Kirjoittaja Aihe: ubuntu 11.04 Unity on turha?  (Luettu 33636 kertaa)

Jantunen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 254
  • Hö.
    • Profiili
    • Strobotti.com: Valokuvausta ja kameraharrastusta
Vs: ubuntu 11.04 Unity on turha?
« Vastaus #20 : 20.09.11 - klo:11.50 »
Ubuntun sivuilla sanotaan:
-"Our long-term support (LTS) releases are supported for three years on the desktop. Perfect for organisations that need more stability for larger deployments."

Stabiilisuuden pitää  tarkoittaa myös käyttöliittymää !
Liittymään tehtävät  muutokset syövät talon administraattori työaikaa.

Jos nyt vaikka keväällä asennat 12.04 LTS version niin saat tuen ja saman työpöydän seuraavaksi kolmeksi vuodeksi. En ymmärrä miten se siinä muuttuu?
Lenovo Thinkpad T420 Intel i5 16Gt/SSD512GB+HDD2TB, Ubuntu 16.04 Xenial Xerus 64bit; Kuvia ja lätinää valokuvauksesta: https://www.strobotti.com/

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: ubuntu 11.04 Unity on turha?
« Vastaus #21 : 20.09.11 - klo:12.28 »
Samaa mielipuolta, totutella täytyy tulevaan. Ei se niin paha työpöytä ole, mitä aluksi tuntuu.
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: ubuntu 11.04 Unity on turha?
« Vastaus #22 : 20.09.11 - klo:17.13 »
Ubuntu oli jo liian monta vuotta liian samanlainen, hyvä että uutta tapahtuu ja uutta tulee, pysyy mielenkiintokin kohdillaan  8)
Kysyppä yritysasiakkailta mielipidettä ;)
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

Jantunen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 254
  • Hö.
    • Profiili
    • Strobotti.com: Valokuvausta ja kameraharrastusta
Vs: ubuntu 11.04 Unity on turha?
« Vastaus #23 : 20.09.11 - klo:17.33 »
Ubuntu oli jo liian monta vuotta liian samanlainen, hyvä että uutta tapahtuu ja uutta tulee, pysyy mielenkiintokin kohdillaan  8)
Kysyppä yritysasiakkailta mielipidettä ;)

Siksipä kaikki järkevät yritysasiakkaille järjestelmää tarjoavat tahot pysyttelevätkin juuri noissa LTS-versioissa ja jättävät nuo bleeding-edge -versiot kotikäyttäjille ja meille nörteille, joilla pitää olla aina kaikki viimeisimmät lelut ;)

Totta puhuen vanha Gnome on ollut jo pitkään kehityskaarensa päässä, eikä vastannut nykyaikaisia tarpeita. Vaihtoehdot oli joko hypätä uuden kelkkaan tai tehdä oma UI. Itse pidän oman UI:n rakentamista hyvänä valintana: nyt Ubuntu voi profiloitua omana järjestelmänään, eikä vain jakeluna muiden joukossa. Lisäksi voidaan enemmän vaikuttaa asioihin, kun ei olla naimisissa "kolmannen osapuolen toimittaman" projektin kanssa.

Aina kun muutosta tapahtuu, sitä jotkut ihmiset vastustavat jo ihan senkin takia, että joko pelkäävät muutoksia tai eivät jaksa tai viitsi mennä muutosten mukana. Joka tapauksessa ilman muutosta ei tapahdu myöskään kehitystä!

Peace  ::)
Lenovo Thinkpad T420 Intel i5 16Gt/SSD512GB+HDD2TB, Ubuntu 16.04 Xenial Xerus 64bit; Kuvia ja lätinää valokuvauksesta: https://www.strobotti.com/

JarTak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: ubuntu 11.04 Unity on turha?
« Vastaus #24 : 20.09.11 - klo:19.14 »
Linuxiin siirtyessäni suorastaan syletti, että näytön korkeustilasta lähes puolet oli erilaisia ylä ja alapaneeleita ja sitten vielä ohjelman ylä ja alapaneeleita.

