Kirjoittaja Aihe: Miten tehdään Ubuntussa? [RATKAISTU]  (Luettu 2715 kertaa)

mies19

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
  • Mies 20 vuotta
    • Profiili
Miten tehdään Ubuntussa? [RATKAISTU]
« : 25.02.09 - klo:17.18 »
Olen suht uusi Ubuntun käyttäjä ja haluaisin kysellä paria asiaa.

Miten Ubuntussa esim. kirjoitan asiakirjoja? Olen yrittänyt openofficea ja Tekstieditoria ja Kwordia ja Abiwordia, mutta tekstin kirjoittaminen ei onnistu. Kun painan esim. P-näppäintä niin ohjelma ei tee mitään eli ei kirjoita P-kirjainta asiakirjaan.

Sitten miten katselen kuvia Ubuntussa? Olen kokeillut Gimpiä ja xsane kuvanlukua ja joitakin muitaki jotain kuvankäsittely/katseluohjelmia, mutta en saa kuvia auki. Kuvat on jpg-muodossa. Kun yritän avata kuvaa niin ei tapahdu mitään eli ohjemlaan ei avaudu se kuva jota haluan katsella ja muokata.

Miten soitan musiikkia Ubuntussa? Olen kokeillut elokuvasoitinta ja rytmilaatikkoa ja vlc-playeriä, mutta musiikki ei soi eikä kappale edes avaudu ohjelmassa. Musiikki on mp3-muodossa. Olen asentanut ubuntun rajoitetut lisäosat jotka mahdollistaa mp3-tiedostojen soiton, mutta siitä huolimatta musiikki ei avaudu. Miten on sitten tavallisten cd-levyjen laita?  Yksi ohjelma joka toistaa cd-levyjä on vlc-playeri, mutta eipä vaan toimi. Ei lähe toistamaan cd-levyä vaikka valitsen valikosta että toista cd-levy, mutta mitään ei tapahdu.

Miten sitten videoiden toisto? Olen yrittänyt elokuvasoitinta ja vlc-playeriä, mutta kumpikaan ei toista mitään videota. Videot on ainakin osa avi-muodossa ja osa mp4-muodossa, mutta mikään video-tiedosto ei aukea eikä video lähe pyörimään. Mitään virhesanomia ei tule kun avaan videon esim elokuvasoittimella niin ei tapahdu mitään. Elokuvasoitin vai on eikä tee mitään. Dvd-levyt kyllä lähtee pyörimään, mutta toisto pätkii jonkin verran ja tästä onkin jo aihe täällä.

Internet pelaa kyllä hyvin eikä siinä mitään sen kummempia vikoja ole ollut.

Mutta nuo edellämainitut jutut on ongelmana ku en voi hyödyntää Ubuntua näiltä osin kun asiat ei toimi. Onko edes mahdollista soittaa musiikkia Ubuntulla tai katsoa kuvia tai semmosta. Kai se on kerta ohjelmatkin siihen on tehty, mutta ei vaan toimi mulla. Olen yrittänyt poistaa ja asentaa uudelleen ohjelmat, mutta ei toimi. Olen asentanut Ubuntun uudelleen ja edelleenkään ei toimi.

Mikähän tähän voisi sitten auttaa??
« Viimeksi muokattu: 26.02.09 - klo:09.17 kirjoittanut mies19 »
:) :) :)

masa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 494
    • Profiili
Vs: Miten tehdään Ubuntussa?
« Vastaus #1 : 25.02.09 - klo:17.57 »
Tää kenties tuntuu susta tyhmältä kysymykseltä mutta onhan tekstinkäsittelyohjelman ikkuna varmasti se aktiivinen? Ja siis mikään kirjain-näppäin ei likaa asiakirjaa? Ilmeisesti terminaalissa näppäimet kuitenkin toimii? Ja nettiselaimissa?

