Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 16.04 ja win 10 dual boot  (Luettu 3624 kertaa)

KalleR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Ubuntu 16.04 ja win 10 dual boot
« : 29.09.16 - klo:12.14 »
Moi

Uusi HP:n pöytäkone jossa win 10 home käyttiksenä. Rinnalle halutaan Ubuntu 16.04. BIOS:sista otettu UEFI pois päältä ja Ubuntu asentui ihan nätisti koneelle. Bootatessa tulee grubin valikko ja laite käynnistyy kyllä asennettuun Ubuntuun. Ongelmana on se että kun koneen käynnistää grubin valikosta windowsiin niin seuraavassa bootissa ei grub enää tule näkyviin.  Miten tehdyn Ubuntun asennuksen saisi kestämään windowsin käynnistyksen? Hyvät neuvot olisi tarpeen.

lauritx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 270
    • Profiili
Vs: Ubuntu 16.04 ja win 10 dual boot
« Vastaus #1 : 30.09.16 - klo:07.58 »
Eikös sen kuuluis asentaa uefi päällä? Ja windowssista fast boot pois päältä. Tosin hp:n koneessa voi senkin jälkeen bootata suoraan windowssiin. F9 napilla saa grubin näkyviin ja ubuntussa vaihtaa boottijärjestyksen.
http://askubuntu.com/questions/485261/change-boot-order-using-efibootmgr

Sazoro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 409
    • Profiili
Vs: Ubuntu 16.04 ja win 10 dual boot
« Vastaus #2 : 22.10.16 - klo:16.26 »
Mulla on sama ongelma HP-koneessa ja olen asentanut uefi-tilassa ja fast boot on pois päältä.
Muutenhan se ei olisi ongelma mutta kun pitäisi välillä käydä päivittämässä windows ja aina sen jälkeen joutuu asentamaan ubuntun uudelleen.
Olisi tosi kiva jos joku keksisi suomenkielisen ratkaisun tähän ongelmaan. Käsittääkseni tämä on ongelma vain HP-koneissa.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Ubuntu 16.04 ja win 10 dual boot
« Vastaus #3 : 18.11.16 - klo:21.53 »
Hei. En ole ammattilainen, mutta minulla oli joitakin aikoja sitten sama ongelma. Minulle kerrottiin, että windows ei sammutta itseään, vaan menee ilmeisesti jonkinlaiseen lepotilaan. Kannattaa tarkistaa,että se sammuttaa itsensä todella, kun klikkaat sammuta. Jos vain käynnistät uudelleen se voi olla viellä jotenkin käynnissä. Vaihtaessani windowsista Ubuntuun sammutan windowsin ja koneen ja käynistän sitten uudelleen, jolloin ubuntu nousee normaalisti.
Minun ongelmani ratkesi tällä. Löysin myös windows 10:stä muutamia asetuksia, joilla poistin tämän ongelman, mutta en muista niitä enää. Nykyään voin käynnistää koneen uudelleen windowsista ja siirtyä Ubuntuun. Sain tällä keskustelupalstalla hyviä neuvoja, joten niitä voi löytyä vieläkin. Etsi Pontus 12 viestejä, niin muistaakseni niistä löytyy apua.