Kirjoittaja Aihe: (K)ubuntu ei ole tarkoitettu peruskäyttäjälle...  (Luettu 9970 kertaa)

Tää Ei Toimi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
(K)unbuntu on todella hankala käyttää...

Perusasiat installoituu (lähes) ok, mutta sitten...
* mitään ei saa oikein installoitua tai muutettua...(aina puuttuu se libt-x-xxx-x-x)
* kaikkeen pitää käyttää konsolia (text käyttö on aatamin aikuista...)
* amd64 ei näköjään ole se aivan tuetuin alusta...
* muutenkin korttien/laitteiden tunnistu on kapealla pohjalla (esim. Nokia näytöt..) 
* ongelmia riittää...

OK, tämä ei taida olla aivan se mun distro...
eikä ilmeisesti kenenkään, joka on tottunut graafisen ympäristöön..
tai että aika ei kulu perustan muokkaukseen ja ylläpitoon...

Ainakin mulle on tavoitteena käyttää sovelluksia yksinkertaisesti
eikä viettää aikaa yksinkertaisten asioiden manuaalityöstöön...

Tässä WIndows/Linux- peruskäyttäjän näkökulmaa.. mutta vain omasta vinkkelistä
(Distroja on kokeiltu paljon.., mutta Windowsista ei näköjään voi vielä täysin luopua...)




janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: (K)ubuntu ei ole tarkoitettu peruskäyttäjälle...
« Vastaus #1 : 16.12.05 - klo:22.36 »
ei taida sitten olla windows xp:kään, kun kaveri ei saa sitä asennettua, mutta ubuntu asentuu kyllä samalle koneelle :)

(K)unbuntu on todella hankala käyttää...

miten?

* mitään ei saa oikein installoitua tai muutettua...(aina puuttuu se libt-x-xxx-x-x)

sinä teet jotain vääri, sillä paketinhallinta hoitaa riippuvuudet automaattisesti, eli puuttuvat paketit asennetaan kyllä ilman erillisiä toimenpiteitä. ettet vaan luulisi, että linuxissa asennetaan ohjelmia samalla tavalla kuin windowsissa: metsästämällä niitä ensiin itse netistä ja asentamalla en käsipelillä.

* kaikkeen pitää käyttää konsolia (text käyttö on aatamin aikuista...)

aika harvaa juttuu joutuu käyttämään komentoriviä, jos ei sitä oikeasti halua käyttää. moni vaan haluaa käyttää komentoriviä, koska se on monessa asiassa huomattavasti joustavampi kuin graafinen puoli. ohjeetkin kirjoitetaan usein komentoriville, mutta se ei tarkoita, etteikö niitä voisi soveltaa graafifille työkaluille. komentorivityökalut vaan sattuvat löytymään jokaiselta koneelta (ja se on joustavan etäylläpidon kannalta lähes välttämätöntäkin).

* amd64 ei näköjään ole se aivan tuetuin alusta...

kyllä miltei kaikki vapaat paketit tukevat tuota, joidenkin binääripakettien kanssa on jotain ongelmaa, mutta ne voi yleensä kiertää eivätkä ne oikeasti ole distron ongelma/syy.

* muutenkin korttien/laitteiden tunnistu on kapealla pohjalla (esim. Nokia näytöt..)

mitä "esim. Nokia näytöt"? siis tunnistuvatko ne sinusta vai eivät? minusta laitteistotuki on melko hyvää nykyaikaisille laitteille.

* ongelmia riittää...

mitä ongelmia, vai onko kyse siitä, että taidot eivät riitä?
Janne

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: (K)ubuntu ei ole tarkoitettu peruskäyttäjälle...
« Vastaus #2 : 16.12.05 - klo:23.43 »
(K)unbuntu on todella hankala käyttää...

Perusasiat installoituu (lähes) ok, mutta sitten...
* mitään ei saa oikein installoitua tai muutettua...(aina puuttuu se libt-x-xxx-x-x)

Kyllä ne riippuvuudet asentuu, jos on pakettienhallintaa käyttäny, niinkuin tuossa mainittiin. Harva ohjelma ei sieltä löydy.