Kuvat itse katson vaikkapa siten, että klikkaan kuvatiedostoa hiiren oikealla napilla, valitsen "avaa ohjelmalla" ja sieltä valitsen Gimpin. Mulla noi aukeaa ihan hyvin.
« Viimeksi muokattu: 25.02.09 - klo:18.01 kirjoittanut masa »
matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)

mies19

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
  • Mies 20 vuotta
    • Profiili
Vs: Miten tehdään Ubuntussa?
« Vastaus #2 : 25.02.09 - klo:18.13 »
Tää kenties tuntuu susta tyhmältä kysymykseltä mutta onhan tekstinkäsittelyohjelman ikkuna varmasti se aktiivinen? Ja siis mikään kirjain-näppäin ei likaa asiakirjaa? Ilmeisesti terminaalissa näppäimet kuitenkin toimii? Ja nettiselaimissa?

Kuvat itse katson vaikkapa siten, että klikkaan kuvatiedostoa hiiren oikealla napilla, valitsen "avaa ohjelmalla" ja sieltä valitsen Gimpin. Mulla noi aukeaa ihan hyvin.

Kyllä tekstinkäsittely on aktiivisena kun yritän kirjoittaa, mutta ei tule mitään kirjainta kun näppäimistöstä painat kirjainta. Netissä kyllä pelaa ja päätteessä myös, mutta ei missään tekstinkäsittelyohjelmassa.

Olen kokeillut tuotakin noiden kuvien kans, että valitsen kuvan ja sitten avaa ohjelmalla gimp. Gimp kyllä avautuu, mutta kuva ei ilmesty gimpiin. Mitään virhesanomaa ei tule vaan gimp jää auki eikä kuvaa ilmesty siihen.
:) :) :)

Vikatikki

  • Vieras
Vs: Miten tehdään Ubuntussa?
« Vastaus #3 : 25.02.09 - klo:18.16 »
Ihan kaikkea mainitsemaasi voi Ubuntussa tehdä ja varsin sujuvasti vielä. Jos sinulla ei onnistu, jotain on perustavasti vialla. Toimiiko näppäimistö ollenkaan? Oletko esimerkiksi kirjoittanut kysymyksen foorumille Ubuntussa?
Onko kyseessä Wubi-asennus Windiwsin sisälle? Käytätkö Ubuntua livelevyltä?
Mitä näkyy Järjestelmä>Asetukset>Näppäimistö>Asettelu-välilehdellä?
Tämmöisiä nyt tuli mieleen.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Miten tehdään Ubuntussa?
« Vastaus #4 : 25.02.09 - klo:18.23 »
Kuvat:
Kuvien katseluun on oletussovelluksena eog (Eye Of GNOME)
Kuvaa klikkaa tiedostoselaimessa (nautilus), niin kuva aukeaa.

Elokuvat/Musiikki/Ääni:
Toimiiko äänet missään? Selaimessa...
Ääniasetukset vinksallaan.

Asiakirjat:
Kyllä nuo sovellukset oletusarvoisesti toimii.

summa summarum:
Laitteistossasi on jotain todella pahasti vialla jos kaikki nämä tuottavat tuskaa/ei toimi.

Kuten joku jo kysyi, miten asennus on suoritettu.
WUBI (windowsin sisälle)
normaali, oma osio pyhitetty linuxille.

Mikä jakeluversio?
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

mies19

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
  • Mies 20 vuotta
    • Profiili
Vs: Miten tehdään Ubuntussa?
« Vastaus #5 : 25.02.09 - klo:18.27 »
Ihan kaikkea mainitsemaasi voi Ubuntussa tehdä ja varsin sujuvasti vielä. Jos sinulla ei onnistu, jotain on perustavasti vialla. Toimiiko näppäimistö ollenkaan? Oletko esimerkiksi kirjoittanut kysymyksen foorumille Ubuntussa?
Onko kyseessä Wubi-asennus Windiwsin sisälle? Käytätkö Ubuntua livelevyltä?
Mitä näkyy Järjestelmä>Asetukset>Näppäimistö>Asettelu-välilehdellä?
Tämmöisiä nyt tuli mieleen.

