Kirjoittaja Aihe: Gimagereader ei pysty avaamaan enää windows-levyn hakemistosta tiedostoja(RATKAI  (Luettu 1458 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2416
    • Profiili
Gimagereader ei pysty avaamaan enää windows-levyn hakemistosta tiedostoja. Jokin aika sitten se vielä avasi, mutta ei osannut lukea kunnollisesti. Olen ilmeisesti tehnyt suuren virheen päivittäessäni 22.04 versiosta 23.04 versioon. Muistaakseni se tapahtui 22.10 kautta.

Gimagereader tunnisti tekstiä hyvin ja pystyi myös tallentamaan editoitavaan pdf-muotoon. Nyt se ei enää onnistu.
« Viimeksi muokattu: 07.08.23 - klo:19.30 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16272
    • Profiili
Avautuvatko samat tiedostot jollain muulla kuvakatselimella? Mikä tiedostomuoto on kyseessä ja minkä virheilmoituksen GImageReader antaa kun, yrität avata tiedostoja?

Olen ilmeisesti tehnyt suuren virheen päivittäessäni 22.04 versiosta 23.04 versioon. Muistaakseni se tapahtui 22.10 kautta.

22.04 olisi ollut LTS-versio, jota tuetaan ainakin vuoteen 2027 saakka. Jos päivität uuteen jakeluversioon puolen vuoden välein, vastaan tulee helposti uusia ongelmia sovellusten päivittyessä joka kerralla. Toisaalta vanhempaan jakeluun ei välttämättä helposti saa uudempia versioita haluamistaan sovelluksista ainakaa apt-lähteiden kautta. Nykyisin Snap/Flatpak/AppImage kuitenkin usein auttavat tässä ongelmassa.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2416
    • Profiili
Kannattaisiko minun palata versioon 22.04 lts? Gimagereader olisi minulle hyvin tärkeä ohjelma. Tällä hetkellä se ei tunnista suomenkieltä, vaikka se ennen tunnisti. Kun klikkaan rastin ruutuun Suomi, se ei pysy siinä. Siitä oli aikanaan kesksutelua, mutta en löytänyt sitä enää. Joidenkin mielestä pdf:n lukeminen (h-ocr) ei toiminut, mutta minulla se toimi. Luultavasti nm:n neuvoilla. Vai onko kysymys vain siitä, että en enää osaa käyttää sitä. Windowsissa on toimiva ohjelma, mutta se maksaa noin satasen  vuodessa, enkä saanut kokeiluversiossa varmistettua sen toimivuutta.

Onkokellään ehdotuksia?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16272
    • Profiili
Kannattaisiko minun palata versioon 22.04 lts? Gimagereader olisi minulle hyvin tärkeä ohjelma. Tällä hetkellä se ei tunnista suomenkieltä, vaikka se ennen tunnisti. Kun klikkaan rastin ruutuun Suomi, se ei pysy siinä.

Varmista, että paketti tesseract-ocr-fin on asennettuna:

Koodia: [Valitse]
sudo apt install tesseract-ocr-fin

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2416
    • Profiili
Kiitos. Nyt se tunistaa tekstiä, mutta muistaakseni se osasi ennen skannata suoraan pdf-tiedostoksi kuten Windowsin maksulliset. Voisin kyllä ajatella ostavani esim- Abyy Finereaderin, muta mielestäni olisi hienompaa, jos pystyisin ainakin melkein samaan Gimagereaderilla eikä minun tarvitsisi skannauksen takia vaihtaa järjestelmää.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2960
    • Profiili
Voisin kyllä ajatella ostavani esim- Abyy Finereaderin, muta mielestäni olisi hienompaa, jos pystyisin ainakin melkein samaan Gimagereaderilla eikä minun tarvitsisi skannauksen takia vaihtaa järjestelmää.

Asenna xsane ja xsane-common paketit, niin pystyt skannaamaan Linukan puolella, mikäli skannerisi on tuettujen listalla.

Koodia: [Valitse]
sudo apt install xsane xsane-common

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2416
    • Profiili
Kiitos vastauksista. Kyllä Gimagereader tunnistaa kirjailija ja sanoja, mutta rakenteen kanssa se on kömpelö tai sanotaan ainakin minulla se on niin kömpelö, että jouduin ostamaan vuodeksi Abbyy Finereaderin, joka toimi aika mukavasti Windowsissa. Tarkoitukseni ei silti ole jättää Ubuntua, vaikka nyt kirjoitankin tätä Windowsissa.