Kirjoittaja Aihe: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä? [RATKAISTU]  (Luettu 10455 kertaa)

vkkk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 326
    • Profiili
Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä? [RATKAISTU]
« : 22.11.06 - klo:19.21 »
Moi.
Olen tässä viimeisen puolen vuoden aikana asennellut Ubuntun muutaman kerran koneelleni. Käyttis on mielestäni loistava, enkä aiokaan tehdä tästä samanlaista valitusvirttä kuin tuossa topicissa http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=6621.0.

Homman nimi on nimittäin se, että ubuntu toimii aina korkeintaan 2 päivää ja sitten alkaa kummalliset ongelmat joka tuutista, paneelit katoilevat, kone jökkii, käynnistäessä tulee virheilmoituksia, ja lopulta noin viikon jälkeen käyttis on aivan rikki. Miksiköhän näin?

Tätä foorumia ja mikrobittiä lukeneena olen saanut selvän käsityksen että Ubuntun pitäisi olla (varsinkin 6.06) vakaa kuin juna, eikä mitään ongelmia ole.
Omien ongelmieni syytä on vaikea sanoa, koska en edes yritä tehdä ubuntulla MITÄÄN erikoista tai säätää MITÄÄN mikä "ei ole työpöydällä". Ja tästä pääsenkin itse kysymykseen...

Olisiko mahdollista, että emolevyni/joku muu koneeni osa ei satu olemaan yhteensopiva Ubuntun kanssa?
Keksiikö joku ongelmilleni jotain saman tyylistä?
Windowsiin en täysipäiväisesti halua palata missään nimessä, joten olisiko mahdollista että ongelma on vain Ubuntussa? Saattaisiko joku muu Linux-jakelu sillon toimia? Mitä tällöin suosittelisitte aivan aloittelijalle?

Paljon kiitoksia jos viitsitte lukea ja vaikkapa kommentoida tai kertoa kokemuksianne asiasta. Tai kysyä yksityiskohtia/lisäinfoa.
« Viimeksi muokattu: 24.11.06 - klo:21.43 kirjoittanut vkkk »
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.

Kelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
« Vastaus #1 : 22.11.06 - klo:19.38 »
No onhan se tietysti mahdollista että jonkin rautapalikka ei ole oikein tuettu ja aiheuttaa ongelmia. Anna tarkat specsit koneesta niin katsotaan miltä se näyttää :)
Onpa mukava olla täällä taas! <3

vkkk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 326
    • Profiili
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
« Vastaus #2 : 22.11.06 - klo:19.44 »
Joo, hyvä että joku järkeenkäypä selitys on mahdollinen...
Suoritin:                                          Athlon XP 2400+
Emo:                                               Gigabyte K7 Triton GA-7N400-L1
Näyttis:                                           MSI GeForce 6600 ViVo
Kiintolevy, joka varattuna Linuxille: Seagate Barracuda ST380012ACE 80Gt 2Mt 7200rpm

Olisiko tuossa oleellisimmat? Voin kaivaa muutakin jos vain tarvitsee.
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
« Vastaus #3 : 22.11.06 - klo:19.52 »
Ja memtesti on varmaan ajettuna? Antaako kiintolevy mitään varoituksia, jos sille näyttää smartmontools paketista komentoa
Koodia: [Valitse]
sudo smartctl --test=long /dev/hdX? (korvaa /dev/hdX kiintolevysi laitenimellä)
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

moonstone

  • Vieras
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
« Vastaus #4 : 22.11.06 - klo:20.06 »
Varmaan jokaiseen vastaavaan ongelmathreadiin olen laittanut, että tarkista emolevyltä kondensaattorien (eli ne "tynnyrit") kunto. Jos niiden päällä on jotain mönjää tai ne pullistelee niin vika on siellä.

Vika on myös mahdollisesti kovalevyssä tai muisteissa. Itselläni kun kovalevy alkoi hajota ubuntu ei saanut ladattua mitään moduuleita.

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
« Vastaus #5 : 22.11.06 - klo:20.16 »

Itsellä oli viallinen kovalevy, joka aiheutti samanlaisia ongelmia. Ei auttanut uudelleen asennukset eikä mitkään  kuin hetken.

