Äänestys

Mikä ikkunamanageri käytössä?

Gnome
272 (72.9%)
KDE
72 (19.3%)
Joku muu
29 (7.8%)

Äänestäjiä yhteensä: 344

Kirjoittaja Aihe: Gnome vai KDE  (Luettu 155242 kertaa)

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #140 : 07.02.06 - klo:18.20 »
Minua kyllä kiinnostaisi oikeasti nähdä jotain lukuja tai arvioita eri työpöytien käyttäjämääristä. 
Melkein muuten toivon ettei tuollaisia edes tehtäisi :) Saisi vaan "taistelut" (niillä ihmisillä jotka jaksavat vääntää asiasta) lisää puhtia kun olisi lisää valhei.. tilastoja tarjolla.

Ei tuo mitään sotimismateriaalia olisi. Jos joutuu vetoamaan käyttäjämääriin niin siinä vaiheessa on käytännössä jo hävinnyt sodan. Windows on varmaan selkein esimerkki siitä etteivät käyttäjämäärät kerro mitään itse tuotteen laadusta.

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #141 : 07.02.06 - klo:18.53 »
Tosiaan Ubuntun käyttäjistä toki suurin osa käyttää Gnomea, koska.. no, se on Ubuntun valinta ja Kubuntu on niille jotka tietävät haluavansa KDE:n ja välittävät siitä kumpi on käytössä (vähemmistö).

tämä nyt on aavistuksen saivartelua, mutta kyllä osa gnomen käyttäjistäkin välittää kumpi on käytössä ja ehkä juuri siitä syystä heidän valintansa on ubuntu.

Joo, kirjoitin epäselvästi. Tuohan on luettavissa niin että ne jotka tietävät haluavansa KDE:n, ottavat Kubuntun. Kaikki muut, sekä ne jotka eivät välitä että ne jotka tietävät haluavansa Gnomen, ottavat Ubuntun. Kyllä se mullakin Ubuntun myötä Gnome tuli "omaksi valinnaksi", mutta periaatteessa en vanhana KDE-käyttäjänä välittänyt kumpi on kyseessä. Nyt on tykästynyt Gnome-ohjelmien siisteyteen ja siihen kuinka hyvä asia se on uusille käyttäjille kun Linuxia levitetään (jos kyseessä ei ole tehokäyttäjät jotka oppivat niin Gnomen kuin KDE:nkin tuosta vain).

debian puolestaan kallistuu minusta aavistuksen KDE:n puolelle. tämä siksi, että KDE:stä on mukana yleensä uudempi versio kuin gnomesta ja kde:n uusi versio tulee unstableenkin _merkittävästi_ nopeammin kuin gnome.

Joo voi olla, vaikka työ-Debianissa Gnomea käytänkin. Tällä hetkellä testingissä on Gnome 2.10 ja KDE 3.4.3. Unstablessa Gnome 2.12 ja KDE 3.5.1, mutta tuossa on tosiaan huomioitavaa että 2.12 on vasta nyt unstablessa (ja tulossa ilmeisesti pian testingiin), kun taas KDE 3.5.1 on jo nyt unstablessa. Voi olla että sarge-viivästykset iski pahemmin Gnomeen, mutta ehkä tuo taas tasaantuu tuosta.

Qwerty

  • Vieras
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #142 : 07.02.06 - klo:21.01 »
NLD10:n "mockupit" näyttää olevan toteutettu jo jossain määrin ...

http://www.jonobacon.org/viewcomments.php?id=637

teprrr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 304
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #143 : 08.02.06 - klo:19.42 »
debian puolestaan kallistuu minusta aavistuksen KDE:n puolelle. tämä siksi, että KDE:stä on mukana yleensä uudempi versio kuin gnomesta ja kde:n uusi versio tulee unstableenkin _merkittävästi_ nopeammin kuin gnome.
Minusta taasen Debian kallistuu Gnomeen päin, kun GDM:kin on oletuksena päällä KDM:n sijaan. Ja paketoijat nyt yleensä tekevät ihan miten itse lystäävät. Lisäksi KDE:n pakkaaminen ja kääntäminen on kuulemma helpompaa kuin Gnomen, joka saattaa myös aiheuttaa tuon nopeuden.

