Kirjoittaja Aihe: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?  (Luettu 15943 kertaa)

Pekka "PEXI" Niemistö

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
    • PEXINET.JOSSAIN.COM
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #20 : 09.11.08 - klo:00.21 »
Ongelmaa ei olekkaan kukaan kieltänyt, ei. Siitähän se tulevaisuuden parantaminen alkaakin. Tiedetään, että kaikkihan me ollaan ihmisiä ja ihan jees. En ole lähtenyt "etsimään syyllisiä" - olen halunnut tuoda ilmi oman näkökulmani ja niiden henkilöiden joiden kanssa olen keskustellut (luottamus). Asiaa voidaan katso hyvin monelta kannalta (enkä tässä tarkoita vain omaa kantaani). Kyllähän jokainen tietää mitä on sanonut ja laukonut. Asiantunteva tiimi osaa myös asioida / käsitellä "asiakasta" sillä vakaalla ammattitaidolla, jota uskon myös tästä foorumista löytyvän. Vapaa-ehtoista joo, hienoa, että jaksatte yrittää ja pitää yllä. Hakutoiminto on edelleen vapaa ja sillä löytää kieltämättä vaikka mitä, kunhan osaa etsiä (tämäkään ei ole kaikille päivän selvä asia). Olen saanut tuotua asiani esille ja olen siitä erittäin tyytyväinen. Tyytyväinen myös siihen, että se herätti useita vastauksia ketjuun. En näe tai koe tämän viestiketjun jatkamisessa enään mitään merkittävää hyötyä, mutta silti haluan kiittää omasta puolestani Ubuntu Suomi foorumin väkeä - Kiitos!

Ne esimerkit voit kyllä löytää, löysin ne itsekin n. kahden tunnin selailun aikana  ;D Kuten tapana on, "kaikkea ei tuoda suoraan lautasella". Haluan toivottaa kaikille isille hyvää isän päivää!
Pekka "PEXI" Niemistö

Jopasjotakin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #21 : 09.11.08 - klo:00.25 »
Yllättävää ei ole sekään ettei mitään myönnetä. Asioita kannattaisi joskus miettiä muustakin kuin omasta näkökulmasta. Epäkohdat erottaisi paremmin.
Ja kuten sanottu, etsimällä löytää. Vai pitääkö sekin vääntää rautalankamuotoon.
No kun ei ole mitään myönnettävää! :)
Ja hei, mähän yritin etsiä noita keskusteluja, mutta vaikka kuinka yritin, en löytäny. Etkö säkään oo löytäny? Jos löysit, niin kerro vaan mullekin. :)


Lisätääs: tai tietysti olen voinut vastata jonkun mielestä huonosti/ilkeästi/epäkohteliaasti jne., mutta siis en minä tahallani sitä ole tehnyt (vähän qwertyyn ajatuksia mukaillen)
Tähän voisin kommentoida kuten sinä jo aiemmin vähättelevään tyyliisi nojaten teit, eli heh.
Kukapa meistä mitään tahallaan.. Vastauksen sillä hetkellä saanut ei kuitenkaan sitä tiedä.
Jos et todellakaan ole vielä esimerkkejä löytänyt, ota "rinkilasit" edes hetkiseksi pois päästä.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5679
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #22 : 09.11.08 - klo:00.32 »
Hakutoiminto on edelleen vapaa ja sillä löytää kieltämättä vaikka mitä, kunhan osaa etsiä (tämäkään ei ole kaikille päivän selvä asia).
Tämä on kyllä totta ja tuo pitäisi pitää ehdottomasti mielessä. Omiin kysymyksiini olenkin tyytyväinen jos joku heittää vaikka pelkän linkin, että ongelman ratkaisussa pääsisi eteenpäin. En pidä sitä edes negatiivisena vastauksena, vaikka moni näin ajattelee.

Lainaus
Olen saanut tuotua asiani esille ja olen siitä erittäin tyytyväinen. Tyytyväinen myös siihen, että se herätti useita vastauksia ketjuun. En näe tai koe tämän viestiketjun jatkamisessa enään mitään merkittävää hyötyä, mutta silti haluan kiittää omasta puolestani Ubuntu Suomi foorumin väkeä - Kiitos!
Eipä tässä mitään, nämä on sinänsä ihan hyviä ketjuja jo aiemmin mainittujen asioiden takia. Nämä on ihan hyviä asioita välillä yrittää palauttaa mieleen oikein kunnolla.

Lainaus
Ne esimerkit voit kyllä löytää, löysin ne itsekin n. kahden tunnin selailun aikana  ;D Kuten tapana on, "kaikkea ei tuoda suoraan lautasella". Haluan toivottaa kaikille isille hyvää isän päivää!
Ei, tätä en vieläkään sulata. Heitä edes luu (lue: hakusana vinkkejä) ;) :)
Itse käytän paljon tuota lue uudet viestit toimintoa, enkä silti ole törmännyt tällaisiin viesteihin.

*taas kerran muoks*
Melkein unohtui. Kiitoksia rakentavasta kritiikistä omasta puolestani.
« Viimeksi muokattu: 09.11.08 - klo:00.34 kirjoittanut qwertyy »

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #23 : 09.11.08 - klo:00.43 »
Täytyy muistaa sekin että ihmiset on  (onneksi  :D) erilaisia, toisille saman lukeminen on vinoilua, toisille huumoria ja toisille asiallista keskustelua.
Kaikkia ei voi miellyttää KOSKAAN, kuka pitää mitäkin hyvänä ja oikeana tapana.

En tiedä onko oikea tapa, kuitenkin, olen sitä mieltä että sitä pitää saada mitä pyytää. Täällä on aika paljon "kysymyksiä" tyyliin: "tää **** ei tee sitä eikä tätä, tää on ihan ****. ÄKKIÄ neuvoja tai lopetan ja vaihdan äkspeehen takas, se toimii" Ei mikään ihme että vastauksissa lukee "no vaihda ja hyvää jatkoa".

Tuskin on kertaakaan asialliseen kysymykseen (tai edes yritykseen) tullut tylyä vastausta. Oletuksena että kysymyksestä jotain ymmärtää eli tietää mihin pitäisi vastata.

Kaikilla täällä olevilla on lusikka samassa sopassa, sinne vaan vastailemaan asiallisesti JOS haluatte maailmaa parantaa. Voi aloittelijatkin neuvoa aloittelijoita. Itsekin joskus yritän vaikken mikään guru olekaan. Joskus riittää sekin että kysymykset on huomattu ja niihin on reagoitu - monen mieli rauhoittuu kun huomaavat että "apua on tulossa".

Eli turha täällä on ketään haukkua ja uhkailla millään - ei kenelläkään senttiäkään kiinni. Maksullista tukea saa jos täällä oleva mahdollisuus ei tunnu kivalta.


Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #24 : 09.11.08 - klo:01.01 »
Vai tällaista tänään.

Hyvä keskustelunavaus, kiitos siitä!

Luultavasti itsekin kuulun tähän sisäpiiriin, sitä ei voine välttää kun on paljon kirjoitellut viestejä. Voisin antaa jonkin verran rahaa jos pääsisin oikeasti aloittelijan silmin katsomaan tätä yhteisöä vaikka viikon ajaksi. Vastaavasti olisin erittäin kiinnostunut tulemaan Helsinkiin turistina, ensimmäistä kertaa. Mutta se ei ole mahdollista. Ei vaikka ponnistelisin. Siksi tarvitsen avuksi sellaisia, jotka oikeasti ovat liikenteessä ensimmäistä kertaa, kertomaan minulle tuntemuksio. Huomoita hassuista, järjettömistä ja loistavista ratkaisuista, hyvistä sivuista, hankalista risteyksistä.

Voin välittömästi allekirjoittaa seuraavat väitteet:
a) koskaan ei voi patistaa riittävästi vastaajia vastaamaan kärsivällisesti, aloittelijan lähtökulmasta (aloittelijoiden alueella..), käyttäen graafisia työkaluja jne - tämä ketju on jäänyt aivan liian monelta lukematta ja sisäistämättä: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=2572.0
b) koskaan ei voi patistaa riittävästi kysyjiä tarjoamaan lähtötilanteessa jo kattavia perustietoja auttamista varten. Tämä ketju on jäänyt aivan monelta lukematta ja sisäistämättä: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=7612.0

Molemmilla puolilla on parantamisen varaa.

