Kirjoittaja Aihe: Canon monitoimilaite MG6450 ja Ubuntu 16.04, tulostaa tyhjää  (Luettu 6351 kertaa)

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1066
    • Profiili
Minulla on tässä koneena Lenovo Thinkcentre 32-bit. Käyttöjärjestelmänä Ubuntu 16.04 päivitettynä 14.04:sta.
Monitoimilaite on Canon MG6450.

Ostin juuri uuden mustekasetinkin, joka on alkuperäismallia, 550 PGBK XL.
Mutta, kun yritän tulostaa tekstitiedostoa esim. LibreOfficen writer ohjelmalla, monitoimilaite ottaa paperin ja työskentelee, mutta paperi on 99 % valkoinen. Pientä yritystä paperissä näkyy. Ihan haalealla yksi rivi kirjoitusta melkein näkyy.

Koitin jo puhdistaa tulostuspään monitoimilaitteen toiminnoilla, mutta ei apuja.

Onkohan tämä ajuriongelma. Vai onko monitoimilaite tullut tiensä päähän.

Laitteella on tulosteltu kyllä harvakseltaan, joten musteiden kuivuminen on mahdollista, mutta tuo uusi musta väri on aivan tuore eikä sekään pelitä.

Mikä nyt neuvoksi?? :-[
Kahvi on väkevin juomani

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1066
    • Profiili
Vastaan itselleni.

Vaikuttaisi olevan jonkinasteinen ajuripulma, sillä sain monitoimilaitteen omalla säädöllä tulostettua kohdistustulosteen.
Ja tuossa kaikki värit tuntuis pelaavan.

Ilmeisesti jotakin on mennyt mönkään siinä vaiheessa, kun olen päivittänyt Ubuntun 16.04:een. :-\

Onko jollakulla näkemystä asiaan?
Kahvi on väkevin juomani

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Kai olet kokeillut poistaa tulostimen tulostinasetuksista ja asentaa sen uudelleen?

Tulostimelle on tarjolla kaksi vaihtoehtoista ajuria: avoin Gutenprint ja Canonin suljettu ajuri. Molempia voisi kokeilla, joskin Canonin ajurin asentaminen voi olla tuskallinen operaatio.

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1066
    • Profiili
Kai olet kokeillut poistaa tulostimen tulostinasetuksista ja asentaa sen uudelleen?

Poistin ja lisäsin uudestaan...

Nyt sain värejä tulostumaan, mutta musta ei tulostu. Tuossa laitteessa on kaksi mustaa mustepatruunaa pieni ja iso ja sen isomman minä ostin jo uuden. Nyt laitan tilaukseen myös sen pienemmän, niin ehkäpä ongelma ratkeaa sitäkautta.
Kahvi on väkevin juomani

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Kai olet kokeillut poistaa tulostimen tulostinasetuksista ja asentaa sen uudelleen?

Poistin ja lisäsin uudestaan...

Nyt sain värejä tulostumaan, mutta musta ei tulostu. Tuossa laitteessa on kaksi mustaa mustepatruunaa pieni ja iso ja sen isomman minä ostin jo uuden. Nyt laitan tilaukseen myös sen pienemmän, niin ehkäpä ongelma ratkeaa sitäkautta.

Toimiiko tuo niin, että sitä isompaa mustaa mustekasettia käytetään mustavalkotulosteisiin ja pienempää värikuviin? Silloin tulostusasetusten vaihdolla voisi olla merkitystä. Siellä on luultavasti valinta väri- ja mustavalkotulosteen välillä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1066
    • Profiili

Toimiiko tuo niin, että sitä isompaa mustaa mustekasettia käytetään mustavalkotulosteisiin ja pienempää värikuviin? Silloin tulostusasetusten vaihdolla voisi olla merkitystä. Siellä on luultavasti valinta väri- ja mustavalkotulosteen välillä.