Näppäimistö toimii kun nyt esim. kirjoitan tätä tekstiä.
Kyseessä on wubi asennus.
Näppäimistöasetukset on katottu ja ne on ihan oikein.
:) :) :)

mies19

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
  • Mies 20 vuotta
    • Profiili
Vs: Miten tehdään Ubuntussa?
« Vastaus #6 : 25.02.09 - klo:18.30 »
Kuvat:
Kuvien katseluun on oletussovelluksena eog (Eye Of GNOME)
Kuvaa klikkaa tiedostoselaimessa (nautilus), niin kuva aukeaa.

Elokuvat/Musiikki/Ääni:
Toimiiko äänet missään? Selaimessa...
Ääniasetukset vinksallaan.

Asiakirjat:
Kyllä nuo sovellukset oletusarvoisesti toimii.

summa summarum:
Laitteistossasi on jotain todella pahasti vialla jos kaikki nämä tuottavat tuskaa/ei toimi.

Kuten joku jo kysyi, miten asennus on suoritettu.
WUBI (windowsin sisälle)
normaali, oma osio pyhitetty linuxille.

Mikä jakeluversio?

Kuvat ei aukee ei sit mitenkään.
Äänet toimii selaimessa ja järjestelmän äänet siis ku esim kirjautuu ubuntuun niin kuuluu semmonen lyhyt musa niin se toimii ja kuuluu.
Wubilla asennettu omalle osiolleen.
Jakeluversio 8.10
:) :) :)

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Miten tehdään Ubuntussa?
« Vastaus #7 : 25.02.09 - klo:18.36 »

Kuvat ei aukee ei sit mitenkään.
Äänet toimii selaimessa ja järjestelmän äänet siis ku esim kirjautuu ubuntuun niin kuuluu semmonen lyhyt musa niin se toimii ja kuuluu.
Wubilla asennettu omalle osiolleen.
Jakeluversio 8.10

Villi veikkaus, se on tuo wubi-asennus mikä sotkee koko pakan.

Eli äänet on sovelluksissa osoitettu käyttämään väärää audio-ulostulo-moduulia
Kokeile vaihtaa sitä VLC->Preferences->Audio alsa tai pulse
gstreamer-rajapintaa (totem) käyttävät sovellukset "gstreamer-properties" laitat "tunnista automaattisesti"

Noilla pitäisi saada ääni toimimaan, mutta nuo muut jääköön arvailujen varaan kun on tosiaan tuo wubi asennus.

Jos mahdollista kokeile live-levyllä käynnistää kone, kokeile aukeaako kuvat silloin.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Miten tehdään Ubuntussa?
« Vastaus #8 : 25.02.09 - klo:18.43 »
wubi-asennuksista on enenkin kuulunut ainoastaan negatiivista. paras ku poistat koko wubi asennuksen ja lataat oikean ubuntun live-cd:n jolla käynnistät koneen ja osoit ubuntulle haluamasi verran tilaa ja asennat sen siihen.
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Vikatikki

  • Vieras
Vs: Miten tehdään Ubuntussa?
« Vastaus #9 : 25.02.09 - klo:18.54 »
Lainaus
Villi veikkaus, se on tuo wubi-asennus mikä sotkee koko pakan.
Lainaus
paras ku poistat koko wubi asennuksen ja lataat oikean ubuntun live-cd:n jolla käynnistät koneen ja osoit ubuntulle haluamasi verran tilaa ja asennat sen siihen.
Tasan samaa mieltä.
Sehän ei ole sinun, mies19, syysi, mutta vikatikki koko wubin keksiminen ja levitys!