Mutta olen kyllä ehkä hieman yllättynyt jos enemmistön käsitys on tässä ketjussa esitelty, lähinnä auttamiseen pettynyt ja töykeitä vastauksia saanut. Kuten muutama muu, olisin ilahtunut muutamasta konkreettisesta keskusteluketjusta jossa tällaista on tapahtunut. Jos pelkää leimautumista, voi esimerkkejä lähetellä minulle yksityisviestinä ja voin tuoda niitä tänne muiden nähtäväksi. Jos siellä joku on oikeasti rumasti vastaillut tms, voidaan hänen toimiaan tutkiskella lisää ja sanoa Painava Sana ja viitata esim. CodeOfConductiin (http://wiki.ubuntu-fi.org/CodeOfConduct).

Koitin itsekin haeskella, sekä ylänurkan google-haulla että forumin omalla haulla mm. hakusanoilla huono linux - ja yhtään viestiä ei osunut silmään jossa olisi tällaista todettu. Liekkö sitten huonoja hakukoneita? Hakusanalla töykeä löysin muutaman:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=11195.msg80498 - kysytty kommentteja, saatu niitä, kaikesta ei ilmeisesti pidetty. sittemmin sivusto on poistunut. En oleellisesti pysty osoittamaan tuosta ketjusta kenenkään toimineen väärin. Jos haluatte tarkkaan ko. ketjua spekuloida, jatketaan ko. ketjussa, ei tässä, ok?

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=1792.msg12698 - käyttäjä kysyi kuukausi rekisteröitymisestään apua, sai apua ja vinkin käyttää hakua. Ei kuitenkaan liian pahasti hermostunut, näyttääpi olevan edelleen forumilla aktiivinen, nykyään lähinnä auttajana.

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=13962.0 - salai ehkä hermostui aika pienestä (häntä yritettiin auttaa vaikkei apua tarvinnut) johon storck reagoi. Molemmat pyytelivät toisiltaan anteeksi kun yrittivät vain auttaa. Lähinnä koominen tilanne. Molemmat jatkoivat keskustlua ketjussa, hyvössö hengessä.

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=8844.0 satsuma opasti eelistä käyttämään hakua ja opasti mainiosti sivulle jossa apu löytyy. Eelis on tämän jälkeen jatkanut näihin päiviin asti forumilla liikuskelua, ainakin puolitoista vuotta.

Kuten muut kirjoittivat, haun käytön ja oppaiden äärelle opastaminen ovat ihan ok asioita: siksi niitä oppaita kirjoitellaan jotta tieto on saatavissa eikä tarvitse aina erikseen kysyä. Toki turhautta jos ei tiedä mitä hakee tai pitäisi lukea 400-sivuinen pdf jotta saisi jonkun pienen ongelman ratkaistua. Tällaisissa tapauksissa toki auttajien pitäisi tarjota 'suoraa tietoa', jos he vastauksen tietävät. Joskus kuitenkaan forum ei tavoita sellaista jolla olisi kysymykseen vastaus.

Toivoisin forumista aloittelijastävällisempää. Toivoisin konkreettisia ehdotuksia mitä pitäisi parantaa. Ja esimerkkejä myös postauksista joissa aloittelijalle on lyöty ovi naamalle. On kiva heilutella käsiä ilmassa että rumasti on kirjoiteltu mutta valitettavasti nyt on kovin ohuet todisteet tästä. Tässä on nyt moni kertonut ettei ole moisia nähnyt/löytänyt vaikka on surffailtu yhteensä satoja tunteja forumilla. Hienoa jos PEXI on parissa tunnissa löytänyt moisia ketjuja - voisitko joko opettaa meille hakusanat joilla niitä löytää tai antaa suorat linkit ketjuihin. Näinhän me muillekin teemme: kehotamme käyttämään hakukonetta ja jos siitä ei ole apua niin heittää kysymys forumille. Nyt olen käyttänyt hakukonetta ja kysyn PEXI:ltä apua: mistä löydän tältä forumilta ketjun jossa on vastattu aloittelijalle rumasti.

