Kirjoittaja Aihe: Erikoinen vika nvidian ajureiden kanssa [RATKAISTU]  (Luettu 2369 kertaa)

TheJoker

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
Jälleen kerran, ei kannattaisi "korjata" toimivaa.

No, onnistuneen läppärisäädön jälkeen päätin kokeilla työpöydälläkin aiglx:aa ja nvidian ajureista johtuen tuki aiglx:aan on vasta 9xxx-sarjan ajureissa. Löysinkin hyvän repositorion Edgylle (http://www.albertomilone.com/driver.html) ja sain huomata etteivät aivan uusimmat (97xx) ajurit enää tue näytönohjaintani (GF4 Ti4200) joten joutuisin asentamaan 96xx-sarjan ajurit, no eihän siinä mitään. Ei muutakuin ohjeiden (http://www.albertomilone.com/instructions.html) mukaan asentamaan.

Kaikki menee siihen asti hyvin kunnes pitää käynnistää uudestaan. No, X ei tietenkään käynnisty mikä on aivan normaalia näissä ajuripäivityksissä, mutta nyt olen kokeillut lähes kaikkea eikä mikään vanha kikka näytä enää toimivan. Ilmeisesti moduulia ei ladata ollenkaan ja tässävaiheessa omat taidot loppuu. Tässä "startx" tuloste:
Lainaus
FATAL: Error running install command for nvidia
(EE) NVIDIA(0): Failed to load the NVIDIA kernel module!
(EE) NVIDIA(0): *** Aborting ***
(EE) Screen(s) found, but none have a usable configuration.

Fatal server error:
no screen found
XIO:  fatal IO error 104 (Connection reset by peer) on X server ":0.0"
        after 0 requests (0 known processed) with 0 events remaining.

"sudo modprobe nvidia" tuottaa sellaisen virheen mitä en ole koskaan ennen nähnyt:

Lainaus
FATAL: Error running install command for nvidia

Eli sitä moduulia ei todellakaan ladata, mutta mistä tämä voisi johtua? Tässä vielä lista oleellisista paketeista mitkä on nyt asennettuna:

Lainaus
nvidia-glx
nvidia-kernel-common
nvidia-kernel-source
linux-generic
linux-image-generic
linux-image-2.6.17-10-generic
linux-headers-generic
linux-headers-2.6.17-10
linux-headers-2.6.17-10-generic
linux-restricted-modules-common
linux-restricted-modules-generic
linux-restricted-modules-2.6.17-10-generic

Eli mielestäni kaikki tarvittavat pitäisi olla asennettuna, miksi moduuli ei ladaudu? Xorg.confissakaan tuskin on mitään vikaa, ei tuo ainakaan siihen viittaisi.

Nimim. lähes kaikkea jo kokeillut ::)

Edit: Ongelma ratkaistu: kaikki entiset ajurit pois (--purge remove) ja tekstitilassa uusien asentaminen -> Toimii.
« Viimeksi muokattu: 08.01.07 - klo:18.44 kirjoittanut TheJoker »

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: Erikoinen vika nvidian ajureiden kanssa
« Vastaus #1 : 08.01.07 - klo:00.21 »
Hmm. Ehkä tiedät moduleista yms. ajureista enemmän kuin minä, mutta kerrotaan nyt omat säätämiset.
Mulla on vika ollu aina x:n asetuksissa ja mielestäni sunkin tilanne viittaa siihen.

Jos on jokin menny vikaan, kun olen beryliä, yms säätäny, X:n on saanu aina käyntiin joko:
a) ottamalla xorg.conf-varmuuskopion käyttöön,

b) palauttamalla x:n alkuperäisasetukset komennolla
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg (tämän jälkeen pitää "nvidia"-moduli ottaa uudelleen käyttöön xorg.conf tiedostossa.)

c) ajamalla x:n oman konfausohjelman komennolla
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg.
Ja x:ää ei kannata yrittää käynnistää startx-komennolla vaan sudo /etc/init.d/gdm start
« Viimeksi muokattu: 08.01.07 - klo:00.32 kirjoittanut Tonde »
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

TheJoker

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
Re: Erikoinen vika nvidian ajureiden kanssa
« Vastaus #2 : 08.01.07 - klo:00.38 »
Hmm. Ehkä tiedät moduleista yms. ajureista enemmän kuin minä, mutta kerrotaan nyt omat säätämiset.
Mulla on vika ollu aina x:n asetuksissa ja mielestäni sunkin tilanne viittaa siihen.

Tuohon ne minunkin tiedot loppuu :)

Lainaus
Jos on jokin menny vikaan, kun olen beryliä, yms säätäny, X:n on saanu aina käyntiin joko:
a) ottamalla xorg.conf-varmuuskopion käyttöön,

b) palauttamalla x:n alkuperäisasetukset komennolla
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg (tämän jälkeen pitää "nvidia"-moduli ottaa uudelleen käyttöön xorg.conf tiedostossa.)

c) ajamalla x:n oman konfausohjelman komennolla
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg.

Jeps, tästä ei valitettavasti ollut apua. Olen kokeillut kyllä tätäkin, sitä moduulia ei vain ole ladattuna niin se ei löydä sitä:

Koodia: [Valitse]
lsmod | grep nvidia
Lainaus
nvidia_agp               9628  1
agpgart                 34888  1 nvidia_agp

Kun sitä moduulia yrittää ladata niin se antaa vain tuon ensimmäisessä viestissä mainitun erikoisen herjan.

Lainaus
Ja x:ää ei kannata yrittää käynnistää startx-komennolla vaan sudo /etc/init.d/gdm start

Juu, tietääkseni tuo startx kuitenkin ajaa saman asian, ja jos kaikki toimii niin bootin jälkeenhän se pitäisi olla taas niinkuin ennenkin, eli pointti on ettei tuolla *dm restartilla tai startx:n käytöllä ole väliä. Ei ainakaan ennen ole ollut, korjatkaa toki jos olen väärässä :)