Kirjoittaja Aihe: Kuva koko näytön alalle [RATKAISTU]  (Luettu 2628 kertaa)

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3417
    • Profiili
Kuva koko näytön alalle [RATKAISTU]
« : 18.07.08 - klo:15.08 »
Pahoittelut, varmastikin kaluttu aihe, mutta en löytänyt lääkettä. Tämmöiseen vanhahkoon putkinäyttöön pitäisi saada resoluutio vaihdettua, ainakin niin, että kuva olisi koko ruudun kokoinen. Nyt laitoihin jää mustaa jonkin verran. Orion -merkkinen 17" putkinäyttö, jossa Trident Microsystems Cyberblade -ohjain.

Normaalilla tavalla resoluution säätäminen ei onnistu, eli Asetustenhallinnan kautta. Tai pystyy sieltä valitsemaan, mutta mikään ei näytä oikealta.
« Viimeksi muokattu: 22.07.08 - klo:17.32 kirjoittanut Eesaurus »

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Kuva koko näytön alalle
« Vastaus #1 : 18.07.08 - klo:15.11 »
Eikö useimmissa putkitöllöissä ole omat asetukset (napit, sivussa edessä takana päällä alla)
Josta voi ruuvata värejä, kirkkautta, venyttää ylös alas sivulle...
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3417
    • Profiili
Vs: Kuva koko näytön alalle
« Vastaus #2 : 18.07.08 - klo:19.31 »
Eikö useimmissa putkitöllöissä ole omat asetukset (napit, sivussa edessä takana päällä alla)
Josta voi ruuvata värejä, kirkkautta, venyttää ylös alas sivulle...

Tätä yritin ensimmäisenä, ja kuvaa saikin sivusuunnassa venytettyä, mutta vaikutti siltä, että kuvasuhde rupesi vääristymään ennen pitkää. Esim. Firefoxin pyöreä maapallo muuttui soikioksi.

juhani46

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Kuva koko näytön alalle
« Vastaus #3 : 21.07.08 - klo:20.08 »
Pahoittelut, varmastikin kaluttu aihe, mutta en löytänyt lääkettä. Tämmöiseen vanhahkoon putkinäyttöön pitäisi saada resoluutio vaihdettua, ainakin niin, että kuva olisi koko ruudun kokoinen. Nyt laitoihin jää mustaa jonkin verran. Orion -merkkinen 17" putkinäyttö, jossa Trident Microsystems Cyberblade -ohjain.

Normaalilla tavalla resoluution säätäminen ei onnistu, eli Asetustenhallinnan kautta. Tai pystyy sieltä valitsemaan, mutta mikään ei näytä oikealta.

Itse olen ainakin joutunut vanhan putkinäytön kanssa muokkaamaan suoraan xorg.conf tiedostoa. Veikkaanpa että resoluutio tai virkistystaajuus voi olla sopimaton näytöllesi. Itse aloittelevana ubuntu käyttäjänä olen käyttänyt esim tätä linkkiä apuna: http://linux.fi/index.php/X.orgin_asetukset 
xorg.conf ja resoluutio hakusanoina antavat mielestäni hyviä tuloksia.

Muistaakseni tämä kohta vaikuttaa suoraan :

   EndSubsection
   Subsection "Display"
       Depth       24             #24 bittiä
       Modes       "1152x864"     #Sallitut resoluutiot
       ViewPort    0 0
   EndSubsection
EndSection

itselläni muotoa "1027x768@75" asetti resot 1024x768 ja virkistystaajuus 75 hz  Luonnollisesti valitset omalle näytöllesi sopivat
arvot ja muistutan vielä siitä xorg.conf varmuuskopiosta...
Ja viisaammat saa kernaasti neuvoa lisää nämä on vaan aloittelijan vinkkejä millä itse
pääsin eteenpäin   :)
« Viimeksi muokattu: 21.07.08 - klo:20.16 kirjoittanut juhani46 »

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3417
    • Profiili
Vs: Kuva koko näytön alalle
« Vastaus #4 : 21.07.08 - klo:20.25 »
Pahoittelut, varmastikin kaluttu aihe, mutta en löytänyt lääkettä. Tämmöiseen vanhahkoon putkinäyttöön pitäisi saada resoluutio vaihdettua, ainakin niin, että kuva olisi koko ruudun kokoinen. Nyt laitoihin jää mustaa jonkin verran. Orion -merkkinen 17" putkinäyttö, jossa Trident Microsystems Cyberblade -ohjain.

Normaalilla tavalla resoluution säätäminen ei onnistu, eli Asetustenhallinnan kautta. Tai pystyy sieltä valitsemaan, mutta mikään ei näytä oikealta.

Itse olen ainakin joutunut vanhan putkinäytön kanssa muokkaamaan suoraan xorg.conf tiedostoa. Veikkaanpa että resoluutio tai virkistystaajuus voi olla sopimaton näytöllesi. Itse aloittelevana ubuntu käyttäjänä olen käyttänyt esim tätä linkkiä apuna: http://linux.fi/index.php/X.orgin_asetukset 
xorg.conf ja resoluutio hakusanoina antavat mielestäni hyviä tuloksia.

Muistaakseni tämä kohta vaikuttaa suoraan :

   EndSubsection
   Subsection "Display"
       Depth       24             #24 bittiä
       Modes       "1152x864"     #Sallitut resoluutiot
       ViewPort    0 0
   EndSubsection
EndSection

itselläni muotoa "1027x768@75" asetti resot 1024x768 ja virkistystaajuus 75 hz  Luonnollisesti valitset omalle näytöllesi sopivat
arvot ja muistutan vielä siitä xorg.conf varmuuskopiosta...
Ja viisaammat saa kernaasti neuvoa lisää nämä on vaan aloittelijan vinkkejä millä itse
pääsin eteenpäin   :)

Kiitoksia, pitää kokeilla. Jotain tuollaista löysinkin kun asiaa tutkin, mutten vielä ehtinyt kokeilla, kun ei ole oma masiina kyseessä. Kivahan se olisi vanhemmille saada kuvapuolikin kuntoon, kun heille itse Xubuntun asensin ja hyväksi kehuin. :) Oli omakin lehmä ojassa. Nyt ei tarvitse käydä putsaamassa ja eheyttämässä niiden Windowsia.  ;D

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3417
    • Profiili
Vs: Kuva koko näytön alalle
« Vastaus #5 : 22.07.08 - klo:16.05 »
Eikö useimmissa putkitöllöissä ole omat asetukset (napit, sivussa edessä takana päällä alla)
Josta voi ruuvata värejä, kirkkautta, venyttää ylös alas sivulle...

Köh köh, kyllähän se ihan niillä näytön omilla säätimillä lopulta tosiaan hoitui, kun hieman tarkemmin niitä tutkiskeli, köh.  :-[

Storck

  • Vieras
Vs: Kuva koko näytön alalle
« Vastaus #6 : 22.07.08 - klo:16.07 »
 ;D