* kaikkeen pitää käyttää konsolia (text käyttö on aatamin aikuista...)

Pikemminkin voisi sanoa, että mihinkään ei ole pakko käyttää konsolia.
* amd64 ei näköjään ole se aivan tuetuin alusta...

Onko Windowsista edes kunnon 64-bittistä versiota tullut? Minä en rehellisesti sanoen ole kuullut kuin jostain betasta. Kyllä taitaa olla 64 - puoli yleisesti ottaen kaikilla vielä hieman hiomattomampaa kuin 32-bittinen. Kuitenkin Minullakin pyörii 32-bittinen linux - ubuntu amd64 suorittimella aivan loistavasti.
* muutenkin korttien/laitteiden tunnistu on kapealla pohjalla (esim. Nokia näytöt..)

Tämä voi johtua myös siitä, etteivät kaikki laitevalmistajat halua tukea käyttöjärjestelmää, jolle heidän tulee paljastaa ohjaimen sisältö ja josta he eivät saa tuloja, kun ohjelmien tulisi olla ilmaisia.
* ongelmia riittää...

OK, tämä ei taida olla aivan se mun distro...
eikä ilmeisesti kenenkään, joka on tottunut graafisen ympäristöön..
tai että aika ei kulu perustan muokkaukseen ja ylläpitoon...

Rehellisesti ottaen, kun kerran on ubuntun virittänyt kuntoon, ei sitä koko aikaa todellakaan tarvitse olla huoltamassa. Eikä ainakaan tekstitilassa. Windowsissahan sitä vasta joutuukin asentamaan virustorjuntaa ja pitämään sen koko ajan ajan tasalla.

Ainakin mulle on tavoitteena käyttää sovelluksia yksinkertaisesti
eikä viettää aikaa yksinkertaisten asioiden manuaalityöstöön...

Ainakin mun pikkusisko kyllä oppi käyttämään ubuntua parissa päivässä ja hoitaa nykyisin kaikki askareensa sillä.



Ainoa ongelma mikä mulla on ollu on se, kun ei tuo Canonin tulostin vaikuttaisi toimivan kunnolla, vaan ruikauttaa aina A4 - paperin nurkkaan semmoisen pikkuisen läntin eikä kunnon tulostusta. Onkohan siihen jossain ajureita muita kuin bjc600? Se kun ei vaikuttaisi toimivan.

JPK1990

  • Vieras
Re: (K)ubuntu ei ole tarkoitettu peruskäyttäjälle...
« Vastaus #3 : 21.12.05 - klo:22.29 »
Periaatteessa ubuntussahan on monta pientä häiritsevää asiaa kuten gnomen äänisäpellys ja nautiluksen pienet helppokäyytöisyys puutteet kuten kuvien esikatselu lähettettäessä selaimella. Muuten Perfekt. Ja Dapperissahan monet asiat on todennäköisesti uudistettu, uusi gnome jne.
« Viimeksi muokattu: 21.12.05 - klo:22.30 kirjoittanut JPK1990 »

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: (K)ubuntu ei ole tarkoitettu peruskäyttäjälle...
« Vastaus #4 : 21.12.05 - klo:22.59 »
Periaatteessa ubuntussahan on monta pientä häiritsevää asiaa kuten gnomen äänisäpellys ja nautiluksen pienet helppokäyytöisyys puutteet kuten kuvien esikatselu lähettettäessä selaimella. Muuten Perfekt. Ja Dapperissahan monet asiat on todennäköisesti uudistettu, uusi gnome jne.

