Kirjoittaja Aihe: Ubuntu serverin asentaminen eeepc:lle  (Luettu 2636 kertaa)

ResoNas

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Ubuntu serverin asentaminen eeepc:lle
« : 15.01.09 - klo:21.45 »
Miten onnistuu serverin asentaminen koneelle SD-kortin kautta? Unetbootilla olen asentanut useita eri käyttiksiä eeepc:lle, mutta kun yritän asentaan ubuntu serveriä niin herjaa asennuksen yhteydessä, että ei löydy cdromia eikä asennusta voi jatkaa. Olen onnistunut asentamaan serverin graafisen käyttöliittymän kautta, mutta olisi kiva saada serveri puhtaalta pöydältä rullaamaan.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Ubuntu serverin asentaminen eeepc:lle
« Vastaus #1 : 15.01.09 - klo:21.49 »
Haluatko server-kernelin + ohjelmia? Nehän ovat asennettavissa "työpöytä-asennuksen" päälle. Ja samaten voit poistaa työpöydän. Siinä lienee kyllä aika paljon työtä (siis jos tahtoo kaikki turhat paketit pois).

Itse olen vaan sulkenut X:n tehoja viemästä, käytän ko. palvelinta ssh:n yli aina kuitenkin.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5679
    • Profiili
Vs: Ubuntu serverin asentaminen eeepc:lle
« Vastaus #2 : 15.01.09 - klo:21.52 »
Server asennus onnistuu ainakin usb tikulta ihan ok. SDHC:lta en ole kokeillutkaan, se kun on aina kohteeni.

ResoNas

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Ubuntu serverin asentaminen eeepc:lle
« Vastaus #3 : 15.01.09 - klo:21.57 »
Haluatko server-kernelin + ohjelmia? Nehän ovat asennettavissa "työpöytä-asennuksen" päälle. Ja samaten voit poistaa työpöydän. Siinä lienee kyllä aika paljon työtä (siis jos tahtoo kaikki turhat paketit pois).

Itse olen vaan sulkenut X:n tehoja viemästä, käytän ko. palvelinta ssh:n yli aina kuitenkin.

Joo noin olen tehnytkin tasksellillä, mutta kun ajatuksena olisi saada asennettua serveri suoraan muistikortilta, sinne puretusta ubuntu-server.iso tiedostosta. Tuntuu vähän hölmöltä ensin asentaa graafinen käyttis, jotta voi asentaa pelkän komentorivi-serverin.

Server asennus onnistuu ainakin usb tikulta ihan ok. SDHC:lta en ole kokeillutkaan, se kun on aina kohteeni.

Ahaa... Pitääpä vielä tuota kokeilla jos sillä lähtisi asentumaan.

ResoNas

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Ubuntu serverin asentaminen eeepc:lle
« Vastaus #4 : 15.01.09 - klo:22.43 »
Jep... Asennus ei onnistu muistikortin, muistitikun eikä ulkosen kovalevyn kautta. Asennuksen alkaessa valittaa ettei löydy romppuasemaa.  >:(

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5679
    • Profiili
Vs: Ubuntu serverin asentaminen eeepc:lle
« Vastaus #5 : 15.01.09 - klo:23.03 »
Omassa 2g mallissa ei kyseistä kohtaa ole biosissa, mutta ainakin yhdestä 4g koneesta bongasin jonkin "install os" tyylisen enable/disable kohdan. Ei harmainta aavistustakaan mikä sen tarkoitus on, mutta kannattaa epäilemättä kokeilla.

Missä vaiheessa tuo ilmoitus oikein tulee ja miten olet muuten tehnyt tikun?

ResoNas

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Ubuntu serverin asentaminen eeepc:lle
« Vastaus #6 : 16.01.09 - klo:16.10 »
Omassa 2g mallissa ei kyseistä kohtaa ole biosissa, mutta ainakin yhdestä 4g koneesta bongasin jonkin "install os" tyylisen enable/disable kohdan. Ei harmainta aavistustakaan mikä sen tarkoitus on, mutta kannattaa epäilemättä kokeilla.

Missä vaiheessa tuo ilmoitus oikein tulee ja miten olet muuten tehnyt tikun?


