Kirjoittaja Aihe: Swap-osio?  (Luettu 2833 kertaa)

Karri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 217
  • rlu #447877
    • Profiili
    • Vitonen Entertainment
Swap-osio?
« : 27.04.07 - klo:00.12 »
Olen tuosta vähän lukenut, mutta olen vieläkin vähän pihalla mikä on swap-osio ja mitä sillä teen.

Aion pian asentaa nimittäin Ubuntun, ja mietin että onko minun tärkeää tehdä swap-osiota vai ei?
Ubuntu 9.04 | Asus P5K, Intel Core 2 Duo E8400 3,0 Ghz, PNY GeForce 8800 GTS 512 MB g92, Kingston HyperX 4GB DDR2 800mhz (1GBx4), 1TB SATA + 750 GB ATA + 750 GB ATA, Samsung Super Writemaster DVD+-RW Dual Layer SH-S223F

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Swap-osio?
« Vastaus #1 : 27.04.07 - klo:01.27 »
linux.fi sanoo swapista tällaista, sivulla http://linux.fi/index.php/Miten_osioisin_kiintolevyn
Lainaus
0,5–3 Gt varataan virtuaalimuistille eli swapille (ei liitoskohtaa). Virtuaalimuistin minimimääräksi voidaan laskea 1 × keskusmuistin määrä + 10 %, mutta sen merkitys ei ole niin oleellinen nykyisin, kun muisti on halpaa. Mikäli kone on kovassa kuormituksessa ja muisti loppuu, järjestelmä alkaa vapauttaa sitä kirjoittamalla sisältöä virtuaalimuistiin. Mikäli virtuaalimuistikin loppuu, järjestelmä muuttuu käyttökelvottoman hitaaksi ja tästä tilasta toipuminen on hankalaa, joskaan ei mahdotonta.

Eli juu, luo swap-osio siinä asennuksen yhteydessä. Itselläni on muistia 768M ja swap taitaa olla gigan verran.

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Jaune

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Vs: Swap-osio?
« Vastaus #2 : 27.04.07 - klo:07.38 »
Elis swap osio on ikään kuin muistin jatke, jos "fyysinen" muisti tulee täyteen voi kone jatkaa sitä käyttämällä kovalevyä. Kehoitan tekemään swap osion, ehkä jos porskutat menemään 4gt muistilla niin ei ihan välttämätöntä, mutta mikäli swap osiota ei ole ja muisti täyttyy on kone melkolailla polvillaan ja se jokatapauksessa koittaa jotain temp tiedostoa ilmeisesti punnertaa, mutta ainakin omalla kohdalla se on toivottoman hidasta ja korviaraastavaa.

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Swap-osio?
« Vastaus #3 : 27.04.07 - klo:07.56 »
Itsellä tuo Swap paisuu aina asennusten yhteydessä siihen n. 2½ Gigaan, allekirjoituksesta näette, miten järkevää niin iso swap on, kun kiintolevytila muutenkin loppuu kesken.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4001
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Swap-osio?
« Vastaus #4 : 27.04.07 - klo:16.28 »
Itselläni on niin niin pöytäkoneessa kuin läppärissäkin giga muistia, eikä Kubuntu normaalisti swappia juuri käytä. Tilanne tosin muuttuu, jos ajaa virtuaalikoneita tai muuta paljon muistia kuluttavaa.

Onkos muuten vielä swapin koolle voimassa suositus "fyysisen muistin määrä tai kaksi kertaa se"?
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

juyli

  • Vieras
Vs: Swap-osio?
« Vastaus #5 : 27.04.07 - klo:18.40 »
Onkos muuten vielä swapin koolle voimassa suositus "fyysisen muistin määrä tai kaksi kertaa se"?

Eiköhän yhä ole ihan hyvä perusohje, kun kovalevyt ovat suuria eikä tilasta ole puutetta.
Tilapäisen swap-tiedoston teko (tilanteisiin, joissa muistia menee "sikana") on kuitenkin
varsin kömpelöä, ja varaa jokatapauksessa kovalevytilaa.
Swapista tuskin on haittaa, mutta sen puute voi joskus olla ns. "hyvin epämiellyttävää".

gefa

  • Vieras
Vs: Swap-osio?
« Vastaus #6 : 27.04.07 - klo:18.54 »
mulla ollut jo pitkän aikaa tuollaiset 1,5 gigaa swappina,kun tuntuu,
että se oletus 700 ja risat ei oikein aina riitä... ::)

Karri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 217
  • rlu #447877
    • Profiili
    • Vitonen Entertainment
Vs: Swap-osio?
« Vastaus #7 : 27.04.07 - klo:19.00 »
Fyysistä muistia on 1Gt (512+512) ja pistin nyt sitten swap-osion 2Gt kokoseksi asetuksilla "primary" ja levylle asetteluksi "end".
Toivottavasti ei mennyt ihan metsään.

Nyt Ubuntu koneella. Jopa helpompi perusjuttujen asennus kuin olin olettanut. Vähän kyllä pelästytti äsken, kun äänet katosivat jonnekin, mutta bootti auttoi siihenkin.
Ubuntu 9.04 | Asus P5K, Intel Core 2 Duo E8400 3,0 Ghz, PNY GeForce 8800 GTS 512 MB g92, Kingston HyperX 4GB DDR2 800mhz (1GBx4), 1TB SATA + 750 GB ATA + 750 GB ATA, Samsung Super Writemaster DVD+-RW Dual Layer SH-S223F

gefa

  • Vieras
Vs: Swap-osio?
« Vastaus #8 : 27.04.07 - klo:19.09 »
Ei suinkaan,pari gigaa pitäisi ainakin riittää kummasti vaikka mitä ajelisi,haittaa ei oletuskokoa suuremmasta swappi taida olla koskaan,ei ainakaan heti lopu kesken...

Sillä nyt ei taida olla merkitystä onko swap osio alku vai loppupäässä,itse olen laitellut sen osioidessa levyn loppuun.