Kirjoittaja Aihe: Päivitys pielessä  (Luettu 2704 kertaa)

ipamami

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Päivitys pielessä
« : 30.08.16 - klo:19.32 »
Ihan heti alkuun: olen onneton tumpelo enkä ymmärrä koneisiin liittyvää slangia, joten kaipaan ohjeita jotka ovat mallia"kädestä pitäen". Lisäksi luulen kysyväni nyt ihan jotain päivän selvää perusjuttua, mutta jumissa olen kuitenkin.
Yritin päivittää 14.04 -> 16.04 ja kaikki vaikutti menevän ihan hyvin kunnes näyttö jämähti  ja jouduin turvautumaan radikaaliin ratkaisuun napata läppäristä akku hetkeksi irti. Nyt on vaan musta näyttö, joka kirjautumisen jälkeen väittää: " E: Error: BrokenCount > Orun-parts: /etc/update-motd.d/90-updates-available exited with return code 255"
Kone on tietenkin täynnä kaikkea hurjan tärkeää mutta enpähän sitten varmuuskopioinut mitään ennen kuin rupesin ronkkimaan.   :-\

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: Päivitys pielessä
« Vastaus #1 : 30.08.16 - klo:19.57 »
Ihan suosiolla jätä ongelmien setviminen ammattilaisen/aktiiviharrastajan käsiin, niin ei tule lisää tuhoa.

Lyhyesti pelastaminen menee seuraavasti:
  • Mene koneelle live-levyn avulla.
  • Liitä USB-kiintolevy livelevyn tiedostojärjestelmään.
  • Tee pelastettavasta levystä levukuva USB-kiintolevyyn.
  • Mounttaa vanha levy live-levyn tiedostojärjestelmään.
  • Kopioi pelastettavat tiedot USB-kovoon.

... Mutta tosiaan anna homma harrastajan/ammattilaisen tekemiseksi. Jos haluat täältä apuja, niin kerro paikkakuntasi, josko joku innokas auttaisi.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Päivitys pielessä
« Vastaus #2 : 30.08.16 - klo:20.15 »
Joka tapauksessa levyltä ei ole luultavasti hävinnyt mitään. Älä tee mitään hätiköityä nyt omin päin. 

ipamami

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Päivitys pielessä
« Vastaus #3 : 30.08.16 - klo:20.23 »
Ihan ensimmäiseksi (tietenkin) vein koneen paikalliseen alan liikkeeseen, jossa varsin ystävällinen sälli (ammattilainen?) kertoi minun olevan peräti toinen Linux-käyttäjä hänen 15-vuotisen uransa aikana ja näytti ovea. Eli jos se toinen loviisalainen on nyt kuulolla niin kiitos mielelläni otan apua vastaan. Jotenkin ilmeisen naiivisti kuvittelin, että täällä jos missä on niitä auttavia aktiiviharrastajia.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Päivitys pielessä
« Vastaus #4 : 30.08.16 - klo:20.34 »
Lyhyesti pelastaminen menee seuraavasti:
  • Mene koneelle live-levyn avulla.
  • Liitä USB-kiintolevy livelevyn tiedostojärjestelmään.

Juu.

  • Tee pelastettavasta levystä levukuva USB-kiintolevyyn.

Tässä ei ole kyse hajoamassa olevasta levystä eikä edes siitä, että tiedostojärjestelmä olisi sekaisin, joten en näe mitään syytä tehdä näin.

  • Mounttaa vanha levy live-levyn tiedostojärjestelmään.
  • Kopioi pelastettavat tiedot USB-kovoon.

Ylempi onnistuu yleensä tiedostohallinnasta klikkaamalla oikeaa levyä ja alempi sitten normaalisti kopioimalla. Muista, että Linuxissa kotihakemisto löytyy /home/käyttäjänimi, joten sen tiedon avulla voi metsästää omia tiedostojaan.

Muokkaus:
Ihan ensimmäiseksi (tietenkin) vein koneen paikalliseen alan liikkeeseen, jossa varsin ystävällinen sälli (ammattilainen?) kertoi minun olevan peräti toinen Linux-käyttäjä hänen 15-vuotisen uransa aikana ja näytti ovea. Eli jos se toinen loviisalainen on nyt kuulolla niin kiitos mielelläni otan apua vastaan. Jotenkin ilmeisen naiivisti kuvittelin, että täällä jos missä on niitä auttavia aktiiviharrastajia.

Eikö tarjoutunut edes varmuuskopioimaan tiedostoja, jotta voit halutessasi asentaa uudestaan? Tuntuisi aika perushommalta, jos kyseessä on tosiaan tietokoneita ammatikseen korjaava tai huoltava henkilö.

Tuota järjestelmän korjailua voi yrittää sitten, kun tiedostot on varmuuskopioitu, mutta yleisesti ottaen olisi helpompaa asentaa uudestaan. Luultavasti keskeytynyt päivitys on kuitenkin mahdollista korjata, kunhan kärsivällisyyttä löytyy ja mielellään tekijällä saisi olla omaa osaamista moisesta. Kerran olen sen tehnyt ja meni muutama tunti. :D (olen vain aika kaukana Loviisasta)
« Viimeksi muokattu: 30.08.16 - klo:20.37 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: Päivitys pielessä
« Vastaus #5 : 30.08.16 - klo:20.44 »
Jotenkin ilmeisen naiivisti kuvittelin, että täällä jos missä on niitä auttavia aktiiviharrastajia.