Mitähän käyttistä olet tätä ennen käyttänyt, Inferno, Menuetti, CPM, CP/M... jos siirtyminen Gnomen käyttöön noin puistattaa ?



Läppärissäni on 14 tuman näyttö ja tekstiä lukiessa tuntui aikoinaan turhauttavalta jatkuvasti vierittää sivua. Jollain 24 tuuman pöytäkoneen näytöllä mitään ongelmaa ei olisi ollut. Ei tuo oikeasti mikään iso ongelma koskaan minulle ollut, mutta kun on mahdollisuus muokata käyttöjärjestelmää haluamakseen ja vielä intoakin siihen, niin miksikäs ei. Muutamia kertoja on tullut nyt kokeiltua Unityä live-usb:ltä ja ei se mitenkään karmealta tunnu. Saatan hyvinkin ottaa sen käyttöön seuraavassa lts-päivityksessä. Aika näyttää miten asiassa käy.

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: ubuntu 11.04 Unity on turha?
« Vastaus #25 : 20.09.11 - klo:19.37 »
Ubuntu oli jo liian monta vuotta liian samanlainen, hyvä että uutta tapahtuu ja uutta tulee, pysyy mielenkiintokin kohdillaan  8)
Kysyppä yritysasiakkailta mielipidettä ;)

Siksipä kaikki järkevät yritysasiakkaille järjestelmää tarjoavat tahot pysyttelevätkin juuri noissa LTS-versioissa ja jättävät nuo bleeding-edge -versiot kotikäyttäjille ja meille nörteille, joilla pitää olla aina kaikki viimeisimmät lelut ;)

Totta puhuen vanha Gnome on ollut jo pitkään kehityskaarensa päässä, eikä vastannut nykyaikaisia tarpeita. Vaihtoehdot oli joko hypätä uuden kelkkaan tai tehdä oma UI. Itse pidän oman UI:n rakentamista hyvänä valintana: nyt Ubuntu voi profiloitua omana järjestelmänään, eikä vain jakeluna muiden joukossa. Lisäksi voidaan enemmän vaikuttaa asioihin, kun ei olla naimisissa "kolmannen osapuolen toimittaman" projektin kanssa.

Aina kun muutosta tapahtuu, sitä jotkut ihmiset vastustavat jo ihan senkin takia, että joko pelkäävät muutoksia tai eivät jaksa tai viitsi mennä muutosten mukana. Joka tapauksessa ilman muutosta ei tapahdu myöskään kehitystä!

Peace  ::)
Totta totta. Ubuntu tuskin nyt lienee Linux-jakelua haluavan yrityksen ensimmäisenä valintana, taitaa olla CentOS / RHEL lähempänä :)
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: ubuntu 11.04 Unity on turha?
« Vastaus #26 : 20.09.11 - klo:22.50 »
Ubuntun pysyminen kohtuullisen tuoreissa ohjelmaversioissa lienee Ranskan poliisin (Gendarmé) syy valita nimenomaan Ubuntu linux-systeemiensä (70000 työasemaa) pohjaksi.

Lähde 5.2.2008
http://www.tietokone.fi/uutiset/2008/ranskan_poliisi_vaihtaa_windowsista_ubuntuun

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: ubuntu 11.04 Unity on turha?
« Vastaus #27 : 21.09.11 - klo:06.14 »
Minusta olkoon työpöytä vaikka Manchester United mutta miksei vanhaa GNOMEa voi pitää edes asennusoptiona. Minä tykkään tästä työpöytäympäristöstä! Suht kevyt, helposti muokattava, selkeä, ei turhaa karkkia, nämä nyt tulivat ensimmäisenä mieleen. terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: ubuntu 11.04 Unity on turha?
« Vastaus #28 : 21.09.11 - klo:06.50 »
Minusta olkoon työpöytä vaikka Manchester United mutta miksei vanhaa GNOMEa voi pitää edes asennusoptiona. Minä tykkään tästä työpöytäympäristöstä! Suht kevyt, helposti muokattava, selkeä, ei turhaa karkkia, nämä nyt tulivat ensimmäisenä mieleen. terveisin Timo

Siis eikö Gnome tosiaan ole enää 11.04:ään saatavilla(ko)?

