Kirjoittaja Aihe: Shotcut ja Kdenlive - kaksi parasta videoeditoria Ubuntulle  (Luettu 3280 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2409
    • Profiili
Olen etsinyt jo vuosia hyvää videoeditoria Ubuntulle. Ennen kokeilujani käytyin Avid 7:ää, joka oli erinomainen, mutta ei pysynyt uusien formaattien ja järjestelmien vauhdissa. Se olisi toiminut ostamalla uuden version, mutta siirtyminen aina uusiin versioihin alkoi tuntua järjettömältä. Sitä paitsi Avid toimi vain Windowsissa ja Macissa luultavasti. Minä halusin Linux-ohjelman.

Kokeilin ensimmäiseksi Cinerellaa ja Kinoa. Jälkimmäinen oli editorina aika kömpelö, vaikka ymmärsikin useita formaatteja. Cinelerra oli silloin tarkoitettu lähinnä dv-tiedostojen leikkaukseen ja muistaakseni myös kaappaukseen dv-nauhalta. Ubuntulle oli useita videoeditoreja, mutta vasta Kdenlive tuntui todella toimivalta. Avidilla olin leikannut paisi kotona, niin myös aikoinani Yleisradiossa. Siksi tärkein ominaisuus, mitä etsin, oli aikajanan järkevä käyttö editoinnissa. Erilaiset tähti-siirtymät tai palavat kuvat sun muut olivat piirteitä, joita draamaelokuvaa leikatessa käytettiin harvoin. Kdenlivessä löytyi tarvitsemiani ominaisuuksia.

Kdenlive on hyvä editori, mutta kaatuu isoja tiedostoja käytettäessä melko usein. Myös virheellisen komennon antaminen kaataa ohjelman. Tämä on aika yleista useissa linuxsovelluksissa. Käytän kyllä proxeja, mutta mts-tiedostojen kanssa on silti vaikeuksia. Sitten löysin tämän palstan ansiosta Shotcut editorin ja ihastuin siihen. Se ei kaadu kovin helposti, mutta kangistuu tiedostojen kasvaessa sviippejä, ristikuvia ja muita efektejä käytettäessä. Vaikea on kuitenkin valinta sen ja Kdenliven välillä. Shotcut on jonkun verran nopeampi, se toimii windowsissa, Macissa ja tietysti linuxissa. Ohjelman kehittäjä on sama henkilö, joka kehitti aikaisemmin Kdenliveä.

Shotcutin suurin ongelma on mielestäni sen melko yksinkertainen tekstieditori ja toisaalta monimutkaiselta tuntuva ulkopuolisten html tiedostojen muuntaminen. Tekstieditori riittäisi monessakin tapauksessa, mutta siitä puutuvat skandit. Sen voi kiertää käyttämällä Kdenliven Tekstieditoria. Toinen huono puoli on pysäytyskuva tai sitten en ole vain löytänyt, miten se tehdään. Siinäkin tuli Kdenlive apuun. Toisaalta taas Shotcutissa on hyvä crop-toiminto ja ennen kaikkea siinä on stabilisaattori ja äänen tasapainottaja. Yhdessä molemmat editorit ovat aivan erinomaisia.

Olisi kiva kuulla muidenkin mielipiteitä Ubuntun videoeditoreista. Molemmat minun valitsemani ohjelmat ovat edelleen kehitysvaiheessa toimien kuitenkin jo nyt suhteellisen hyvin. Yleensä aina editoidessa tulee ongelmia, joten toisten apu on aina hyödyllistä.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2954
    • Profiili
Vs: Shotcut ja Kdenlive - kaksi parasta videoeditoria Ubuntulle
« Vastaus #1 : 18.01.16 - klo:20.21 »
Yksinkertainen ts-videoiden (ei HD) leikkaaja on dvbcut, mutta sillä ei voi muuta tehdä kuin leikellä ts-videoita mpg-muotoon.

Se on nopea, mutta ominaisuudet loppuvatkin siihen. Se ei myöskään tarvitse paljoa tehoja koneelta.



Yksi vaihtoehto on käyttää bash:ia ja mencoderia ja avconv:ia, mutta se on niille, joiden mielestä hiirellä sohiminen ja X on niitä nykyajan hömpötyksiä, joilla ei mitään tee.

http://superuser.com/questions/358082/command-line-video-editing-in-linux-cut-join-and-preview

http://hildstrom.com/projects/cut-cat/index.html

Tosin tämä pitää aina mainita kuriositeettina.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2409
    • Profiili
Vs: Shotcut ja Kdenlive - kaksi parasta videoeditoria Ubuntulle
« Vastaus #2 : 19.01.16 - klo:10.35 »
Hyvissä videoeditoreissa käytetään ilman muuta näppäimistöä, ainakin silloin, kun on iso työ menossa. Minä käytän niin monia ohjelmia, että pelkästään näppäimistöllä toimiva ei sovi minulle. Yksi Shotcutin hienoista ominaisuuksista on, että se lukee erittäin monia tiedostoja. Esim. Avidin "VO.@idiff.avi" tiedostoa, joka on Avidin muoto dv-tiedostosta, ei pysty lukemaan Ubuntussa kuin Shotcut jaa Kino. Mutta video editorina jälkimmäinen on minulle liian kömpelö.  Cinelerrasta  en ole aivan varma, koska en ole käyttänyt sitä moneen vuoteen.

Shotcut opastaa videotutoriaalissaan "encodamaan" tiedoston mp4 formaattiin käyttäen libx264 codecia. Opetusvideossa oli joku nopea vaihtoehto mainitsemastani codecista, mutta  en löytänyt sitä omastani. Kdenlive käyttää proxeja ja coodaa lopullisen videon alkuperäisistä clipeistä. Shotcutin suhteen en ole varma, joten olen käyttänyt alkuperäisiä joko MTS tai mp4 HD 1080 ja nopeus 50 framea sekunnissa. Tiedostojen paisuessa ohjelma kangistuu välillä, kuten yllä kirjoitin. Nyt minulla on meneillään noin puolentoista tunnin videon koodaus toisella koneella. Se on jauhanut sitä yön yli ja valmistuu todennäköisesti tänä iltana. Jos ohjelmassa voisi käyttää aikajanalla kevyempiä tiedostoja, se tietenkin helpottaisi editointia. Loppukoodaus vie aina oman aikansa. Toisaalta jos seurauksena on videolaadun huomattava heikentäminen, ei sekään olisi hyvä. Jos joku osaa vastata tähän, olisi hienoa. Avid renderöi aina alkuperäisistä loppuvideon, ja ymmärtääkseni Kdenlive tekee samoin. Entä Shotcut?