Minulla on juurikin tuo 4G 701 eeepc. Biosista löytyy 'Install os' - kohta jjosta voi valita joko start tai finished. En ymmärrä mitä merkitystä tuolla olisi asialle kun siihen ei tarvitse koskea esim. Xubuntua asennettaessa. Toisella läppärillä olen Unetbootilla luonut iso- tiedostosta SD-kortille boottilevyn, jolla olen onnistunut asentamaan muita käyttiksiä kuten eee-ubuntun mutta sama menetelmä ei toimi kun kyseessä on Ubuntu serverin distro/iso-tiedosto.

Kun normiesiasetusten, kuten maakohtaisten asetuksien jälkeen aloittaa asennuksen niin järjestelmä herjaa ettei löydy cdromia, eikä asennusta voi jatkaa. Tämän jälkeen heittää johonkin vikatila-valikkoon josta voi etsiä jonkun oem-valikon kautta oikeaa asennuslaitetta. ls /dev listalta löytyy muistikortti sdb1 jota olen tarjonnut käyttikselle cdromin sijaan mutta ei auta.

Erikoista on että graafisten käyttiksien asennus onnistuu mutta serveri-version ei.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5679
    • Profiili
Vs: Ubuntu serverin asentaminen eeepc:lle
« Vastaus #7 : 16.01.09 - klo:19.39 »
On kyllä aika outoa kun itse olen saanut juuri tuon server asennuksen meneen 2g malliin. Kyseessä muuten tarkemmin oli LTS versio, eikä uusin 8.10. Oletettavasti tuota olet kuitenkin asentamassa? 90% varmuudella tein asennuksen tosiaan tikulta, tosin itseltä löytyy usb liitännäinen cd kieputinkin, mutta muistaakseni en ole käyttänyt sitä pitkiin aikoihin...

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Ubuntu serverin asentaminen eeepc:lle
« Vastaus #8 : 16.01.09 - klo:20.12 »
Verkkoasennuslevy olisi varmaan toimiva (löytyy vaan Debianille).
Yksi tuttu oli asentanut UbuntuLive CD:llä Gentoon.
Luulisi pystyvän normi UbuntuLive CD:llä asentamaan serverinkin.  :(

ResoNas

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Ubuntu serverin asentaminen eeepc:lle
« Vastaus #9 : 16.01.09 - klo:21.05 »
On kyllä aika outoa kun itse olen saanut juuri tuon server asennuksen meneen 2g malliin. Kyseessä muuten tarkemmin oli LTS versio, eikä uusin 8.10. Oletettavasti tuota olet kuitenkin asentamassa? 90% varmuudella tein asennuksen tosiaan tikulta, tosin itseltä löytyy usb liitännäinen cd kieputinkin, mutta muistaakseni en ole käyttänyt sitä pitkiin aikoihin...

Joo toi long term support versiota olen yrittänyt asentaa. Nyt on menossa sellainen temppu, että kopion puretun iso-tiedoston ssd-levylle ja yritän saada sen sieltä asentumaan suoraan.

Tällasta vinkkiä löysin netistä:

From the terminal enter these commands

sudo mkdir /distro
sudo chmod `whoami`:`whoami`
cp MYLINUX.iso /distro/distro.iso

Now extract Linux_kernel & Ram_disk to /distro#

Open  /boot/grub/menu.lst

#ADD NEW ENTRY#
title Install Linux
root (hdX,X)
kernel /distro/Linux_kernel
initrd /distro/Ram_disk

Reboot and select "Install Linux" from grub.

peran

  • Vieras
Vs: Ubuntu serverin asentaminen eeepc:lle
« Vastaus #10 : 16.01.09 - klo:22.26 »
Toi tuskin onnistuu, mutta yksi kikka on, jolla saattaisi onnistuakin, mutta tarvitsee kaksi muistitikkua.

- Poista pää koneelta kiintarit.
- asenna Ubuntu sopivankokoiseen tikkuun, kuin se olisi normaali kiintolevy.
- Kopioi tikun sisältö eee-hen dd:llä.

Huonona puolena on, että tikun mbr menee pilalle, ellet ennen ko. operaatiota pelasta tikun nykyistä levykuvaa dd:llä.

Edit - yhdelläkin 4 Gt:n tikulla saattaa onnistua, mutta tarvitsee huomattavasti enemmän taitoa.
« Viimeksi muokattu: 16.01.09 - klo:22.29 kirjoittanut peran »