Kirjoittaja Aihe: pöytäkoneen kasaaminen?  (Luettu 9678 kertaa)

Evok

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
    • Profiili
pöytäkoneen kasaaminen?
« : 03.01.09 - klo:01.20 »
Olen ajatellut paremman koneen ostoa... macbook pro oli mielessä mutta aika suolasen hinnan takii vois ostaa jonku winukka koneen ja laittaa linuxsin. Kone sais olla spekseiltään aika lailla http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=15217 ton macbook proon tasoo ja linuksin tulis pyörii jouhevasti siin. Akun kestolla ei ole suurtakaan välii. Koneen pitäs pystyy myös toistaan hd matskuu tommoseen 24" näyttöön liitettynä.
« Viimeksi muokattu: 05.01.09 - klo:23.27 kirjoittanut Evok »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Mikä läppäriksi?
« Vastaus #1 : 03.01.09 - klo:12.33 »
Olen ajatellut paremman koneen ostoa... macbook pro oli mielessä mutta aika suolasen hinnan takii vois ostaa jonku winukka koneen ja laittaa linuxsin. Kone sais olla spekseiltään aika lailla http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=15217 ton macbook proon tasoo ja linuksin tulis pyörii jouhevasti siin. Akun kestolla ei ole suurtakaan välii. Koneen pitäs pystyy myös toistaan hd matskuu tommoseen 24" näyttöön liitettynä.

ei ne windows-pc:t juuri sen halvempia ole jos oikeasti haluaa, että kone on samaa tasoa kuin tuo mäkki. tai siis haluaa oikeasti jäykkärunkoisen koneen joka ei paina mahdottomasti ja käy aika hiljaisena. mäkki voi olla ihan hyvä vaihtoehto, pc-puolelta varmaan lenovon tai joku hp:n business-malli voisi olla vastaava. nuo nyt olisivat niitä jotka minä itselleni kelpuuttaisin.
Janne

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Mikä läppäriksi?
« Vastaus #2 : 03.01.09 - klo:12.36 »
ei ne windows-pc:t juuri sen halvempia ole jos oikeasti haluaa, että kone on samaa tasoa kuin tuo mäkki. tai siis haluaa oikeasti jäykkärunkoisen koneen joka ei paina mahdottomasti ja käy aika hiljaisena. mäkki voi olla ihan hyvä vaihtoehto, pc-puolelta varmaan lenovon tai joku hp:n business-malli voisi olla vastaava. nuo nyt olisivat niitä jotka minä itselleni kelpuuttaisin.

Seuraavan valmistajan koneet on myös melko laadukkaita. Saa myös konffattua haluamakseen.
http://fi.zepto.com/Shop/Notebooks.aspx

Hintaa noille koneille saa paljon... :)
« Viimeksi muokattu: 03.01.09 - klo:12.37 kirjoittanut gdm »
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Mikä läppäriksi?
« Vastaus #3 : 03.01.09 - klo:16.11 »
ei ne windows-pc:t juuri sen halvempia ole jos oikeasti haluaa, että kone on samaa tasoa kuin tuo mäkki. tai siis haluaa oikeasti jäykkärunkoisen koneen joka ei paina mahdottomasti ja käy aika hiljaisena. mäkki voi olla ihan hyvä vaihtoehto, pc-puolelta varmaan lenovon tai joku hp:n business-malli voisi olla vastaava. nuo nyt olisivat niitä jotka minä itselleni kelpuuttaisin.

Samaa mieltä. Jonkun muovirimpulan saa kyllä halvalla, mutta kunnon masiinat ovat tonnin pintaan. Prossun suhteen kannattaa olla tiukkana. Aito Intelin Core2 Duo, ja sekin kunnollisella sisäisellä cache-muistilla (miel. ainakin 2 megaa). Muistia kunnolla, ja katso, että ulkoiselle näytölle on riittävä resoluutio ja teho ja sopiva liitin, olikos se nyt sitteb hdmi tjsp.

harrykaa

  • Vieras
Vs: Mikä läppäriksi?
« Vastaus #4 : 03.01.09 - klo:23.08 »
Tuossa olisi HP Pavillon HDX-18 1000 ja jopa 18,4" näyttö.
Löytyy HD-materiaalia varten Bluray-asemakin.
NVidia 9600M:llä (512 Mb) voi jo pelaillakin tai ihailla Linuxin Compiz-Fusionin 3D-ihmeitä.

