Kirjoittaja Aihe: Linux vs. Win äänenlaatuerot ?  (Luettu 7569 kertaa)

oh1xe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 363
    • Profiili
Linux vs. Win äänenlaatuerot ?
« : 20.07.13 - klo:06.45 »
Miten raati täällä kommentoi vahvaa väitettä Masinistipalstalla?

http://www.masinistit.com/viewtopic.php?t=27772&start=400&sid=92323a18ddbbfa36a615814eee7768f5

Lainaus käyttäjältä: tippiwatti
Linux-Minttiä kai pitäis kokeilla.

XP:tä ei viittis enää käyttää,mut Ubuntu ja muissa jakeluissa on pilattu äänikorteista ääni.
Jos käyttää jotain emolevyn omaa piiriä,ni se nyt on ihan yks ja sama.et mikä siellä on käyttöjärjestelmänä.

Mut jos on ihan kunnollinen (halpakin) äänikortti ja se hyöty hukkuu siihen kerneliin.

Ärsyttää koko asia...  Kun sen kuulee ihan vaikka halpis kaiuttimilla tai kuullokeillakin.

Kaikki muu on saatu toimimaan suht hienosti ja tohon ei saada muutosta tai parannusta.
Tai sitte pitää ens vuonna vaihtaa seiskaan.

Luulis,ettei ole vaikeaa saada käyttöjärjestelmän läpi äänipuolelta nollat ja ykköset tulemaan samanlaisena läpi,kuin ne sinne annetaankin?
Mut näköjään on...

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Linux vs. Win äänenlaatuerot ?
« Vastaus #1 : 20.07.13 - klo:08.06 »
Minulla ei ole ollut mtn onkkelmia äänien kanssa missään Linux distrossa. Pitää tietes mennä ääntenhallintaan, ja valita kortin mukainen järjestelmä, esim surround 7.1 ymym. Jos Pulse onkkelma, sen voi poistaa ja mennä alsalla tai muulla. Yleensä lopussa päättessä
Koodia: [Valitse]
alsamixer   auttaa.
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

Lepotila zZ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 346
    • Profiili
Vs: Linux vs. Win äänenlaatuerot ?
« Vastaus #2 : 20.07.13 - klo:10.38 »
Minulla on käytössä M-Audio Audiophile ja kun reilu neljä vuotta sitten siirryin Windowsista Ubuntuun, en muista äänenlaadun siitä mitenkään kärsineen. Emolevyllä on myös integroitu äänikortti, mutta siinä korkeat taajudet olivat jotenkin vaimentuneita*. Olen siis käyttänyt Audiophilea ja hyvin toimii.

Mitä tulee väitteisiin koskien hyvää tai huonoa äänenlaatua, ellei kyse ole aivan selvistä häiriöistä tai sitten mitatuista ulostulosta, on niihin syytä suhtautua skeptisesti. Ihmiset eivät valehtele, mutta korvat/aivot toimivat niin, että ihmisten on helppo saada vahvistuksia epäilyksilleen. Mitä hienovaraisempia eroja pyritään huomaamaan, sitä helpommin eksytään mielikuvituksen puolelle. Hieman sama kuin viininmaistajat, jotka eivät erottaneet punaiseksi värjättyä valkoviiniä punaviinistä. Sokkotestillä saavutetuilla tuloksilla olisi arvoa, mutta ei sellaisia yleensä tehdä.

* siis yhtälailla Windowsissa kuin Ubuntussa.
« Viimeksi muokattu: 20.07.13 - klo:13.00 kirjoittanut Lepotila zZ »

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3417
    • Profiili
Vs: Linux vs. Win äänenlaatuerot ?
« Vastaus #3 : 20.07.13 - klo:11.02 »
Joo, erikoisia väitteitä tuossa linkatussa ketjussa. Kiinnitän kohtuupaljon huomiota äänenlaatuun, vaikken mikään hardcore -hifisti olekaan, enkä huomannut windowsista Linuxiin siirtyessäni mitään eroa. Minulla on ihan ok tietokonekajarit, ja kone on myös kytkettynä olohuoneen hyvää ääntä pukkaaviin stereoihin, mutta missään tilanteessa ei eroa ollut, kun ääntä vertasin.