Kovalevyn vaihto, uusi käyttis ja varmuuskopion palautus (/home - oli onneksi sellainen) ja linux (ensin mandrake sitten mandriva ja nyt ubuntu dapper) on toiminut arvosanalla 9½. Tuo puolikkaan pudotus tulee tästä ubuntun aivan skitsosta tietosuojasta - kotikoneeseen liian tiukka.

Kyllä se siitä.

tomppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 165
  • Debian4.0
    • Profiili
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
« Vastaus #6 : 22.11.06 - klo:20.41 »
Tätä foorumia ja mikrobittiä lukeneena olen saanut selvän käsityksen että Ubuntun pitäisi olla (varsinkin 6.06) vakaa kuin juna, eikä mitään ongelmia ole.

Olen joskus aiemminkin maininnut, mutta mainitsen vielä. Minun mielestäni / kokemukseni perusteella ubuntu ei kyllä kauheasti vakuuta vakaudella. Vanhassa koneessani ja tässä uudessa ilmenee vähän väliä sellainen ongelma, että jotkut tietyt sovellukset kaatuu ja ei lähde käyntiin ennenkuin boottaan koneen. Satunnainen jumahtaminen kesken pelin jne. Lämmöt on kyllä kurissa, mutta tiedä sitten mistä johtuu moinen. Pikkuvikoja.  :-\

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
« Vastaus #7 : 22.11.06 - klo:20.42 »
Veikkaisin myös viallista komponenttia. Oletko tarkistanut pariston kunnon (pysyykö kello ajassa)?
Muistit voivat myös olla löysästi paikoillaan, ta pölyä koskettimien välissä. Auttaa kun irroittaa muisti kammat ja puhdistaa liittimet ensin puhaltamalla ja sitten esim. kuivalla puhdistus spraylla.
Poistuu taka vasemmalle - - -

vkkk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 326
    • Profiili
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
« Vastaus #8 : 22.11.06 - klo:22.28 »
Veikkaisin myös viallista komponenttia. Oletko tarkistanut pariston kunnon (pysyykö kello ajassa)?
Muistit voivat myös olla löysästi paikoillaan, ta pölyä koskettimien välissä. Auttaa kun irroittaa muisti kammat ja puhdistaa liittimet ensin puhaltamalla ja sitten esim. kuivalla puhdistus spraylla.
En huomannut asiasta mainita, mutta en siksi oikein usko komponenttirikkoon/ väärinasennukseen, että koneeni on WinXP&Ubuntu dual boot ja xp on toiminut hienosti (tai no, niin hienosti kun xp nyt voi toimia) jo pitkään.

Vika on myös mahdollisesti kovalevyssä tai muisteissa. Itselläni kun kovalevy alkoi hajota ubuntu ei saanut ladattua mitään moduuleita.
Kovalevy on kyllä mahdollinen komponenttivika edellisestä huolimatta koska ubuntulla on käytössä eri levy kuin winukalla

Ja memtesti on varmaan ajettuna? Antaako kiintolevy mitään varoituksia, jos sille näyttää smartmontools paketista komentoa
Koodia: [Valitse]
sudo smartctl --test=long /dev/hdX? (korvaa /dev/hdX kiintolevysi laitenimellä)
Ei oikeastaan ole ajettuna. Onko tarkoittamasi memtest se joka näkyy heti grubissa? Testaako se ramia vai kovalevyä? Olisiko se ratkaisu jolla voisin testata onko kovalevyni rikki? Vai entäs tuo toinen mainitsemasi keino? Tehtäisiinkö se recovery modessa? Pitääkö olla joku ohjelma asennettuna?
Jos voisit hieman tarkentaa minulle tuota niin olisin kiitollinen. Olen nähkääs aika keltanokka täällä linux puolella.
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
« Vastaus #9 : 22.11.06 - klo:22.45 »
Ei oikeastaan ole ajettuna. Onko tarkoittamasi memtest se joka näkyy heti grubissa? Testaako se ramia vai kovalevyä? Olisiko se ratkaisu jolla voisin testata onko kovalevyni rikki? Vai entäs tuo toinen mainitsemasi keino? Tehtäisiinkö se recovery modessa? Pitääkö olla joku ohjelma asennettuna?
Jos voisit hieman tarkentaa minulle tuota niin olisin kiitollinen. Olen nähkääs aika keltanokka täällä linux puolella.
Joo se memtesti on siinä grubissa, sen voi jättää yöksi pyörimään, tosin ongelmasi kuulostaa siltä että datasi korruptoituu pikkuhiljaa (tai oikeastaan melko nopeastikin) että kovo kuulostaa oikealta.

