Kirjoittaja Aihe: asus eee pc 4G xandros wai eeexubuntu?  (Luettu 10906 kertaa)

Kuhitsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 193
    • Profiili
asus eee pc 4G xandros wai eeexubuntu?
« : 02.07.08 - klo:20.52 »
elikkä tämä xandros on OK... kait... mutta kaipaan paria juttua ja en ole löytänyt ohjetta JOLLA SAISIN toimimaan juttuja. ELI jutut ovat wesnoth ja pari muuta peliä sekä ktorrent tai MIELUUMMIN transmission.

netti on täynnä tietoa että kaikkee kivaa tähän saa jos ossaa, vaan mine en taida osata tai en ainakaan löytä ohjeita joilla toimisi. EN olisi heti alkamassa vaihtamaan eeexupuntuun (vaikka xubuntusta aina olenkin pitänyt) joten olisi kiva saada tietää miten saan haettua ja asennettua kaipaamaani tavaraa koneelle.. esim. miten lisään repoja josta löytyy toimivaa ja miten saan toimimaan etc.
.....
eeexupuntusta sen verran, että mulla on tää elisan 3G motukka juttu... ja tarttis saara kaikki toimimaan mahd. helpolla kun ei ole aikaa alkaa säätämäänkään.

muuten.. muuten mine rakstan tätä konetta ja näppiskin alkaa tuntua sopivalta :D

btw.. mitenkähän on, lisääkö eeexubuntu akun kestoa vai vähentääkö?

anteeksi jos löyty miljoona kertaa kysyttynä, vaan olen mökillä ja netti toimii 52kb/s tahi jottain joten ei tuo etsiminen oikein toiminut..

kiitos jos joku viitsii auttaa miestä mäessä :D
Lukihäiriö vaikeuttaa tekstin tuottoani,

"it spoke to the schizophrenic in me... well... two of them actually."

Petri Järvisalo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 579
    • Profiili
    • Kotisivut
Vs: asus eee pc 4G xandros wai eeexubuntu?
« Vastaus #1 : 02.07.08 - klo:21.02 »
eeexubuntua, kuten eeeubuntuakin joutuu säätämään vaikka millä mitalla että saa kaikki toiminnot kuntoon.
En tiedä onko eeexubuntulle valmista scriptinpätkää mikä säätäisi kaiken kuntoon, eeeubuntulle sellainen löytyy.

mokkulan saa toimimaan esim linux.fi:n ohjeilla:
http://linux.fi/index.php/Huawei_E220/E270

Lisäksi saattaa joutua tappelemaan usb-tikun boottaamisen kanssa.
Itselläni ei ubuntussa onnistunut millään boottaavan tikun tekeminen. cp permission denied ja puolet tiedostoista puuttui,
jouduin sitten tekemään xp:ssä homman ja säätämään vieläpä käsin syslinuxin kuntoon, että sain asennettua eeeubuntun.

Eli jos haluat, että kaikki toimii out-of-the box ilman säätöjä ja bootti on nopea niin kannattaa pysytellä xandroksessa.
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma on ratkennut.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11447
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: asus eee pc 4G xandros wai eeexubuntu?
« Vastaus #2 : 02.07.08 - klo:21.10 »
Haluamasi ohjelmat saanet ainakin kääntämällä sorsista. ;D Eli periaatteessa se menee niin, että lataat sorsat ja komennat make siellä kansiossa, missä se makefile on. :)

Todennäköisesti se eee(x)ubuntu lyhentää akkukestoa, muttei minulla ole kokemusta joten en osaa sanoa. :-\

Mikähän pakettien hallinta tuossa on... :-\
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5679
    • Profiili
Vs: asus eee pc 4G xandros wai eeexubuntu?
« Vastaus #3 : 02.07.08 - klo:21.11 »
www.eeeuser.com
Rujosti juttua eee:stä

Kuhitsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 193
    • Profiili
Vs: asus eee pc 4G xandros repoista
« Vastaus #4 : 03.07.08 - klo:16.08 »
eli sain extra repoja laitettua ja kaikkee kivvaa, mutta joka kerta kun koetan asentaa niin tullee synapticissa vastaukseksi :

Lainaus
E: Pakettitiedostoa /var/lib/dpkg/status (2) ei voi jäsentää
E: Lataushakemiston lukitus epäonnistui
siis wesnottiahan mine yritän..
Lukihäiriö vaikeuttaa tekstin tuottoani,

"it spoke to the schizophrenic in me... well... two of them actually."