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: ubuntu 11.04 Unity on turha?
« Vastaus #29 : 21.09.11 - klo:08.23 »
Minusta olkoon työpöytä vaikka Manchester United mutta miksei vanhaa GNOMEa voi pitää edes asennusoptiona. Minä tykkään tästä työpöytäympäristöstä! Suht kevyt, helposti muokattava, selkeä, ei turhaa karkkia, nämä nyt tulivat ensimmäisenä mieleen. terveisin Timo

Siis eikö Gnome tosiaan ole enää 11.04:ään saatavilla(ko)?

Kyllä se on. Sen sijaan Ubuntu 11.10 toimitetaan 2D- ja 3D-Unityllä.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Vs: ubuntu 11.04 Unity on turha?
« Vastaus #30 : 21.09.11 - klo:16.45 »
Minusta olkoon työpöytä vaikka Manchester United mutta miksei vanhaa GNOMEa voi pitää edes asennusoptiona. Minä tykkään tästä työpöytäympäristöstä! Suht kevyt, helposti muokattava, selkeä, ei turhaa karkkia, nämä nyt tulivat ensimmäisenä mieleen. terveisin Timo

Siis eikö Gnome tosiaan ole enää 11.04:ään saatavilla(ko)?

Kyllä se on. Sen sijaan Ubuntu 11.10 toimitetaan 2D- ja 3D-Unityllä.

Tarkoittaako tuo sitä että vanhemmista koneista tulee verkonpainoja tuolla järjestelmäversiolla? Siis ne, joissa on heikkotehoinen näytönohjain.

Storck

  • Vieras
Vs: ubuntu 11.04 Unity on turha?
« Vastaus #31 : 21.09.11 - klo:16.49 »
Tarkoittaako tuo sitä että vanhemmista koneista tulee verkonpainoja tuolla järjestelmäversiolla? Siis ne, joissa on heikkotehoinen näytönohjain.

Kyllä. Oma läppärini mukaan lukien. Eikä ole kyseessä välttämättä edes vanha kone vaan joku tietty näytönohjain...

No, muitakin vaihtoehtoja toki löytyy kuin Ubuntu.

Jantunen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 254
  • Hö.
    • Profiili
    • Strobotti.com: Valokuvausta ja kameraharrastusta
Vs: ubuntu 11.04 Unity on turha?
« Vastaus #32 : 21.09.11 - klo:17.45 »
Tarkoittaako tuo sitä että vanhemmista koneista tulee verkonpainoja tuolla järjestelmäversiolla? Siis ne, joissa on heikkotehoinen näytönohjain.

Kyllä. Oma läppärini mukaan lukien. Eikä ole kyseessä välttämättä edes vanha kone vaan joku tietty näytönohjain...

No, muitakin vaihtoehtoja toki löytyy kuin Ubuntu.

Unity2D on versio Unitystä, joka ei siis vaadi 3D-kiihdytettyä rautaa. Sen pitäisi käsittääkseni toimia 11.10:ssä fallbackinä automaagisesti.
Lenovo Thinkpad T420 Intel i5 16Gt/SSD512GB+HDD2TB, Ubuntu 16.04 Xenial Xerus 64bit; Kuvia ja lätinää valokuvauksesta: https://www.strobotti.com/

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: ubuntu 11.04 Unity on turha?
« Vastaus #33 : 21.09.11 - klo:19.42 »
Tuolla on juuri nyt yksi avuntarvitsija BCM4311 WLAN kortin kanssa (viestejä 1 kpl) , enkä osaa neuvoa hänelle miten Pääte saadaan auki Unitylla.  >:( Käytän itse wanhaa GNOME 2.3x.x työpöytää, terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

Storck

  • Vieras
Vs: ubuntu 11.04 Unity on turha?
« Vastaus #34 : 21.09.11 - klo:19.55 »
Tuolla on juuri nyt yksi avuntarvitsija BCM4311 WLAN kortin kanssa (viestejä 1 kpl) , enkä osaa neuvoa hänelle miten Pääte saadaan auki Unitylla.  >:( Käytän itse wanhaa GNOME 2.3x.x työpöytää, terveisin Timo