Asennnat ensin tuon smartmontools paketin:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install smartmontools Sitten laitat smartin päälle:
Koodia: [Valitse]
sudo smartctl --smart=on /dev/hdX ja sitten ajat joko tuon komennon jonka annoin (kestää 72 minuuttia) tai jonkun lyhyemmän esim.
Koodia: [Valitse]
sudo smartctl -a /dev/hdX ja katselet tuloksia.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

vkkk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 326
    • Profiili
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
« Vastaus #10 : 22.11.06 - klo:22.53 »
Joo se memtesti on siinä grubissa, sen voi jättää yöksi pyörimään, tosin ongelmasi kuulostaa siltä että datasi korruptoituu pikkuhiljaa (tai oikeastaan melko nopeastikin) että kovo kuulostaa oikealta.
Kiitos, laittelempa memtestin yöksi soimaan ja säädän tuota smartmontoolsia +raportoin huomenna lisää.
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.

Heikki Mäntysaari

  • Käyttäjä / tiedottaja
  • Viestejä: 377
    • Profiili
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
« Vastaus #11 : 23.11.06 - klo:07.11 »
En huomannut asiasta mainita, mutta en siksi oikein usko komponenttirikkoon/ väärinasennukseen, että koneeni on WinXP&Ubuntu dual boot ja xp on toiminut hienosti (tai no, niin hienosti kun xp nyt voi toimia) jo pitkään.
Etenkin komponenttien hajotessa Linux alkaa yleensä valittamaan ennen Windowsia. Esimerkiksi minulla on kakkoskovona vanha 30Gt levy, joka vaikuttaa hajoavan lähiaikoina. Levy ei aina tunnistu oikein Linuxissa (ja esim. fdisk /dev/hdb jumittaa koko koneen aika lahjakkaasti), mutta Windowsisin puolella ei esiinny mitään ongelmia.
Suomenkielinen Linux-wiki: Linux.fi - katso myös http://linux.fi/foorumi

moonstone

  • Vieras
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
« Vastaus #12 : 23.11.06 - klo:09.33 »
Etenkin komponenttien hajotessa Linux alkaa yleensä valittamaan ennen Windowsia. Esimerkiksi minulla on kakkoskovona vanha 30Gt levy, joka vaikuttaa hajoavan lähiaikoina. Levy ei aina tunnistu oikein Linuxissa (ja esim. fdisk /dev/hdb jumittaa koko koneen aika lahjakkaasti), mutta Windowsisin puolella ei esiinny mitään ongelmia.

Tämä on oikeasti mielenkiintoista ettei windows tajua mitään viallisista komponenteista. Muistikin saa olla rikki niin windows ei edes tajua, mutta kun yrittää asentaa jotain linux distroa samaan muistivikaiseen koneeseen niin heti tulee muistivirheitä eikä asennus onnistu.

vkkk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 326
    • Profiili
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
« Vastaus #13 : 23.11.06 - klo:10.07 »
Etenkin komponenttien hajotessa Linux alkaa yleensä valittamaan ennen Windowsia. Esimerkiksi minulla on kakkoskovona vanha 30Gt levy, joka vaikuttaa hajoavan lähiaikoina. Levy ei aina tunnistu oikein Linuxissa (ja esim. fdisk /dev/hdb jumittaa koko koneen aika lahjakkaasti), mutta Windowsisin puolella ei esiinny mitään ongelmia.
Jaa, tuopa onkin erikoinen piirre.

