Kirjoittaja Aihe: Skype  (Luettu 4307 kertaa)

Ilkka.L

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Skype
« : 02.05.10 - klo:21.02 »
Tervendys!

Onko kukaan törmännyt ongelmaan, että ubuntuun ladattu skype ohjelma lukitsee ääniasetukset niin että niitä ei saa enää päälle kuin käynnistämällä kone uudelleen. Itse skypekään ei toimi oikein. Esim. testisoitto testaus alkaa normaalisti mutta hetken päästä mykistää äännet. Koneena on HP Mini 2133. 

turkka80

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
  • Archisti
    • Profiili
Vs: Skype
« Vastaus #1 : 03.05.10 - klo:13.29 »
Huonostihan se vähän toimii, mutta oletko käynyt sieltä skypen asetuksista kytkemässä äänilaitteet-välilehden alta kohdan 'salli skypen muuttaa äänenvoimakkuutta automaattisesti' pois päältä?
-- Vaan kun multa suussa maistuu / On katkeruus jäänyt taa... --

samihs72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 846
    • Profiili
Vs: Skype
« Vastaus #2 : 11.05.10 - klo:09.42 »
Moi! Joo kokeilin Kubuntu 10.04:ssa ja Mint 9:ssä Skypeä tässä äskettäin ja saman huomasin, että ääni- ja mikrofoniasetuksia ei voi säätää ollenkaan. Mulla ei toimi webkameran mikrofoni enää ollenkaan eikä toimi testikuva videoasetuksista myöskään. Kokeilemani Skype versio on Skype Beta 2.1.0.81. Viimeisin toimiva Skype versio taisi olla 2.0.0.72.  ::)

Käyttämäni webkamera on Logitech Quickcam Communicate STX (lsusb: 046d:08ad), joka on aiemmin toiminut moitteetta ja toimii avoimissa ratkaisuissa edelleen.

Oiskohan tähän jotain ratkaisua? Tai saisikohan tuota winkkari versiota Skypestä toimimaan wine:llä tms.?
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 24.04 Noble Numbat
RPi 4B Nextcloudpi

Markku Pääkkönen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
    • Markku Pääkkönen
Vs: Skype
« Vastaus #3 : 11.05.10 - klo:14.39 »
Mä sain oman ja naapurin webcamin toimimaan skypessä näillä ohjeilla:

järjestelmä>asetukset>päävalikko>internet>skype>ominaisuudet: korvaa komentoboxissa sana Skype tällä:

32bit
Koodia: [Valitse]
bash -c 'LD_PRELOAD=/usr/lib/libv4l/v4l1compat.so skype'
64bit
Koodia: [Valitse]
bash -c 'LD_PRELOAD=/usr/lib32/libv4l/v4l1compat.so skype'
Lisää ohjeita tuolla: https://help.ubuntu.com/community/Webcam

Terveisin Markku Pääkkönen
onko parempi olla oikeassa vai onnellinen...

Ilkka.L

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Skype
« Vastaus #4 : 11.05.10 - klo:19.06 »
Tervehdys! Kaikille

Markun neuvoilla pääsin niin pitkälle, että testisoitto eteni oman ääninauhoituksen kohtaa ja sitten Skype mykistää äänet. Web kamera toimii normaalisti. Skybestä olen ottanut täpän automaattisen äänitasonsäädön pois päältä, mutta ei ole auttanut. Hyvä ohjelma kun saisi toimimaan Ubuntussa. Tottunut käyttämään ystävien kansssa.

Ilkka

jusssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 444
    • Profiili
Vs: Skype
« Vastaus #5 : 11.05.10 - klo:20.27 »
Olen käyttänyt Ubuntua reilut kaksi vuotta ja aina olen saanut Skypen toimimaan, vaikka säätöjä on pitänyt välillä tehdä useitakin. Kerronpa, mitä olen itse joutunut tekemään. Kuten huomaat, en ole erityisen taitava tietotekniikassa, mutta yritän kuitenkin neuvoa.

1. Skypen valikoissa (soud devices) eli siinä samalla sivulla kuin tuo mainitsemasi täppä on, on ainakin minulla jokaisessa kolmessa kohdassa valittuna "PulseAudio Server (local). Tämä varmaankin vaihtelee koneen ominaisuuksien mukaan.  Jos muutat jotain asetuksia, huomaathan painaa apply nappia.

2. Toinen kohta, jota täytyy säätää esim. versiopäivitysten jälkeen Gnomessa on: hiiren  oikealla paneelissa olevaa kaiuttimen kuvaa ja sieltä ääniasetukset. Avautuvassa valikossa kohdassa laitteisto tarkista, että ne ovat kunnossa (en osaa neuvoa tarkemmin) ja kohdassa tallennus, että täpit on oikeissa paikoissa ja että mykistys ei ole päällä.

