Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 6.10, Amilo A1650 G ja Atheros ar5005g Wlan ongelma [ratkaistu]  (Luettu 8769 kertaa)

Aapeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Toivottavasti joku voi auttaa? Olen lukenut mitä erinäisimpiä keskustelu foorumeita ja etsinyt apua ongelmaani jo viikon verran. Eli ongelmana on paljon puhuttu wlanin käyttöön otto. Koneeni on Fujitsu-Siemens Amilo A1650 G jossa sisäänrakennettu wlan kortti Atheros ar5005g. Olen lukenut aiheesta paljon, mutta en vain millään saa sitä toimimaan. Xp:n puolella langaton yhteys aktivoidaan läppärin omalla napilla tai Fn+F10 näppäin yhdistelmällä. Ei toimi Ubuntun puolella.

Olen todella uusi tämän Ubuntun kanssa, enkä ole löytänyt selkeää ohjetta asian korjaamiseen. Voisiko joku ystävällisesti antaa step by step ohjeet asian korjaamiseksi. Muuten Ubuntun pelittää täysin eikä sen asentamisessa ollut mitään ongelmaa. Järjestelmä kyllä tunnistaa kortin ja näytää sen laitehallinnassa. Eli sen puoleen ei pitäis olla mitään ongelmaa. Ainoa ongelma, luulisin, on se, että miten kortti saadaan päälle.

Olen kokeillut poistaa kaikki suojaukset langattomasta, mutta ei vaikutusta. Olen kokeillut myös eri suojausvaihtehtoja, mutta niilläkään ei ole vaikutusta. Wifiradar ei löytänyt avointa verkkoa vaikka tukiasema mainosti itseään.

Kiitollinen olen avusta!

« Viimeksi muokattu: 19.08.07 - klo:18.03 kirjoittanut Petri Järvisalo »


Esanssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Ubuntu 6.10 ja FJ läppärin wlan kortti ongelma
« Vastaus #2 : 12.03.07 - klo:10.52 »
Omassa Amilossani on Intelin Wireless 3945ABG, jonka Googlen mukaan pitäisi toimia Edgyssä kuin tyhjää vain. Vaan eipä toiminut.

Minua viisaampi huomasi, että ongelma ei ollut Ubuntussa eikä kortissa vaan tosiaankin kannettavan wlan-kytkimessä, joka ei Ubuntussa toiminut. Kytkin ei ole suoraan raudassa kiinni vaan softan varassa. Windowsissa ei ollut mitään ongelmia.

Asiaan auttoi modulin fsam7400 asennus. Vinkki tähän löytyi osoitteesta http://wiki.archlinux.org/index.php/Fujitsu-Siemens_Amilo_Pro2000 alaotsikosta WIRELESS LAN.

zeizei81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Ubuntu 6.10 ja FJ läppärin wlan kortti ongelma
« Vastaus #3 : 12.03.07 - klo:12.37 »
Itse sain etsiskelyn jälkeen WLAN härpäkkeen toimimaan, kun latasin jonkun Acerin läppärille tehdyn modulin. Muistaakseni läppärini on juuri 1650G, mutta en nyt muista juuri yhtään minkä moduulin latasin. Sen verran muistelisin, että moduuli olisi periaatteessa tarkoitettu 1655G mallille ja silti pelitti.

Nopeasti googlasin ja tälläiseen törmäsin http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=207428 , joka muistikuvien mukaan voisi tosiaan olla oikea moduuli.

Itse tein sitten vielä bash-skriptit jotka ajan konsolista ja "echoon" moduulia, kuten tuolla linkissäkin on neuvottu. Kannattaa muuten tehdä SUDOna. Tosin siellä on ehdotettu moduulia tuonne etc/modules listaan lisättäväksi, mutta silloin WLAN käynnistyy aina bootissa. Minulla langaton ei ole aina päällä oletusarvoisesti vaan pitää erikseen kytkeä päälle ja pois.
En kyllä mitään MadWifi-ajureita tarvinnut, kuten tuolla linkissä, vaan tuo moduuli riitti mulle oikein hyvin. Eli noita ajureita liene tarvitsee, jos Ubuntu ei edes tunnista WLANia. Mulla ainakin WLAN-chip löytyy, mutta antenni on pois päältä, johon pitäis auttaa tuon moduulin asentaminen.

Yritän vielä muistella tarkemmin miten sain toimimaan, kunhan pääsen läppärille. Toivottavasti tuosta linkistä olisi kuitenkin apuja.

zeizei81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Ubuntu 6.10 ja FJ läppärin wlan kortti ongelma
« Vastaus #4 : 12.03.07 - klo:17.14 »
Noniin, nyt kun pääsin läppärille, varmistui tuo malli A1650G:ksi. Ja sitten asiaan:

Käytän siis Acerhk-modulia tuon WLANin kiusaamiseen. Ja sen saa täältä: http://www.cakey.de/acerhk/.