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #144 : 12.03.06 - klo:21.05 »
eikä tuo sinänsä kovin uusi juttu ole ollut. kyllä minä testailin sitä jo vuosi sitten ja taitaa composite manager (X:n ominaisuus) olla oletuksena mukana ubuntussakin. sitä vaan ei pidetä päällä kun se on oikeasti vähän raskas.

Miten sen saa päälle?

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #145 : 12.03.06 - klo:21.38 »
Kannattaa odotella Dapperia, siinä ne Composite-jutut saa Xgl:n kautta paljon laadukkaammin :)
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

JPK1990

  • Vieras
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #146 : 12.03.06 - klo:21.55 »
KDE käytti alunperin lisensoitua QT kirjastoa  :) GNOME on aina ollut täysin vapaa.

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #147 : 13.03.06 - klo:06.11 »
Kannattaa odotella Dapperia, siinä ne Composite-jutut saa Xgl:n kautta paljon laadukkaammin :)
Toivottavasti saavat glx:n asennuksen helpommaksi. Kauheata hakkeroimista vaatii näköjään ennekuin sen saa päälle. Ainakin mitä ubuntuforumssin ohjeita katsoo. Saa taas kuitenkin x:t solmuun  :D

mcduck

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 250
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #148 : 15.03.06 - klo:13.47 »
no joo, eipä tuo niin mahdottoman vaikeaa ole. Jos pakettien lataamista netistä ei asketa, aikaa taisi mennä reilut 5 minuuttia. Sitäpaitsi XGL on kuitenkin vasta alpha-vaiheessa.. Tässä vaiheessa kaupalliset softat olisi enintään sisäisessä testauksessa (ja nopeimmilla piraateilla ;))

Itse olen muuten Gnomen kannattaja. Ainakin niin kauan kun tässä on mitään toimintoja jäljellä. Pari vuotta vielä ja tätä menoa täytyy varmaan vaihtaa johonkin muuhun..

XFCE olisi sitten varmaan se seuraava vaihtoehto. KDE on mielestäni susiruma ja muutenkin turhan täyteen ahdettu.
42

Juuso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 156
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #149 : 16.03.06 - klo:21.39 »
Ite oon käyttäny ubuntua ja kubuntua ja oon todennu että itse pidän tästä ubuntun gnome työpöydästä enemmän, ainakin on nopeampi ja ei ole turhia graafisia hömpötyksiä niinkuin kde:ssa. Ei sen puoleen ettei kde olisi hyvä. Pitäs josksu vielä kokeilla tota Xfce  ::)

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #150 : 17.03.06 - klo:02.17 »
Minä taas tykkään KDE:stä kovasti.

Aluksi itsekkin käytin Gnomea, koska se oletuksena Ubuntun mukana. Sitten vain päätin muutaman kk:n käytön jälkeen kokeilla KDE:tä, eikä tästä ole enää takaisin tulemista. Ensinnäkin tämä on minusta paljon nätinpi (ainakin vert. Gnomen perus teemaan) ja tässä on paljon enemmän ominaisuuksia säädettäviä graafisesti. Ja toinen syy miksi tästä tykkään on k-ohjelmat, joista useimmista ei löydy parempaa vastinetta Gnomelle. Konqueror, AmaroK, k3b, Kopete, Kmail, Kate, Kaffeine ja ynnä muut. Aivan mahtavia.

Kopetessa muuten toimii jo webbikamerat msn-protocollan kanssa, mutta ei vielä Gaimissa.

Konquerorin "Remote places" kun sattuu vielä vielä toimimaan niin paljon sulavammin, kuin Nautiluksen kanssa. Voi muokata suoraan Katella ftp:n tai sftp:n kautta suoraan webbipalvelimelle nettisivuja jne.


