Kirjoittaja Aihe: Mikä SQL tietokanta Linuxiin? [Ratkaistu]  (Luettu 4675 kertaa)

Freedom

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Mikä SQL tietokanta Linuxiin? [Ratkaistu]
« : 13.11.07 - klo:08.07 »
Käytän uusinta Kubuntua ;)

Elikkäs minkä niminen SQL tietopankki voidaan asentaa Linuxiin kun pidän yhtä servua ja nyt siirryin Linuxiin niin kun ennen oli Microsoftin se SQL 2000 vai ny olikaa niin mikä vastaisi Linuxin puolella sitä??

edit/rhk: otsikossa tietopankki -> tietokanta helpottamaan löytymistä hakukoneella
« Viimeksi muokattu: 14.11.07 - klo:01.46 kirjoittanut Risto H. Kurppa »

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Mikä SQL tietopankki Linuxiin?
« Vastaus #1 : 13.11.07 - klo:08.08 »
mysql lienee helpoin/yleisi, asentuu suoraan pakettivarastoista.

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Mikä SQL tietopankki Linuxiin?
« Vastaus #2 : 13.11.07 - klo:08.59 »
MySQL:ää minäkin ehdotan
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4002
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Mikä SQL tietopankki Linuxiin?
« Vastaus #3 : 13.11.07 - klo:10.35 »
Paitsi jos tarvetta on oikealle tietokannalle, jolloin ehdotan Firebirdiä.

Ja ennen kuin kukaan fleimaa, ehdotukseni perustuu tietokantoja enemmän harrastaneen tuttavani pitkään ja hyvin perusteltuun mielipiteeseen, josta en muista kuin lopputuleman :)
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

larpa

  • Vieras
Vs: Mikä SQL tietopankki Linuxiin?
« Vastaus #4 : 13.11.07 - klo:10.54 »
Olen yrittänyt etsiä tästä aiheesta tietoa netistä, mutta en ole sitä oikein ymmärtänyt mitä tekee SQL-tietopankeilla tms. ?
Missä tieto sijaitsee(netissä, omalla kiintolevyllä tms.)? Kuka sitä tarvitsee ja mihin(ymmärrän että liittyy LAMP-yhdistelmään, mutta miten)? Onko tietokannat jotakin omia tietokantoja vai mitä siellä on? Onko erilaisia tietokantoja, joita käsitellään MySQL-systeemillä? Jos ite tarvitsisin MySQL-systeemiä, niin mihin luulisitte minun sitä tarvitsevan, vai onko ainut mahdollisuus käyttää sitä LAMP-tyylisessä asetelmassa? Ovatko tietokannat kaikkien käytettävissä ja vapaita?
Lainaus
MySQL on suosittu ja tehokas SQL-tietokannan hallintajärjestelmä, joka on asennettu yli kuuteen miljoonaan tietokoneeseen

Lainaus
Tietokanta on tietotekniikassa käytetty termi tietovarastolle. Se on kokoelma tietoja, joilla on yhteys toisiinsa. Tietokannan ei välttämättä tarvitse olla sähköisessä muodossa, vaan sellaista voidaan pitää esim. kynällä ja paperilla. Esimerkiksi kalenteri on tietokanta.
Nuo on ihan ok.

Ei kiitos linkkejä muihin osotteisiin, koska ei selvennä yhtään.  ;D

« Viimeksi muokattu: 13.11.07 - klo:10.56 kirjoittanut larpa »

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Mikä SQL tietopankki Linuxiin?
« Vastaus #5 : 13.11.07 - klo:11.49 »
Elikkäs minkä niminen SQL tietopankki voidaan asentaa Linuxiin kun pidän yhtä servua ja nyt siirryin Linuxiin niin kun ennen oli Microsoftin se SQL 2000 vai ny olikaa niin mikä vastaisi Linuxin puolella sitä??

Käytettiinkö sitä aikaisempaakaan SQL-tietokantaa mihinkään? Kysymyksen sävy oli nimittäin sellainen että tuota on pakko kysyä.