Veikkaan psykoakustisia tekijöitä. ;)

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Linux vs. Win äänenlaatuerot ?
« Vastaus #4 : 20.07.13 - klo:11.28 »
Eipäs noissa VIA, SIS ja mulla nyt Realtek äänipiireissä nykyään onkkelmia ole. Ennen oli SIS ja SB paskaa, kait nekin nyt pelittää. Riippuen tietes äänikortista ja suosituksista. Kaikki on saatu pelitämään Linuxissa, ennemmin tai myöhemmin. Tyhjää höpinää ja tietämättömyyttä. (laiskuutta). ;D
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Linux vs. Win äänenlaatuerot ?
« Vastaus #5 : 20.07.13 - klo:11.45 »
Osa SB:ssä korteissa ei kaikki asiat toimi. Voi vaati Creative omat suljetut ajurit. Ongelmana kuitenkin näen ALSA/Pulseaudio bugisuudet. Jossain tilanteissa joutuu valitsemaan OSS:n, että äänikortin saa toimimaan. Suurin osa distroista asentaa ALSA:n ja Pulseaudio oletuksena. Tolvards:kin sanonut, että linux:lla on parannettavaa äänipuolella.
« Viimeksi muokattu: 20.07.13 - klo:15.43 kirjoittanut Karvameduusa »

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Linux vs. Win äänenlaatuerot ?
« Vastaus #6 : 20.07.13 - klo:12.20 »
Välihuomautus tahän. SounBlaster on jo niin vanha ja homehtunut äänipiiri, kehittääkös kukaan?
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5679
    • Profiili
Vs: Linux vs. Win äänenlaatuerot ?
« Vastaus #7 : 20.07.13 - klo:15.09 »
Kyllä Creative vielä hengissä on. Eikait tuoreimmat mallit mitään oikein vanhaa tekniikka ole? Tosin sitä on varmasti vaivannut vuosien myötä vähäiset kilpailijat, eli ei se pitkään aikaan ole tainnut olla laadultaan mikään erikoisuus, vaan monet kilpailijat on menneet ohi.

Mutta itse aiheeseen. Vuosi on 2013. Jos haluaa vimosen päälle laadukasta ääntä, niin eikait kukaan enää yritä ottaa analogista lähtöä äänikorteista suoraan käyttöön?! Digital out, Digital out...

En pidä itseäni minään hifistinä, mutta rakastan kuitenkin laadukasta äänentoistoa. Omasta kalustosta löytyy Genelecin 5.1 aktiivikaiuttimet, Sennheiser HD650 kuulokkeet ja Cambridge Audion DAC, eli perus penaa huomattavasti paremmat laitteet kuitenkin. Tällä hetkellä (vielä) on Genelecit kytketty htpc.n integroituun äänikorttin. Olen toki kokeillut Cambridgen kauttakin Genelecin kaiuttimia ja on siinä jonkin verran eroa tietysti Cambridgen eduksi. Mielestäni ratkaisevan häiritsevää eroa? Ei. Emolevyt on toki menneet hirmuisesti eteenpäin äänenlaadullisesti. Joku +10 vuotta sitten integroidut piirit oli ihan rimpuloita.

