Kirjoittaja Aihe: Yksinkertainen ääninauhoitin/editori  (Luettu 2466 kertaa)

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Yksinkertainen ääninauhoitin/editori
« : 22.10.10 - klo:20.21 »
Kun olisi tarve vähentää edelleen Windows-puolella käyntiä niin kysyn, mikä olisi simppeli ääninauhoitin/editori. En tarkoita mitään raskasta moniraitaohjelmistoa, eikä midiä ja efektejä tarvita. Sellainen kuin wanha Windows-puolen Goldwave. Mulla on siitä joku win98 aikainen versio ja kelpaa edelleen. Siinä voi valita äänitteen laadun (mono/stereo, samplaustaajuus 44, 22, 11 Khz, 16bit tai 8bit). Sitten vain nauhoitetaan, ja äänikäyrä saadaan ikkunaan, jossa alkaalla aika ja äänikäyrä, josta voi leikata, johon liimata, tehdä loppuvaimennuksen jne. Siis perustoimintoja. Se aikajana ikkunan alalaidassa ja viivoitus  ikkunassa ovat tärkeitä. Jotta siis tällaista. Ideoita?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11445
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Yksinkertainen ääninauhoitin/editori
« Vastaus #1 : 22.10.10 - klo:20.30 »
Minulla näkyy olevan asennettuna ääninauhuri. En tiedä asensinko itse vai tuliko asennuksessa mukana, mutta löytyy Sovellusvalikoimasta nimellä Ääninauhuri (engl. Sound Recorder) ja asennuksen jälkeen Ääni ja video -valikosta. Tuo muistuttaa mielestäni melko paljon Windowsissa joskus näkemääni Ääninauhuri-sovellusta. Ehkä pikkuisen enemmän ominaisuuksia, mutta ne eivät hirveästi käyttöliittymää sotke vaan helpottavat lähinnä.

PS. Nauhuri on aika jännä sana. Nykyään kun harvemmin mitään laitetaan nauhalle. MythTV:n suomennoksissakin näkyy olevan nauhoittaa sana. :)

Muokkaus: Hups. Muistelin, että tuosta löytyisi nuo kaipaamasi valinnat, mutta ainakaan 10.10:n versiossa niitä ei näy.
« Viimeksi muokattu: 22.10.10 - klo:20.33 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

terom

  • Vieras
Vs: Yksinkertainen ääninauhoitin/editori
« Vastaus #2 : 22.10.10 - klo:21.06 »
Miten olisi Audacity  :)

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Yksinkertainen ääninauhoitin/editori
« Vastaus #3 : 24.10.10 - klo:02.10 »
Miten olisi Audacity  :)

Suosittelen lämpimästi. Saa pienet looppaukset, vaimennukset jne. nopeasti ja helposti tehtyä ja kuitenkin ominaisuuksia löytyy tavan tallaajalle liikaakin, jos alkaa penkomaan.

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Yksinkertainen ääninauhoitin/editori
« Vastaus #4 : 24.10.10 - klo:10.23 »
Miten olisi Audacity  :)

Suosittelen lämpimästi. Saa pienet looppaukset, vaimennukset jne. nopeasti ja helposti tehtyä ja kuitenkin ominaisuuksia löytyy tavan tallaajalle liikaakin, jos alkaa penkomaan.

Kokeilin, toimiihan se, mutta äänikäyräikkuna on valovuoden jäljessä Goldwaven vastaavasta. Siinä on ikkunassa musta tausta ja vihreä ohut käyrä, tiheä aikajana millisekuntiresoluutioon asti alhaalla ja ikkuna pystyviivoitettu aikajanan asteikon mukaan. Esim jos zoomaa ja tutkii ääntä tarkasti, viivoitus 10 millisekunnein välein. Noin on todella paljon helpompi tutkia äänen ajoitusta. Lisäksi jos tekee valinnan Audacityssä, ei ainakaan minulla alhaalla olevat ruudut (aika jostakin johonkin) eivät reagoineet mitenkään, ja 1 sekunti resoluutiona on minulle aivan liian karkea. Harmi, hyvä ohjelma muuten. Saisi tuo käyttöliittymä äänikäyräikkunan osalta olla selvästi tarkempi ja luettavampi. 

valtsu68

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
  • Aloitteleva peruskäyttäjä
    • Profiili
Vs: Yksinkertainen ääninauhoitin/editori
« Vastaus #5 : 24.10.10 - klo:10.28 »
ja 1 sekunti resoluutiona on minulle aivan liian karkea. Harmi, hyvä ohjelma muuten. Saisi tuo käyttöliittymä äänikäyräikkunan osalta olla selvästi tarkempi ja luettavampi.  

Auttaako jos painaa Control ja rullaa hiirellä, (hiiren rullalla), siinä ikkunan päällä?

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Yksinkertainen ääninauhoitin/editori
« Vastaus #6 : 25.10.10 - klo:10.07 »
Itselläni Audacity zoomaa juuri tuolla tavalla kuin "Valtsu68" sanoi lähes minne asti vain, leviää vaikka yksi millisekunti koko näytön levyiseksi ! Eli osoittaa hiirellä kohtaa jota haluaa tarkastella, sitten "Ctrl" pohjaan ja pyöräyttää hiiren rullaa ylöspäin.
Tuo Audacity on aika mahtava ohjelma monin tavoin äänen käsittelyyn. Olen itse tuonut digitaalisella studionauhurilla tehdyt tiedostot, tässä tapauksessa 16 raitaa ja miksannut ne stereoksi Audacityssä. Hyvin toimii ja tuloksena olevan .wav tiedoston kun poltti audiona CD: lle niin äänilevy / demolevy oli valmis !
Vaikka Audacityssä on ominaisuuksia ja kykyä isoihinkin asioihin niin sen peruskäyttö on helppoa. 
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.