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=16174

Hertsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 581
    • Profiili
Vs: Mikä läppäriksi?
« Vastaus #5 : 04.01.09 - klo:10.09 »
Jos aijot laittaa linuxin niin ei kannata ostaa FS Esprimo mobile V5535 kannettavaa sillä se on hankala laittaa Linux koneeks. Óllu mulla kaks kuukautta ja nyt sain selville että siinä toimii Mandriva lennosta.

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Mikä läppäriksi?
« Vastaus #6 : 04.01.09 - klo:10.22 »
ei ne windows-pc:t juuri sen halvempia ole jos oikeasti haluaa, että kone on samaa tasoa kuin tuo mäkki. tai siis haluaa oikeasti jäykkärunkoisen koneen joka ei paina mahdottomasti ja käy aika hiljaisena. mäkki voi olla ihan hyvä vaihtoehto, pc-puolelta varmaan lenovon tai joku hp:n business-malli voisi olla vastaava. nuo nyt olisivat niitä jotka minä itselleni kelpuuttaisin.

Mäkki on ylihinnoiteltu ja todella suuresti, joten sen takia en kyllä niihin itse koske kun ei meikäläiselle edes mitään lisää toisi. Laadukas varmasti (sitä en kiellä), mutta ei minusta hintansa väärti (ei ainakaa minulle) :). Kuulemma videoeditoinnissa mäkki on vailla vertaa, mutta itse ku ei sellaisia tarvi, vaan pääasiassa koneen käyttö on sellaista perussurffialua jne..

Lenovokin osaa laittaa turhaan hintaa siihen nähden mitä sisuksissa on. Ja se tönkkö muotoilu ei minua oikein hetkauta :).

Kyllä niitä laadukkaita muovirimpuloitakin on olemassa, mutta on myös niitäkin jotka nitisee ja natisee. Itse kallistun usein Fujitsu Siemensin kannettaviin, varsinkin sellaisiin joissa on 3 vuotta takuuta. Takuu se minusta on tärkeä :)

Tuossa olisi HP Pavillon HDX-18 1000 ja jopa 18,4" näyttö.
Löytyy HD-materiaalia varten Bluray-asemakin.
NVidia 9600M:llä (512 Mb) voi jo pelaillakin tai ihailla Linuxin Compiz-Fusionin 3D-ihmeitä.

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=16174

[offtopic]Eihän tuota voi sanoa enää kannettavaksi? Tuohan on perässä raahattava? ;)[/offtopic]

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Mikä läppäriksi?
« Vastaus #7 : 04.01.09 - klo:10.38 »
Itse kallistun usein Fujitsu Siemensin kannettaviin, varsinkin sellaisiin joissa on 3 vuotta takuuta. Takuu se minusta on tärkeä :)

Myyjän antamalla takuulla kun ei ole mitään merkitystä.
Jos kone hajoaa päivä sen takuuajan umpeuduttua, mitäs teet?!
Valmistajalla säilyy takuu, vielä senkin jälkeen. Kuluttajasuojalain mukaan tuotteen odotettu elinikä on se
oikea takuuaika.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Mikä läppäriksi?
« Vastaus #8 : 04.01.09 - klo:10.54 »
Itse kallistun usein Fujitsu Siemensin kannettaviin, varsinkin sellaisiin joissa on 3 vuotta takuuta. Takuu se minusta on tärkeä :)

Myyjän antamalla takuulla kun ei ole mitään merkitystä.
Jos kone hajoaa päivä sen takuuajan umpeuduttua, mitäs teet?!
Valmistajalla säilyy takuu, vielä senkin jälkeen. Kuluttajasuojalain mukaan tuotteen odotettu elinikä on se
oikea takuuaika.


3v on nimenomaan valmistajan takuu Fujitsulla, mutta se mikä on jännää nii ne ei anna kaikille enää sitä 3v takuuta. Mutta puol vuotta sitten ostin FS:n koneen 3v takuulla :)

En minä ainakaa jaksa luottaa kuluttajasuojalakiin, kun ei niistä edes aina ota selvää (eli mikä on kannettavan odotettu elinikä?). Jos valmistaja antaa suoraan sen 3v takuuta, niin hieno homma ja jos sinä aikana jotain tapahtuu nii ei ku huoltoon vaa (ei tarvi kuluttaja-asiamiehen kanssa alkaa tapella valmistajaa vastaan). FS:n huoltokin toimii viel niin loistavasti, että haetaan ja tuodaan suoraan kotosalta/kotosalle.
« Viimeksi muokattu: 04.01.09 - klo:10.57 kirjoittanut timbba »

Evok

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Vs: Mikä läppäriksi?
« Vastaus #9 : 04.01.09 - klo:18.54 »
No koneenhan ei periaatteessa tarvitsisi olla kannettava. Esim mac miniä olen miettinyt. Joku minikone kävisi minulle hyvin mutta niistä en tiedä yhtään mitään. Mitä suosittelisitte nuista "minikoneista"?

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5679
    • Profiili
Vs: Mikä läppäriksi?
« Vastaus #10 : 04.01.09 - klo:19.58 »
Taitaa mennä sitten tee-se-itse hommiksi, mutta niinhän saakin juuri sellaisen koneen kuin haluaa.

Evok

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Vs: Mikä läppäriksi?
« Vastaus #11 : 04.01.09 - klo:23.45 »
Millasii rahoja saan alkaa varaileen et saan esim tommosen macbook proon tason raudan?

Evok

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Vs: Mikä läppäriksi?
« Vastaus #12 : 05.01.09 - klo:00.13 »
Ati Radeon 4850 512mb näytönohjain
Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz prosessori
4GB 800MHz DDR 2 keskusmuistia
500Gb Sata kiintolevy
Polttava DVD-asema
äänikortti

Tommoset raudat ois vissii jotai 650 ja tohon viel koppa ja virtalähe, pikkusen liian kalliiks menee, mistähän tossa vois tinkii?
Edit: emoki unohtu sitten... Mikähä passais nuille.
« Viimeksi muokattu: 05.01.09 - klo:00.19 kirjoittanut Evok »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5679
    • Profiili
Vs: Mikä läppäriksi?
« Vastaus #13 : 05.01.09 - klo:00.36 »
Lainaus
Kpl  ID   Tuoteseloste                                  Hinta  Vapaana
=======================================================================
  1  2119 LG GH22NS30RB 22X DVD+-RW SATA     29.90e     0kpl
  1 18308 Seagate Barracuda 7200.12 500 GB SATA 3.     53.90e     0kpl
  1 19221 Asus P5Q-EM LGA775 Micro-ATX-emolevy.Kok    114.90e     0kpl
  4 24626 Kingston HyperX 2GB DDR2 1066MHz CL7 -mu    107.60e     0kpl
  1 28902 Intel Core 2 Duo E8400 -prosessori, boxe    164.90e     0kpl
=======================================================================
Yhteishinta:                                           471.20e

Puuttuu lähinnä kotelo (microatx lankku), virtalähde,bt dongle ja ehkä näytönohjain, tosin tuollainen geforce vastaava nyt ei varmaan juuri mitään edes maksaisi. Tosin tuossa emolevyssä on intelin integroitu.

En tutkinut sitten mitään yhteensopivuuksia ja aivan pikaselaamalla katsoin jotain hehtaarilleen vastaavia komponentteja, mutta antaa ehkä jotain osviittaa kuinka paljon halvemmaksi tulee kasata tuollainen pöytäkone itse vrt. mäkki.

Eli tuota kokoonpanona ei kannata tutkailla liian tarkoin, todella pienellä panostuksella saa varmasti hetkessä paljon paremman hinta/laatusuhteen (yhteensopivuuden linux käytössä). Kaikkihan on itsekasatessa "mitä tahdot koneeltasi?" näkökulmasta kiinni.