Niin, ja jos ei tykkää gnomesta niin aina voi kokeilla kde:tä.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: (K)ubuntu ei ole tarkoitettu peruskäyttäjälle...
« Vastaus #5 : 21.12.05 - klo:23.11 »
Periaatteessa ubuntussahan on monta pientä häiritsevää asiaa

ok.

kuten gnomen äänisäpellys

siis mikä? ei gnome liity ääniin mitenkään paitsi, että oletuksena se käyttää sound serveri, aivan kuten moni muukin työpöytä (mm. kde).

nautiluksen pienet helppokäyytöisyys puutteet kuten kuvien esikatselu lähettettäessä selaimella.

siis mikä? lähetettäessä selaimella mitä ja mihin?

minua harmittaa lähinnä gnomen edelleen hieman vajaa BT-integrointi, mutta onneksi en tarvitse sitä paljoakaan.
Janne

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: (K)ubuntu ei ole tarkoitettu peruskäyttäjälle...
« Vastaus #6 : 22.12.05 - klo:10.28 »

nautiluksen pienet helppokäyytöisyys puutteet kuten kuvien esikatselu lähettettäessä selaimella.

siis mikä? lähetettäessä selaimella mitä ja mihin?

minua harmittaa lähinnä gnomen edelleen hieman vajaa BT-integrointi, mutta onneksi en tarvitse sitä paljoakaan.
Lainaus

Haluaa lähettää ilmeisesti kuviaan irc-galleriaan :D Eikä se näe esikatselu kuvia :D


Se paikka pitäisi kyllä laittaa pannaan. Mikä tahansa, mikä vaikeuttaa sen käyttöä on oikeutettua. :D

moonstone

  • Vieras
Re: (K)ubuntu ei ole tarkoitettu peruskäyttäjälle...
« Vastaus #7 : 22.12.05 - klo:12.17 »
Vastaan tähän Trolliin viestillä jonka löysin ubuntuforumssista, kannattaa lukea!!

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=58017

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: (K)ubuntu ei ole tarkoitettu peruskäyttäjälle...
« Vastaus #8 : 22.12.05 - klo:12.46 »
Vastaan tähän Trolliin viestillä jonka löysin ubuntuforumssista, kannattaa lukea!!

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=58017

Niin kannattaa. Hyvä kirjoitus. :)

JPK1990

  • Vieras
Re: (K)ubuntu ei ole tarkoitettu peruskäyttäjälle...
« Vastaus #9 : 24.12.05 - klo:11.58 »

nautiluksen pienet helppokäyytöisyys puutteet kuten kuvien esikatselu lähettettäessä selaimella.

siis mikä? lähetettäessä selaimella mitä ja mihin?

minua harmittaa lähinnä gnomen edelleen hieman vajaa BT-integrointi, mutta onneksi en tarvitse sitä paljoakaan.
Lainaus

Haluaa lähettää ilmeisesti kuviaan irc-galleriaan :D Eikä se näe esikatselu kuvia :D

Se on lähinnä siskoni harrastus.  :)

Aakku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 239
  • Hullu sopii olla, vaan ei tyhmä.
    • Profiili
    • Outoja juttuja
Re: (K)ubuntu ei ole tarkoitettu peruskäyttäjälle...
« Vastaus #10 : 24.12.05 - klo:12.30 »
Pyäriikö täällä paljon microsoftin työntekijöitä? :D

Varmasti pyörii - seuraavat huolestuneina Ubuntun ja ylipäätään Linuxin yleistymistä -> lähivuosina hommat menevät uusjakoon, koska Mirko$oft ei ole osannut tehdä yhtään kunnollista ja aukotonta käyttistä ... kaikki ovat markkonoilla keskeneräisinä ja sitten mokia paikkaillaan service packeilla - käyttäjiä pidetään testaajina ... sitä se "niiden" toiminta on. IBM:n ja HP:n mukanaolo Linux-hommassa on enemmän kuin hyvä juttu. Linux on toista maata - voisi verrata Nearnderthalilaista [wintoosa] ja Homo Sapiensia [Linux], jos olisi ilkeä, mitä en tietenkään ole, etenkään jouluna :D Joten enpä vertaa.