Paitsi jos tarvetta on oikealle tietokannalle, jolloin ehdotan Firebirdiä.

Harmi ettet muista perusteluja koska minua ne olisivat kiinnostaneet. En itse ole testannut missään vaiheessa Firebirdiä vaikka tiesinkin sen olemassa olosta. Kiinnostaisi kovasti miten se suhteutuu esimerkiksi PostgreSQL:ään nähden.


Jos minun pitäisi valita tietokanta niin se olisi tapauksessa riippuen joko PostgreSQL tai SQLite. Minulla ei ole ollut hirveästi tarvetta tietokannoille ja useimmiten minulle on riittänyt SQLite, jota olen hyödyntänyt joissakin Tcl-skripteissäni. Johonkin isompaan www-palveluun valitsisin todennäköisesti PostgreSQL:n (jollen lähtisi kokeilemaan Firebirdiä).

Viimeksi kun tein jotakin vähän isompaa niin silloin MySQL oli täysin riittämätön vaihtoehto ominaisuuksiensa puolesta. Silloin se ei tainnut osata huolehtia edes viite-eheydestä ja transaktioillekin oli tuki ainoastaan InnoDB-tauluissa (mikä oli ongelma lähinnä silloin jos unohti taulua luotaessa asettaa taulutyypin oikeaksi).

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4002
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Mikä SQL tietopankki Linuxiin?
« Vastaus #6 : 13.11.07 - klo:11.51 »
Olen yrittänyt etsiä tästä aiheesta tietoa netistä, mutta en ole sitä oikein ymmärtänyt mitä tekee SQL-tietopankeilla tms. ?

Tietokanta on oikea termi. SQL taas on vain ohjelmointikieli, jolla tietoa tietokannasta noudetaan.

Lainaus
Missä tieto sijaitsee(netissä, omalla kiintolevyllä tms.)?

Missä vain: omalla koneella, verkossa, internetissä... Mutta jos lähdetään siitä, että asennat tietokannan omalle koneellesi, kyllä se tietokin taltioidaan sinne.

Lainaus
Kuka sitä tarvitsee ja mihin

Kaikkeen mihin voisit kuvitella tarvitsevasi paperimuotoista kortistoa + moneen muuhun asiaan.

Lainaus
Onko tietokannat jotakin omia tietokantoja vai mitä siellä on?

En ymmärrä kysymystä.

Lainaus
Onko erilaisia tietokantoja, joita käsitellään MySQL-systeemillä?

Tavallaan: MySQL on itse asiassa käsittääkseni aika sekakoosteinen systeemi rakenteellisesti erilaisia tietokantoja, mutta niitä käytetään yhteisen rajapinnan kautta.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4002
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Mikä SQL tietopankki Linuxiin?
« Vastaus #7 : 13.11.07 - klo:11.53 »
Paitsi jos tarvetta on oikealle tietokannalle, jolloin ehdotan Firebirdiä.

Harmi ettet muista perusteluja koska minua ne olisivat kiinnostaneet.

Tuossahan miekkonen on parin huoneen päässä – täytyy joskus taas rupatella :)

Lähinnä ne perustelut muistaakseni liittyivät käyttöoikeuksien hallintaan eli puhuttiin sellaisista tietokannoista, joilla on monia eritasoisia käyttäjiä.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Freedom

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Mikä SQL tietopankki Linuxiin?
« Vastaus #8 : 13.11.07 - klo:15.43 »
Kiitoksia nopeista ja useista vastauksista, mutta koittakaapa pysyä aiheessa eli pyysin apua enkä selvittelyä että mitä SQL:llällä tekee ;)

Speque

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 258
  • Ubuntu Hardy Heron
    • Profiili
Vs: Mikä SQL tietopankki Linuxiin? [Ratkaistu]
« Vastaus #9 : 13.11.07 - klo:17.06 »
Tuossa juuri kaverit kirosivat MySQL:n alimpaan helvettiin muutamien tietointegriteettiongelmien kanssa. Hyvä vaihtoehto Myslille on  PostgreSQL.