Väitteen uskottavuus kärsii ikävästi (riippumatta siitä minkälaiset lasit minulla on naamassa ja minkälaisessa piirissä, ringissä tai muussa istun) jos konkreettisia näytteitä ei saada näkyviin. Vaikka minulle yksityisviestinä, kiitos.


r

edit: sain mailiin 'nimettömän vihjeen' (kiitos lähettäjälle) ketjusta joka on mahdollisesti myös ollut keskustelun alla tässä ketjussa: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=20620.0 OK, ei välttämättä kaikkein tyylikkäimpiä avauksia mutta toisaalta informatiivisia, kyllä.
« Viimeksi muokattu: 09.11.08 - klo:01.55 kirjoittanut Risto H. Kurppa »
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

kalarm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 714
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #25 : 09.11.08 - klo:10.11 »


Kaikilla täällä olevilla on lusikka samassa sopassa, sinne vaan vastailemaan asiallisesti JOS haluatte maailmaa parantaa. Voi aloittelijatkin neuvoa aloittelijoita. Itsekin joskus yritän vaikken mikään guru olekaan. Joskus riittää sekin että kysymykset on huomattu ja niihin on reagoitu - monen mieli rauhoittuu kun huomaavat että "apua on tulossa".

Eli turha täällä on ketään haukkua ja uhkailla millään - ei kenelläkään senttiäkään kiinni. Maksullista tukea saa jos täällä oleva mahdollisuus ei tunnu kivalta.



Kyllä tämä foorumi on mielestäni aika hyvä. Pidän itseäni vielä aloittelijana täällä linux maailmassa, mutta tämä puolitoista vuotta on kyllä ollut antoisaa aikaa. Mitä aloittelijana ehkä kaipasin eniten ,jotain foorumin linkkiä. esimerkiksi "aikaisempia kysymyksiä ja vastauksia". Jossa olisi kysymys ja selkeä vastaus. Haulla tulee usein pitkiä kysymyksiä, vastauksineen, joista aloittelijan on usein vaikea seuloa sitä oikeaa tietoa. Kaikilla ei ole sitä pitkää pinnaa.  Windows ongelmia kävin usein tutkimassa länsi naapurissa. Laitan tuohon malliksi sivun osoitteen, tosin ruotsin kielellä. Mitä minä tarkoitan näkyy kyllä siitä. Ystävällisin terveisin kalarm.

http://www.alltompc.se/pcakuten/tidigare.asp
ubuntu 22.04.2 LTS 64bit
ubuntu 18.4 LTS 64bit
Windows 7 professional

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #26 : 09.11.08 - klo:10.39 »
Kyllähän nämä keskustelualuieet säilyttävät vanhat viestit. Vaatisi kokopäivätoimisen lajittelijan tehdä noista vielä selkeämpiä kokonaisuuksia. aluejako yrittää vastata tuohon öajitteluongelmaan,

T:Jallu59

Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #27 : 09.11.08 - klo:15.57 »
Tällainen ketju tosiaan.

Viestimääräni perusteella kuulun kai vaarallisiin piireihin ja siksi viestini tässä ketjussa on kai turha. Miksi en puolustelisi "omaa" foorumia ja "meidän sisäpiiriläisten" käytöstä? (sisäpiiriläisten leimaaminen sisäpiiriläisiksi on kehno avaus, IMHO.)

Kirjoitan silti. Monet muut ovat myöntäneet ongelman ja toistelleet/suositelleet Code of Conductia, eikä siinä mitään. Oikeassa ovat. Minä en  ;)

Itse olin Ubuntun suhteen täysi nyyppä, kun foorumia ryhdyin seuraamaan. Silloin ja siitä asti olen pitäny foorumia yhtenä kohteliaimmista ja toimivimmista, joita olen seurannut. Tosin muut linux-foorumit ovat jääneet vähemmälle seuraamiselle.


Olen Pekan kanssa täysin toista mieltä syypäistä. (Ja muistattehan, että kun puhutaan useasta ihmisestä, on pakko yleistää.) Syypäitä eivät ole aktiivit, sisäpiiriläiset, moderaattorit tai minä. Syy on niiden, jotka kirjoittavat foorumille peruskysymyksiä joihin on vastattu tuhat kertaa, käyttämättä hakua ollenkaan ja vielä tahtovat vastauksen asap. Tottakai joku vastaa heille joskus ilkeästi. Ja kaiketi se joku on luultavimmin joku, joka on foorumia seurannut aiemminkin/pitkään ja tietää, että siihen on vastattu.

(Toinen juttu mistä en tykkää on kännisten kiroilut, mutta ei tässä siitä.)

