Kirjoittaja Aihe: kuvankäsittely ja tulostinasiaa  (Luettu 5065 kertaa)

030366

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 39
    • Profiili
kuvankäsittely ja tulostinasiaa
« : 06.11.07 - klo:21.52 »
Moikka. Mahtaako foorumilta löytyä valokuvausta harrastavia. Itse olen aktiivinen harrastaja ja kiinnostaisi kuulla miten hommat sujuu linuxissa. Nykyisin käytössä on win xp, löytyy photoshop elements 5, paint shop pro x, phototshop cs ja tulostimena canon mp600. Mahtaakohan tulostin ja scanneri tulla toimimaan.   ??? linuksista ymmärrän jotain mutta silti täysin noobie.. edelliset kokeilut linuxissa (redhat, opensuse, mandriva, kubuntu 6.1 ja jokunen muu) on kaatunut kuvahommien ja osittain laitetuen takia. jotenkin gimpin käyttö tökkii, varmaan johtuu siitä että olen tottunut käyttämäään photaria.. kommentteja kehiin  ;D tai sitten olen liian malttamaton perehtymään kunnolla  ::)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: kuvankäsittely ja tulostinasiaa
« Vastaus #1 : 06.11.07 - klo:22.35 »
gimp on ollut hyvä ja nyt uuden version myötä se on vielä parempi. valokuvaajillekin on kaikkia uusia temppuja mukana.

raw-kuvien käsittelyyn löytyy plugini gimpille ja muutama vapaa ohjelma, mutta kaupallisellakin puolella löytyy tätä varten tehtyjä softia.

tulostin/skanneri-asiasta en kyllä osaa sanoa mitään, enkä ehdi juuri nyt linuxprintingistä ja sanen sivuilta tarkistamaan.
Janne

peran

  • Vieras
Vs: kuvankäsittely ja tulostinasiaa
« Vastaus #2 : 06.11.07 - klo:23.27 »
Ei kovin hyvää lupaa. Juuri sitä tulostinta ei kylläkään löydy linuxprinting.org:n sivuilta, mutta kovinkaan paljoa ei lupaa pikku- eikä isovelimallit.

http://openprinting.org/show_printer.cgi?recnum=Canon-MP780

http://openprinting.org/show_printer.cgi?recnum=Canon-MP390

Sanen sivut:
http://www.sane-project.org/sane-mfgs.html#Z-CANON

Siinä pikkuveli skannaa hyvin, mutta isoveli heikosti.

030366

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Vs: kuvankäsittely ja tulostinasiaa
« Vastaus #3 : 10.11.07 - klo:14.25 »
kuvan tulostamiset voin hoitaa winukalla. näkljään kuvat saa siirrettyä helposti winukan kansioon. onkos täällä muita valokuvausta harrastavia jotka käyttää linuxia. Kiinnostaisi tietää mitä kaikkia ohjelmia on saatavilla/käytössä. ja yleistä juttua linuxista kuvankäsittelyn osalta..

jemaku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: kuvankäsittely ja tulostinasiaa
« Vastaus #4 : 10.11.07 - klo:21.17 »
http://linux.fi/index.php/Kuvank%C3%A4sittelyohjelmat

Itsellä käytössä lähinnä ufraw, gimp, gthumb ja digikam,
joskus cinepaint, rawstudio, rawtherapee ja lightzone.
photorec ja hugin reservissä odottamassa tarvetta.
kritaan en ole oikein päässyt sisään. Täytynee joskus kokeilla mitä uutta gutsy on sille puolelle tuonut.
(kamerana nikonin D100, skannerina coolscan V ED)

030366

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Vs: kuvankäsittely ja tulostinasiaa
« Vastaus #5 : 10.11.07 - klo:23.10 »
pitää kans koittaa kritaa että miltä vaikuttaa. Gimpin käyttö on jotenkin kömpelöä mutta en ole sitä paljoa käyttänytkään. Photari (cs, elements) on tutumpi, lienee tottumiskysymys. Saakohan tuolla gimpillä tehtyä samat mitä elementsillä/cs:llä. Gimpshopista luin huonoja kokemuksia, muistaakseni www.download.fi-sivustolta. Lähinnä asennusongelmaa mutta myös muuta.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: kuvankäsittely ja tulostinasiaa
« Vastaus #6 : 11.11.07 - klo:00.01 »
pitää kans koittaa kritaa että miltä vaikuttaa. Gimpin käyttö on jotenkin kömpelöä mutta en ole sitä paljoa käyttänytkään. Photari (cs, elements) on tutumpi, lienee tottumiskysymys.

etupäässä tosiaan tottumiskysymys.

