Kirjoittaja Aihe: Kovalevyn kunnontarkistus ?  (Luettu 5635 kertaa)

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Kovalevyn kunnontarkistus ?
« : 30.12.09 - klo:17.08 »
Onko Ubuntussa jotain ohjelmaa jolla voisi tarkistaa kovalevyn kunnon ? Itselläni on ollut kummaa kaatuilua koneessa ja olen miettinyt että oisko se tuo kovalevy. Muistit olen jo tarkistanut ja toisella kovolla oleva Winukka ei jäädy sammallalailla. Toinen mahdollisuus on Nvidian-näyttis joka vaatii toimiakseen 195 ajuria eli beta ymmärtääkseni. Mutta haluaisin tuon kovalevyn sulkea pois laskuista.

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Kovalevyn kunnontarkistus ?
« Vastaus #1 : 30.12.09 - klo:17.37 »
Ei ole Ubuntuun tämä, mutta itse olen käyttänyt:
http://www.ultimatebootcd.com/

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: Kovalevyn kunnontarkistus ?
« Vastaus #2 : 30.12.09 - klo:20.39 »
Onko Ubuntussa jotain ohjelmaa jolla voisi tarkistaa kovalevyn kunnon ? Itselläni on ollut kummaa kaatuilua koneessa ja olen miettinyt että oisko se tuo kovalevy. Muistit olen jo tarkistanut ja toisella kovolla oleva Winukka ei jäädy sammallalailla. Toinen mahdollisuus on Nvidian-näyttis joka vaatii toimiakseen 195 ajuria eli beta ymmärtääkseni. Mutta haluaisin tuon kovalevyn sulkea pois laskuista.

fsck, e2fsck, GParted... Eli suorita tarkastus live-CD:tä käsin siten, että tarkastettava osio ei ole liitttynä.. :)
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

masmas

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: Kovalevyn kunnontarkistus ?
« Vastaus #3 : 30.12.09 - klo:21.00 »
Löytyy jarjestelmän ylläpidosta (9.10) levytyökalu Palmipsest

ukki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 156
    • Profiili
Vs: Kovalevyn kunnontarkistus ?
« Vastaus #4 : 30.12.09 - klo:23.53 »
Hei
Levyntarkistus kuuluu oletusarvoisesti
Ubuntun (ja Linuxin) toimintoihin:
Noin joka 30. osion käynnistys aikaansaa
kyseisen osion tarkistuksen, jolloin
käynnistysaika pitenee (osion koosta
riippuen).
Minulla se on varoittanut levyongelmista.

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: Kovalevyn kunnontarkistus ?
« Vastaus #5 : 31.12.09 - klo:01.28 »
Voit myös ajaa "sudo badblocks /dev/sda" (tai mikä levy se nyt onkaan). Lukee levyn läpi ja printtaa vialliset kohdat. Mikä parasta, koska kyse on read-only testistä, levy voi olla liitettynä. ;)

Tai sitten asenna smartmontools ja voit komentaa levyä tarkistamaan itse itsensä:
Koodia: [Valitse]
sudo smartctl -t long /dev/sdaTesti kestää (levystä riippuen) suurinpiirtein tunnin, smartctl tulostaa arvion testin kestosta. Levy voi tässäkin olla liitettynä. Testin tulokset näet komennolla
Koodia: [Valitse]
sudo smartctl -l selftest /dev/sdaVoit myös tutkia levyn omaa virhelokia komennolla
Koodia: [Valitse]
sudo smartctl -l error /dev/sdaSiihen tallentuu viisi viimeisintä käytön aikana sattunutta virhettä. Man sivu kertoo lisää.

Em. fsck tarkistaa vain tiedostojärjestelmän eikä koko levyä.