Ubuntu saattaa joskus olla "käyttis for dummies", mutta jos foorumille jotain kirjoittaa, on kirjoittajalla vastuu! Jokainen tietää (jos ei tiedä, ansaitsee vinoilut), että foorumeilla on vanhoja viestejä ja hakutoiminnot. Lisäksi Ubuntu-fi-sivustolla on hyvä wiki. On oikein totta, että haulla ei aina löydä tarvitsemaansa tietoa. Mutta sen voi mainita! "En löytänyt haulla mitään, onko tietoa?" saa varmasti enemmän vastauksia kuin "Tää on paska, miten tää muka hitto toimii?". Ja oikeasti uskon, etteivät kaikki edes yritä. Ainakaan osa niistä, jotka saavat lunta tupaan.


"Idiootti-kysymyksen" vieläpä väärälle alueelle lähettänyt ansaitsee, jo tyhmyytensä vuoksi, mutta ennen kaikkea foorumin / käyttäjien/ oppimisen kannalta sen Painavan Sanan. Tämä foorumi nyt kun ei vaan ole olemassa siksi, että täällä saisi harjoitella netin tai foorumien käyttöä. Vaan minua, sisäpiiriläisiä ja muita tavallisia, järkeviä ihmisiä varten. Minä näen "idioottien kouluttamisen" hyvänä asiana foorumin toiminnan kannalta. Tietenkään ilkeilyä ei saisi olla, kokemattoman voi ohjata käyttämään hakua tai wikiä kohteliaasti, mutta itse toimenpide on tärkeä.   

Toki vika on joskus myös "meissä" tai vastaajissa yleensä, meissä on ilkeitä ja aloittelijoissa kilttejä, jotka eivät osaa esittää asiaansa oikein ja saavat siksi (tai muuten vaan) joltakulta väärää ivaa.

Pekka kyllä vaikuttaa järkevältä ja osaa kirjoittaa. Sen minä vielä ymmärrän, että joku kokee asiakseen puolustaa huonosti kohdeltuja aloittelijoita, mutta todella toivoisin faktaa. Eli esimerkiksi, että joku mode (Risto taisi olla vapaaehtoinen) saisi tiedon ketjuista, joissa ihmisiä on kohdeltu väärin.


Jokaisella on huonoja päiviä ja pahoittelen jos joskus jossain olen jollekulle sanonut, kirjoittanut tai jättänyt kirjoittamatta jotain, josta syystä olen jonkun mielen pahoittanut. Eritoten anteeksi vaimolle, jos joskus tänne eksyy. Ja vielä anteeksi niille, joiden viestejä en ole koskaan lukenut, vaikka olisin osaa heistä kaiketi osannut neuvoa jossain.

Jopasjotakin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #28 : 09.11.08 - klo:20.56 »
Tällainen ketju tosiaan.

Viestimääräni perusteella kuulun kai vaarallisiin piireihin ja siksi viestini tässä ketjussa on kai turha. Miksi en puolustelisi "omaa" foorumia ja "meidän sisäpiiriläisten" käytöstä? (sisäpiiriläisten leimaaminen sisäpiiriläisiksi on kehno avaus, IMHO.)

Kirjoitan silti. Monet muut ovat myöntäneet ongelman ja toistelleet/suositelleet Code of Conductia, eikä siinä mitään. Oikeassa ovat. Minä en  ;)

Itse olin Ubuntun suhteen täysi nyyppä, kun foorumia ryhdyin seuraamaan. Silloin ja siitä asti olen pitäny foorumia yhtenä kohteliaimmista ja toimivimmista, joita olen seurannut. Tosin muut linux-foorumit ovat jääneet vähemmälle seuraamiselle.


Olen Pekan kanssa täysin toista mieltä syypäistä. (Ja muistattehan, että kun puhutaan useasta ihmisestä, on pakko yleistää.) Syypäitä eivät ole aktiivit, sisäpiiriläiset, moderaattorit tai minä. Syy on niiden, jotka kirjoittavat foorumille peruskysymyksiä joihin on vastattu tuhat kertaa, käyttämättä hakua ollenkaan ja vielä tahtovat vastauksen asap. Tottakai joku vastaa heille joskus ilkeästi. Ja kaiketi se joku on luultavimmin joku, joka on foorumia seurannut aiemminkin/pitkään ja tietää, että siihen on vastattu.

(Toinen juttu mistä en tykkää on kännisten kiroilut, mutta ei tässä siitä.)

