Kirjoittaja Aihe: Ohjelmien asentamisesta  (Luettu 2386 kertaa)

Matti1011

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Ohjelmien asentamisesta
« : 30.12.06 - klo:16.32 »
Windows ja Dos maailmassa vuosikymmenet temmeltäneenä on tämä Linux vähän jäänyt sivuun, nyt sitä kuitenkin pitäisi opetella.

Löysin tuolta tuollaisen kääntäjän:

http://www.janus-software.com/phoenix_download.html


Mikä tässä oikein mättää, Päätteellä tulee tuollaista jälkeä:

masa@Puhti:~$ sudo apt-get install phoenix-1.5-6.i386.rpm
Password:
Luetaan pakettiluetteloita... Valmis
Muodostetaan riippuvuussuhteiden puu       
Luetaan tilatietoja... Valmis       
E: Pakettia phoenix-1.5-6.i386.rpm ei löytynyt
masa@Puhti:~$

Laitoin nuo ladatut paketit kotikansioon.

Matti

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ohjelmien asentamisesta
« Vastaus #1 : 30.12.06 - klo:16.56 »
Windows ja Dos maailmassa vuosikymmenet temmeltäneenä on tämä Linux vähän jäänyt sivuun, nyt sitä kuitenkin pitäisi opetella.

ok.

Löysin tuolta tuollaisen kääntäjän:

http://www.janus-software.com/phoenix_download.html

"löysin tuolta tuollaisen kääntäjän" ei kuulosta siltä, että olisit käyttänyt sitä aikaisemmin ja haluaisit nimenomaan käyttää sitä. vai olenko väärässä?


Mikä tässä oikein mättää, Päätteellä tulee tuollaista jälkeä:

masa@Puhti:~$ sudo apt-get install phoenix-1.5-6.i386.rpm
Password:
Luetaan pakettiluetteloita... Valmis
Muodostetaan riippuvuussuhteiden puu       
Luetaan tilatietoja... Valmis       
E: Pakettia phoenix-1.5-6.i386.rpm ei löytynyt
masa@Puhti:~$

Laitoin nuo ladatut paketit kotikansioon.

no, tuossa mättää monikin asia:
- apt-get ei asenna mitään tse ladattuja paketteja ellei niitä ole sijoitettu oikeaan paikkaan ja sieltäkin se asentaa ne vain jos paketin tiedot löytyvät käytössä olevien pakettivarastojen listauksista
- apt-getille ei anneta tiedoston nimeä vaan pelkästään ohjelman nimi
- debianin/ubuntun alemman tason paketinhallintasofta dpkg (jota käytetään itse ladattujen pakettien asentamiseen) ei asenna redhatin ja sen johdannaisten käyttämiä rpm-paketteja

jos tuo nyt on nimenomaan se softa mitä haluat käyttää, niin vaihtoehtoina on:
- etsiä se jostain .deb tai distroneutraalina tar.gz pakettina
- kokeilla asentaa sitä rpm:n avulla
- kääntää paketti .deb paketiksi alienin avulla
Janne

Matti1011

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Re: Ohjelmien asentamisesta
« Vastaus #2 : 30.12.06 - klo:17.34 »
No hyvä, täytyy alkaa tekemään sitä muunnosta.

mikkohuo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 562
  • The Ubuntu Counter Project - user number #3339
    • Profiili
Re: Ohjelmien asentamisesta
« Vastaus #3 : 30.12.06 - klo:19.58 »
Windows ja Dos maailmassa vuosikymmenet temmeltäneenä on tämä Linux vähän jäänyt sivuun, nyt sitä kuitenkin pitäisi opetella.