Pakko antaa oma näkökulma kuitenkin asiaan. Aika paljon tunnen väkeä jotka vannovat erillisen "öky X" mallin äänikorttin ja jumaloivat puheissaan sitä. Yleensä vain tuuppaa oleen, että sitten kun käy itse paikanpäällä niin se mielestäni _ehdottomasti tärkein_ eli kaiuttimet on ihan jotain järkyttävää kuraa. Itse lähdin siitä liikkeelle, että ostin kunnolliset kaiuttimet, enkä kadu päätöstäni yhtään. Pakko kehua kyllä Genelecin tuotteita. Kalliitahan ne on, mutta toisaalta hyvän aktiivikaiuttimen on oltavakin kalliimpi kuin tavallisen. Omistin aiemmin muka silloin kohtuulliselta kuulostaneet aktiivikajaarit ja kun laittoi genet tilalle, niin meinasin heittää heti ikkunasta pihalle edellisen kitin. Ero aivan järkyttävän suuri.

Summa et summarum. Ensin kaiuttimet/mahdollinen vahvari kunnolliset. Ennen sitä arvostelut ja arvioinnit on täydellistä itsensä pettämistä.

Itsellä seuraava vaihe on vahvistimen hommaaminen. Ainoat syyt siihen on prosessointi ja erityisesti kunnolliset viivesäädöt ja kalibrointimahdollisuudet. Aionko hommata jossain välissä kunnollisen äänikortin tietokoneeseen? En. Väitän että sellaista velhoa ei löydy joka erottaa integroidun piirin ja hyvän äänikoritin digitaalisen lähdön "eron". Ainoa syy minkä itse näen ulkoiseen äänikorttin on, että käyttäjä haluaisi setuppiinsa esim. tuloja soittoharrastuksen takia tms. Peruskäyttäjälle, jolla ei ole kaikki muu kohdallaan, niin mielestäni ei ole mitään järkeä haaskata rahojaan äänikorttiin. Tai no joo. Tietysti aktiivisen pelaajan kannattaa laittaa äänikortti. Sehän vapauttaa CPU:lle enemmän tehoa jos äänet prosessoidaan erillisellä piirillä.

*edit*
Lisäys. 90-luvulla midiaikaan, niin silloin oli äänikorteilla vaikutusta ja paljon. 2000-luvun jälkeen minusta ei niin hirmusti eroa.
« Viimeksi muokattu: 20.07.13 - klo:15.17 kirjoittanut qwertyy »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4002
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Linux vs. Win äänenlaatuerot ?
« Vastaus #8 : 20.07.13 - klo:18.52 »
Mutta itse aiheeseen. Vuosi on 2013. Jos haluaa vimosen päälle laadukasta ääntä, niin eikait kukaan enää yritä ottaa analogista lähtöä äänikorteista suoraan käyttöön?! Digital out, Digital out...

Sepä ei kuitenkaan ole aina ihan suoraviivaista, ainakaan Wintendossa! Yhden kollegan kanssa vietimme pari vuotta sitten monta rattoisaa tuntia yrittäessämme saada SoundBlaster-korttiin digitaalista ääntä DAT-nauhurilta sisään. Creativen ajuri oli rakennettu niin, että syöte tällöinkin muutettiin analogiseksi ja takaisin digitaaliseksi! Onneksi oli vapaan lähdekoodin kilpaileva ajuri, jolla onnistui.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5679
    • Profiili
Vs: Linux vs. Win äänenlaatuerot ?
« Vastaus #9 : 20.07.13 - klo:19.12 »
Näissä äänipuolen ajureissa/softissa olisi kyllä minusta parantamisen varaa. Luulisi 5.1 äänen olevan ihan helposti käyttöönotettava ominaisuus nykyään, mutta itse tappelin useamman tunnin joko Windowsin äänenhallinan tai Realtekin bugista. Kaikissa testikohdissa kuului kanavat ihan ok, mutta sovelluksissa tai videoissa tuntui olevan joko stereo tai vielä hämärämmin 3.1 äänet. Ruksein muutamaa asetusta ja jossain välissä äänet vain alkoi toimimaan ilman mitään järkevää asetusmuutosta.