Petri Järvisalo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 579
    • Profiili
    • Kotisivut
Vs: asus eee pc 4G xandros wai eeexubuntu?
« Vastaus #5 : 03.07.08 - klo:16.54 »
Yritä poistaa kyseinen tiedosto.
Jos ei ole muita pakettihallintaohjelma päällä, niin tuon pitäisi korjata tilanne.
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma on ratkennut.

Kuhitsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 193
    • Profiili
Vs: asus eee pc 4G xandros wai eeexubuntu?
« Vastaus #6 : 03.07.08 - klo:17.27 »
Yritä poistaa kyseinen tiedosto.
Jos ei ole muita pakettihallintaohjelma päällä, niin tuon pitäisi korjata tilanne.

senhän pystyi tekemään jollain käskyllä vissii.. vaan kun en mine muista?
Lukihäiriö vaikeuttaa tekstin tuottoani,

"it spoke to the schizophrenic in me... well... two of them actually."

Petri Järvisalo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 579
    • Profiili
    • Kotisivut
Vs: asus eee pc 4G xandros wai eeexubuntu?
« Vastaus #7 : 03.07.08 - klo:17.35 »
itseasiassa, eläpä poistakkaan tuota tiedostoa vaan seuraa tätä ohjetta:

http://wiki.eeeuser.com/howto:unable_to_tparse
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma on ratkennut.

Kuhitsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 193
    • Profiili
Vs: asus eee pc 4G xandros wai eeexubuntu?
« Vastaus #8 : 03.07.08 - klo:18.16 »
itseasiassa, eläpä poistakkaan tuota tiedostoa vaan seuraa tätä ohjetta:

http://wiki.eeeuser.com/howto:unable_to_tparse


onpa hyvä. että toiset ossaa soveltaa suomi linux kieltä englannin linux kieleen :D
Lukihäiriö vaikeuttaa tekstin tuottoani,

"it spoke to the schizophrenic in me... well... two of them actually."

Storck

  • Vieras
Vs: asus eee pc 4G xandros wai eeexubuntu?
« Vastaus #9 : 04.07.08 - klo:08.02 »


btw.. mitenkähän on, lisääkö eeexubuntu akun kestoa vai vähentääkö?



Lyhentää kestoa n. puoli tuntia, kuten muutkin "ei Eee PC:hen tarkoitetut" systeemit - aika montaa tullut kokeiltua. Paitsi sitä m$ systeemiä..  ;D

Kuhitsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 193
    • Profiili
Vs: asus eee pc 4G xandros wai eeexubuntu?
« Vastaus #10 : 04.07.08 - klo:16.29 »
http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=33454

tuossa o ohje mite pittäis saada wesnotti pelittään mutta kuten näkyy sielläkin, niin heti kättelyssähän tuo homma vuoti minulle.

mitä luulette, pitäisköhän ladata deipain repoja ja tesmaa sitte uudestaan?

kiitos muuten tuosta eeeuser linkistä, pirusti ohjeita siellä.. vieläkö sais ne ymmärrettyä :D
Lukihäiriö vaikeuttaa tekstin tuottoani,

"it spoke to the schizophrenic in me... well... two of them actually."

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: asus eee pc 4G xandros wai eeexubuntu?
« Vastaus #11 : 07.07.08 - klo:00.08 »
eeexubuntu kuulemma syö melkein koko kovalevytilan. Lisäksi buutti kestää todella pitkään.

Storck

  • Vieras
Vs: asus eee pc 4G xandros wai eeexubuntu?
« Vastaus #12 : 07.07.08 - klo:18.18 »
eeexubuntu kuulemma syö melkein koko kovalevytilan. Lisäksi buutti kestää todella pitkään.

En katsonut levyn täyttymistä, buutti tosiaan kestää (Xandrosiin verrattuna) ärsyttävän kauan.

Huwi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: asus eee pc 4G xandros wai eeexubuntu?
« Vastaus #13 : 04.09.08 - klo:21.47 »
Kaikkea ei voi saada. Itse vaihdoin xubuntuun ja takaisin ei ole menemistä... Bootti kestää sen minuuti, ei ihan liikaa, mokkulan sain ekalla yrittämällä pelittämään ja levylle jäi 1.5gb vapaata tilaa. Akun kestoa en ole vielä vahtinut, mutta ei ole tainnu ihan liikaa kuitenkaan tippunut.