Blackheart

  • Vieras
Vs: Miten tehdään Ubuntussa?
« Vastaus #10 : 25.02.09 - klo:19.47 »
Ihan kaikkea mainitsemaasi voi Ubuntussa tehdä ja varsin sujuvasti vielä. Jos sinulla ei onnistu, jotain on perustavasti vialla. Toimiiko näppäimistö ollenkaan? Oletko esimerkiksi kirjoittanut kysymyksen foorumille Ubuntussa?
Onko kyseessä Wubi-asennus Windiwsin sisälle? Käytätkö Ubuntua livelevyltä?
Mitä näkyy Järjestelmä>Asetukset>Näppäimistö>Asettelu-välilehdellä?
Tämmöisiä nyt tuli mieleen.

Näppäimistö toimii kun nyt esim. kirjoitan tätä tekstiä.
Kyseessä on wubi asennus.
Näppäimistöasetukset on katottu ja ne on ihan oikein.

Wubi taitaa olla vastaus kaikkiin ongelmiin. Mitä vikaa normaalissa asennuksessa? Senkin saa pikku vaivalla pois, jos tarves ja toimii oikein.

mies19

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
  • Mies 20 vuotta
    • Profiili
Vs: Miten tehdään Ubuntussa?
« Vastaus #11 : 26.02.09 - klo:09.20 »
Ihan kaikkea mainitsemaasi voi Ubuntussa tehdä ja varsin sujuvasti vielä. Jos sinulla ei onnistu, jotain on perustavasti vialla. Toimiiko näppäimistö ollenkaan? Oletko esimerkiksi kirjoittanut kysymyksen foorumille Ubuntussa?
Onko kyseessä Wubi-asennus Windiwsin sisälle? Käytätkö Ubuntua livelevyltä?
Mitä näkyy Järjestelmä>Asetukset>Näppäimistö>Asettelu-välilehdellä?
Tämmöisiä nyt tuli mieleen.

Näppäimistö toimii kun nyt esim. kirjoitan tätä tekstiä.
Kyseessä on wubi asennus.
Näppäimistöasetukset on katottu ja ne on ihan oikein.

Wubi taitaa olla vastaus kaikkiin ongelmiin. Mitä vikaa normaalissa asennuksessa? Senkin saa pikku vaivalla pois, jos tarves ja toimii oikein.


NYT TOIMII TAAS.

Ei muuta kuin alustaa se osio missä Ubuntu sijaitsi ja Wubilla uusiksi sille samalle osiolle.
Sitten vaan kaikki päivitykset ja ohjelmat ja asetukset kohdalleen niin taas pelitää.
Ainoaksi ongelmaksi jäi vain se, että DVD-levyjen toisto pätkii niin Vlc-playerissä kuin Elokuvasoittimiessakin.
Siitä onkin jo aihe täällä samalla alueella. Olen epäillyt sitä, että Ubuntu ei pyöritä levyä oikealla nopeudella, joka johtaa siihen, että toisto pätkii.
:) :) :)

HaXeri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 225
  • Arch linux & Kubuntu 10.04
    • Profiili
    • niksipedia
Vs: Miten tehdään Ubuntussa? [RATKAISTU]
« Vastaus #12 : 26.02.09 - klo:10.17 »
Voi hyvä mies, älä käytä sitä wubia koska se tietää pelkkiä ongelmia. Ubuntun voit asentaa käynnistämällä koneen uudelleen levy asemassa ja valitsemalla "Asenna Ubuntu". Jos sinulla on kakkoskone niin voit kysyä apua esim. irc:stä jos joku ei luonnistu (#ubuntu-fi@irc.ubuntu.com). Asennusohjeet löytyvät täältä: http://wiki.ubuntu-fi.org/Asentaminen
HUOMIO! Linux kouluihin! AMD Phenom II 3.2GHz X4  2x2gt 1600mhz 500gt
Dealextremestä tekniikkaa polkuhintaan