Toisaalta taas Ubuntussa olen joutunut joskus taisteleen paljonkin Pulseaudion asetusten kanssa. Tosin pitkään aikaan näitä ongelmia ei ole tullut vastaan, eli parannusta lienee tapahtunut. Miten onko Ubuntussa muuten nykyään graafisesti mahdollista laittaa 5.1 asetuksia, vai pitääkö asetuksia vielä nykyäänkin muutella päätteellä?

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Linux vs. Win äänenlaatuerot ?
« Vastaus #10 : 21.07.13 - klo:21.19 »
Ei ainakaan tässä läppärissä ole mitään eroa Xubuntu 12.04:n ja Vistan äänissä. Molemmat toimii äänien suhteen asiallisesti. Äänipiiri on  Intel 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller. Muutenkaan ei asentamissani dual-boot koneissa ole ollut äänen kanssa mitään eroa linuxin ja windowsin välillä, jos äänipiiriin on löytynyt suoraan tai manuaalisesti ajurit. On joukossa ollut muinoin niitä sound-blastereitakin ja ne olen saanut pelaamaan asiallisesti.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

JarTak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: Linux vs. Win äänenlaatuerot ?
« Vastaus #11 : 22.07.13 - klo:23.25 »
Aika paljon tunnen väkeä jotka vannovat erillisen "öky X" mallin äänikorttin ja jumaloivat puheissaan sitä. Yleensä vain tuuppaa oleen, että sitten kun käy itse paikanpäällä niin se mielestäni _ehdottomasti tärkein_ eli kaiuttimet on ihan jotain järkyttävää kuraa. Itse lähdin siitä liikkeelle, että ostin kunnolliset kaiuttimet, enkä kadu päätöstäni yhtään. Pakko kehua kyllä Genelecin tuotteita. Kalliitahan ne on, mutta toisaalta hyvän aktiivikaiuttimen on oltavakin kalliimpi kuin tavallisen.

Ja voit olla melko varma, että saippuapurkkikajarit eivät yllä laatukaiuttimien tasolle tuskin koskaan, joten halpa investointi. Kajareista se ääni tulee, joten niihin panostaminen kannattaa. Tuli aikoinaan testattua amphion ioneita ja jotain muita 300 euron hifikaiuttimia. Vahvarissa oli kaksi kanavaa ja nappia painamalla sai vaihdettua lennosta amphioneista näihin hifikaiuttimiin. Äänenlaadun ero oli uskomattoman iso. Niin iso että nämä 300€ kajarit tuntuivat saippuapurkeilta. Mukavahan se oli musiikkia kuunnella kun olo oli kuin livekonsertissa. Tosin talon akustiikkakin oli kohdillaan. Kerrostaloboxeissa lienee niin ja näin, mutta genelec lienee joissakin malleissa panostanut juurikin kerrostalojen ääniolosuhteisiin.

Anyways....En omassa dualboot koneessani ole huomannut mitään äänieroja win-lin puolella. Joskus aikoinaan kuvittelin spotifyn winen kautta pyöritettynä olevan todennäköisesti hiukan huonompi. Korvalla on kuitenkin tapana adoptoitua eli tottua ääneen ellei se nyt mitään rätisevää ole.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5679
    • Profiili
Vs: Linux vs. Win äänenlaatuerot ?
« Vastaus #12 : 22.07.13 - klo:23.36 »
Näin on. Kunnolliset kaiuttimet toki on päänsääntöisesti varsin kalliita, mutta moni tuntuu unohtavan, että kyseessä on lähes ikipäiväinen ostos jos nyt ei satu typeryyttään luukuttamaan kaiuttimia rikki. Mieluummin kerralla hyvät kuin laittaa rahaa etsiessään "hyviä" tuntemattomia halpiskaiuttimia ja kärsiä niistä.