JPK1990

  • Vieras
Re: (K)ubuntu ei ole tarkoitettu peruskäyttäjälle...
« Vastaus #11 : 24.12.05 - klo:12.40 »
ja eikös linukka oo ensimmäinen julkaistu 64-bittinen joka ajaa w32 ohjelmia? siis cedegalla.

JPK1990

  • Vieras
Re: (K)ubuntu ei ole tarkoitettu peruskäyttäjälle...
« Vastaus #12 : 27.12.05 - klo:16.31 »
Pyäriikö täällä paljon microsoftin työntekijöitä? :D

Varmasti pyörii - seuraavat huolestuneina Ubuntun ja ylipäätään Linuxin yleistymistä -> lähivuosina hommat menevät uusjakoon, koska Mirko$oft ei ole osannut tehdä yhtään kunnollista ja aukotonta käyttistä ... kaikki ovat markkonoilla keskeneräisinä ja sitten mokia paikkaillaan service packeilla - käyttäjiä pidetään testaajina ... sitä se "niiden" toiminta on. IBM:n ja HP:n mukanaolo Linux-hommassa on enemmän kuin hyvä juttu. Linux on toista maata - voisi verrata Nearnderthalilaista [wintoosa] ja Homo Sapiensia [Linux], jos olisi ilkeä, mitä en tietenkään ole, etenkään jouluna :D Joten enpä vertaa.
Linuxin olisi päästävä niskanpäälle prosessorivallankumouksessa, kun x86 ei enää pidä pintaansa ja siihenhän se windows on lähinnä sidottu.

Aakku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 239
  • Hullu sopii olla, vaan ei tyhmä.
    • Profiili
    • Outoja juttuja
Re: (K)ubuntu ei ole tarkoitettu peruskäyttäjälle...
« Vastaus #13 : 27.12.05 - klo:17.30 »
Linuxin olisi päästävä niskanpäälle prosessorivallankumouksessa, kun x86 ei enää pidä pintaansa ja siihenhän se windows on lähinnä sidottu.

Aivan - Jos Intel ei lähde hommaan mukaan, siinä olisi kilpailijoille tilaisuus iskeä siihen kuuluisaan markkinarakoon -> suunnitella Linuxia varten oma prosessoriperhe... kaikilla höystöillä. Luultavasti se prosessorien winkkusidonnaisuus tekee Linuxista monelle "vaikean". Itse ennustan [mikä on vaikeaa, mutta työlästä], että muutama vuosi ja meillä on Linuxille suunniteltuja prosessoreita - lisääntyvät käyttäjät pakottavat laitevalmistajat muuttamaan politiikkaansa vähemmän win-sidonnaiseksi.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: (K)ubuntu ei ole tarkoitettu peruskäyttäjälle...
« Vastaus #14 : 28.12.05 - klo:10.12 »
Linuxin olisi päästävä niskanpäälle prosessorivallankumouksessa, kun x86 ei enää pidä pintaansa ja siihenhän se windows on lähinnä sidottu.

Aivan - Jos Intel ei lähde hommaan mukaan, siinä olisi kilpailijoille tilaisuus iskeä siihen kuuluisaan markkinarakoon -> suunnitella Linuxia varten oma prosessoriperhe... kaikilla höystöillä. Luultavasti se prosessorien winkkusidonnaisuus tekee Linuxista monelle "vaikean". Itse ennustan [mikä on vaikeaa, mutta työlästä], että muutama vuosi ja meillä on Linuxille suunniteltuja prosessoreita - lisääntyvät käyttäjät pakottavat laitevalmistajat muuttamaan politiikkaansa vähemmän win-sidonnaiseksi.

Minä taas ennustan että prosessoreita kehitetään tehokkuus mielessä, ei käyttöjärjestelmä. Onko edes mahdollista suunnitella prosessoria jotain tiettyä käyttöjärjestelmää varten? Epäilen että se ei ole järkevää.


janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: (K)ubuntu ei ole tarkoitettu peruskäyttäjälle...
« Vastaus #15 : 28.12.05 - klo:11.37 »
Minä taas ennustan että prosessoreita kehitetään tehokkuus mielessä, ei käyttöjärjestelmä.

olen kyllä aika samaa mieltä, toinen kehityssuunta on varmasti virrankulutuksen pienentäminen.

