Kirjoittaja Aihe: Tab-näppylän toimimaan terminaalissa - eli ns. 4dos-ominaisuus  (Luettu 2308 kertaa)

ssamout

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Olen vasta viikko sitten asentanut ubuntun (uus 8 versio, mikä heraldi olikaan) ja vielä tuo käyttö erittäin hakusessa monen vuoden microsoftin säätämisen jäljiltä.

Eli  lyhykäisyydessään, kun olen tässä nyt noin 4tuntia rassannut netistä haettua pakettia auki, alkaa hermot olla sen verran koetuksella ettei searchien sunmuiden käytöstä saa enää kuin näppylöitä karvojensekaan, joudun kysymään vähän neuvoa.

1. Ongelma on siis ollut rar paketin avaus, joka nyt siis kun tuon unrar komennon oivalsi toimii ihan hyvin.
- ongelma siis ratkaistu -
2. Ongelma, eli paketista löytynyt .iso tiedosto, joka ei suostu mounttaamaan, ei niin millään. Kunnes nyt tätä kirjoittaessani ja testatessa se näköjään tuolla mount komennolla onnistuikin.
- ongelma siis ratkaistu -


3. Ongelma joka yhä rassaa, (ja siis on se joka ne hermot on raadellut) kuuluu näin:

Kun kirjoittaessa erittäin pitkiä polkuja ei vaan aina voi muistaa mikä oli kirjoitettu isolla ja mikä pienellä, ja eritoten netistä haettujen nimihirviöiden muistaminen kirjaimelleen oikein on _todella_ hankalaa.

Muistelisin että pitäisi löytyä sellainen ominaisuus, että 'tab' nappia painamalla 'buntu ehdottaa loput polusta/tiedoston nimestä. Jostain syystä tällainen ominaisuus ei toimi ainakaan defaulttina.
Miten sen saisi päälle?

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Muistelisin että pitäisi löytyä sellainen ominaisuus, että 'tab' nappia painamalla 'buntu ehdottaa loput polusta/tiedoston nimestä. Jostain syystä tällainen ominaisuus ei toimi ainakaan defaulttina.
Miten sen saisi päälle?
Löytyy kyllä vakiona päätteestä. Tosin isoja kirjaimia se ei ehdota pieniksi eikä toisinpäin, esim. kuv<tab> ei palauta hakemistoa Kuvat.
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

sukke

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 76
    • Profiili

Muistelisin että pitäisi löytyä sellainen ominaisuus, että 'tab' nappia painamalla 'buntu ehdottaa loput polusta/tiedoston nimestä. Jostain syystä tällainen ominaisuus ei toimi ainakaan defaulttina.
Miten sen saisi päälle?


Muistaakseni olen versiopäivityksen myötä törmännyt vastaavaan ongelmaan, jolloin ei toiminut myöskään komentojen täydentäminen. Mikäli komentojen sekä tiedostopolkujen ja -nimien täydentäminen on saman asetuksen takana, saattaa seuraavasta olla apua: http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=2490403&postcount=10

-sukke

ssamout

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Ui, kiitti nopeasta linkistä!!

"quote linkin info"

Risuaidat pois /etc/bash.bashrc tiedostosta:

# enable bash completion in interactive shells
if [ -f /etc/bash_completion ]; then
    . /etc/bash_completion
fi

Mulla oli just nuo risuaidat tuossa iffien edessä joten tuo oli pois käytöstä. .. homma siis toimii paitsi että, mulla ei näköjään ole oikeutta tallettaa tuota muokattua tiedostoa, ja mun on pakko taas lähtee enkä ehdi selvittää miten tuo ongelma sitten ratkaistaan ja saan ainoolle käyttäjälleni oikeudet.. Aina kun yhden ratkaisee, seuraava kurkkaa kulmantakaa.. :P
 
No jatkuu viikonpäästä.. argh!, no kunhan saan tän ratkaistua kunnolla niin postaan sitten kaiken mitä tein..
Kiitos vielä nopeasta avusta!

sukke

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 76
    • Profiili

Mulla oli just nuo risuaidat tuossa iffien edessä joten tuo oli pois käytöstä. .. homma siis toimii paitsi että, mulla ei näköjään ole oikeutta tallettaa tuota muokattua tiedostoa, ja mun on pakko taas lähtee enkä ehdi selvittää miten tuo ongelma sitten ratkaistaan ja saan ainoolle käyttäjälleni oikeudet.. Aina kun yhden ratkaisee, seuraava kurkkaa kulmantakaa.. :P
 

Koska kyseessä on järjestelmän asetustiedosto (vai mikä lie oikea sana?), tarvitset pääkäyttäjän oikeudet muokataksesi sitä.

1. Komentoriviltä pääset muokkaamaan tiedostoa seuraavien taikasanojen siivittämänä:
Koodia: [Valitse]
sudo nano /etc/bash.bashrc
tai

2. Graafisella tekstieditorilla pääset taasen muokkaamaan tiedostoa painamalla ALT + F2, ja kirjoittamalla kenttään:
Koodia: [Valitse]
gksudo gedit /etc/bash.bashrc ja valitsemalla suorita.

Kumpaisessakin tapauksessa kysytään salasanaa, joka on sama kuin oman tilisi salasana.

-sukke

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Kuitenkin helpoiten menee näin:

Koodia: [Valitse]
cp /etc/bash.bashrc $HOME/.bashrc
ja sitten editoidaan tuota $HOME/.bashrc
 :D
« Viimeksi muokattu: 30.08.08 - klo:19.47 kirjoittanut UbunTux »
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4002
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Muistelisin että pitäisi löytyä sellainen ominaisuus, että 'tab' nappia painamalla 'buntu ehdottaa loput polusta/tiedoston nimestä. Jostain syystä tällainen ominaisuus ei toimi ainakaan defaulttina.
Miten sen saisi päälle?
Löytyy kyllä vakiona päätteestä. Tosin isoja kirjaimia se ei ehdota pieniksi eikä toisinpäin, esim. kuv<tab> ei palauta hakemistoa Kuvat.

Zsh taitaisi osata tuonkin.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11