Näillä tarkennuksilla minä olen saanut Skypen toimimaan. Kun en oikein ymmärrä, mitä mikäkin vaihtoehto tarkoittaa, on pitänyt suorittaa hakuammuntaa ja kokeilla eri vaihtoehtoja. Aikaa menee mutta lopussa kiitos seisoo!

samihs72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 846
    • Profiili
Vs: Skype
« Vastaus #6 : 11.05.10 - klo:20.51 »
Mä sain oman ja naapurin webcamin toimimaan skypessä näillä ohjeilla:

järjestelmä>asetukset>päävalikko>internet>skype>ominaisuudet: korvaa komentoboxissa sana Skype tällä:

32bit
Koodia: [Valitse]
bash -c 'LD_PRELOAD=/usr/lib/libv4l/v4l1compat.so skype'
64bit
Koodia: [Valitse]
bash -c 'LD_PRELOAD=/usr/lib32/libv4l/v4l1compat.so skype'
Lisää ohjeita tuolla: https://help.ubuntu.com/community/Webcam

Terveisin Markku Pääkkönen
Moi! Tämä toimii mutta kun yritän vaihtaa sen komentoboxiin niin ei tapahdu mitään. Kokeilen tätä Linux Mint 9:ssä, jonka pitäis olla aika pitkälti Ubuntu... Oisko jotain oikeuksien kanssa tekemistä tms.?

Mutta kun annan komennon terminaalissa, homma toimii ok. Mikrofonin asetukset sain toimimaan äänisäädöistä, josta piti valita webkameran mikrofoni, that's it. Skypen ääniasetuksiin mun ei tarvinnut koskea...

EDIT: Kun teen käynnistimen työpöydälle, se toimii mutta kun vaihdan komentoboxiin Mintin valikossa tuon komennon, ei tapahdu mitään...
« Viimeksi muokattu: 11.05.10 - klo:21.04 kirjoittanut samihs72 »
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 24.04 Noble Numbat
RPi 4B Nextcloudpi

Markku Pääkkönen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
    • Markku Pääkkönen
Vs: Skype
« Vastaus #7 : 11.05.10 - klo:21.17 »
Mä sain oman ja naapurin webcamin toimimaan skypessä näillä ohjeilla:

järjestelmä>asetukset>päävalikko>internet>skype>ominaisuudet: korvaa komentoboxissa sana Skype tällä:

32bit
Koodia: [Valitse]
bash -c 'LD_PRELOAD=/usr/lib/libv4l/v4l1compat.so skype'
64bit
Koodia: [Valitse]
bash -c 'LD_PRELOAD=/usr/lib32/libv4l/v4l1compat.so skype'
Lisää ohjeita tuolla: https://help.ubuntu.com/community/Webcam

Terveisin Markku Pääkkönen
Moi! Tämä toimii mutta kun yritän vaihtaa sen komentoboxiin niin ei tapahdu mitään. Kokeilen tätä Linux Mint 9:ssä, jonka pitäis olla aika pitkälti Ubuntu... Oisko jotain oikeuksien kanssa tekemistä tms.?

Mutta kun annan komennon terminaalissa, homma toimii ok. Mikrofonin asetukset sain toimimaan äänisäädöistä, josta piti valita webkameran mikrofoni, that's it. Skypen ääniasetuksiin mun ei tarvinnut koskea...

EDIT: Kun teen käynnistimen työpöydälle, se toimii mutta kun vaihdan komentoboxiin Mintin valikossa tuon komennon, ei tapahdu mitään...

Auts. No, kyseiselle naapurille me kaverin kans laitettiin Mint 9 ja siinä se kamera lähti tolla loitsulla käynnistyvalikkoon tällättynä toimimaan. En tunne Minttiä se enempää. Osaisko joku muu auttaa?

Terveisin Markku Pääkkönen
onko parempi olla oikeassa vai onnellinen...

samihs72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 846
    • Profiili
Vs: Skype
« Vastaus #8 : 12.05.10 - klo:18.47 »
Moi! Sain Skypen toimimaan Mint 9:ssä seuraavasti:

1. Tee skripti /usr/bin/SkypeLauncher.sh

Koodia: [Valitse]
#!/bin/sh
LD_PRELOAD=/usr/lib/libv4l/v4l1compat.so skype
exit 0

2. Anna suoritusoikeudet:
Koodia: [Valitse]
sudo chmod +x /usr/bin/SkypeLauncher.sh

3. Muuta Skypen kuvakkeen komentoboxiin: /usr/bin/SkypeLauncher.sh
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 24.04 Noble Numbat
RPi 4B Nextcloudpi