Tässä muutama syy miksi itse tykkään enemmän KDE:stä.



Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #151 : 17.03.06 - klo:06.07 »
Onko KDE:ssä muuten vastaavaa kuin Nautilus scripts gnomessa?

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #152 : 17.03.06 - klo:11.52 »
Onhan siinä. Ei tosin toimi ihan samanlailla kuin Nautiluksessa. Kuitenkin tuonne Konquerorin Actions menuun voi saada kaiken näköistä.

Niitä laitetaan *.desktop tiedostoina hakemistoon
/usr/share/apps/konqueror/servicemenus

Tässä yksi esimerkki: http://www.kde-look.org/content/show.php?content=31400
« Viimeksi muokattu: 17.03.06 - klo:12.00 kirjoittanut Epeli »

Wayfarer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #153 : 17.03.06 - klo:12.41 »
Minä taas tykkään KDE:stä kovasti.
 Ja toinen syy miksi tästä tykkään on k-ohjelmat, joista useimmista ei löydy parempaa vastinetta Gnomelle. Konqueror, AmaroK, k3b, Kopete, Kmail, Kate, Kaffeine ja ynnä muut. Aivan mahtavia.

Ainakin AmaroK, Kopete ja Kate toimivat mulla ihan suosiolla Gnomessa.


Itse aiheeseen en sattuneesta syystä ota mitään kantaa...

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #154 : 17.03.06 - klo:12.54 »
Minä taas tykkään KDE:stä kovasti.
 Ja toinen syy miksi tästä tykkään on k-ohjelmat, joista useimmista ei löydy parempaa vastinetta Gnomelle. Konqueror, AmaroK, k3b, Kopete, Kmail, Kate, Kaffeine ja ynnä muut. Aivan mahtavia.

Ainakin AmaroK, Kopete ja Kate toimivat mulla ihan suosiolla Gnomessa.

Itse aiheeseen en sattuneesta syystä ota mitään kantaa...
Toki ne toimivat ristiinkin, mutta kde-ohjelmien yhteistyön jne. toimii paremmin kde:n alla ja Gnomessa tarvitsee ladata uusia kirjastoja k-ohjelmien pyörittämiseen, jotka ovat kde:ssä jo valmiina ladattuina. Eli ainakin teoriassa k-softat ovat kevyempiä kde:n alla. Ainakin näin luulisin. Joku voisi vahvistaan tämän.

Mutta tässä on tosiaan yksi kde:n heikkous: Gnomessa kde-softat näyttävältä hyvältä, siis siltä miltä niiden kuuluukin, mutta kde:ssä gnome softat näyttävät jostain syystä rumalta =/

Itse asiasssa yksi syy miksi lähdin kde:tä kokeilemaan oli se, että käytin jo niin useaa k-softaa Gnomessa, että päätin sitten kokeilla koko kde-ympäristöä ;)

teprrr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 304
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #155 : 18.03.06 - klo:02.23 »
KDE käytti alunperin lisensoitua QT kirjastoa  :) GNOME on aina ollut täysin vapaa.
Höpönlöpön, alunperin Qt ei ollut avoin, totta, mutta se oli kuitenkin ilmaiseksi käytössä. Ja mielestäni Ettrich on ilmaissut asian tarpeeksi selvästi, miksi Qt otettiin KDE:n pohjaksi. Tällä asialla kuitenkaan ei ole nykyään mitään merkitystä, jos ei sitten aleta kinastelemaan LGPL/GPL-eroista.