CTRL+ALT+T

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 643
    • Profiili
Vs: ubuntu 11.04 Unity on turha?
« Vastaus #35 : 04.10.11 - klo:13.27 »
Ubuntu oli jo liian monta vuotta liian samanlainen, hyvä että uutta tapahtuu ja uutta tulee, pysyy mielenkiintokin kohdillaan  8)

Olen edelleenkin sitä mieltä, että uutta saa tulla, mutta se pitäisi tarjota lisukkeena, eikä defaulttina. Olen itse käynyt sen vaiheen läpi, jossa syöksyttiin pää edellä kaikkeen uuteen ja pidettiin jarruttelijoita kalkkiksina. Sitten kun joutui itse ylläpitämään hieman isompaa kokonaisuutta (n. 2000 konetta), alkoi mieli muuttua ja nähdä alan kaksijakoisuuden paremmin.

On todellakin kohteita, joissa on pakko pysytellä vanhoissa rakenteissa käyttöliittymää myöten. Kuluu määrätön määrä turhaa työtä, kun uudelleenkouluttaa
Saman ovat alkaneet huomata myös laitetoimittajat. M$Windowsin (anteeksi kirosana) tyyli vaihtaa kaikkea kolmen vuoden välein käy uskomattoman kalliiksi loppukäyttäjille. Pahimmillaan menee roskiin miljoonien sijoitus mittalaitteisiin vain siksi, että joku hiivatin ajuri ei vaan toimi uudessa käyttiksessä.
Linuxille kirjoitettu softa on yleensä puukotettavissa sopimaan uudempaan käyttikseen. Useimmiten myös uudempaan rautaankin.

Toisaalta kotikäyttäjät, varsinkin vielä työelämästä välttyneet, ovat innokkaita kokeilijoita ja se on hyvä. Tätä kautta tulee joskus hyviä leimahduksia (ei tietenkään kaikilta sohvaperunoilta).

Tämän takia järjestelmien pitäisi profiloitua vaakasuorassa:
- Pelikoneet
- Multimeteli
- Konttori
- Labra
- Erikoisjärjestelmät

M$:n (anteeksi taas kiroiluni) tyyli profiloida vertikaalisesti ei tuo mitään todellista hyötyä.
- leikkikalu
- leikkikalu, johon on lisätty multimeteliä
- leikkikalu johon on lisätty vielä jotain, mutta jotain muuta puuttuu
- leikkikalu, joka toimii hieman isommassa ympäristössä
- kastroitu leikkikalu
- kastroitu leikkikalu, johon on lisätty jotain
Vaikea on ymmärtää, miksi samalla koneella pitäisi katsella elokuvia, kirjoittaa dokumenttejä ja pelata. Ja mihin labra- tai konttorikoneessa tarvitaan multimeteliä.

Tempo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 753
    • Profiili
Vs: ubuntu 11.04 Unity on turha?
« Vastaus #36 : 04.10.11 - klo:15.35 »
Meikä poju pysyy vielä vanhassa systeemissä koska unity ei toimi mun koneessa (toimi kyllä livelevyllä mutta ei asennuksen jälkeen, tuli ilmoitus että näytönohjain ei ole yhteensopiva)

Ootellaan ootellaan, eiköhän tuokin jossain vaiheessa muutu niin että pelaisi täälläkin  :D
Läppäri aikakausi alkaa olla lopuillaan. (lopen kyllästynyt läppäreihin)
Fujitsu siemens E5925 EPA, Intel core 2 duo, 8 G ram, SSD, yms yms......

Ja linkki pääte ohjeisiin-------->http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=32091.msg282369#msg2823

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3324
    • Profiili
Vs: ubuntu 11.04 Unity on turha?
« Vastaus #37 : 04.10.11 - klo:15.53 »
Vaikea on ymmärtää, miksi samalla koneella pitäisi katsella elokuvia, kirjoittaa dokumenttejä ja pelata. Ja mihin labra- tai konttorikoneessa tarvitaan multimeteliä.