Ubuntu saattaa joskus olla "käyttis for dummies", mutta jos foorumille jotain kirjoittaa, on kirjoittajalla vastuu! Jokainen tietää (jos ei tiedä, ansaitsee vinoilut), että foorumeilla on vanhoja viestejä ja hakutoiminnot. Lisäksi Ubuntu-fi-sivustolla on hyvä wiki. On oikein totta, että haulla ei aina löydä tarvitsemaansa tietoa. Mutta sen voi mainita! "En löytänyt haulla mitään, onko tietoa?" saa varmasti enemmän vastauksia kuin "Tää on paska, miten tää muka hitto toimii?". Ja oikeasti uskon, etteivät kaikki edes yritä. Ainakaan osa niistä, jotka saavat lunta tupaan.


"Idiootti-kysymyksen" vieläpä väärälle alueelle lähettänyt ansaitsee, jo tyhmyytensä vuoksi, mutta ennen kaikkea foorumin / käyttäjien/ oppimisen kannalta sen Painavan Sanan. Tämä foorumi nyt kun ei vaan ole olemassa siksi, että täällä saisi harjoitella netin tai foorumien käyttöä. Vaan minua, sisäpiiriläisiä ja muita tavallisia, järkeviä ihmisiä varten. Minä näen "idioottien kouluttamisen" hyvänä asiana foorumin toiminnan kannalta. Tietenkään ilkeilyä ei saisi olla, kokemattoman voi ohjata käyttämään hakua tai wikiä kohteliaasti, mutta itse toimenpide on tärkeä.   

Toki vika on joskus myös "meissä" tai vastaajissa yleensä, meissä on ilkeitä ja aloittelijoissa kilttejä, jotka eivät osaa esittää asiaansa oikein ja saavat siksi (tai muuten vaan) joltakulta väärää ivaa.

Pekka kyllä vaikuttaa järkevältä ja osaa kirjoittaa. Sen minä vielä ymmärrän, että joku kokee asiakseen puolustaa huonosti kohdeltuja aloittelijoita, mutta todella toivoisin faktaa. Eli esimerkiksi, että joku mode (Risto taisi olla vapaaehtoinen) saisi tiedon ketjuista, joissa ihmisiä on kohdeltu väärin.


Jokaisella on huonoja päiviä ja pahoittelen jos joskus jossain olen jollekulle sanonut, kirjoittanut tai jättänyt kirjoittamatta jotain, josta syystä olen jonkun mielen pahoittanut. Eritoten anteeksi vaimolle, jos joskus tänne eksyy. Ja vielä anteeksi niille, joiden viestejä en ole koskaan lukenut, vaikka olisin osaa heistä kaiketi osannut neuvoa jossain.
Viestin sanoma on selkeä, jatkakaamme hyörintää/pyörintää omien napojemme ympärillä. Kun sitä tarpeeksi kauan tekee, on tuloksena syvä oja, jota ei niin vaan ylitetäkkään. Varmaan kysyt että "miksi pitäisikään, olenhan jo ojan paremmalla puolella."

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #29 : 09.11.08 - klo:22.13 »
Viestin sanoma on selkeä, jatkakaamme hyörintää/pyörintää omien napojemme ympärillä. Kun sitä tarpeeksi kauan tekee, on tuloksena syvä oja, jota ei niin vaan ylitetäkkään. Varmaan kysyt että "miksi pitäisikään, olenhan jo ojan paremmalla puolella."

Ota kuten haluat. Onneksi täällä on monta muutakin neuvomassa kuin vain meitä ilkimyksiä  :D

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #30 : 09.11.08 - klo:22.23 »
Mikä on se viestimäärä jolla kuuluu sisäpiiriin? Olenko minä nyt jossain ringissä? Käyttäydynkö ja vastailenko epäasiallisesti? Kuka sen päättää?
  

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #31 : 09.11.08 - klo:22.36 »
]Viestin sanoma on selkeä, jatkakaamme hyörintää/pyörintää omien napojemme ympärillä. Kun sitä tarpeeksi kauan tekee, on tuloksena syvä oja, jota ei niin vaan ylitetäkkään. Varmaan kysyt että "miksi pitäisikään, olenhan jo ojan paremmalla puolella."