Saakohan tuolla gimpillä tehtyä samat mitä elementsillä/cs:llä.

juu.

Gimpshopista luin huonoja kokemuksia, muistaakseni www.download.fi-sivustolta. Lähinnä asennusongelmaa mutta myös muuta.

gimpshoppia en kyllä tosiaan suosittelisi.
Janne

jemaku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: kuvankäsittely ja tulostinasiaa
« Vastaus #7 : 11.11.07 - klo:00.03 »
Saakohan tuolla gimpillä tehtyä samat mitä elementsillä

suunnilleen. ja vissiin enemmänkin.

/cs:llä.

ei.
(säätötasot (en. adjustment layers), 16-bitin värikanavat ja makronauhuri ainakin uupuu)

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4191
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: kuvankäsittely ja tulostinasiaa
« Vastaus #8 : 11.11.07 - klo:00.23 »
Gimpin käyttö on jotenkin kömpelöä mutta en ole sitä paljoa käyttänytkään.
Siinäpä se, käytä sitä paljon ja se muuttuu vähemmin kömpelöksi .. siis kun sinä opit käyttämään sitä. ;)
Gipmshoppia olen testannut ihan mielenkiinnosta, että onko se mikään, enkä todellakaan suosittele minäkään.
Kyllä Gimp hoitelee tavallisen (ja epätavallisen) kuvankäsittelyn kaikki tarpeet.
Ehkä erilaisella tavalla, kuin vaikkapa Photoshop, mutta kuitenkin.
Loppulauselma: Gimp ei ole maailman helpoin ohjelma, mutta mutta, se on yksi parhaista kun sen käytön oppii.

Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

030366

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Vs: kuvankäsittely ja tulostinasiaa
« Vastaus #9 : 11.11.07 - klo:19.44 »
kaippa nuo säätötasotkin tulee gimppiin joskus  ::) taidan hoitaa aluksi kuvahommat winukalla mutta samalla treenata myös gimppiä. pitää koittaa saisko tulostimen softaa käytettyä vinen kautta.. vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta..

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4191
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: kuvankäsittely ja tulostinasiaa
« Vastaus #10 : 11.11.07 - klo:20.18 »
taidan hoitaa aluksi kuvahommat winukalla
Jep, sehän se on pääasia että homma hoituu, olkoon sitten alusta millä se tehdään, mikä hyvänsä.
Gimpin saa myös Windowsille: http://gimp-win.sourceforge.net/
Mutta mieluummin Linuxissa, jos minulta kysyt että niinkun kummassa kannattaa Gimppiä käyttää.  ;D
Liekö sitten jotenkin puolueellinen tuo mielipiteeni, häh? :)
Hyviä ohjeita suomeksi: http://www.joutsi.com/gimp.html ja Googlella lisää.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

eap

  • Vieras
Vs: kuvankäsittely ja tulostinasiaa
« Vastaus #11 : 11.11.07 - klo:20.30 »
Minä harrastan valokuvausta ja jonkin verran myös laajemmin kuvan käsittelyä, mm. Tiedon valtatie -julisteen lokalisointi ja muutamia tapahtuma julisteita. Gimp on riittänyt tarpeisiini hyvin. Valokuvat olen saanut mieleisiksi Gimpillä. Lisäksi Inkscapea olen käyttänyt milloin on ollut suurempaa tarvetta vektorigrafiikalle. Minulla on xp:llä ostettuna PSP X, mutta mieluummin työskentelen Gimpillä myös xp:llä. Tosin nykyisin buuttaan läppärini xp:lle vain töissä.

Ihan periatteessakin mieluummin laillinen Gimp kuin kräkätty Photari tai Corel.

Edit: Ajuripolitiikasta johtuen Canon on minulla boikotissa, Epsonin vanha suihkari toimii kaupallisella ajurilla, mutta tulostan itse hyvin vähän kuvia, teetän paperikuvat/julisteet mieluummin alan liikkeissä.
« Viimeksi muokattu: 11.11.07 - klo:20.34 kirjoittanut eap »