En ole kyllä itsekään huomannut ainakaan mitään radikaalia eroa lin/win välillä. Äkkiä tuon tietysti kokeilisi subjektiivisesti. Tai no sen olen kyllä huomannut, että aika monilla koneilla (läppärit) Linuxin puolella tuntuu tasonsäätö menevän aika paljonkin korkeammalle kuulokelähdössä vrt. samassa koneessa olleeseen Windows asennukseen. Olisiko tuossa lähinnä sitten kyse näistä korvakuuloke dB-rajoista, joita valmistajat yrittää noudattaa? En tiedä.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2622
    • Profiili
Vs: Linux vs. Win äänenlaatuerot ?
« Vastaus #13 : 23.07.13 - klo:16.56 »
Resamplaus on yksi ääntä huonontava tekijä. Sitä tekee niin Windows kun Linuxin. Vaatimaton media PC:ni (Atom Ion) on HDMI-liitännällä av-vahvistimessa kiinni, enkä voi moittia äänenlaatua. HDMI-liitännän ansiosta HD-äänetkin kuuluu. Myös monikanavaiset flac (24/96). En tiedä osaako Windows edes moisia toistaa ilman lisäohjelmia. Media PC:ssä ei ole Pulsea asennettu vaan ajatuksena on siirtää ääni suoraan vahvistimelle digitaalisesti ilman muunnoksia.  Vahvistimesta kannattaa katsoa tuuppaako se ulos CD ääntä vai jotain muuta. Sillä tavalla selviää muuttuuko se esim. 48kHz. CD äänen näytteenottotaajuus on 44,1 kHz. Mutua - mutta minusta Linux soittaa musiikkia hiljaisemalla lähtötasolla. Aikoinaan minulla oli M-audion 24/96 äänikortti, joka toimi hyvin. Tuota käytetään vieläkin studioissa. Windowssin mikseri muutta myös ääntä. Joten parempaa ääntä haluavat käyttävät kortin valmistajan ajureita ja asiota joka ohittaa mikserin.

HDMI-liitäntää käyttettäessä emon äänipiirillä ei niin merkitystä. Paremmissa näytönohjaimissa on hyvä äänipiiri.

Genelecin kovaääniset antaa hyvän äänen myös kerrostalosssa ns. lähikuuntelussa, jolloin kovat seinäpinnat eivät pääse vaikuttamaan niin paljoa. Itselläni kunnon lattiakaijuttimet kunnolla irti seinästä.  Ääntä paremmaksi saanen paksummilla verhoilla tai joillain akustisilla kangastauluilla. Tuskin vaihtamalla käyttöjärjestelmää tai stereoita.

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Linux vs. Win äänenlaatuerot ?
« Vastaus #14 : 24.07.13 - klo:16.56 »
Resamplaus on yksi ääntä huonontava tekijä. Sitä tekee niin Windows kun Linuxin. Vaatimaton media PC:ni (Atom Ion) on HDMI-liitännällä av-vahvistimessa kiinni, enkä voi moittia äänenlaatua. HDMI-liitännän ansiosta HD-äänetkin kuuluu. Myös monikanavaiset flac (24/96). En tiedä osaako Windows edes moisia toistaa ilman lisäohjelmia. Media PC:ssä ei ole Pulsea asennettu vaan ajatuksena on siirtää ääni suoraan vahvistimelle digitaalisesti ilman muunnoksia.  Vahvistimesta kannattaa katsoa tuuppaako se ulos CD ääntä vai jotain muuta. Sillä tavalla selviää muuttuuko se esim. 48kHz. CD äänen näytteenottotaajuus on 44,1 kHz. Mutua - mutta minusta Linux soittaa musiikkia hiljaisemalla lähtötasolla. Aikoinaan minulla oli M-audion 24/96 äänikortti, joka toimi hyvin. Tuota käytetään vieläkin studioissa. Windowssin mikseri muutta myös ääntä. Joten parempaa ääntä haluavat käyttävät kortin valmistajan ajureita ja asiota joka ohittaa mikserin.

HDMI-liitäntää käyttettäessä emon äänipiirillä ei niin merkitystä. Paremmissa näytönohjaimissa on hyvä äänipiiri.

Genelecin kovaääniset antaa hyvän äänen myös kerrostalosssa ns. lähikuuntelussa, jolloin kovat seinäpinnat eivät pääse vaikuttamaan niin paljoa. Itselläni kunnon lattiakaijuttimet kunnolla irti seinästä.  Ääntä paremmaksi saanen paksummilla verhoilla tai joillain akustisilla kangastauluilla. Tuskin vaihtamalla käyttöjärjestelmää tai stereoita.

Ei hyvin toteutettua (esim. pulseaudio) resamplausta ole helppo huomata. Sen sijaan minun oli helppo huomata HDMI -formaatin jitter, joka pilasi cd-laatuisen musiikintoiston.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2622
    • Profiili
Vs: Linux vs. Win äänenlaatuerot ?
« Vastaus #15 : 24.07.13 - klo:20.46 »

Ei hyvin toteutettua (esim. pulseaudio) resamplausta ole helppo huomata. Sen sijaan minun oli helppo huomata HDMI -formaatin jitter, joka pilasi cd-laatuisen musiikintoiston.

Tarkentaisitko mitä on HDMI -formaatin jitter? Jos ääni lykätään suoraan ALSA:lle digitaalisena miten se jitter ilmenee? Itse olen CD:t ripannut yleensä EAC:llä ja flac formaattiin. Jos joku tietää paremman tavan niin kertokoon. Resamplausta ei nyt huomaa, mutta jos tavoitteena hyvä ääni tuo ei ole toivottavaa.

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Linux vs. Win äänenlaatuerot ?
« Vastaus #16 : 25.07.13 - klo:18.34 »
Tarkentaisitko mitä on HDMI -formaatin jitter? Jos ääni lykätään suoraan ALSA:lle digitaalisena miten se jitter ilmenee? Itse olen CD:t ripannut yleensä EAC:llä ja flac formaattiin. Jos joku tietää paremman tavan niin kertokoon. Resamplausta ei nyt huomaa, mutta jos tavoitteena hyvä ääni tuo ei ole toivottavaa.

Jitteriä syntyy siinä prosessissa, kun digitaalinen ääni siirretään hdmi -formaatin avulla vahvistimen DAC:lle. En ymmärrä prosessia tarkasti, mutta kyse on siitä virheestä, kun soitettavat samplet eivät ole tarkasti, nanosekunttien tarkkuudella, samassa tahdissa alkuperäisen kanssa. Virhettä syntyy ilmeisesti aina jonkin verran, mutta esim. hdmi -formaatissa oikea tahdistus on vaikeampaa, sillä audiodatalle on vain yksi kanava (korjatkoon joku, jos olen väärässä). Varmasti eri av-vahvistimissa on eroja, ja toisissa homma on hoidettu paremmin kuin toisissa.

Nyt kun aloin miettimään tarkemmin, niin en muistakaan mitä vasten testasin sitä hdmi-konfiguraatiota. Nimittäin jos se paremmalta kuulostanut liitäntä oli dvd-soittimesta rca-piuhoilla analogisesti, niin silloinhan DAC oli näissä kahdessa eri ja selittäisi eron. Minulla ei ole enää tuota Cambdrigen Azur -malliston vahvaria käytettävissä, se oli vain testissä.

Tz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Linux vs. Win äänenlaatuerot ?
« Vastaus #17 : 31.07.13 - klo:12.33 »
Pahoittelen etten viitsinyt kaikkia viestejä lukea, mutta on pientä omaa kokemusta äänitys puolelta..

Samoilla vehkeillä Cubase vs. Ardour äänitys, ja Cubase jää jälkeen, jotenkin huonompi äänenlaatu, vaikka ei pitäisi olla eroa.. Tämä kuitenkin testattu aikaisemmilla Cubase versioilla, ei nykyisillä( nykyään kuulemma parempi yamahan ääni moottori?? )

Muuten en ole huomannut mitään äänenlaatueroja..

- Tz