Ohjeet tuon moduulin käyttöön löytyy, kun purat tuolta sivuilta saatavan paketin ja lukaset INSTALL/README tiedostot.

Laitetaan vielä tähän käskyt, joilla sitten käsken korttia:

Päälle:

modprobe acerhk
echo 1 > /proc/driver/acerhk/wirelessled

Pois:

modprobe acerhk
echo 0 > /proc/driver/acerhk/wirelessled

Näillä ainakin ittelläni pelittää loistavasti. Näppäimeen asti en ole jaksanut tuota virittää, jos se edes helposti onnistuisi.

makel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Ubuntu 6.10 ja FJ läppärin wlan kortti ongelma
« Vastaus #5 : 23.05.07 - klo:22.05 »

terve mulla FCS amilo m7400 ja WLAN onkelma.. en saa ubuntussa workkimaan. langallinen kyllä pelaa. mutta joutus tekee liikaa "sisäverkkotöitä"
 kortti on Intel(R) PRO/Wireless LAN 2100 3B
latailin fsam7400 paketteja ja ipw2100-1.2.2 paketin mutta olen liian vihreä niitä asentelmaan...

voisiko joku helppiä !!

juippi3

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Ubuntu 6.10 ja FJ läppärin wlan kortti ongelma
« Vastaus #6 : 24.05.07 - klo:22.45 »
Jos nyt ketään kiinnostaa, niin sain omassa koneessa tuon WLANin Atheros AR5001g toimimaan, kun latailin paketin madwifi.org:sta. Lisäksi jouduin muuttamaan boksista SSID:n eli nimen lähetyksen päälle.
Tuolloin käytössä oli feistyn 32-bit beta.

yahuu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Ubuntu 6.10 ja FJ läppärin wlan kortti ongelma
« Vastaus #7 : 06.07.07 - klo:10.50 »
Sain toimimaan kannettavan wlanin (napilla päälle windowssissa) muuttamalla asetuksia BIOSsista. Nyt wlan kortti menee automaattisesti päälle aina tietokoneen käynnistyessä ja Ubuntussa se toimii hyvin.

wlan korttina on sisäinen Intel 2200BG

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Ubuntu 6.10 ja FJ läppärin wlan kortti ongelma
« Vastaus #8 : 10.08.07 - klo:22.15 »

terve mulla FCS amilo m7400 ja WLAN onkelma.. en saa ubuntussa workkimaan. langallinen kyllä pelaa. mutta joutus tekee liikaa "sisäverkkotöitä"
 kortti on Intel(R) PRO/Wireless LAN 2100 3B
latailin fsam7400 paketteja ja ipw2100-1.2.2 paketin mutta olen liian vihreä niitä asentelmaan...

voisiko joku helppiä !!

Mahdoitkohan Makel koskaan löytää ratkaisua ongelmaasi? Itselläni on tismalleen sama juttu: WLAN ei toimi sitten niin millään Amilo M7400:ssa. Asensin männä viikolla Ubuntu 7.04:n ja koitin useampaakin softaa, mutta mikään niistä ei tuntunut edes yrittävän yhdistämistä. Eli pitääkö minun etsiä jostain uutta ajuria voi ronkkia BIOS:ia?

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Ubuntu 6.10 ja FJ läppärin wlan kortti ongelma
« Vastaus #9 : 14.08.07 - klo:15.20 »
No hyvä, vastataan itse itselle...

Amilo M7400:ssa joutuu ilmeisesti asentamaan tuon fsam7400:n: http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=1134099&postcount=7

Vaan kun minulla tulee jokin virheilmoitus asentamisen yhteydessä. Täytyy tarkistaa mikä tuo ilmoitus olikaan, kunhan pääsen taas Ubuntu-koneeni ääreen. Toisaalta ilmoitus saattaa tarkoittaa, että fsam7400 on jo asennettu: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=172941

Eli mitä sitten pitää tehdä? Osaako kukaan auttaa? Olen kytkenyt BIOS:ssa langattoman päälle, asentanut ja uudelleenkin asentanut NetworkManagerin, mutta ohjelma ei vain tunnu löytävän langattomia verkkoja vaikka niitä pitäisi olla lähistöllä useampikin.

Korjaus: Eilen Ubuntu asensi kasan päivityksiä ja samalla langaton yhteys alkoi yllättäen toimimaan. Kiitos kaikille ihmisille jotka jaksavat puurtaa Ubuntun päivitysten ylläpitämiseksi  :)
« Viimeksi muokattu: 16.08.07 - klo:10.34 kirjoittanut serola »