No esimerkiksi allekirjoittanut pelaa, katsoo elokuvia ja kirjoittaa dokumentteja, ja tasan samalta koneelta. Ei mulla ei ole varaa ostaa yhtä laitetta pelaamiseen, yhtä leffojen katseluun ja yhtä dokumenttien kirjoitteluun. PC:n koko idis on olla YLEISKÄYTTÖINEN tietokone, ja ainakin minä pidän tästä asiantilasta. Kokoonpano hoitaa kaikki nämä asiat tyydyttävästi, varsinkin kun ottaa huomioon että pelimakuni on sitä sorttia johon konsoleilla on huono tarjonta (strategia, simulaattorit yms.).

Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Vs: ubuntu 11.04 Unity on turha?
« Vastaus #38 : 04.10.11 - klo:17.43 »
Jos nyt jätetään huomioon ottamatta tämänkaltaisen foorumin väki, suurin osa ainakin aikuisista juurikin käyttää konettaa vähän kaikkeen. Mihinkään ei välttämättä tarvita hyvää täsmätehoa, mutta sujuvalle toiminnalle annetaan kiitosta.

Olen pitkälti samaa mieltä kuin Mistofelees. Minä en kiroile, mutta erään "jämähtäneen" kaupallisen järjestelmän kanssa ei minulla ole ollut kuitenkaan kovin suuria ongelmia viimeiseen kahdeksaan vuoteen. Olen ollut siitä iloinen, ettei sitä ole tarvinnut asentaa kertaakaan uudestaan. Se on riittänyt, kun on siivonnut sitä tarpeeksi. Ja aikani olen voinut käyttää muuhun, kuin asioiden uudelleen tekemiseen eri tavalla. Toki, jos joku asia on näyttänyt antavan lisäarvoa toisin tehtynä, olen niin tehnyt.

Tiivistetty mielipiteeni: Toimintaa pitää hioa nopeaksi ja vakaaksi, sitten vasta karkkia ja perustavia muutoksia.

nameone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: ubuntu 11.04 Unity on turha?
« Vastaus #39 : 07.10.11 - klo:07.22 »
2 ihmistä käyttä kolmea Ubuntu konetta, Laptop, Desktop, Server...

10.10 versiosta lähtien on ärsyttävä grub2 vika, kun kernel päivitysten yhteydessä tulee ylimääräinen -class, jolloin kernelit ei näy ollenkaan ja joutuu käynnistään recoveryltä, vika on jopa 11.10:ssä!

11.04 ssä Unity ja koko Gnome on todella buginen, onneksi perinteisen Gnomen saa vielä rinnalle.
Mutta 11.10:ssä vanha Gnome ei edes toimi kuin fail safe tilassa, Gnome shellin asentaminen rikkoo graafisen lataimen, niin että x:n joutuu käynnistään käsin.

Unityä en tule käyttämään ikinä, sitä ei pysty muokkaamaan yhtään, avoimet sovellukset eivät aina näy missään listassa, koko ajan jotain järjestelmävirhettä, todella hidas. Ainoa hyvä siinä on "search".

Gnome shell on ihan ok, se on nopea ja vakaampi kuin unity. Siihen saa jonkinverran lisäosia joilla sitä pystyy hieman muokata, mutta ei kyllä tarpeeksi. Tätäkin tekstiä kirjoittaessa kursori hyppii.
Yleensäkin tämä uusia käyttöliittymä aiheuttaa että mikään ei ole enään näkyvillä ja kaikki on nykyään 2 klikkauksen päässä kun ennen oli 1:n.

Perinteinen Gnome toimii esim. 12" 16:9 ruudulla erinomaisesti kun laittaa palkit vasemmalle ja oikealle, kun näissä laajakuvaruuduissa on niin paljon turhaa tilaa sivuilla. IceWM:ää olen myös käyttänyt paljon ja sen kapea palkki ei ole mistään pois.

Olen ollut tyytyväinen Ubuntu käyttäjä 7vuotta, mutta nyt rupee menee hermo tähän. Rupean kohta katseleen johonkin debianin tms. suuntaan. Vaikka vanhan Gnomen saisi takaisin, niin bugeja on olut ihan liikaa!