Kirjoittaja Aihe: [RATKAISTU] En saa asennettua Ubuntua  (Luettu 1970 kertaa)

Osiristi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
[RATKAISTU] En saa asennettua Ubuntua
« : 05.01.09 - klo:23.31 »
Tervehdys, ihmiset. Olen uusi ubuntu- ja linux-maailmassa yleensäkin ja aloittelijana totesin helpoimmaksi ratkaisuksi aloittaa Linux-harrastus Wubin kautta. Asennus etenikin kuin unelma siihen saakka, että Wubi pyysi minua käynnistämään koneen uudelleen Ubuntun asennuksen suorittamiseksi.

Noh, boottasin normaalisti (ei hard boottia :P) ja valitsin tulleesta valikosta Ubuntun, kuten tarkoituskin. Kun sen valitsin, kone vain käynnisti itsensä uudelleen ja boot menu tuli uudelleen ruutuun. Kokeilin useammankin kerran valita Ubuntun, mutta lopulta minulle ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin palata XP:hen.

Olen yrittänyt ongelman ratkaisemiseksi seuraavia keinoja:
- ajanut chkdsk:n
- yrittänyt asentaa Ubuntun sijaan Kubuntun
- formatoinut koko c-aseman (asema oli niin pirstoutunut, että sen eheyttäminen olisi kestänyt yli 30 tuntia)
- varmaan jotain muutakin, mutta en vain muista...

Toivottavasti tein vain jotain väärin, nimittäin ärsyttää melkoisesti, jos on koneestani kiinni, koska en todellakaan viitsisi ostaa uutta (vaikka tämäkin on jo aikansa elänyt) :P Nyt minulla on HP Pavillion t480, suomiversio, pakettikone. Kiitos avusta.

Ratkaisu: Wubia ei tueta
« Viimeksi muokattu: 06.01.09 - klo:17.43 kirjoittanut Osiristi »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5679
    • Profiili
Vs: En saa asennettua Ubuntua
« Vastaus #1 : 05.01.09 - klo:23.44 »
Käynnistyykö Ubuntu ihan normaalisti livecd:llä?

Osiristi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: En saa asennettua Ubuntua
« Vastaus #2 : 06.01.09 - klo:00.59 »
Minulla ei ole tällä hetkellä mahdollisuutta polttaa live-cd:tä (siis ei ole levyä), enkä löytänyt mistään noin vuosi sitten polttamaani, mutta mikäli oikein muistan, vuosi sitten live-cd:llä ubuntu käynnistyi ihan ok. Ainoa vain, että kovalevy oli silloin niin pirstaleinen, etten saanut sitä osioitua Ubuntulle ja luovuin projektista toistaiseksi.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: En saa asennettua Ubuntua
« Vastaus #3 : 06.01.09 - klo:16.53 »
Tuo wubi-asennus ei ole suositeltava. Johtuen sen epälinuxmaisesta asennusmaailmasta, ei sitä ole kovin moni käyttänyt ja vielä harvempi saanut toimimaan. Itsellä tukehtui tolkuttomaan tilavaatimukseen, vaikka samalle kiintarille tein lopulta dual-bootin.

Jos sinulla on vanhempi versio kuin 8.04, hommaa 8.04.1 tai 8.10. Huomenna saa kaupasta aihioita  ;D

Jos kerran olet jo kiintoleyn formatoinut, niin dual-boot asennus on aika turvallista tehdä. Vielä varmempaa on hommata toinen kiintolevy(>10Gtavua) Ubuntua varten, Jos nyt oikein ymmämsin, niin sinulla on formatoinnin jälkeen XP käytössä.

Ystävällisin terveisin

Jallu59

EDIT: Onhan myllyssäsi ähintään 384Megatavua keskusmuistia ja 10 Gigatavua vapaata levytilaa ?
« Viimeksi muokattu: 06.01.09 - klo:16.55 kirjoittanut Jallu59 »
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Osiristi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: En saa asennettua Ubuntua
« Vastaus #4 : 06.01.09 - klo:17.42 »
Juuri sainkin paketillisen aihioita. Hyvin toimii ainakin live-cd. Nyt sitten kunnon asennusta.

Kiitos avusta qwertyylle ja Jallu59:lle :)