Tämä memtest on mielestäni hiukan kumma tai sitten se vain on tosi hidas. Se on ollut päällä kohta yksitoista tuntia yhtä soittoa eikä vieläkään lopettanut. Ohjelma vaikuttaa siltä että se aloittaisi aina alusta, onko näin?
"Pass" kohdassa on nyt luku 30 ja se kasvaa vähitellen (aboot 1 per 20 min). Tarkottaako se että testi on läpäisty jo noin monta kertaa koska "Errors" näyttää aina vain nollaa?

Tässä joku aika sitten kirjatut tiedot memtestistä jos pystyt näistä jotain päättelemään Kannisto.
Koodia: [Valitse]
Memtest86+ v1.65            | Pass 37% ###...
Athlon XP (0.13) 1997MHz   | Test 56% ###...
L1 Cache: 128K 12251MB/s  | Test#5 [Block move, 64 moves]
L2 Cache: 256K 3617MB/s   | Testing: 108K - 512M 512M
Memory: 512M 788MB/s       | Pattern: 0000010
Chipset: nVidia nForce SPP/FSB 133MHz
Settings: RAM: 133MHz (DDR266)/ CAS: 2.5-3-3-6 / Single channel (64 bits)
_
WallTime  Cached  RsvdMem  MemMap  Cache  ECC  Test  Pass  Errors  ECC Errors
10:34:30  512M       84K         e820-Std   on       off    Std    29      0

Voisitko kertoa mitä noista saat selville ja mitä tämä nyt sitten testaa/testasi. Yritän ehtiä vielä tämän päivän aikana tuota toista ohjelmaakin kokeilemaan...
Kiittoksia tähänastisista avunannoistanne!
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
« Vastaus #14 : 23.11.06 - klo:12.44 »
Jos memtesti näyttää errorssissa nollaa, niin keskusmuisti on kunnossa. Memtestissä on otettu huomioon testaamisen ongelma, että jos ei mitään löydy niin se ei vielä tarkoita mitään, siksi se ei oikeastaan lopeta koskaan. Käytännössä kuitenkin tommonen 30 kertaakin on ihan riittävä, eikä oireetkaan tässä viittaa niin paljoa siihen suuntaan (keskusmuistin ollessa viallinen esiintyy yleensä vaan järjetöntä epävakautta)

Seuraavaksi katsot sen kovalevyn. fsck on toinen apuri smartin lisäksi, smartti kertoo enemmän levyn fyysisestä tilasta ja fsck kertoo siitä tiedostojärjestelmän tilasta.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
« Vastaus #15 : 23.11.06 - klo:12.54 »

Itsellä oli viallinen kovalevy, joka aiheutti samanlaisia ongelmia. Ei auttanut uudelleen asennukset eikä mitkään  kuin hetken.

Kovalevyn vaihto, uusi käyttis ja varmuuskopion palautus (/home - oli onneksi sellainen) ja linux (ensin mandrake sitten mandriva ja nyt ubuntu dapper) on toiminut arvosanalla 9½. Tuo puolikkaan pudotus tulee tästä ubuntun aivan skitsosta tietosuojasta - kotikoneeseen liian tiukka.

Kyllä se siitä.

Ihan vaan mielenkiinnosta tuota tietoturva jutskaa kohden, millä tapaa se on liian tiukka kotikoneeseen ?


vkkk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 326
    • Profiili
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
« Vastaus #16 : 23.11.06 - klo:14.35 »
Jos memtesti näyttää errorssissa nollaa, niin keskusmuisti on kunnossa. Memtestissä on otettu huomioon testaamisen ongelma, että jos ei mitään löydy niin se ei vielä tarkoita mitään, siksi se ei oikeastaan lopeta koskaan. Käytännössä kuitenkin tommonen 30 kertaakin on ihan riittävä, eikä oireetkaan tässä viittaa niin paljoa siihen suuntaan (keskusmuistin ollessa viallinen esiintyy yleensä vaan järjetöntä epävakautta)