Onko edes mahdollista suunnitella prosessoria jotain tiettyä käyttöjärjestelmää varten? Epäilen että se ei ole järkevää.

kai se jollain tasolla olisi mahdollista -> lisätä vaikka käskykantaan jotain laajennoksia tiettyä käyttistä varten. sehän ei tosin estäisi muita käyttämästä noita laajennoksia. toisaalta mielleen muistuvat kyllä huhut java-prosessorista josta kohkattiin aikanaan. sen olisi pitänyt pystyä suorittamaan javan tavukoodia natiivisti ilman virtuaalikonetta. tällöinhän tietysti javalla kirjoitettu käyttöjärjestelmäkin voisi olla tiettyyn pisteeseen asti mahdollinen.
Janne

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Re: (K)ubuntu ei ole tarkoitettu peruskäyttäjälle...
« Vastaus #16 : 15.09.06 - klo:22.07 »
Ja mun mielestä taasen tuo komentorivisählinki on omasta mielestä hauskaa, ja mielenkiintoista, ja kun hiemankin ulkoa osaat, voit rehvastella sillä kavereille :) Ubuntuhan sitä paitsi toimii paljon paremmin kuin MSWindows ja nopeammin. Ja muutenkin, toimiiko muka MSW64 kunnolla sun mielestä? Jossain sitä joskus tuli kokeiltua, niin oli niin kakka systeemi. Ja Ubuntuhan on vielä kaikille seikkailumielisille :) Ja tämä on peruskäyttäjälle ;)
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: (K)ubuntu ei ole tarkoitettu peruskäyttäjälle...
« Vastaus #17 : 15.09.06 - klo:22.11 »
Ja mun mielestä taasen tuo komentorivisählinki on omasta mielestä hauskaa, ja mielenkiintoista, ja kun hiemankin ulkoa osaat, voit rehvastella sillä kavereille :) Ubuntuhan sitä paitsi toimii paljon paremmin kuin MSWindows ja nopeammin. Ja muutenkin, toimiiko muka MSW64 kunnolla sun mielestä? Jossain sitä joskus tuli kokeiltua, niin oli niin kakka systeemi. Ja Ubuntuhan on vielä kaikille seikkailumielisille :) Ja tämä on peruskäyttäjälle ;)
Et yhtään vanhaa aihetta nostanut... :D No ei se mitään.

Itsekin olen samoilla linjoilla, (X,K,Ed)Ubuntua on helppo käyttää jos sitä osaa käyttää. Jos ei jaksa opetella jostain asiasta perusasioita niin mitään asiaa ei ole helppo tehdä.
alias vililikku

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Re: (K)ubuntu ei ole tarkoitettu peruskäyttäjälle...
« Vastaus #18 : 16.09.06 - klo:18.38 »
Itsekin olen samoilla linjoilla, (X,K,Ed)Ubuntua on helppo käyttää jos sitä osaa käyttää. Jos ei jaksa opetella jostain asiasta perusasioita niin mitään asiaa ei ole helppo tehdä.

[XK]ubuntua on helppo käyttää, vaikkei osaisikaan käyttää. Toisin kuin Win95,.98,2000,XP jne.

Jos haluaa kokeilla vaikeakäyttöistä järjestelmää, niin suosittelen jotain rintamalta OpenBSD, NetBSD ;-) Tai Linux from the scratch ;-) ;-)

m
« Viimeksi muokattu: 16.09.06 - klo:18.40 kirjoittanut MikkoJP »

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Re: (K)ubuntu ei ole tarkoitettu peruskäyttäjälle...
« Vastaus #19 : 16.09.06 - klo:19.20 »
Minä en ainakaan ala vastailemaan  mihinkään trolleihin.
Tätä viestiä ei sitten koskaan ollutkaan. ;D
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!