Se on minun ajatuksille vaikea ymmärtää että jos on rekannut itsensä tänne sisään ja kirjoituksia on "muutama" niin alkaa haukkumaan täällä olevia. Koska kirjoittaja on samalla itse samassa veneessä - miksei vastaa itse paremmin jos osaa/pystyy/kykenee/tietää/taitaa/arvaa.

EI, tällä en tarkoita sitä ettei aloittelijat saa "valittaa" vaan sitä että joka foorumilla on oma "tyyli" johon JOKAINEN on syyllinen ja/tai syytön. Täällä olevat ihmiset foorumin tekee.

Jos ei ole laittanut tikkua ristiin TEKEMISEN muodossa niin ei ole paljoa varaa valittaa. Tämä on minun mielipide enkä kuulu mihinkään sisäpiiriin enkä paljoa ymmärrä Unixista enkä Linuxista enkä Ubuntusta. Täällä olen ja tätä Ubuntua käytän siitä syystä että lähes rakastan Ubuntua ja lähes inhoan m$ juttuja.

Saa haukkua, aivan sama.

Tehkää jotain näkyvää että olot paranee.

Peace   8)

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #32 : 09.11.08 - klo:22.48 »
V
edit: sain mailiin 'nimettömän vihjeen' (kiitos lähettäjälle) ketjusta joka on mahdollisesti myös ollut keskustelun alla tässä ketjussa: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=20620.0 OK, ei välttämättä kaikkein tyylikkäimpiä avauksia mutta toisaalta informatiivisia, kyllä.

Ei tuo ilmiannettu ketju kovin häijy ollut, alkuperäinen kysyjä mielestäni jätti vähän leikin kesken, ei tarkentanut häneltä kysyttyjä asioita eikä myöskään kysynyt pätkääkään lisää alkukommenttinsa jälkeen. Olisi voinut saada vähän lisäinfoa homman arvioimiseksi. Jos ei mitään vaivaa viitsi nähdä tiedon saamiseksi, on turha odottaa suurta panostusta muiltakaan asian auttamiseksi. Selvänäkijöitä täällä foorumilla on vähän niukasti. ;D

TaikuRI:kin täällä edelleen vierailee vaikka tuossa mainitussa ketjussa himpun verran pyöreän vastaanoton saikin, mutta ei mielestäni mitenkään pahan.

Paljon melua melkein tyhjästä, silti koitetaan skarpata, ainakin täällä. Toisaalta kritiikkiäkin pitää jonkun verran kestää, kun kukaan meistä ei ole täydellinen.

Ystävällisin terveisin

Jallu59
vanha ärtyisä ukko
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #33 : 09.11.08 - klo:23.04 »
Jos joku näkee jossain epäkohtia niin ryhtykööt hommiin asian korjaamiseksi ja lopettakoot huutelun.

Tämä on hyvä foorumi ja todellakin suurinosa käyttäjistä osaa käyttäytyä ja keskustella asiallisesti.
 
Mielestäni tämä keskustelu voisi loppua tähän.

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #34 : 09.11.08 - klo:23.07 »
No joo - onko tästä tulossa joku ilmianna naapurisi - voita viikko Levillä - palsta.
Homma ok että asiat tehdään asiallisesti, silti alkaa saamaan koomisia piirteitä tämä juttu...

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #35 : 09.11.08 - klo:23.08 »
Jos joku näkee jossain epäkohtia niin ryhtykööt hommiin asian korjaamiseksi ja lopettakoot huutelun.

Tämä on hyvä foorumi ja todellakin suurinosa käyttäjistä osaa käyttäytyä ja keskustella asiallisesti.
 
Mielestäni tämä keskustelu voisi loppua tähän.

UGH - olen puhunut

Jopasjotakin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #36 : 10.11.08 - klo:00.03 »
Jos joku näkee jossain epäkohtia niin ryhtykööt hommiin asian korjaamiseksi ja lopettakoot huutelun.

Tämä on hyvä foorumi ja todellakin suurinosa käyttäjistä osaa käyttäytyä ja keskustella asiallisesti.
 