Edit: saa tietenkin alkaa käyttää terminaalia, koska itse aina ajan wvdialconfin ja sen jälkeen vasta yhdistän, muuten ei yleensä onstu, mutta xandros ei suorastaan miellyttänyt, niin ei ollut liian suuri vaiva
« Viimeksi muokattu: 04.09.08 - klo:21.51 kirjoittanut Huwi »

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: asus eee pc 4G xandros wai eeexubuntu?
« Vastaus #14 : 04.09.08 - klo:22.22 »
Pikku läppärissä on nyt eeeUbuntu. Akku kestää 1h30min, mutta myös käyttö näin alkumetreillä on ollut kovaa. Bootti aluksi 1-2 min, mutta eee-pc kernelin asennuksen jälkeen n 30s. Noin 1.5G on vapaata tilaa levyllä. Latasin eeeUbuntun ao kotisivuilta ja asensin soveltaen http://www.thatsabsurd.net/2008/08/eeehen-ubuntu/#more-286 ohjeita. EeeUbuntu sivujen UnetBootilla ei onnistunut tikkuasennus, mutta varsinaisella UnetBootilla homma toimi ok. terveisin Timo

Edit: minulla on nyt käsitteet sekaisin! Olen puhunut eeeUbuntusta kun piti puhua Ubuntueee jakelusta. Timo
« Viimeksi muokattu: 05.09.08 - klo:08.54 kirjoittanut oh7jha »
"Linux, made in Finland"

Oswald0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: asus eee pc 4G xandros wai eeexubuntu?
« Vastaus #15 : 05.09.08 - klo:08.59 »
Olen miettinyt vaihtaisinko Xandrosin johonkin toiseen distroon ja kokeillut muutamaa USB-tikulta niitä asentamatta.
Ongelma on akun kesto, sen pitäisi mulla riittää niin että pystyy katsomaan elokuvan ilman akun latailua :)
Jossain puhuttiin myös vehkeen kuumenemisesta muilla käyttiksillä kuin Xandros - en tiedä onko tässä mitään perää.
Asentelin KDE desktopin Xandrosiin, muttei se mitenkään erityisesti miellytä, varsinkin kun näyttö on näin pieni.

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: asus eee pc 4G xandros wai eeexubuntu?
« Vastaus #16 : 05.09.08 - klo:09.12 »
Jep, kuumenee! Ja epäilen, että pari pikku sekoilua menee tähän piikkiin. Pikainen kooklailu näytti karua totuutta kun etsin vara-akkua 4G malliin. Hinnat ovat kovat täällä Suomessa. Näköjään olisi tulossa isompia akkujakin, terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

Oswald0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: asus eee pc 4G xandros wai eeexubuntu?
« Vastaus #17 : 05.09.08 - klo:09.27 »
Vara-osat maksaa näin se vaan on. Itse päivitin HuutoNet:istä ostetulla muistilla RAM:in 1 Gt:hen. Se mihin tämä pikkukone sopii hyvin on eri jakeluiden esittelyyn/kokeiluun USB-tikulta. Ubuntu USB-versio boottaa noin 2 minuutissa ja Puppy Linux noin 1 minuutissa. Toisaalta jos eeepc kuumenee niin ei tartte jaloille erillistä lämmitintä talvella  :)
« Viimeksi muokattu: 05.09.08 - klo:09.35 kirjoittanut Oswald0 »

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: asus eee pc 4G xandros wai eeexubuntu?
« Vastaus #18 : 05.09.08 - klo:14.36 »
Edit: minulla on nyt käsitteet sekaisin! Olen puhunut eeeUbuntusta kun piti puhua Ubuntueee jakelusta. Timo
Kumpikohan noista olis parempi?

Oswald0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: asus eee pc 4G xandros wai eeexubuntu?
« Vastaus #19 : 05.09.08 - klo:15.02 »
Ettei menisi niin helpoksi on siis olemassa eeexubuntu, eeeubuntu ja ubuntu eee. Itse taidan pysyä Xandroksessa ja vain testailla noilla kolmella.