Kirjoittaja Aihe: vanhan Ubuntun "päälle" asentaminen/ turhien asennusten poistaminen?  (Luettu 2891 kertaa)

pecu_83

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Heipä hei.

Olen uusi Linux/Ubuntu käyttäjä ja olen nyt hieman harjoitellut sen käyttöä, jonka seurauksena minulla on useampi asennus eri kovoilla. Ihan ensimmäiseksi asensin Ubuntun kakkoskovolleni vanhan XP-asennuksen rinnalle, mutta silloinhan en saanutkaan käynnistysvalikosta valittua minkä käyttiksen haluan käynnistää, koska ykköskovoni jolla on Vista käyttiksenä ei ollut koneessa kiinni asennuksen aikana, jotten vahingossa tekisi mitään typerää sille.

Sitten asensin Ubuntun (10.04) uudestaan ykköskovolleni Vistan rinnalle, mutta en saanut nettitikkua toimimaan siinä sitten millään. Kaverini toi minulle uusimman version Ubuntu 10.04:stä, jonka olisin halunnut asentaa edellisen päälle/tilalle ja säilyttää Vistan edelleen, mutta sellaista mahdollisuutta asennusohjelma ei antanut, vaan sekä Vista, että edellinen Ubuntu-asennus jäivät omille osioilleen kovolle. Tässä uusimmassa 10.04:ssä nettitikku toimi heti kutakuinkin ongelmitta, mutta muuten minulla on ollut aika paljon säätöä siinä. Nyt haluaisinkin kokeilla uusinta 11.04 versiota, mutta haluaisin sen Vistan rinnalle, ilman näitä vanhoja asennuksia. Tai vaihtoehtoisesti poistaa ylimääräiset Ubuntu-asennukset ja antaa nämä osiot tälle toimivalle asennukselle käyttöön. Mitenköhän kannattaisi edetä? Kovojen formatointi ei nappaa, koska silloin menisi Windows asennukset uusiksi.

T:Pekka

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3324
    • Profiili
Osioit levyt uusiksi vaikkapa gpartedilla tai jollain sopivalla wndows työkalulla (itse olen pitänyt easeus partition masterista.) Jos toimit fiksusti ja kaikki onnistuu ei windows asennuksesi mene sekaisin ja kaikki ok, jos taas jotain menee pieleen on jälleen kerran hyvä muistaa varmuuskopioinnin tärkeys.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

pecu_83

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Osioit levyt uusiksi vaikkapa gpartedilla tai jollain sopivalla wndows työkalulla (itse olen pitänyt easeus partition masterista.) Jos toimit fiksusti ja kaikki onnistuu ei windows asennuksesi mene sekaisin ja kaikki ok, jos taas jotain menee pieleen on jälleen kerran hyvä muistaa varmuuskopioinnin tärkeys.

Mitenköhän tämä käytännössä tapahtuu? Poltin 11.04 asennuslevyn ja sieltäkäsin yritän nyt Gpartedilla saada vanhat asennukset mäkeen ja puhtaan asennuksen ubuntua niiden tilalle, mutta en tajua siitä mitään. Levy on puoliksi NTFS ja puolet on erinäisempiä Ubuntusysteemejä, miten saan ne ubuntuosiot poistettua? Ei se anna tehdä niille mitään koska:

Lainaus
"A new partition table cannot be created when there are active partitions.  Active partitions are those that are in use, such as a mounted file system, or enabled swap space.
Use Partition menu options, such as unmount or swapoff, to deactivate all partitions on this device before creating a new partition table."

Tai jotakin jostain logical systeemistä.

Storck

  • Vieras
Asennuslevy koneeseen ja asennus käyntiin. Et koske niihin NTFS-osioihin ollenkaan vaan osiointikohdassa poistat kaikki Linux-osioit ja asennat Ubuntun siihen tyhjään tilaan. Thats it noin niin kuin lyhyesti kerrottuna.

Linuxissa et pääse poistamaan liitettynä olevia osioita joten asennuslevy koneeseen niin pääset poistamaan/muokkaamaan. Sen voi tehdä samalla kun asennuksenkin tekee.

Jos otat jonkun kovalevyn irti asennuksen aikana niin ei tietenkään Ubuntu tiedä sen olevan olemassa jos et jälkikäteen erikseen liitä levyä järjestelmään. Kaikki levyt koneeseen kiinni ja sitten asennus.


HUOM!! Lue asennusohjeet ja sisäistä ne ja/tai printtaa ne itsellesi ennen kuin teet mitään.

Linux/Ubuntu ei poista eikä tuhoa mitään koneeltasi, vain sinä annat luvan suorittaa jotain.

http://wiki.ubuntu-fi.org/Asentaminen

http://wiki.ubuntu-fi.org/Asentaminen_Windowsin_rinnalle

pecu_83

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Joo, itse itseäni opettaen, se oli järjestyksestä kiinni, missä järjestyksessä se antoi poistaa osiot. Tämän 11.04 asennusohjelman osiontikohta olikin hieman erilainen kuin 10.04:ssä. Mutta nou hätä, nyt on puhdas 11.04 koneessa. Vehkeet tuntuu ainakin alkuun toimivan hyvin, mutta en vain pidä uudesta työpöydästä. Vanhan vasemmasta yläkulmasta löytyneet sovellukset, sijainnit, järjestelä -pikavalikot olivat hyvät. Saako niitä tähän uuteen millään?

pecu_83

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Vehkeet tuntuu ainakin alkuun toimivan hyvin, mutta en vain pidä uudesta työpöydästä. Vanhan vasemmasta yläkulmasta löytyneet sovellukset, sijainnit, järjestelä -pikavalikot olivat hyvät. Saako niitä tähän uuteen millään?

Löysinkin jo itse aikani turattua. :)