http://www.postgresql.org/

Ja yleistä perustietoa tietokannoista tarjoaa tietenkin Wikipedia:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tietokanta

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4002
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Mikä SQL tietopankki Linuxiin?
« Vastaus #10 : 13.11.07 - klo:17.54 »
koittakaapa pysyä aiheessa eli pyysin apua enkä selvittelyä että mitä SQL:llällä tekee ;)

Mutta larpa taas kysyi nimenomaisesti sitä, ja siihen vastattiin matkan varrella.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Mikä SQL tietopankki Linuxiin? [Ratkaistu]
« Vastaus #11 : 14.11.07 - klo:01.45 »
Freedom: suosittelen esittämään varsinaisen kysymyksesi uudelleen.. Kysyit mitä Kubuntuun voidaan asentaa, se on nyt vastattu. Ilmeisestis inulla on vielä jotain epäselvää, joten kysy kysymys uudelleen. Kuitenkin ennen sitä suosittelen lukemaan tosiaan tuon Wikipedian http://fi.wikipedia.org/wiki/Tietokanta -artikkelin selkeyttämään juttua.

Ubuntun pakettivarastoista löytyy ainakin mysql, openoffice.org-base, postgresql, cl-sql (??), firebird, gambas (?), hsqldb, knoda, sqlite, maxdb, python-axiom. Kaikki ei varmastikaan ole sitä, mitä haet, mutta tuollaisia löytyi haulla ja lyhyiden kuvausten perusteella, lisätietöa antaa Adept/Synaptic.

Eli Freedom: kysy kysymyksesi uudelleen (ja larpa, mahtunee tänne sinunkin kysymyksiä samaan ketjuun..)

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: Mikä SQL tietopankki Linuxiin? [Ratkaistu]
« Vastaus #12 : 14.11.07 - klo:11.04 »
Tuossa juuri kaverit kirosivat MySQL:n alimpaan helvettiin muutamien tietointegriteettiongelmien kanssa. Hyvä vaihtoehto Myslille on  PostgreSQL.

http://www.postgresql.org/

Ja yleistä perustietoa tietokannoista tarjoaa tietenkin Wikipedia:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tietokanta

+ ääni myös postgresql (jo pelkästään siitä että nimi on vaikea lausua äkkiseltään:) )

-- ääniä mysql


ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: Mikä SQL tietopankki Linuxiin? [Ratkaistu]
« Vastaus #13 : 14.11.07 - klo:20.23 »

+ ääni myös postgresql (jo pelkästään siitä että nimi on vaikea lausua äkkiseltään:) )

-- ääniä mysql



Ihan kamalasti tekisi mieli kuulla perusteluja laajemminkin. Itse olen käyttänyt mysql:ää - kun en ole paremmastakaan tiennyt.

siis - viitaten alkuperäiseen kysymykseen - Mikä opensource tietokantamoottori ja miksi ja millaiseen käyttöön?

majatalo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 287
    • Profiili
Vs: Mikä SQL tietokanta Linuxiin? [Ratkaistu]
« Vastaus #14 : 10.01.08 - klo:10.05 »
no minä laitan äänen firebirdille.
itselläni on tarkoitus laittaa yhteen koneeseeni firebird.
kunhan saan yhden softan valmiiksi

miksi firebird, opensource, ilmainen kaikkeen ei pelkästään yksityis käyttöön.
Tukee ubuntua löytyi netistä paketti varasto sille ja ilmeisesti on suoraan gutsyssä
http://swik.net/Firebird/Firebird+News/Firebird+2.0.1+included+by+default+in+ubuntu+gutsy+gibbon/9471
http://www.firebirdfaq.org/faq159/
asennus ohje
http://firebirdsql.org/manual/ubusetup.html

ne tiedä mikä versio numero gutsyllä on, kun sillä ei ole ollut väliä kunhan vain kaikki pelaa.