Kirjoittaja Aihe: Äänet rätisee (RATKAISTU)  (Luettu 5182 kertaa)

Mynthon

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Äänet rätisee (RATKAISTU)
« : 10.01.06 - klo:00.18 »
Olen myös uusi Ubuntu (5.10) käyttäjä, asensin pari pv sitten ubuntun ja kaikki toimii muuten mainiosti, mutta äänien kanssa on ongelmia, eli äänet ns. rätisee.

Olen lueskellut tältä foorumilta jo lähestulkoon kaikki ääniongelmiin liittyvät topicit, mutta en ole löytänyt omaan ongelmaani ratkaisua. Minulla ei äänet toimi muuten kuin OSS:na, eli siis järjestelmä -> Asetukset --> multimediajärjestelmien valitsimet kohdasta oltava OSS valinnat päällä, ja mixerinä oltava myös Oss usb. Eli täällä paljon kohutulla ALSA-systeemillä ei tule pihaustakaan.

Eli siis äänet toimii; cd-levyjen kuuntelu, mp3:set sekä DVD-leffojen äänet, mutta ongelma on se että koko ajan toistuu parin sekunnin välein kuuluva ritisevä ääni. Enkä tiedä enää mitä tehdä, kaikenlaista olen yrittänyt säätää, mutta ei ole ratkaisua löytynyt, toivottavasti joku osaisi auttaa

Äänikorttini on ulkoinen usb-liitäntäinen Creative soundblaster audigy 2 NX.
« Viimeksi muokattu: 11.01.06 - klo:00.50 kirjoittanut Mynthon »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Äänet rätisee
« Vastaus #1 : 10.01.06 - klo:02.07 »
täytyy kyllä myöntää, että minulla ei ole juuri mitään kokemusta usb-väylään liitettävistä äänikorteista, mutta pari juttu tuossa tuli mieleen...

Olen lueskellut tältä foorumilta jo lähestulkoon kaikki ääniongelmiin liittyvät topicit, mutta en ole löytänyt omaan ongelmaani ratkaisua.

oletko konffannut kortille softamiksauksen?

Minulla ei äänet toimi muuten kuin OSS:na, eli siis järjestelmä -> Asetukset --> multimediajärjestelmien valitsimet kohdasta oltava OSS valinnat päällä, ja mixerinä oltava myös Oss usb.

tuo softamiksaus voisi auttaa juuri tähän ongelmaan. tämä toki olettaen, että olet pistänyt alsan mikseristä myös äänet päälle, monasti mastervolume on aluksi nollassa.

Eli täällä paljon kohutulla ALSA-systeemillä ei tule pihaustakaan.

tämä on sinänsä mielnkiintoinen väite, sillä OSS:iä ei ole enää olemassakaan uusissa kerneleissä. siellä on jotain, mikä näyttää sovelluksille päin OSS:ltä, mutta on oiekasti emulointikerros ALSAn päällä.
Janne

Mynthon

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Re: Äänet rätisee
« Vastaus #2 : 10.01.06 - klo:12.11 »
täytyy kyllä myöntää, että minulla ei ole juuri mitään kokemusta usb-väylään liitettävistä äänikorteista, mutta pari juttu tuossa tuli mieleen...

Olen lueskellut tältä foorumilta jo lähestulkoon kaikki ääniongelmiin liittyvät topicit, mutta en ole löytänyt omaan ongelmaani ratkaisua.

oletko konffannut kortille softamiksauksen?


Enpä varmaan, kunpa tietäisin miten sellainen tehdään? Olen siis aivan vihreä tässä ympäristössä.....



Minulla ei äänet toimi muuten kuin OSS:na, eli siis järjestelmä -> Asetukset --> multimediajärjestelmien valitsimet kohdasta oltava OSS valinnat päällä, ja mixerinä oltava myös Oss usb.

tuo softamiksaus voisi auttaa juuri tähän ongelmaan. tämä toki olettaen, että olet pistänyt alsan mikseristä myös äänet päälle, monasti mastervolume on aluksi nollassa.

Eli täällä paljon kohutulla ALSA-systeemillä ei tule pihaustakaan.

tämä on sinänsä mielnkiintoinen väite, sillä OSS:iä ei ole enää olemassakaan uusissa kerneleissä. siellä on jotain, mikä näyttää sovelluksille päin OSS:ltä, mutta on oiekasti emulointikerros ALSAn päällä.

Tarkoitin, että tuolla -->Järjestelmä --> Asetukset --> Multimedian valitsimet -kohdassa täytyy olla päällä oletuskohteeena ja lähteenä OSS ???????? Vain silloin äänet toimii mutta rätisemällä....

Kertoisitko Janne miten konffaan softamiksauksen?


Mynthon

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Re: Äänet rätisee
« Vastaus #3 : 10.01.06 - klo:15.07 »
No niin, nyt olen edistynyt sen verran että löysin tuolta HOWTO osastolta Jannen kirjoittaman jutun äänistä ja sitä kautta ohjeen softakonfaukseen. Nyt olen siis saanut jo äänet pelaamaan ALSAn kautta. Mutta mutta... rätisee ja ritisee edelleen... nyt alkaa olla jo epätoivoista, mistä mahtais johtua.

Tuntuisi että olisi epätodennaäköistä, että olisi joku rautapuolen mekaaninen vika esim.,  koska kuitenkin windows-puolella toimii mainiosti.

Mulla on siis samassa koneessa win xp omalla kovollaan ja ubuntu 5.10 omalla kovollaan. Ja äänikortti oli siis SB Audigy 2 NX USB.

Onkok kukaan törmaäänyt vastaavaan ongelmaan ? Kokemuksia tuosta äänikortista ubuntun kanssa muilla?

Mynthon

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Re: Äänet rätisee (RATKAISTU)
« Vastaus #4 : 11.01.06 - klo:00.56 »
JES!!!!


Ihme juttu, mutta nyt on ongelmat ratkaistu. !!!??? Ja ihme kyllä ihan itse, ilman neuvoja tältä palstalta (joita ei kyllä ehtinyt tulemaankaan....  :P )


Eli äänikorttini on siis tuo audigy 2 Nx joka mahdollistaa 7.1. äänen. No minähän en niitä kaikkia kanavia tarvitse vaan olen kytkenyt äänikortin vain tavalliseen stereovahvistimeen audigyn front -ulostulon kautta. aluksi oli alsamixerissä kaikki kanavat säädetty päälle ja kuului rätinää. Rätinät loppuivat kun säädin alsamixeristä kaikki muut kanavat nollille paitsi tuo front. ??!!! No nyt popittaa ja sehän on pääasia !!!!  8) ;D :D

JPK1990

  • Vieras
Re: Äänet rätisee (RATKAISTU)
« Vastaus #5 : 11.01.06 - klo:16.30 »
itelläni rätisee jos PCM on täysillä joten mulla se on vaan 80%

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: Äänet rätisee (RATKAISTU)
« Vastaus #6 : 11.01.06 - klo:18.06 »
itelläni rätisee jos PCM on täysillä joten mulla se on vaan 80%

Sama täällä.
Ei mulla windowssillakaan ollut volume täysillä kun silläkin rupee särkemään ihan yhtälailla.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle