisi käyttää Linuxia?
« Vastaus #4 : 10.06.11 - klo:16.18 »
Ei ole pitkään aikaan tullut katsottua DVD-leffoja, mutta muistaakseni ubuntuun pitää ainakin ubuntu-resisted-extras paketti asentaa. Jos linux on suht uusi tuttavuus voi olla helpompi aloittaa vaikka linux mintillä tai pinguy os:llä, molemmat on ubuntuja pohjaltaan joissa on valmiina paketteja joilla esim. leffojen katselu onnistuu ilman mitään asenteluja.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11447
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Miksi minun pitäisi käyttää Linuxia?
« Vastaus #5 : 10.06.11 - klo:16.33 »
Ubuntun ohjeesta löytyy tieto miten myös salatut DVD:t näkyvät. Ainut vaan, että se oli ennen 11.04:sta paljon käyttökelpoisempi (suomeksi, eikä kaatunut, kun hakuun kirjoitti DVD ja oikeastaan hakua ei edes tarvinnut käyttää). Ohje löytyy Järjestelmä -> Ohjeet ja tuki

Itsekin olen asentanut Eee Topiin (joka myös all-in-one, kosketusnäytöllä) Ubuntu 10.04:n Netbook-version. Käyttöliittymä toimii siinä ihan ok, vaikka jotkut napit voisivat olla pikkuisen isompia. DVD:t näkyvät kiltisti. Kuviakin voisi katsella, jos niitä sillä koneella olisi (tai verkkojaot olisivat liitettyinä).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

MikäOnLinux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
  • Tux kyllä nokkii Windows-lipun rikki!
    • Profiili
Vs: Miksi minun pitäisi käyttää Linuxia?
« Vastaus #6 : 10.06.11 - klo:20.41 »
Oi kiitos minun Sony VAIO X.ällä on Linux Mint. ;D :) :)

MikäOnLinux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
  • Tux kyllä nokkii Windows-lipun rikki!
    • Profiili
Vs: Miksi minun pitäisi käyttää Linuxia?
« Vastaus #7 : 10.06.11 - klo:20.45 »
PS: Kun ostatte miniläppärin intel atom prosessorilla niin asentakaa MeeGo joka on linux-käyttöjärjestelmä.

juyli

  • Vieras
Vs: Miksi minun pitäisi käyttää Linuxia?
« Vastaus #8 : 10.06.11 - klo:22.22 »
PS: Kun ostatte miniläppärin intel atom prosessorilla niin asentakaa MeeGo joka on linux-käyttöjärjestelmä.
Nyt olemme Ubuntu-foorumilla, miksi meidän pitäisi ko. laitteisiin asentaa MeeGo:a? Käyhän Ubuntukiin ihan kivasti ko. laitteisiin.

Storck

  • Vieras
Vs: Miksi minun pitäisi käyttää Linuxia?
« Vastaus #9 : 10.06.11 - klo:22.50 »
MikäOnLinux: onko tällä ketjulla joku tarkoitus? Jos on niin kerro mikä.

MikäOnLinux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
  • Tux kyllä nokkii Windows-lipun rikki!
    • Profiili
Vs: Miksi minun pitäisi käyttää Linuxia?
« Vastaus #10 : 12.06.11 - klo:08.07 »
Ai mikä on ketjulla tarkoitus?! No olen Linux Aloittelia ja mulla on tällä hetkellä 2-Linux konetta toinen kotona toinen ain mukana. Kyselen joskus myöhemmin lisää.

nikotiini3

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
  • Ubuntu Natty Narwhal & Linux Mint Katya
    • Profiili
Vs: Miksi minun pitäisi käyttää Linuxia?
« Vastaus #11 : 12.06.11 - klo:08.22 »
Ai mikä on ketjulla tarkoitus?! No olen Linux Aloittelia ja mulla on tällä hetkellä 2-Linux konetta toinen kotona toinen ain mukana. Kyselen joskus myöhemmin lisää.
Et tiedä mikä Linux on, mutta käytät Linuxia.
01001001001000000110110001101111011101100110010100100000011000010110111001101001011011010110010100100001

MikäOnLinux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
  • Tux kyllä nokkii Windows-lipun rikki!
    • Profiili
Vs: Miksi minun pitäisi käyttää Linuxia?
« Vastaus #12 : 12.06.11 - klo:08.31 »
Kuulepas nyt! Olen kyllstynyt Windowsiin ja aioin alkamaan käyttää Linuxia. Linux, Elämää ilman rajoja. Viewsonic suosittelee Linux Ubuntua.
« Viimeksi muokattu: 12.06.11 - klo:10.33 kirjoittanut Storck »

MikäOnLinux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
  • Tux kyllä nokkii Windows-lipun rikki!
    • Profiili
Vs: Miksi minun pitäisi käyttää Linuxia?
« Vastaus #13 : 12.06.11 - klo:08.33 »
Ja tuo: Et osaa käyttää Linuxia tunnusti loukkaukselta. (mielipiteeni)

MikäOnLinux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
  • Tux kyllä nokkii Windows-lipun rikki!
    • Profiili
Vs: Miksi minun pitäisi käyttää Linuxia?
« Vastaus #14 : 12.06.11 - klo:08.35 »
Siis: Et tiedä mikä Linux on.  Hime tää mun kirjoitus.

Storck

  • Vieras
Vs: Miksi minun pitäisi käyttää Linuxia?
« Vastaus #15 : 12.06.11 - klo:10.33 »
Käytä tuota Muokkaa-toimintoa ja lisää juttujasi jo olemassa oleviin kirjoituksiin.

Kaikki pilkkaamiset ja haukkumiseen viittaavat sekä kiroilut pois jo heti alkuvaiheessa!!!