Kirjoittaja Aihe: Pysyvän muistin käyttö liveCD:ltä  (Luettu 2575 kertaa)

OKenobi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 55
    • Profiili
    • neptunet.net
Pysyvän muistin käyttö liveCD:ltä
« : 13.01.06 - klo:23.06 »
Miten saisin live-CD:tä asetuksia,  paketteja, esim.  suomenkielen kielipaketti, pysyvään muistiin kiintolevylle?  Sillä on täysin tyhjä  18 G osio, jossa nyt NTFS, mutta voi tietysti muuttaa FAT32ksi.  Ohjelman on ymmärtääkseni saatava tietämään ko. paikka ja sitten sinne kirjoittamaan.  Mistään ohjeista en löytänyt tätä tietoa tai en osaa hakea.  Voisitko vääntää rautalangasta, sillä tämä on aivan ensiaskeleita Linuxin parissa. ;D 

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: Pysyvän muistin käyttö liveCD:ltä
« Vastaus #1 : 15.01.06 - klo:01.22 »
Miten saisin live-CD:tä asetuksia,  paketteja, esim.  suomenkielen kielipaketti, pysyvään muistiin kiintolevylle?  Sillä on täysin tyhjä  18 G osio, jossa nyt NTFS, mutta voi tietysti muuttaa FAT32ksi.  Ohjelman on ymmärtääkseni saatava tietämään ko. paikka ja sitten sinne kirjoittamaan.  Mistään ohjeista en löytänyt tätä tietoa tai en osaa hakea.  Voisitko vääntää rautalangasta, sillä tämä on aivan ensiaskeleita Linuxin parissa. ;D 

http://ubuntu.sange.fi/download/ubuntu-5.10-live-i386-fi.iso

Tuosta saat ainakin ladattua suomenkielisen livecd:n. Muuta en osaa neuvoa

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Pysyvän muistin käyttö liveCD:ltä
« Vastaus #2 : 15.01.06 - klo:02.20 »
Miten saisin live-CD:tä asetuksia,  paketteja, esim.  suomenkielen kielipaketti, pysyvään muistiin kiintolevylle?  Sillä on täysin tyhjä  18 G osio, jossa nyt NTFS, mutta voi tietysti muuttaa FAT32ksi.  Ohjelman on ymmärtääkseni saatava tietämään ko. paikka ja sitten sinne kirjoittamaan.  Mistään ohjeista en löytänyt tätä tietoa tai en osaa hakea.  Voisitko vääntää rautalangasta, sillä tämä on aivan ensiaskeleita Linuxin parissa. ;D 

aikoinaan tuo livecd osasi ottaa parametrina kotihakemiston silainnin, jota pystyi sitten kuljettamaan mukana vaikka muistitikulla (ja oletettavasti se olisi toiminut myös kiintolevyllä), jolloin itse tehdyt asetukset kulkisivat aina helposti mukana. itse en ole kuitenkaan saanut tuota toimimaan sitten Wartyn live-cd:n, joten en elättelisi kamalasti toiveita.

johan tuolle 18Gt osiolle saisi helposti paikallisen asennuksenkin ;)
Janne

OKenobi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 55
    • Profiili
    • neptunet.net
Re: Pysyvän muistin käyttö liveCD:ltä
« Vastaus #3 : 15.01.06 - klo:13.47 »
Selvennyksenä että minulla on jo Ubuntun live-CD sekä myös asennuslevy.  Ja on se l8 G vapaa osio, mutta sinne Linuxin asentaminen on vasta seuraava vaihe kun ensin olen harjoitellut live-puolella.  Olen kuullut, että live CD voisi kirjoittaa kovalevylle, varsinkin jos sen järjestelmä on FAT32, mutta siihen tietoni loppuu.

Mulla on hiukan huonoja kokemuksia kahdesta käyttiksestä samassa koneessa.  Vuosia sinnittelin Win98SE:n ja WinXP:n kanssa.  Mitä enemmän uusia ohjelmia, ajureita tai uutta rautaa jne tuli, sitä enemmän ongelmia.  Toiveena on - niin kuin varmasti monella muullakin - että joskus saisi oman koneen Linuxia varten.  Tätä konetta ei eri syistä siihen voi valjastaa.