"Gnome on suurten firmojen talutusnuorassa :) KDE on ollut aina 'täysin' vapaa."

teprrr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 304
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #156 : 18.03.06 - klo:02.25 »
Toivottavasti saavat glx:n asennuksen helpommaksi. Kauheata hakkeroimista vaatii näköjään ennekuin sen saa päälle. Ainakin mitä ubuntuforumssin ohjeita katsoo. Saa taas kuitenkin x:t solmuun  :D
Eiei, ei todellakaan kannata sen xgl:n kanssa säätämään, jos ei tiedä mitä on tekemässä. Se ei ole vielä tarpeeksi valmis enkä usko sen olevan vielä Dapperin julkaisun aikoihinkaan X:n korvikkeeksi. Mutta jos haluaa pelleillä, niin mikäpä siinä. Mitään hirveän välttämätöntä tarvetta en ole moiselle kapistukselle löytänyt...

teprrr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 304
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #157 : 18.03.06 - klo:02.28 »
Mutta tässä on tosiaan yksi kde:n heikkous: Gnomessa kde-softat näyttävältä hyvältä, siis siltä miltä niiden kuuluukin, mutta kde:ssä gnome softat näyttävät jostain syystä rumalta =/
Onko paketti gtk2-engines-gtk-qt asennettuna ja käytössä? Tuon avulla saa GTK-ohjelmat käyttämään Qt:n teemaa, joka ainakin saa ohjelmat näyttämään hieman enemmän samanlaisilta. Vieläkään eivät tosin ole Gnomeen/GTK:hon osanneet lisätä vipua, jolla saisi OK/Cancel-nappuloiden järjestystä vaihdettua(?)

Tsombi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #158 : 18.03.06 - klo:12.49 »
Itse en ole huomannu juurikaan eroja KDE:n ja Gnomen välillä töitä tehdessä muuten kuin silloin kun eteen tulee sellainen tilanne jota gnomen logiikan mukaan peruskäyttäjä ei osaa tehdä eli ei saa :o  tehdä graafisesti. KDE:llä siihen yleensä löytyy jonkinlainen tapa. Sitä minä en ymmärrä kun nämä KDE:n valikot ja säätömahdollisuudet niin kamalasti ihmisiä häiritsevät. Eivät ne ainakaan minun työskentelystäni vie mitään pois, ne eivät ole missään vaiheessa estämässä yhtään mitään enkä minä edes kiinnitä niihin mitään huomiota ennen kuin satun tarvitsemaan niitä. Gnomessa minua kyllä häiritsee niiden puute.

Graafinen ulkoasu on yhdentekevä minulle, vaikka omalla koneellani perusasetuksilla oleva Ubuntu olikin mielestäni nätimpi kuin Kubuntu. Ymmärtääkseni KDE:n saa sitten viritettyä nätimmäksi, kuten luonteeseen sopii.  Vasta vähän yli vuoden Ubuntu/Kubuntua käyttäneenä tuo KDE vain tuntui helpommalta ja yksinkertaisemmalta käyttää. Siihen pääsi sisään paljon nopeammin.

Siltikin ajattelin kyllä kaverin koneelle asentaa käyttikseksi Dapper Ubuntun heti kun se valmis versio tulee, kiinnostaa mitä uutta siitä löytyy  ;D  Ristin tulee noita Gnomen ja KDE:n ohjelmia aenneltua koko ajan. Vaikka suht koht samantapaista ohjelmaa molemmilla löytyykin, niin..no...Lada ja Lexuskin on suht koht samantapaisia ajettavuudeltaan (suunta muuttuu ratista kääntämällä) ;)
The fear of blood tends to create the fear for the flesh

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #159 : 19.03.06 - klo:13.48 »
Mutta tässä on tosiaan yksi kde:n heikkous: Gnomessa kde-softat näyttävältä hyvältä, siis siltä miltä niiden kuuluukin, mutta kde:ssä gnome softat näyttävät jostain syystä rumalta =/
Onko paketti gtk2-engines-gtk-qt asennettuna ja käytössä? Tuon avulla saa GTK-ohjelmat käyttämään Qt:n teemaa, joka ainakin saa ohjelmat näyttämään hieman enemmän samanlaisilta. Vieläkään eivät tosin ole Gnomeen/GTK:hon osanneet lisätä vipua, jolla saisi OK/Cancel-nappuloiden järjestystä vaihdettua(?)
On se asennettuna, mutta ei ilmeisesti käytössä. Miten sen saa päälle?