Mielestäni tämä keskustelu voisi loppua tähän.
Asioista ei tietenkään saisi puhua, varsinkaan negatiivisista. Ei ollut mikään yllätys että on parempi lakaista roskat maton alle, kuin että niille todella tekisi jotakin. Ilman erilaisia mielipiteitä ei synny keskustelua, paitsi yksipuolista. Sisäänpäin kääntynyttä. Kyse on suuremmasta kuin tämä foorumi. Käyttäjä joka saa täältä negatiivisen vaikutelman, kertoo siitä aivan varmasti eteenpäin. Vaikka tuki on ilmaista, ei se oikeuta olemaan epäkohtelias. Ei pätevän tilalle löytyy aina pätevä, tällaiseenkin toimintaan. Toivottavasti asioihin kiinnitetään vastaisuudessa enemmän huomiota.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #37 : 10.11.08 - klo:09.49 »
Toivottavasti asioihin kiinnitetään vastaisuudessa enemmän huomiota.

Luulen itse, että jos "asiat" yksilöitäisiin tarkemmin, niihin olisi helpompi puuttua, mutta voin toki olla väärässäkin.

Omasta puolestani täytyy tunnustaa, että välillä tulee vastattua, vaikkei ihan varma olekaan, onko neuvo 100% oikein. Mutta silloin yleensä luotan siihen, että jos on joku pieni virhe, niin sen joku korjaa ja lisään viestiini, että siinä saattaa olla virhe. Samoin ehkä liian usein tulee vastattua tyyliin: "haulla löytyi tällaista samasta aiheesta [linkki hakuun]". Voisin selitellä asiaa sillä, että selaan yleensä foorumia tuosta "lue edellisen käynnin jälkeen kirjoitetut viesti"-napista ja silloin jää yleensä huomaamatta, millä alueella mikäkin viesti on. Tuossa pitänee jatkossa skarpata, joten kiitos omasta puolestani tästä ajatuksia herättävästä ketjusta  :)

Tämä foorumi nyt kun ei vaan ole olemassa siksi, että täällä saisi harjoitella netin tai foorumien käyttöä. Vaan minua, sisäpiiriläisiä ja muita tavallisia, järkeviä ihmisiä varten. Minä näen "idioottien kouluttamisen" hyvänä asiana foorumin toiminnan kannalta. Tietenkään ilkeilyä ei saisi olla, kokemattoman voi ohjata käyttämään hakua tai wikiä kohteliaasti, mutta itse toimenpide on tärkeä.   

Mielestäni tulisi muistaa, että tällekin foorumille tulee ihmisiä, jotka ovat asentamassa ekaa konettaan, eivätkä halua maksaa asentajalle mansikoita, saati sitten seteleitä. Heillä ei välttämättä ole hajuakaan, miten nettiä selataan, tai miten kopioidaan ja liitetään tekstiä. Toki tällaiset käyttäjät ovat harvemmassa. He ovat kuitenkin siitä mukavia, ettei heidän kanssaan tarvitse taistella "vääristä win-toimintatavoista". Ja jos tällä foorumilla ei opeteta tietokoneen käyttöä, johon kuitenkin kuuluu oleellisena osana tiedon hakeminen ja netin käyttö, niin missä sitten? Onhan noita kursseja sun muita, mutta mielestäni tämä voisi olla sellainen ympäristö, jossa aloittelija uskaltaa kysyä tyhmiä. Kai se nytkin on niin useimmille, mutta ei ilmeisesti kuitenkaan kaikille.

Noin, nyt on viikko lähtenyt viikko hyvin käyntiin! Hyvää viikkoa vain kaikille!

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #38 : 10.11.08 - klo:11.22 »
itsehän käytän hakua kysyjän puolesta jos on jo moneen otteeseen käsitelty juttu ja laitan pelkän linkin vastaukseksi, sen sijaan että kirjoittaisin jotain niinkin typerää kuin -käytä hakua-. kaikkihan eivät kovin usein edes tälläisia foorumeita käytä joten eivät välttämättä tuota hakua edes huomaa jne... ymmärrys vie eteenpäin ;)
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #39 : 10.11.08 - klo:12.11 »
Noh.. Minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa ubuntu-suomi yhteisöstä. Tosi hyvin on aina vastattu minulle. Itse myös pyrin olemaan rehellisen kohtelias, avoin ja suhteellisen riippumaton mielipiteissä, etten loisi provokaatiota vahingossa.

Kaikkihan tietävät Code Of Conduct ;)
http://wiki.ubuntu-fi.org/CodeOfConduct
Siinä on tavoitteet meille jokaiselle.

Hyvin menee ubuntu-suomella. Kiitos myös foorumin moderaattoreiden! Samaa tulevaisuudessakin eiks jee?