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Mikä läppäriksi?
« Vastaus #14 : 05.01.09 - klo:06.42 »
Lainaus
Kpl  ID   Tuoteseloste                                  Hinta  Vapaana
=======================================================================
  1  2119 LG GH22NS30RB 22X DVD+-RW SATA     29.90e     0kpl
  1 18308 Seagate Barracuda 7200.12 500 GB SATA 3.     53.90e     0kpl
  1 19221 Asus P5Q-EM LGA775 Micro-ATX-emolevy.Kok    114.90e     0kpl
  4 24626 Kingston HyperX 2GB DDR2 1066MHz CL7 -mu    107.60e     0kpl
  1 28902 Intel Core 2 Duo E8400 -prosessori, boxe    164.90e     0kpl
=======================================================================
Yhteishinta:                                           471.20e

Puuttuu lähinnä kotelo (microatx lankku), virtalähde,bt dongle ja ehkä näytönohjain, tosin tuollainen geforce vastaava nyt ei varmaan juuri mitään edes maksaisi. Tosin tuossa emolevyssä on intelin integroitu.

En tutkinut sitten mitään yhteensopivuuksia ja aivan pikaselaamalla katsoin jotain hehtaarilleen vastaavia komponentteja, mutta antaa ehkä jotain osviittaa kuinka paljon halvemmaksi tulee kasata tuollainen pöytäkone itse vrt. mäkki.

Eli tuota kokoonpanona ei kannata tutkailla liian tarkoin, todella pienellä panostuksella saa varmasti hetkessä paljon paremman hinta/laatusuhteen (yhteensopivuuden linux käytössä). Kaikkihan on itsekasatessa "mitä tahdot koneeltasi?" näkökulmasta kiinni.

Puolet halvemmalla pääsee sitten jos ostaa AM2+ kannalla olevat AMD-vermeet ja tiputtaa hiukan vaatimuksia prossatehon kanssa. Tässä yks setti:
Koodia: [Valitse]
1 x ASUS M2N68-VM
1 x AMD ATHLON 64 X2 5050E AM2 (45W) BOXED
1 x KINGSTON 4GB DDR2 800MHZ (2x2GB) RETAIL KIT
1 x LG 22X DVD+-RW LIGHTSCRIBE NERO7 PATA
1 x SEAGATE/MAXTOR 500GB SATAII 32MB 7200RPM
----------------------------------------------------------------
226.00EUR

Nvidian näyttis hdmi:llä, joten pitäisi oletettavasti toimia suht hyvin.
« Viimeksi muokattu: 05.01.09 - klo:06.50 kirjoittanut timbba »

Evok

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Vs: Mikä läppäriksi?
« Vastaus #15 : 05.01.09 - klo:10.42 »
No eikös toi AM2+ kantaset amd vermeet oo kuitenkin ns. huonompaa tekniikkaa?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11446
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Mikä läppäriksi?
« Vastaus #16 : 05.01.09 - klo:10.52 »
No eikös toi AM2+ kantaset amd vermeet oo kuitenkin ns. huonompaa tekniikkaa?
No, ainakin viimeisimmän MikroBitin tekemän vertailun (viimeisimmässä lehdessä) mukaan AMD:een suorittimet eivät pärjänneet Intelin vastaaville kuin yhdessä neljästä luokasta :-\ (minusta varsin hyvä testi, mutta harmi ettei Semproneja ja Intelin vastaavia halpiksia oltu testattu :(). Ja virrankulutus/teho suhde oli AMD:llä huono. :-\ Eli juuri nyt ei välttämättä kannata ostaa AMD:tä, mutta toisaalta en sitten tiedä... ;D

PS. AM2+-kannassahan ei sinällään ole mitään vikaa. ;)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Evok

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Vs: Mikä läppäriksi?
« Vastaus #17 : 05.01.09 - klo:11.20 »
Saakohan sitten alle 550 rautabudjetilla core 2 settii?

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: Mikä läppäriksi?
« Vastaus #18 : 05.01.09 - klo:13.10 »
Kun kerran haikailet niitä minikoneita, niin mites tommoinen intelin mini-itx emo tuplaydinatomilla? Se sisältää prossun ja näytönohjaimen. Lisää vain muisti, kovalevy ja dvd. Hintaa alle kahdeksan kymppiä.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11446
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Mikä läppäriksi?
« Vastaus #19 : 05.01.09 - klo:13.21 »
Kun kerran haikailet niitä minikoneita, niin mites tommoinen intelin mini-itx emo tuplaydinatomilla? Se sisältää prossun ja näytönohjaimen. Lisää vain muisti, kovalevy ja dvd. Hintaa alle kahdeksan kymppiä.

Tehot tuommoisessahan on miniläppäri tasoa (eli aika vähäiset), tosin tuo on sentään tuplaydin... :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.