Sittenpä kannattaa aloittaa opettelu Ubuntu tutuksi -wikirjan avulla:
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Re: Ohjelmien asentamisesta
« Vastaus #4 : 30.12.06 - klo:20.20 »
Ennen kuin alat tuon kanssa enemmänkin säätämään, kannattaa harkita, voisiko joku muu ohjelmisto täyttää tarpeesi. Ohjelmointityökaluja kun on Ubuntullekin saatavana erittäin kattavasti, suurin osa vieläpä ihan vapaana ohjelmistona. Ettei tarvitse olla yrityksen tuesta ja hyväntahtoisuudesta riippuvainen. Lähes kaikkien vapaiden ohjelmien asennus menee Ubuntussa melkein kuten sitä tuossa aluksi olit yrittänyt. (Pakettia vain ei tarvitse itse käydä haeskelemassa)
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ohjelmien asentamisesta
« Vastaus #5 : 30.12.06 - klo:20.31 »
Ennen kuin alat tuon kanssa enemmänkin säätämään, kannattaa harkita, voisiko joku muu ohjelmisto täyttää tarpeesi. Ohjelmointityökaluja kun on Ubuntullekin saatavana erittäin kattavasti, suurin osa vieläpä ihan vapaana ohjelmistona.

samaa minäkin tuossa ensimmäisessä viestissäni olin kyselevinäni, mutta ainakaan minun ehdottamanani homma ei kiinnostanut. tämä taitaa olla _se_ juttu ellei tässä sitten vaan jäkitetä sen ensimmäisen idean kanssa.
Janne

Matti1011

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Re: Ohjelmien asentamisesta
« Vastaus #6 : 03.01.07 - klo:21.03 »
No kyllä C menee. Mutta tuon Phoenix'n kanssa kiinnosti sen VB:n kaltaisuus, Visual Basic kun on paras kieleni.

Matti

peran

  • Vieras
Re: Ohjelmien asentamisesta
« Vastaus #7 : 03.01.07 - klo:22.23 »
No kyllä C menee. Mutta tuon Phoenix'n kanssa kiinnosti sen VB:n kaltaisuus, Visual Basic kun on paras kieleni.

Maltti on kuitenkin valttia Windowsista linuxiin siirtyessä.

Kannattaa käyttää tavallisesti muutaman kuukauden, jotta oppii Linux:n ideologian.

Itse olen myös ohjelmoinut runsaahkosti M$-puolella, ja olen vasta pikku hiljaa oppinut, miten kannattaa Linuxissa tehdä asioita.

Virheet, jotka tein aloitellessani. Innoissani aluksi halusin oppia ohjelmoimaan Linuxilla mahdollisimman nopeasti.

1. Virheeni oli se, että yleensäkin halusin ohjelmoimaan nopeasti ennen kuin Linux-käytännöt olivat tuttuja minulle.
2. Virheeni oli se, että ohjelmointikieleksi valitsin .NET-ympäristön (, jossa kaipaamasi Basic:kin taitaa löytyä, enkä sousittele).

No, sain tehtyä Windowsin kauko-ohjauksen Linux:lle. Opinpahan jotakin Linux-ohjelmoinnista. Tarvitsin kauko-ohjausta tulostuksen toteuttamiseen linux:sta Windows-puolelle. (Ei ollut silloin vielä Linux-ajureita ko. printterille).

3. Virheeni oli lähteä Windows-maisesti lähteä tekemään erästä ohjelmaa. Ennen kuin pääsin pitkällekään ohjelmassa, tuli ensimmäinen oikea ratkaisu Linux-maailmaan. Ratkaisin kyseisen ongelman päivässä Linux-scriptillä. Huomioitavaa oli, että yritin väkisin tehdä ko. ongelmasta Windows-maisesti ohjelmaa, johon taitoni eivät yksinkertaisesti riittäneen.

Huomioitavaa on, että kyseisen ohjelman ainoa järkevä ratkaisu Windows-puolella on sovellus. Linux-puolella kyseisestä selviää scriptillä.

Vielä en ole tarvinnut ohjelmointia (scriptiohjelmointia lukuunottamatta) Linux:ssa.