Seuraavaksi katsot sen kovalevyn. fsck on toinen apuri smartin lisäksi, smartti kertoo enemmän levyn fyysisestä tilasta ja fsck kertoo siitä tiedostojärjestelmän tilasta.
Hyvä sitten, keskusmuisti kunnossa. Pistin tuon smartin päälle äsken tuolla pidemmällä testauksella (koska pikatestit ei oikein tahdo olla päteviä, tai näin olen windows puolella oppinut) joten tuloksia joudumme odottelemaan vielä jonkun aikaa. Laitoin tuon juuriosion tarkastukseen ja sen jälkeen vielä tuon /home osion
Voisikos tolla smartilla tarkastaa riskittä myös toisen kiintolevyni jossa on siis windows ja ntfs- tiedostojärjestelmä vai ymmärtääkö smart vain tuota ext3:a?
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
« Vastaus #17 : 23.11.06 - klo:14.48 »
Jos memtesti näyttää errorssissa nollaa, niin keskusmuisti on kunnossa. Memtestissä on otettu huomioon testaamisen ongelma, että jos ei mitään löydy niin se ei vielä tarkoita mitään, siksi se ei oikeastaan lopeta koskaan. Käytännössä kuitenkin tommonen 30 kertaakin on ihan riittävä, eikä oireetkaan tässä viittaa niin paljoa siihen suuntaan (keskusmuistin ollessa viallinen esiintyy yleensä vaan järjetöntä epävakautta)

Seuraavaksi katsot sen kovalevyn. fsck on toinen apuri smartin lisäksi, smartti kertoo enemmän levyn fyysisestä tilasta ja fsck kertoo siitä tiedostojärjestelmän tilasta.
Hyvä sitten, keskusmuisti kunnossa. Pistin tuon smartin päälle äsken tuolla pidemmällä testauksella (koska pikatestit ei oikein tahdo olla päteviä, tai näin olen windows puolella oppinut) joten tuloksia joudumme odottelemaan vielä jonkun aikaa. Laitoin tuon juuriosion tarkastukseen ja sen jälkeen vielä tuon /home osion
Voisikos tolla smartilla tarkastaa riskittä myös toisen kiintolevyni jossa on siis windows ja ntfs- tiedostojärjestelmä vai ymmärtääkö smart vain tuota ext3:a?
Yritin tuossa selventää, että smart mittaa ja tutkii sen fyysisen laitteen arvoja ja tietoja. fsck on sitten se jolla tiedostojärjestelmiä tutkitaan.

Oletko muuten koskenut dma-asetuksiin jollain easyubuntulla tai automatixilla tai ihan itse?
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
« Vastaus #18 : 23.11.06 - klo:14.58 »


Ihan vaan mielenkiinnosta tuota tietoturva jutskaa kohden, millä tapaa se on liian tiukka kotikoneeseen ?



Luo uusi käyttäjä koneellesi. Siis sellainen, joka ei ole tehty asennuksen yhteydessä. Kirjaudu uudelle tilille, yritä soittaa musiikkia, yritä kirjoittaa CD:lle, yritä käyttää sarjaportteja tai USB-väylää. Yllättäviä onglmia alkaa löytyä. Lähes kaikki johtaa kansioon ls /etc/udev/rules.d/. Osa ongelmista varmaankin omaa taitamattomuutta, mutta kuitenkin.

vkkk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 326
    • Profiili
Re: Miksi minun Ubuntuni ei ole hyvä?
« Vastaus #19 : 23.11.06 - klo:15.07 »
Yritin tuossa selventää, että smart mittaa ja tutkii sen fyysisen laitteen arvoja ja tietoja. fsck on sitten se jolla tiedostojärjestelmiä tutkitaan.

Oletko muuten koskenut dma-asetuksiin jollain easyubuntulla tai automatixilla tai ihan itse?
Empä ole. Tuhosin pari ensimmäistä asennusta easyubuntulla, joka ei oikein ikinä toiminut niin kuin pitäisi vaan aina sai koneen täysin sekaisin. Vai johtukohan välillä siitä mistä nämä nykyiset probleematkin... No, ainakaan en easyubuntua käyttänyt tässä viimeisimmässä asennuksessani. Enkä sitä toista, ja itsekään en ole vaikeita (tai ainakin vaikealta kuulostavia) asetuksia säätänyt.
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.