Kirjoittaja Aihe: Latauspakettien virallisuus?  (Luettu 2247 kertaa)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2725
    • Profiili
Latauspakettien virallisuus?
« : 02.02.16 - klo:11.30 »
Ekan kerran kun asensin Ubuntua, mulla ei tietenkään ollut Ubuntua jolla tehdä asennustikku, ja kun olin kerran tehnyt asennustikun Windosilla, käytin sitten aika pitkään samaa työkalua, ja se sattui olemaan LinuxLive. Ja aina kun tein uutta tikkua, LinuxLive huomautti, että se .iso jonka olin ladannut Ubuntu Suomen sivustolta ei ollut virallinen julkaisu, ja kysyi mitä virallista julkaisua se vastaa. Päättelin että LinuxLive haluaisi tehdä sormenjälki- tms. tarkistuksen, joka jostain syystä ei onnistu. Ihmettelin asiaa joka kerta mutta en sitten viitsinyt enempää lähteä penkomaan. Olen sittemmin siirtynyt käyttämään mkusb-työkalua, joka ilmeisesti ei edes yritä mitään virallisuuden tarkistusta.

Mutta nyt muutama päivä sitten kun harjoittelin salatun rinnakkaisasennuksen tekoa, siinä tuli jossain vaiheessa sellainen tilanne, että asennustikun Ubiquity kaatui ja ilmoitti että kyseessä ei ole virallinen julkaisu, ja kehotti poistamaan kolmannen osa­puolen ohjelmiston. Tikulle oli ladattu Trusty Ubuntu Suomen sivustolta.

Nyt on jo ihan pakko kysyä että miksi mikään sivulta http://www.ubuntu-fi.org/lataa.html ladattu .iso ei näytä viralliselta julkaisulta näille työkaluille? En ole kertaakaan ladannut Finnish Remix -versiosta.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16277
    • Profiili
Vs: Latauspakettien virallisuus?
« Vastaus #1 : 02.02.16 - klo:11.59 »
Ubuntu-fi.org:n latauslinkki "Lataa Ubuntu 14.04.3 LTS" osoittaa tiedostoon http://fi.releases.ubuntu.com/14.04.3/ubuntu-14.04.3-desktop-amd64.iso

Ladattuna levykuvan MD5- ja SHA-tarkistussummat täsmäävät tällä sivulla oleviin: http://releases.ubuntu.com/14.04/

Kyseessä on siis alkuperäinen ja virallinen levykuva. Jos jokin työkalu tai levykuvan sisällä oleva Ubiquity-asennin valittaa asiasta, kyseinen tarkistus on itse buginen.

Mutta nyt muutama päivä sitten kun harjoittelin salatun rinnakkaisasennuksen tekoa, siinä tuli jossain vaiheessa sellainen tilanne, että asennustikun Ubiquity kaatui ja ilmoitti että kyseessä ei ole virallinen julkaisu, ja kehotti poistamaan kolmannen osa­puolen ohjelmiston. Tikulle oli ladattu Trusty Ubuntu Suomen sivustolta.

Asensitko liveympäristöön lisäpaketteja tai muutitko konfiguraatioita asennusohjelman ulkopuolella ennen asennusta tai asennuksen aikana?
« Viimeksi muokattu: 02.02.16 - klo:12.03 kirjoittanut nm »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2725
    • Profiili
Vs: Latauspakettien virallisuus?
« Vastaus #2 : 02.02.16 - klo:12.06 »
Olin tekemässä päälleasennusta samoihin lvm-taltioihin joihin tein edellisen yrityksen. Ubiquity alustaa ne aina uudelleen (eikä sitä voi estää). Ja koska olin vasta ajamassa Ubiquityä, en tietenkään ollut päässyt vielä muokkaamaan mitään; vain LVM-taltiot oli tehty ennen Ubiquity:n käynnistystä. Mitään lisäsoftia en asentanut missään vaiheessa; en edes antanut Ubiquityn hakea päivityksiä asennuksen aikana.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16277
    • Profiili
Vs: Latauspakettien virallisuus?
« Vastaus #3 : 02.02.16 - klo:13.03 »
Olin tekemässä päälleasennusta samoihin lvm-taltioihin joihin tein edellisen yrityksen. Ubiquity alustaa ne aina uudelleen (eikä sitä voi estää). Ja koska olin vasta ajamassa Ubiquityä, en tietenkään ollut päässyt vielä muokkaamaan mitään;

Livetilassa voi asennusjärjestelmään tehdä vapaasti muokkauksia ja käynnistää asennuksen sitten, mutta ilmeisesti käynnistit siis jo boottivalikon kautta pelkän asennuksen.

Mitään lisäsoftia en asentanut missään vaiheessa; en edes antanut Ubiquityn hakea päivityksiä asennuksen aikana.

Jos kyseessä on tuo sama levykuva (tarkistussummat täsmäävät), herja johtunee jostain Ubiquityn bugista.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2725
    • Profiili
Vs: Latauspakettien virallisuus?
« Vastaus #4 : 02.02.16 - klo:13.26 »
Livetilassa voi asennusjärjestelmään tehdä vapaasti muokkauksia ja käynnistää asennuksen sitten, mutta ilmeisesti käynnistit siis jo boottivalikon kautta pelkän asennuksen.

No ei, en valinnut boottivalikosta, vaan livetilasta, koska minun piti tejd asetusmuutoksia heti asennuksen jälkeen. Mutta livetilan käynnistyksen ja Ubiquity-käynnistyksen välissä en tehnyt yhtikäs mitään muuta kuin avasin LUKS-säiliön.

Jos kyseessä on tuo sama levykuva (tarkistussummat täsmäävät), herja johtunee jostain Ubiquityn bugista.

Live-tikulla ei edes ole pysyvyyttä (persistence), enkä missään vaiheessa asentanut sille lisäsoftaa, joten viittaus kolmannen osapuolen softaan on pakostakin bugi. Siis lähinnä sen tyyppinen että Ubiquity yrittää liikaa arvata virheen lähdettä, kun pitäisi pysyä faktoissa.

Asennusyrityksiä oli monta, mutta vain yhdellä kerralla tuli tämä merkillinen ilmoitus. Kaikilla kerroilla sain ilmoituksen siitä että grub-asennus epäonnistui, kuten pitikin, ja sen jälkeen Ubiquityn ponnahdusikkuna jäi aina jumiin ja siksi pienensin Ubiquityn taustalle siksi aikaa kun tein muutoksia initramfs-asetuksiin -- ja alussa myös grub-asetuksiin, kun vielä kuvittelin että saisin ketjulatauksen toimimaan. Joillakin yrityskerroilla palautin asetusmuutosten jälkeen Ubiquity-ikkunan ja katsoin oliko se edelleen jumissa. Nyt kun tarkemmin mietin, on mahdollista että tämä ilmoitus kolmannen osapuolen softasta tuli juuri sellaisessa tilanteessa kun asetusmuutosten jälkeen katsoin taas mitä Ubiquityn ponnahdusikkunalle kuuluu.

En siis todellakaan asentanut mitään ylimääräistä, tein vaan ne initramfs (ja grub) -asetusmuutokset joita olin kokeilemassa. Johtopäätös on siis edelleen että Ubiquity ei saisi arvailla vaan sen pitäisi pysyä faktoissa.