Kyllä täällä ihan mielellään avustetaan, mutta tietojen pelastaminen on tarkkaa ja huolellista hommaa, jos siinä kusee pahasti jotakin, niin tiedot menevät sen siliän tien.

Valitettavasti itselläni ei ole Loviisan suunnalle asiaa, joten en varmaankaan ole oikea henkilö pelastamaan tiedostoja koneestanne, ellet halua lähettää postissa sitä minun luokseni. (Myös postitus saattaa rikkoa kiintolevyä, ellei se ole SSD, mutta yleensä se ei sitä tehnyt). Lisäksi en voi antaa tekemiselleni takuuta, mutta olen auttanut naapuriani vähän vastaavassa ongelmassa, kun hänellä Windows 10-asennus "sotki" koneen. Tein siitä levykuvan, ja siirsin tiedostot uuteen ympäristöön, ja asensin Lubuntu 16.04:n.

Nykyään hän on tyytyväinen Linuxinomistaja.

Jos haluat, niin kysele Verkkokauppa.com:sta pelastuspalvelua. Itse vaihdoin kerran levyn niiden palvelun avulla.

  • Tee pelastettavasta levystä levukuva USB-kiintolevyyn.

Tässä ei ole kyse hajoamassa olevasta levystä eikä edes siitä, että tiedostojärjestelmä olisi sekaisin, joten en näe mitään syytä tehdä näin.

Ei vara venettä kaada. Joo se ei ole pakollinen, mutta itse tekisin niin. Tosin tuossa levykuvan ottamisessakin voi sössiä, niin saattaa olla että olet oikeassa, ettei levykuvaa kannata ottaa.

ipamami

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Päivitys pielessä
« Vastaus #6 : 30.08.16 - klo:21.02 »
Juu en tee mitään muuta kuin yritän metsästää jonkun joka tietää ja osaa. Ehkä täältä periferiastakin joku vielä löytyy. Kiitos kaikille hengessä mukana olleille.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Päivitys pielessä
« Vastaus #7 : 30.08.16 - klo:22.29 »
Millainen osiointi sinulla on tässä koneessa? Onko sinulla swapin lisäksi vain juuri-osio vai myös /home erillisenä osiona? Jos sinulla on erillinen kotiosio, voit siirtyä suoraan uudelleenasennukseen. Älä kuitenkaan formatoi tätä levyosiota uudelleenasennuksen yhteydessä.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Päivitys pielessä
« Vastaus #8 : 30.08.16 - klo:23.08 »
Kotikansio erillisellä osiolla olisi kova sana tuossa tilanteessa, mutta KÄSITTÄÄKSENI Ubuntun pystyy uudelleenasentamaan alustamatta levyä jos valitsee sen tee osiointi itse vaihtoehdon ja asettaa sitten osiointitilassa liitospisteet oikein jo olemassaoleviin levyosioihin. Eli tietojen PITÄISI periaatteessa säilyä.

Mutta nää on tosiaan pahoja etänä neuvoa varsinkaan siihen malliin, että tiedot VARMASTI säilyvät. Siksi ne varmuuskopiot olisi hyvä saada otettua.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Päivitys pielessä
« Vastaus #9 : 31.08.16 - klo:10.42 »
Millainen osiointi sinulla on tässä koneessa? Onko sinulla swapin lisäksi vain juuri-osio vai myös /home erillisenä osiona? Jos sinulla on erillinen kotiosio, voit siirtyä suoraan uudelleenasennukseen. Älä kuitenkaan formatoi tätä levyosiota uudelleenasennuksen yhteydessä.

Ubuntun asennusohjelman automatiikka osaa vain juuriosion ja swapin, joten epäilenpä ettei aloittajalla ole erillistä kotiosiota. Toki jos joku muu on asentanut, niin voi hyvin ollakin.

Mutta nää on tosiaan pahoja etänä neuvoa varsinkaan siihen malliin, että tiedot VARMASTI säilyvät. Siksi ne varmuuskopiot olisi hyvä saada otettua.

On kyllä aika ensiarvoisen tärkeää, koska en uskaltaisi luottaa asennusohjelmaan niin paljoa, että ainoat kopiot tiedostoista olisivat sen armoilla. Sieltä on löytynyt joitain bugejakin.

Aloittajalle: Ehdotan, että etsit käsiisi jonkin levyltä tai tikulta käynnistettävän Linuxin, Ubuntun asennuslevy sopii oikein hyvin, ja ulkoisen kiintolevyn. Sitten käynnistät tietokoneen siltä kokeilutilaan (usein myös nimellä live) ja sitten tiedostoselaimella etsit omat tiedostosi ja kopioit ne sille ulkoiselle levylle. Näin on yksi epävarmuustekijä jo heti eliminoitu. 8)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.