Aloin juuri muistelemaan, että saattaisi olla juurikin päinvastoin. Siis iso musta on kuville ja se pieni musta on tekstille. En ole satavarma, mutta näin olen jostakin saanut haraviin. No summa summarum ostan vielä sen pienen mustan kasetin ja raportoin tänne ketjuun tuloksista. Kiitos tähän asti.
Kahvi on väkevin juomani

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Aloin juuri muistelemaan, että saattaisi olla juurikin päinvastoin. Siis iso musta on kuville ja se pieni musta on tekstille. En ole satavarma, mutta näin olen jostakin saanut haraviin. No summa summarum ostan vielä sen pienen mustan kasetin ja raportoin tänne ketjuun tuloksista. Kiitos tähän asti.

Isompi PGBK-kasetti on tekstille ja viivagrafiikalle. En ole varma, ohjaako ajuri sen käyttöä suoraan, vai onko logiikka tulostimen puolella. Todennäköisesti ajurissa, jolloin vika voi johtua puutteellisesta tuesta Gutenprintissä. Mutta kannattaisi tosiaan testata eri tulostustiloja ajurin valinnoilla.

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1066
    • Profiili
Isompi PGBK-kasetti on tekstille ja viivagrafiikalle. En ole varma, ohjaako ajuri sen käyttöä suoraan, vai onko logiikka tulostimen puolella. Todennäköisesti ajurissa, jolloin vika voi johtua puutteellisesta tuesta Gutenprintissä. Mutta kannattaisi tosiaan testata eri tulostustiloja ajurin valinnoilla.

Juu, juu... Nyt on uusittu molemmat mustat kasetit. Eikä pelitä vieläkään. Eli musteessa tai mustekasetissa vika ei siis ole. Vaan jotakin on pielessä ajuripuolella, näin mä tuumasin nyt. Tai...

Koitin jo vähän tutkia tuota järjestelmäasetuksien kautta tulostimen säätöjä, mutta en löytänyt mitään ratkaisua.

Mikä olisi se "oikeaoppinen" ratkaisu. Niin ja miten varmistan, että mikä ajuri minulla on käytössä.

Monitoimilaite pelitti aiemmin 14.04:n kanssa, mutta, kun päivitin 16.04:een jotakin meni ilmeisesti pieleen.

Mutta mutta... Kun koetan kopioida itse monitoimilaitteella, en siis tietokoneen kautta, niin ei sekään tulosta mustaa. Joten se taas viittaisi, että itse tulostimessa olisi jokin rautavika tai mekaaninen vika tms.  :-\

Onko jollakin ollut vastaavaa ja miten tästä sais nyt selkoa, mikä vaivaa??

Itse monitoimilaite on ehkä pari vuotta vanha ja toiminut aiemmin hyvin. ???

Nyt koitin vielä ottaa värillisen kopion ja muut värit paitsi musta pelittää ok.......

 :(
Kahvi on väkevin juomani

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Mutta mutta... Kun koetan kopioida itse monitoimilaitteella, en siis tietokoneen kautta, niin ei sekään tulosta mustaa. Joten se taas viittaisi, että itse tulostimessa olisi jokin rautavika tai mekaaninen vika tms.  :-\

Onko jollakin ollut vastaavaa ja miten tästä sais nyt selkoa, mikä vaivaa??

Itse monitoimilaite on ehkä pari vuotta vanha ja toiminut aiemmin hyvin. ???

Nyt koitin vielä ottaa värillisen kopion ja muut värit paitsi musta pelittää ok.......

 :(

Jep, siinä tapauksessa vika on tulostimen puolella.

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1066
    • Profiili
Jep, siinä tapauksessa vika on tulostimen puolella.

Onko jotain tehtävissä. Esim. tulostimessa on asetus, jonka kautta pystyy päivittämään ohjelmiston, jonkinlainen firmware tms. Nykyinen versio 2.030, mitä se sitten tarkoittaakaan... ???
Kahvi on väkevin juomani

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Etsi tulostimesta Nozzle clean-toiminto tai vastaava. Kun sen olet ajanut kokeile nozzle check-toimintoa, niin näet onko tulostinpää edelleen tukossa.

