Kirjoittaja Aihe: KDE-ohjelma Gnomessa  (Luettu 1577 kertaa)

rale

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 289
    • Profiili
KDE-ohjelma Gnomessa
« : 21.12.10 - klo:11.06 »
Mitä mahdollisia ongelmia on jos KDE-ohjelmia ajaa Gnome-ympäristössä? Olen käyttänyt Gnomessa Kdenlive videoeditoria ja kaikki on pelannut  (lukuunottamatta änihäiriöitä mutta niitäkään ei ole lopullisessa renderoidussa videossa). Olen kyllä asentanut myös Openshottin mutta se ei suostu aukeamaan. Ubuntu on 10.04 64 bit.

juyli

  • Vieras
Vs: KDE-ohjelma Gnomessa
« Vastaus #1 : 21.12.10 - klo:11.19 »
Mitä mahdollisia ongelmia on jos KDE-ohjelmia ajaa Gnome-ympäristössä?

Ei mitään ongelmia. KDE-ohjelmien ajaminen vain lisää mm. KDE-kirjastot ko. softan mukana.
Olen aina käytellyt tiettyjä KDE-softia Gnome-ympäristössä (tai XFCE) esim. K9copy, Kino , Kaffeine, K3b jne.
« Viimeksi muokattu: 21.12.10 - klo:11.30 kirjoittanut juyli »

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Vs: KDE-ohjelma Gnomessa
« Vastaus #2 : 21.12.10 - klo:19.51 »
Kun KDE-ohjelma poistetaan, osaako järjestelmä jättää rauhaan Gnomen kanssa yhdessä käytetyt kirjastot? Mielestäni olen joskus paininut sellaisen ongelman kanssa, että poiston jälkeen joku Gnome-ohjelma on herjannut puuttuvasta palikasta. Mm. taannoin meni kielipaketit sekaisin kun asensin ohjelman, siihen lisäsin suomalaisen kielen paketin, poistin sitten joskus ohjelman ja koneesta tuli sekakielinen ja siitä en enää eroon päässyt.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: KDE-ohjelma Gnomessa
« Vastaus #3 : 21.12.10 - klo:20.14 »
Tähän samaan asiaan saattaa liittyä sellainen hassu tapaus, kun asensin kde piirustusohjelman gnomeen ja sitten myöhemmin poistin sen, ja heti sen jälkeen havaitsin "lisää/poista sovelluksia" työkalun toimivan puutteellisesti: Sanoo aina asennuksen jälkeen, että asennus epäonnistui, vaikkakin asennus ilmeisesti aina onnistuu, koska mitään muuta haittaa ei ole kuin tuo tarpeeton ilmoitus. Synapticin historian avulla metsästin sitä palikkaa, joka olisi mennyt pesuveden mukana, mutta ei siitä selvää tullut.

Niin... se piirustusohjelma toimi ihan hyvin, vaikka olikin kde työpöytäympäristön tavaraa.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

juyli

  • Vieras
Vs: KDE-ohjelma Gnomessa
« Vastaus #4 : 22.12.10 - klo:23.33 »
Kun KDE-ohjelma poistetaan, osaako järjestelmä jättää rauhaan Gnomen kanssa yhdessä käytetyt kirjastot?

Hyvä kysymys ;) Lähtökohtaisesti kannattaa aina varmistaa, mitä paketteja ohjelma aikoo poistaa poistettaessa ohjelmia. Joskus jo noista poistettavista ohjelmista tai ohjelmapaketeista on pääteltävissä, että niitä tarvitaan muuallakin.
Paremminkin ongelma on siinä, että poistaessa ohjelma, jää koneelle vielä ohjelmia/paketteja/kirjastoja, joita et enää tarvitsisi. Nuo taitavat löytyä orpoina/orphan -nimellä, joita voi valikoiden poistaa.
Jos jotakin poistaa vahingossa, voi niitä myös vahingossa asennella uudelleen kaikkine riippuvuuksineen.
« Viimeksi muokattu: 22.12.10 - klo:23.34 kirjoittanut juyli »