Jos sekään ei auta, niin voi yrittää kostealla vanutupolla tai pyyhinliinalla pyyhkiä tulostuspäitä, mutta tällä on todennäköisemmin negatiivista vaikutusta, mutta voihan sitä testata ennen kuin vie tulostimen kierrätykseen.

Siis suurella todennäköisyydellä tulostimesi on lähinnä paperipaino-laatua. Jos suuttimet voi vaihtaa, niin sitä totta kai kannattaa testata ennen kierrätykseen viemistä.

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1066
    • Profiili
Etsi tulostimesta Nozzle clean-toiminto tai vastaava. Kun sen olet ajanut kokeile nozzle check-toimintoa, niin näet onko tulostinpää edelleen tukossa.

Laitteessa on todellakin tuollainen huoltotoiminto. Kokeilin sitä. Ja se sujuu ok. Sitten laite kysyy tulostetaanko testisivu.
No sitten tulostin sen. Kaikki värit, mukaanlukien musta tulostuu todella hienosti.

Mutta sitten, kun tulostan tekstitiedostoa ei mustaa paperiin tule.

Joten johtopäätös tästä?? Jokin logiikka juttu koneessa rikki, ja ilmeisesti ei voi kovin helposti korjata....

 :(
Kahvi on väkevin juomani

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Etsi tulostimesta Nozzle clean-toiminto tai vastaava. Kun sen olet ajanut kokeile nozzle check-toimintoa, niin näet onko tulostinpää edelleen tukossa.

Laitteessa on todellakin tuollainen huoltotoiminto. Kokeilin sitä. Ja se sujuu ok. Sitten laite kysyy tulostetaanko testisivu.
No sitten tulostin sen. Kaikki värit, mukaanlukien musta tulostuu todella hienosti.

Näkyykö nozzle test -sivulla siis PGBK-ruudukko, kuten tässä kuvassa: https://canonusa.i.lithium.com/t5/image/serverpage/image-id/5745i200336098B574FD9/image-size/original?v=v2&px=-1

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1066
    • Profiili
Näkyykö nozzle test -sivulla siis PGBK-ruudukko, kuten tässä kuvassa: https://canonusa.i.lithium.com/t5/image/serverpage/image-id/5745i200336098B574FD9/image-size/original?v=v2&px=-1

Tuo PGBK-ruudukko puuttuu tosiaan, mutta kaikki muu mikä on mustalla toimii, esim. siinä vasemmalla ja alin musta palkki wörkkii.

Eli nyt olemme päässeet siihen tulokseen että iso säiliö musta (PGBK)  on todellakin se mikä ei pelitä, mutta juurisyy sille on vielä vähän hämärän peitossa.

 :(
Kahvi on väkevin juomani

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Eli nyt olemme päässeet siihen tulokseen että iso säiliö musta (PGBK)  on todellakin se mikä ei pelitä, mutta juurisyy sille on vielä vähän hämärän peitossa.

Syynä voi olla tukkeutunut tulostuspää PGBK:n osalta, tai joku elektroninen ongelma, joka estää tulostuspään toiminnan. Tulostuspäätä voi yrittää avata liottamalla tislatussa vedessä: http://www.printerknowledge.com/threads/ip4300-missing-pgbk-grid-from-nozzle-check.6521/

Uusi tulostuspää maksaa tuohon tulostinmalliin joitakin kymppejä, mutta varaosaa hankkiessa on toki toivottavaa, että vika on siinä eikä muualla tulostimessa.


Oma mielipiteeni on, että hyvä mustavalkolaser on ainoa järkevä tulostin tavalliseen koti- ja toimistokäyttöön, jos nyt ylipäänsä tulostin on välttämätön. Niissä ei ole tukkeutumisongelmia ja tulostaminen on edullista. Väritulosteet voi teettää jossain tulostuspalvelussa paremmilla laitteilla.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Hyvällä lykyllä saattaa onnistua mustan tulostaminen ottamalla (iso)musta pois, ja laittamalla takaisin.

Itselläni se riitti eräässä Epsonissa. (Taisin ottaa säiliön "hanasta" kokkareen pois.). Tosiaan jos suutin on tukossa, niin se on !*¤#:n juttu.